ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Σακελλαρόπουλος


Σχεδόν… φαιδρά πολιτεία



Ανατρέχοντας, συμπτωματικά, σε ερμηνείες κειμένων περί πόλης, νόμου και ηθικής, θα διαπιστώσει κανείς ότι η έννοια του 'θεσμού' τέθηκε από τον Αριστοτέλη, χωρίς να διαχωρίζεται από τους 'νόμο' και 'πολιτεία'.
Ο θεσμός, δεν ορίζεται πέραν του νόμου-ηθική και της πόλης-πολιτείας και είναι 'δέσμιος' της ενέργειας καθώς η ερμηνεία του περικλείεται στο ρήμα 'τίθημι'. Θέτω δηλαδή, αναθέτω σε κάποιον έναν ρόλο πολιτικό και νομικό.
Στην πορεία προς τον σύγχρονο Δυτικό Πολιτισμό, ο (Αγιος) Θωμάς ο Ακινάτης κατάφερε να προσθέσει και το θεϊκό, δίπλα στην ηθική και το ευ ποιείν της πολιτικής, στους θεσμούς.
Σε κάθε περίπτωση, ο θεσμός είναι θετός, πάντα σ' ένα πρόσωπο, σε μια δημοκρατική κοινωνία ενώ, πάλι κατά τον Αριστοτέλη, ευεργέτης είναι αυτός που τον επέφερε για πρώτη φορά.
Ολοι οι επόμενοι είναι 'υπηρέτες' του (είπαμε ότι ο 'θεσμός' προέκυψε από ρήμα και δεν διαχωρίζεται από πολιτεία και νόμο).
Περνώντας από τα αποφθέγματα του Αριστοτέλη, στην τοπική μας κοινωνία, θα διαπιστώσει ότι από τα 'περί πολιτικής', σε ορισμένες περιπτώσεις, υποχρεούμαστε να σχολιάζουμε και τα 'περί παιδαγωγικής'.
Ενα πολιτικό πρόσωπο (θα αποφύγουμε αναφορές σε ονόματα καθώς εδώ μας ενδιαφέρει να διαχωρίσουμε βασικές έννοιες όπως ο θεσμικός-θετός ρόλος στην πολιτική), θέτει πάντα την σφραγίδα του σ' ένα έργο.
Το οποίο μπορεί να είχε δρομολογήσει νωρίτερα κάποιος προκάτοχός του που, με τη σειρά του, είχε βάλει στα σκαριά να υλοποιήσει ένα όραμα που προϋπήρχε του ρόλου του κ.λπ…
Τα παραδείγματα πολλά, περισσότερο σημαντικά και μη, στη νεότερη Ελληνική Πολιτεία, ο δρόμος της Ανω Ραχούλας, ο πεζόδρομος της Κάτω Ραχούλας, η ανάπλαση της Απάνω Ρούγας, η διαμόρφωση εισόδου της Κάτω Ρούγας κοκ.
Και πριν προλάβει, το πρόσωπο, διά του θεσμικού ρόλου που οι πολίτες του ανέθεσαν, να πιστοποιήσει την απαραίτητη παρουσία της πόλης στο όλον, σε επίπεδο μικροπολιτικής αντιμετωπίζουμε μια άλλου είδους συζήτηση:
'Σε άλλον ανήκει το όραμα;', 'αλλουνού κόβεις την κορδέλα!' και 'άλλος είναι ο άρχοντά μας…' Σε ένα βαθμό, το να υπηρετείς ένα ρόλο χωρίς να έχεις αντιληφθεί ότι είσαι θετός, δεν είναι δα και τόσο σοβαρό παράπτωμα.
Εδώ όμως έχουμε μια συστηματοποιημένη περιχαράκωση 'έργο μου', 'έργο σου' που καταντά θεσμικός κίνδυνος όταν τα άτομα αδιαφορούν για το όλον και προσωποποιούν τα οφέλη.
Δεν ζητά κανείς να τεθεί σε περιορισμό η συζήτηση αλλά, όταν μονοπωλείται το έργο για να προσδεθεί στο άρμα ενός, που δεν είναι δα και ο μεγάλος ευεργέτης εν τέλει, μιλάμε για μια πολιτική ατραπό, με όρους ορθής παιδαγωγικής!
Τουλάχιστον, σε αρκετά επίπεδα εξουσίας, πιο κάτω, έχουμε κατοχυρώσει πια το όλον, πάμε τώρα και σε επίπεδο υπερ-τοπικό, να καθαρίσουμε, σιγά - σιγά, τη, σχεδόν φαιδρά, εικόνα της πολιτικής!

Του Πάνου Σακελλαρόπουλου




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση












Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [14:15:33]