Η χαμένη απελευθέρωση της Πάτρας: Τι έγινε το 1822 με τον Κολοκοτρώνη και το φρούριο

Στις 23 Ιουνίου 1822 λύθηκε η πολιορκία της Πάτρας, χωρίς το φρούριο να περάσει στα χέρια των επαναστατών. Ο Κολοκοτρώνης είχε στήσει το στρατηγείο του στο Σαραβάλι, οι μάχες γύρω από το Γηροκομείο πίεζαν την πόλη, όμως οι ελλείψεις, ο ανεφοδιασμός των Οθωμανών από τη θάλασσα και οι ρωγμές στο ελληνικό στρατόπεδο άφησαν την απελευθέρωση μισή.

Η χαμένη απελευθέρωση της Πάτρας: Τι έγινε το 1822 με τον Κολοκοτρώνη και το φρούριο

Η Πάτρα θα μπορούσε να είχε αλλάξει χέρια το 1822. Το φρούριό της ήταν ο μεγάλος στόχος των ελληνικών δυνάμεων και ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης είχε αναλάβει την πολιορκία, στήνοντας το στρατηγείο του στο Σαραβάλι. Οι συγκρούσεις γύρω από το Γηροκομείο και την πόλη έδειχναν ότι οι επαναστάτες μπορούσαν να πιέσουν σοβαρά το οθωμανικό οχυρό. Κι όμως, στις 23 Ιουνίου 1822, η πολιορκία λύθηκε χωρίς την κατάληψη της Πάτρας. Η χαμένη απελευθέρωση της πόλης κρίθηκε έξω από τα τείχη, αλλά και στις ελλείψεις, στους ανεφοδιασμούς, στις εσωτερικές αδυναμίες και στις προτεραιότητες που τραβούσαν το ελληνικό στρατόπεδο σε διαφορετικές κατευθύνσεις.

Η Πάτρα είχε από νωρίς βρεθεί μέσα στη φωτιά της Επανάστασης. Η θέση της, απέναντι από τη Στερεά Ελλάδα και κοντά στο Ιόνιο, της έδινε ιδιαίτερη στρατηγική αξία. Το φρούριό της παρέμενε κρίσιμο οχυρό και η τύχη του μπορούσε να επηρεάσει τις ισορροπίες σε όλη τη δυτική Πελοπόννησο. Η κατάληψή του θα σήμαινε πολλά περισσότερα από μια τοπική νίκη. Θα έδινε στους επαναστάτες ισχυρό έρεισμα σε μια πόλη με εμπορική, στρατιωτική και συμβολική σημασία.

Ήδη από τις πρώτες εβδομάδες του 1821, η Πάτρα είχε μπει σε τροχιά σύγκρουσης. Οι Οθωμανοί της πόλης αποσύρθηκαν στο φρούριο με τις οικογένειες και τα υπάρχοντά τους, ενώ οι επαναστατικές κινήσεις στην περιοχή έπαιρναν ανοιχτή μορφή. Η πόλη δεν ήταν απλώς ένα ακόμη σημείο στον χάρτη του Αγώνα. Ήταν πέρασμα, λιμάνι, οικονομικό κέντρο και πεδίο όπου η Επανάσταση δοκίμαζε τις αντοχές της.

Ο Κολοκοτρώνης στο Σαραβάλι

Το 1822 η πολιορκία της Πάτρας πέρασε σε πιο οργανωμένη φάση. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης έφτασε στην περιοχή και εγκατέστησε το στρατηγείο του στο Σαραβάλι, από όπου μπορούσε να παρακολουθεί τις κινήσεις γύρω από την πόλη και να πιέζει το φρούριο. Η παρουσία του έδινε βαρύτητα στην επιχείρηση, καθώς η Πάτρα θεωρούνταν στόχος με μεγάλη σημασία για την πορεία του Αγώνα στη δυτική πλευρά του Μοριά.

Διαβάστε επίσης: Ο Γέρος κερδίζει τη μάχη στο Σαραβάλι

Η περιοχή γύρω από το Γηροκομείο και το Σαραβάλι απέκτησε τότε ιδιαίτερο ρόλο. Η θέση του Γηροκομείου, κοντά στην πόλη και σε απόσταση που επέτρεπε πίεση προς το φρούριο, έκανε το σημείο στρατηγικά κρίσιμο. Οι συγκρούσεις που ακολούθησαν έδειξαν πως οι ελληνικές δυνάμεις είχαν τη δυνατότητα να δυσκολέψουν τους Οθωμανούς της Πάτρας και να κρατήσουν ζωντανή την προοπτική της κατάληψης.

Στις μάχες εκείνων των ημερών συνδέθηκαν πρόσωπα όπως ο Δημήτρης Πλαπούτας, ο Γενναίος Κολοκοτρώνης και άλλοι αγωνιστές που κινήθηκαν γύρω από το πατρινό μέτωπο. Η πίεση προς την πόλη υπήρχε. Το φρούριο όμως, όσο δεν αποκλειόταν αποτελεσματικά, διατηρούσε αντοχές. Και εκεί βρισκόταν ένα από τα μεγάλα προβλήματα της πολιορκίας.

Το φρούριο, η θάλασσα και ο ανεφοδιασμός

Για να πέσει η Πάτρα, δεν αρκούσε η πίεση από τη στεριά. Το φρούριο χρειαζόταν να αποκοπεί και από τη θάλασσα. Όσο οι Οθωμανοί μπορούσαν να ανεφοδιάζονται, η πολιορκία έχανε σταδιακά την αποτελεσματικότητά της. Η πόλη είχε στραμμένο το βλέμμα της και προς τον Πατραϊκό, καθώς ο έλεγχος της θαλάσσιας πρόσβασης μπορούσε να κρίνει την έκβαση.

Αυτό έκανε την υπόθεση πιο σύνθετη από μια απλή αναμέτρηση έξω από τα τείχη. Οι επαναστάτες είχαν να αντιμετωπίσουν το φρούριο, τις οθωμανικές δυνάμεις, τις ανάγκες ανεφοδιασμού του δικού τους στρατοπέδου, την έλλειψη χρημάτων και τις δυσκολίες συντονισμού. Κάθε μέρα που περνούσε χωρίς αποφασιστικό αποτέλεσμα, η πολιορκία φθειρόταν.

Η Πάτρα έμενε κοντά και μακριά ταυτόχρονα. Κοντά, γιατί οι ελληνικές δυνάμεις βρίσκονταν έξω από την πόλη και είχαν ήδη δώσει μάχες που έδειχναν την πίεση προς το οχυρό. Μακριά, γιατί το φρούριο άντεχε, η θάλασσα δεν είχε κλείσει αποτελεσματικά και το ελληνικό στρατόπεδο δεν διέθετε την ενιαία στήριξη που απαιτούσε μια τόσο κρίσιμη επιχείρηση.

Γιατί χάθηκε η απελευθέρωση της Πάτρας

Η πολιορκία της Πάτρας άρχισε να λυγίζει πριν λυθεί επίσημα. Οι ελλείψεις σε εφόδια και χρήματα, οι αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε πολιτικούς και στρατιωτικούς παράγοντες, οι διαφορετικές προτεραιότητες της επαναστατικής διοίκησης και η ανάγκη να μετακινηθούν δυνάμεις προς άλλα μέτωπα αποδυνάμωσαν την προσπάθεια.

Ο Κολοκοτρώνης είχε μπροστά του μια δύσκολη εξίσωση. Από τη μια, η Πάτρα αποτελούσε στόχο μεγάλης αξίας. Από την άλλη, η πολιορκία απαιτούσε σταθερές ενισχύσεις, πειθαρχία, χρήματα και αποκλεισμό. Όσο αυτά δεν εξασφαλίζονταν, το πλεονέκτημα χάνονταν. Η μάχη δεν δινόταν μόνο με όπλα. Δινόταν και με αντοχές, προμήθειες, πολιτικές αποφάσεις και εσωτερικές ισορροπίες.

Στις 23 Ιουνίου 1822, η πολιορκία λύθηκε. Η Πάτρα δεν πέρασε στα χέρια των επαναστατών και το φρούριο παρέμεινε οθωμανικό οχυρό. Η στιγμή αυτή έμεινε ως μια από τις χαρακτηριστικές χαμένες ευκαιρίες της επαναστατικής Αχαΐας. Όχι επειδή η πόλη δεν είχε σημασία, αλλά ακριβώς επειδή είχε τόσο μεγάλη σημασία και παρ’ όλα αυτά η προσπάθεια δεν μπόρεσε να ολοκληρωθεί.

Μια πόλη πίσω από τα τείχη

Η λύση της πολιορκίας δεν έκλεισε απλώς ένα στρατιωτικό επεισόδιο. Άφησε την Πάτρα σε μια δύσκολη θέση, με το φρούριο στα χέρια των Οθωμανών και την πόλη να παραμένει ανοιχτό μέτωπο. Η αποχώρηση των ελληνικών δυνάμεων σήμαινε ότι η απελευθέρωση της Πάτρας θα αργούσε ακόμη.

Για την τοπική ιστορία, το 1822 έχει ιδιαίτερο βάρος. Δείχνει την Πάτρα σε μια στιγμή που βρέθηκε κοντά στο κέντρο των μεγάλων εξελίξεων του Αγώνα. Δείχνει επίσης την πιο σύνθετη πλευρά της Επανάστασης: εκεί όπου ο ηρωισμός συναντούσε την έλλειψη πόρων, η στρατιωτική ικανότητα σκόνταφτε στον ανεφοδιασμό και οι μεγάλες προσδοκίες εξαρτώνταν από αποφάσεις που λαμβάνονταν μακριά από το πεδίο.

Η χαμένη απελευθέρωση της Πάτρας το 1822 δεν χωρά εύκολα σε μια απλή αφήγηση νίκης ή ήττας. Είναι ιστορία πίεσης, αντοχής, φθοράς και εσωτερικών ρωγμών. Είναι η ιστορία μιας πόλης που έφτασε κοντά σε μια μεγάλη αλλαγή, αλλά έμεινε πίσω από τα τείχη του φρουρίου.

Η μνήμη μιας χαμένης στιγμής

Δύο αιώνες μετά, η 23η Ιουνίου 1822 δεν έχει μόνο επετειακή αξία. Θυμίζει μια Πάτρα που θα μπορούσε να είχε αποκτήσει διαφορετική θέση στον Αγώνα εκείνη τη χρονιά. Θυμίζει τον Κολοκοτρώνη στο Σαραβάλι, τις μάχες γύρω από το Γηροκομείο, το φρούριο που άντεξε, τον Πατραϊκό που παρέμενε κρίσιμος για τον ανεφοδιασμό και ένα ελληνικό στρατόπεδο που δεν μπόρεσε να κρατήσει την πίεση μέχρι το τέλος.

Η πόλη δεν απελευθερώθηκε τότε. Το φρούριο δεν έπεσε. Η ευκαιρία χάθηκε μέσα σε ένα μείγμα στρατιωτικών δυσκολιών, πολιτικών αντιπαραθέσεων, ελλείψεων και ανεπαρκούς αποκλεισμού. Αυτό κάνει την ιστορία της πολιορκίας του 1822 πιο ενδιαφέρουσα από μια απλή ημερομηνία. Είναι μια υπενθύμιση ότι οι μεγάλες στιγμές κρίνονται συχνά από λεπτομέρειες που δεν φαίνονται στις ηρωικές εικόνες: από τα εφόδια που λείπουν, από τις ενισχύσεις που δεν φτάνουν, από τη θάλασσα που μένει ανοικτή, από τις ρωγμές που μεγαλώνουν την πιο κρίσιμη ώρα.

Η «Πελοπόννησος» και το pelop.gr σε ανοιχτή γραμμή με τον Πολίτη

Η φωνή σου έχει δύναμη – στείλε παράπονα, καταγγελίες ή ιδέες για τη γειτονιά σου.

Viber: +306909196125