ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Γ.Δελιόπουλος: Ο δικός μου τρόπος παραμένει η Ποίηση

Γ.Δελιόπουλος: Ο δικός μου τρόπος παραμένει η Ποίηση



Ο Γιώργος Δελιόπουλος είναι διδάκτορας Προϊστορικής Αρχαιολογίας του ΑΠΘ και φιλόλογος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ζει μόνιμα με τη γυναίκα και τα δύο παιδιά του στην Κοζάνη. Έχει εκδώσει τρεις ποιητικές συλλογές: Μικρός Οδυσσέας (εκδ. Ιωλκός, 2009), Επισκέπτης άγγελος (εκδ. Κοβενταρείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης, 2015) και Εορδαία Γη (μαζί με τον ποιητή Χρήστο Τουμανίδη, εκδ. Ρώμη, 2019). Επιπλέον, έχει επιμεληθεί την ποιητική ανθολογία μαθητών/ -τριών του νομού Κοζάνης Έφηβοι στίχοι (εκδ. Συνδέσμου Φιλολόγων Κοζάνης, 2019). Το 2013 και 2015 θεατρικές ομάδες της Κοζάνης ανέβασαν τα δύο θεατρικά του έργα, Επέστρεφε... και Τα ίχνη της μνήμης. Από το 2019 είναι σύμβουλος έκδοσης του λογοτεχνικού περιοδικού Καρυοθραύστις (εκδ. Ρώμη) υπό τη διεύθυνση του Κ.Θ. Ριζάκη. Ποιήματά του έχουν αποσπάσει βραβεία σε διάφορους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, ενώ ποιήματα και δοκίμιά του έχουν δημοσιευθεί σε συλλογικούς τόμους και στα περιοδικά: Απόπλους, Δίοδος, Εμβόλιμον, Θευθ, Μανδραγόρας, Νέα Εστία, Νησίδες, Οδός Πανός, Παρέμβαση, Πόρφυρας, Τα Ποιητικά, Το κοράλλι κ.ά. Έχει συμμετάσχει σε δεκάδες λογοτεχνικά αναλόγια και εικαστικές performance σε συνεργασία με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης, το Κ.Θ.Β.Ε. και τη Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας.


Ας υποθέσουμε ότι έχετε απέναντί σας τον εαυτό σας όταν ήταν παιδί και πρέπει να τον συστήσετε σε άλλους. Τι θα λέγατε; Αλλαξε κάτι από τότε;
Πίσω από τα ενήλικα ψιμύθια παραμένω ένα διστακτικό, εσωστρεφές παιδί, που γυρεύει τρόπο: να φωνάξει τη σιωπή του, μεταφράζοντας αυτή τη σιωπή να επικοινωνήσει με τους άλλους, να ανακαλύψει την κρυμμένη ομορφιά του κόσμου και κάθε κρυφή πτυχή της ψυχής του. Ο δικός μου τρόπος παραμένει η Ποίηση.

Πώς ακούτε την ποιητική φωνή σας διαβάζοντας τους στίχους σας;
Νομίζω ότι μέσα από τους στίχους μου αρθρώνεται ένας λυρικός ποιητικός λόγος, που προσπαθεί να αποσπάσει από κάθε λέξη όλους τους ηχητικούς, συναισθηματικούς και νοηματικούς της χυμούς. Τουλάχιστον, εκεί συντείνει κάθε μου προσπάθεια.

Επίγονο ποιων ποιητών θεωρείτε τον εαυτό σας;
Η μαθητεία μου στην ποίηση ξεκινά με τους αρχαίους λυρικούς (καταρχάς Σαπφώ, Αρχίλοχο και λοιποί). Συνεχίζεται με τα εκκλησιαστικά κείμενα που ως γλώσσα και νόημα βαθαίνουν ακόμη μέσα μου. Τα δημοτικά τραγούδια υπήρξαν τα πρώτα υποδείγματα ποιητικής και κατόπιν ο αριστοτέχνης Σολωμός, ο πληθωρικός Παλαμάς, οι λυρικότατοι Μαλακάσης και Πορφύρας. Ο Καρυωτάκης και οι μεσοπολεμικοί με σημάδεψαν με την ένταση και την αλήθεια του συναισθήματός τους, ενώ ο Σεφέρης με το ύψος και το σχήμα των στοχασμών του. Από τον Καβάφη κρατώ τη σκηνοθεσία των ποιημάτων. Προσπάθησα να μιμηθώ τη μουσικότητα του Καββαδία, αλλά μάταια. Από τους νεότερους αισθάνομαι οικεία με τον ισορροπημένο λυρισμό του Αργύρη Χιόνη.

Η ποίηση αδικεί τον ποιητή καθώς δεν μπορεί να τον θρέψει. Εσείς πώς την αντιμετωπίζετε επαγγελματικά στον βίο σας;
Το πρόβλημα δεν είναι η επαγγελματική αποκατάσταση των ποιητών. Η καλή ποίηση δεν εξαρτιόταν ούτε θα εξαρτάται από την αμοιβή των δημιουργών. Ο κίνδυνος είναι να μην φθάσουμε στο σημείο να εκδίδουν και να διαβάζονται μόνον οι έχοντες, ενώ οι υπόλοιποι θα βρίσκονται άφωνοι στο περιθώριο. Αυτό δημιουργεί μια στρεβλή αριστοκρατία του πνεύματος με λαθεμένα αξιολογικά κριτήρια. Θα πρέπει να υπάρχουν θεσμοί που θα δίνουν τη δυνατότητα και το βήμα έκφρασης σε αξιόλογες ποιητικές φωνές, ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας και καλών δημοσίων σχέσεων.

Πώς σας επισκέπτονται οι ιστορίες που γράφετε γι' αυτές;
Στην αρχή η έμπνευση έρχεται απρόσκλητη ως λογισμός εν αιθρία. Κατόπι εγκαθίσταται ως εμμονή για μέρες, αναζητώντας διέξοδο στο χαρτί. Οταν επιτέλους γεννηθεί το ποίημα, τότε απαιτεί τη μορφική τελειότητα. Κάθε ποίημα έχει το δικό του σχήμα, τη δική του φωνή. Ειδάλλως, δεν ησυχάζει μέσα μου.

Η αρματωσιά των ποιητικών σας διαδρομών σε τι διαφέρει από αυτές των ομότεχνών σας;
Αυτό δεν το γνωρίζω. Ωστόσο, κάθε μέρα προσπαθώ να τη βελτιώνω μέσα από τη μελέτη της δικής μου γραφής και της γραφής των άλλων, μέσα από πειραματισμούς και συνεχή σβησίματα. Χρειάζεται σοβαρή μελέτη και γενναίος αναστοχασμός, όταν διαβάζουμε ή γράφουμε. Συχνά, εμείς οι νεότεροι ποιητές λησμονούμε ότι η Ποίηση είναι μορφή και περιεχόμενο μαζί. Δίνουμε βάση στο δεύτερο και ξεχνάμε να σμιλέψουμε την ποιητική μας γλώσσα. Αυτή, όμως, είναι που μας διακρίνει και μας καταξιώνει.
Ο χώρος της ποίησης και της λογοτεχνίας, όπως έχει δείξει η ιστορία, είναι τόπος μικρών και μεγάλων αψιμαχιών. Εσείς πώς τις βιώνετε;
Οι αψιμαχίες και οι μικροπρέπειες, είναι κι αυτά κομμάτια της καθημερινότητας σε όλους τους χώρους, άρα και στον χώρο της Ποίησης. Όσο κι αν μας επηρεάζουν -άνθρωποι είμαστε, δεν είναι περίεργο- η Ποίηση πρέπει να μας ανυψώνει πάνω από όλα αυτά, για να ατενίζουμε το αιώνιο. Αυτό το άχρονο θα πρέπει να είναι ο σηματωρός μας.
Η ποίηση έχει διάρκεια και διαδρομή. Εσείς πώς έχετε σχεδιάσει την πορεία σας προς την ολοκλήρωση του έμμετρου αγώνα που επιτελείτε;
Δεν νομίζω ότι υπάρχει ολοκλήρωση ούτε τελευταίο σκαλί στον αγώνα της Ποίησης. Προχωράμε με τις ανασφάλειες, τις αγωνίες, τις χαρές, τις λύπες, τις μικρές μας νίκες και τις μεγάλες ήττες. Δεν υπάρχει φως στο τέλος του δρόμου, γιατί… ο δρόμος της Ποίησης είναι ούτως ή άλλως κατάφωτος.

Στον επέκεινα χρόνο πού νομίζετε ότι θα βρίσκατε το πορτρέτο που ο ίδιος φιλοτεχνείτε;
Αν υπάρχει κάποια ουσία σε αυτά που κομίζω, ελπίζω στις ψυχές των ανθρώπων του μέλλοντος. Το σπίτι της Ποίησης είναι η ψυχή του μέλλοντος ανθρώπου.

Πώς ορίζετε το ποίημα που «αντέχει στον χρόνο»;
Το ποίημα που αντέχει στον χρόνο είναι εκείνο που συνεχίζει να μεταφράζει τον κόσμο και να μεταφράζεται σε διαφορετικές ψυχές και εποχές, ένας κορμός πεταμένος στην άκρη του χρόνου, που πετάει διαρκώς καινούργια κλαδιά και άνθη.
Γράφει ο Αντώνης Σκιαθάς





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 20:15]  Δημήτρης Κανελλόπουλος:...
[χθες 10:40]  Ανδρέας Τσιλίρας: Επαν-επαφή με...
[χθες 15:30]  Αχαΐα: Το νέο βιβλίο Αμβροσίου...
[χθες 09:58]  Κ.Λυμπέρη: Γράφω πρώτα για τον...
[χθες 15:30]  Πάτρα: Η Διεθνής Ολυμπιάδα...
[χθες 09:29]  Γιώτα Κριτσέλη: Σύγχρονος ο...
[χθες 10:03]  Γιάννης Ψυχοπαίδης: «Η συνομιλία»...
[χθες 09:59]  Καλλιόπη Εξάρχου: Προνομιούχα η...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [06:59:57]