Σαν σήμερα 27 Ιανουαρίου 1996 δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας «Χουριέτ» υποστέλλουν την ελληνική σημαία στα Ίμια και υψώνουν την τουρκική 

Η κρίση των Ιμίων κορυφώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της 31ης Ιανουαρίου 1996, φέρνοντας Ελλάδα και Τουρκία στα πρόθυρα ένοπλης αντιπαράθεσης. Η ημέρα που «σημάδεψε» τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

27

 

 

Η κρίση των Ιμίων και το επεισόδιο στο Αιγαίο

Η κρίση των Ιμίων κορυφώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της 31ης Ιανουαρίου 1996, σε μια εποχή που η κυβέρνηση Σημίτη έκανε τα πρώτα της βήματα, φέρνοντας Ελλάδα και Τουρκία στα πρόθυρα ένοπλης αντιπαράθεσης.

Το επεισόδιο εντάσσεται στο πλαίσιο των ελληνο- τουρκικών διαφορών στο Αιγαίο, που εμφανίσθηκαν δυναμικά στο προσκήνιο μετά τη Μεταπολίτευση. Η Ελλάδα αναγνωρίζει ως μόνη διαφορά της με τη γείτονα την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, ενώ η Τουρκία θέτει τα θέματα του εναερίου χώρου (αναγνωρίζει 6 και όχι 10 μίλια), του FIR Αθηνών, της αποστρατιωτικοποίησης των νήσων του Αιγαίου και με την κρίση των Ιμίων το καθεστώς κάποιων βραχονησίδων («Γκρίζες Ζώνες»).

Τα Ίμια (Καρντάκ στα τουρκικά) είναι δύο μικρές ακατοίκητες βραχονησίδες μεταξύ του νησιωτικού συμπλέγματος των Δωδεκανήσων και των νοτιοδυτικών ακτών της Τουρκίας. Απέχουν 3,8 ναυτικά μίλια από το Μποντρούμ (Αλικαρνασσός) της Τουρκίας, 5,5 ν.μ. από την Κάλυμνο και 2,5 ν.μ. από το πλησιέστερο ελληνικό έδαφος, τη βραχονησίδα Καλόλιμνος.

Τα Ίμια παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα από την Ιταλία το 1947 με τη Συνθήκη των Παρισίων, ακολουθώντας την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το Τουρκικό κράτος είχε αποδεχτεί το καθεστώς επικυριαρχίας της Ελλάδας στα νησιά αυτά.

27

Πηγή φωτογραφίας: veteranos.gr

Η αμφισβήτηση της ελληνικότητας των Ιμίων ξεκίνησε από ένα ναυτικό ατύχημα που συνέβη στις 25 Δεκεμβρίου 1995. Οι Τούρκοι προσπάθησαν να εφαρμόσουν για την περίσταση τη δική τους ερμηνεία στη Συνθήκη της Λωζάνης (1923), με την οποία είχαν παραχωρηθεί τα Δωδεκάνησα στην Ιταλία στο σύνολό τους και όχι ονομαστικά, και να αμφισβητήσουν την ελληνική κυριαρχία κάποιων βραχονησίδων.

27

Πηγή φωτογραφίας: onalert.gr

Το Χρονικό της Κρίσης

Η αρχή της κρίσης των Ιμίων – Οι 92 ώρες που άλλαξαν τα πάντα

(Άρθρο του Χρήστου Μαζανίτη που δημοσιεύτηκε στο enikos.gr)

Την 25η Δεκεμβρίου 1995 ξημέρωσε η μέρα που άλλαξε καθοριστικά τις σχέσεις με την Τουρκία, δημιούργησε νέα δεδομένα και πυροδότησε σειρά εξελίξεων και κυρίως αλλαγής φιλοσοφίας στην δομή των Ενόπλων Δυνάμεων.

Ήταν η ημέρα που ξεκίνησε η κρίση των Ιμίων. Αυτό που έμοιαζε μία «μικρή» στα όρια της «παιδιάστικης» αμφισβήτησης της Τουρκίας, εξελίχθηκε σε θερμό επεισόδιο, που έφθασε κυριολεκτικά μια ανάσα από την γενικευμένη σύρραξη.

Στις 25 Δεκεμβρίου 1995 το τουρκικών συμφερόντων πλοίο Φιγκέν Ακάτ (Figen Akat) προσάραξε σε αβαθή στην ανατολική νήσο Ίμια (Μικρή Ίμια).

27

Πηγή φωτογραφίας: armynow.gr

 

Η Ελληνική αποστολή για διάσωση του τουρκικού πλοίου και η άρνηση του καπετάνιου

Το λιμεναρχείο Καλύμνου κινήθηκε ταχύτατα οργανώνοντας επιχείρηση διάσωσης. Ενημέρωσε τον καπετάνιο του πλοίου ότι αποστέλλεται πλοίο ρυμουλκό για να τον «ξεκολλήσει». Ο Τούρκος καπετάνιος αρνήθηκε βοήθεια ισχυριζόμενος ότι βρίσκεται σε τουρκικά χωρικά ύδατα. Ήταν η αρχή της κρίσης.Στις 26 Δεκεμβρίου, μετά από ώρες ανεπιτυχών επικοινωνιών το λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος κι αυτό με τη σειρά του το υπουργείο Ναυτιλίας και το υπουργείο Εξωτερικών.
Ο γραμματέας της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα, Γιάννης Παπαμελετίου, επικοινώνησε με τον Τσινάρ Εγκίν, τον γραμματέα του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, αρμόδια για θέματα Ελληνικών Υποθέσεων.Στην επικοινωνία του διεμήνυσε ότι αν δεν δεχόταν ο Τούρκος καπετάνιος βοήθεια από το ελληνικό ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα αντιμετώπιζε μεγάλο κίνδυνο.
Στις 27 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο εξωτερικών, ευελπιστώντας ότι ο Τούρκος καπετάνιος θα μπορέσει να ξεκολλήσει το πλοίο, προσπαθεί να κερδίσει χρόνο.Επισημαίνει ότι ακόμη κι αν αναλάμβανε η Ελλάδα την Επιχείρηση Διάσωσης, αυτό δεν σημαίνει ότι έχει και το δικαίωμα, εγείροντας θέμα γενικότερης δικαιοδοσίας και αμφισβήτησης επί των Ιμίων.

 

Το επεισόδιο που τελικά δεν «εθεωρείτο λήξαν»

Ο χρόνος μετρά αντίστροφα και στις 28 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο εξωτερικών ανάβει το «πράσινο φως» στον καπετάνιο του Φιγκέν Ακάτ να δεχθεί βοήθεια από την Ελλάδα. Στην ανατολική Ίμια σπεύδουν 2 ρυμουλκά από Κάλυμνο, τα οποία αποκόλλησαν το τουρκικό φορτηγό πλοίο και το οδήγησαν στο Κιουλούν, στα μικρασιατικά παράλια.

Στις 29 Δεκεμβρίου κι ενώ φαινόταν ότι το επεισόδιο θεωρείτο λήξαν το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επέδωσε διακοίνωση προς την Αθήνα. Σύμφωνα με το τουρκικό έγγραφο, οι βραχονησίδες Ίμια δεν ήταν ελληνικές αλλά τουρκικές, των οποίων η ονομασία είναι Καρντάκ και είναι καταχωρημένες μάλιστα στο κτηματολόγιο της περιοχής Μουγκλά, του νομού Αλικαρνασσού.
Η Τουρκία εγείρει επίσημα ζήτημα ιδιοκτησίας επί των Ιμίων και η κρίση μόλις αρχίζει.Η πρακτική της αμφισβήτησης των Εθνικών Χωρικών Υδάτων αλλά και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας στο Αιγαίο, όπως τότε στην κρίση των Ιμίων, χρησιμοποιείται και σήμερα από την Τουρκία και μάλιστα επαναλαμβανόμενα.
Το «δόγμα της Γαλάζιας Πατρίδας», που επικαλούνται συχνά Τούρκοι αξιωματούχοι, προβλέπει ακριβώς αυτό. Την αρχική αμφισβήτηση των θαλάσσιων περιοχών που η Ελλάδα έχει δικαίωμα διενέργειας επιχειρήσεων «Έρευνας και Διάσωσης» κι εν συνεχεία την αμφισβήτηση της Εθνικής Κυριαρχίας.
 Στις 9 Ιανουαρίου 1996, το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών απαντά με καθυστέρηση, απορρίπτοντας τη διακοίνωση. Στις 15 Ιανουαρίου 1996, δηλώνει παραίτηση ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου, που νοσηλεύεται στο «Ωνάσειο». Στις 16 Ιανουαρίου 1996, το Υπουργείο Εξωτερικών αντιλαμβανόμενο το παιγνίδι των Τούρκων και ζητά αυξημένα μέτρα επαγρύπνησης στην περιοχή των Ιμίων από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

 

Η «ανατολή του ηλίου» για το ΠΑΣΟΚ και τον Κώστα Σημίτη

Ύστερα από δύο ημέρες, στις 19 Ιανουαρίου 1996, η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ εκλέγει νέο πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Σημίτη, ενώ στις 25 Ιανουαρίου 1996, ο δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, θορυβημένος από το γεγονός της αμφισβήτησης της ελληνικότητας των Ιμίων, υψώνει την ελληνική σημαία στο ένα νησί, συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου, τον ιερέα και δύο κατοίκους του νησιού.

 

27

Πηγή φωτογραφίας: armynow.gr

 

Και φτάνουμε στην κρίσιμη ημερομηνία, σαν σήμερα 27 Ιανουαρίου του 1996, όπου δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας «Χουριέτ» στη Σμύρνη μεταβαίνουν με ελικόπτερο στη Μεγάλη Ίμια. Υποστέλλουν την ελληνική σημαία και υψώνουν την τουρκική. Η όλη επιχείρηση βιντεοσκοπείται και προβάλλεται από το τηλεοπτικό κανάλι της «Χουριέτ».
27

Πηγή φωτογραφίας: armynow.gr

 

Την αμέσως επόμενη ημέρα (28 Ιανουαρίου 1996), στις 08:30 το πρωί αρχίζουν να κτυπούν τα “τύμπανα πολέμου”, όταν ναύτες από το Περιπολικό Παναγόπουλος ΙΙ-Ρ70 βλέπουν να κυματίζει η ημισέληνος. Άνδρες του περιπολικού Αντωνίου Ρ286 παίρνουν εντολή να κατεβάσουν την τούρκικη σημαία. Η εντολή εκτελείται.

Όμως οι ναύτες υψώνουν την ελληνική σημαία, μια πράξη που δεν περιλαμβάνονταν στη διαταγή του υπουργού. Η εντολή για την έπαρση δόθηκε από τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ Ναύαρχο Λυμπέρη. Και όπως βεβαιώνει ο Αρσένης αυτή ήταν η μόνη φορά κατά τη διάρκεια της θητείας του ως υπουργού Εθνικής Άμυνας που δόθηκαν από τη στρατιωτική ηγεσία εντολές που τροποποιούσαν τη δική του διαταγή, χωρίς προηγούμενη συνεννόηση μαζί του (Μιχάλης Ιγνατίου – Αθανάσιος Έλις).

Στις 29 Ιανουαρίου 1996, ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, στις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, στέλνει μήνυμα προς τη Τουρκία, ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά. Η πρωθυπουργός της Τουρκίας Τανσού Τσιλέρ ζητά διαπραγματεύσεις για το καθεστώς των βραχονησίδων του Αιγαίου. Τουρκικά πολεμικά παραβιάζουν τα ελληνικά χωρικά ύδατα και πλησιάζουν τα Ίμια. Γίνονται διαβήματα από την Ελλάδα σε Ε.Ε. και ΗΠΑ.

Ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης στις 30 Ιανουαρίου 1996, έχει τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αμερικανό πρόεδρο Μπιλ Κλίντον. Του εκφράζει την ελληνική θέση ότι η χώρα μας δεν επιθυμεί την ένταση, αλλά εφόσον προκληθεί θα αντιδράσει δυναμικά. Η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να αποσύρει το άγημα, όχι όμως και την ελληνική σημαία.

Στα Ίμια σπεύδουν τα πολεμικά πλοία «Ναυαρίνο» και «Θεμιστοκλής». Ο τούρκος Υπουργός Εξωτερικών δηλώνει ότι υπάρχουν και άλλα νησιά του Αιγαίου με ασαφές νομικό καθεστώς και δεν αποδέχεται την ελληνική πρόταση (αποχώρηση του αγήματος, όχι και της σημαίας).

Η κορύφωση της Κρίσης

30 Ιανουαρίου 1996: Στις 23:00 διατάσσεται επιστράτευση στις στρατιωτικές δυνάμεις Έβρου και νήσων του Αιγαίου. Οι μονάδες του Δ’ Σώματος Στρατού εξέρχονται στους προβλεπόμενους από τα σχέδια, χώρους διασποράς με πλήρη επάνδρωση.

31 Ιανουαρίου 1996: Ήταν μια πολύ δύσκολη νύχτα με πολύ άσχημες καιρικές συνθήκες. Βρισκόμαστε στις μια μετά τα μεσάνυχτα και ενώ οι ναυτικές δυνάμεις Ελλήνων και Τούρκων βρίσκονται στην περιοχή των Ιμίων, ο Έλληνας υπουργός Εθνικής Άμυνας ενημερώνεται από τους Αμερικανούς ότι επίκειται τουρκική επίθεση χωρίς όμως να προσδιορίζεται ο τόπος και ο χρόνος.

04:25 π.μ. τα ξημερώματα η Φ/Γ «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» έχει ήδη απογειώσει το ελικόπτερο του Ναυτικού «ΠΝ21». Το Ελικόπτερο βρίσκεται πάνω από τη μια βραχονησίδα. Στην περιοχή βρέχει, η ορατότητα είναι χαμηλή και το ελικόπτερο προσπαθεί να εντοπίσει οτιδήποτε.

04:50 π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» απ΄ όπου απογειώθηκε το ελικόπτερο στέλνει αναφορά ότι το ελικόπτερο εντόπισε 10 περίπου τούρκους καταδρομείς. Αμέσως μετά την επιβεβαίωση της παρουσίας Τούρκων στη νησίδα, ο Α/ΓΕΕΘΑ Ναύαρχος Λυμπέρης εισηγήθηκε τρεις λύσεις στην πολιτική ηγεσία της χώρας:

  1. άμεσο ναυτικό βομβαρδισμό της νησίδας,
  2. προσβολή της από αέρος με το πρώτο φως της ημέρας,
  3. ανάληψη επιχείρησης ανακατάληψης με καταδρομείς.

Ο πρωθυπουργός (Σημίτης) απέρριψε τις δύο πρώτες λύσεις και ζήτησε την άμεση ανάληψη ενέργειας αποβίβασης καταδρομέων στη νησίδα για σύλληψη των Τούρκων εντός 45 λεπτών.

Εν τω μεταξύ πυρετός διαβουλεύσεων βρισκόταν σε εξέλιξη μεταξύ του Έλληνα πρωθυπουργού και των Αμερικανών για απεμπλοκή της κρίσης.

Στιγμές αγωνίας για το Ελικόπτερο του Π.Ν.

05:02 π.μ. το ΓΕΝ διατάζει τη μη αποβίβαση των Ελλήνων βατραχανθρώπων στη βραχονησίδα.

05:04 π.μ. η Φ/Γ «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» διατάσσεται να ειδοποιήσει το ελικόπτερο να επιστρέψει.

05:05 π.μ. Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟ: Έχω απώλεια επαφής με το ελικόπτερο. Τελευταία του αναφορά EMERGENCY – EMERGENCY 1,5 μίλι βόρεια από το σημείο του ενδιαφέροντος.

05:07 ο διοικητής της ΑΣΔΕΝ ενημερώνεται ότι το ελικόπτερο έχει χαθεί από το ραντάρ που το παρακολουθούσε και ότι δεν απαντούσε στις κλήσεις.

05:13 ΓΕΝ: Ερωτηματικό: Έχετε επικοινωνίες;

05:14 ΝΑΒΑΡΙΝΟ: Αρνητικό.

05:14 ΓΕΝ: Ερωτηματικό. Αποκτήσατε κάποια στιγμή επικοινωνία;

05:15 ΝΑΒΑΡΙΝΟ: Τον ακούσαμε που έκανε μια κλήση μόνο.

05:16 ΓΕΝ: Τον έχετε στα Ρ/Ε;

05:16 ΝΑΒΑΡΙΝΟ: Αρνητικό.

05:24 ΓΕΝ: Το EMERGENCY τι ήταν;

05:24 ΝΑΒΑΡΙΝΟ: MASTER CAUTION EMERGENCY (γενική ηλεκτρονική βλάβη κίνδυνος).

Ώρα 05:30 το ελικόπτερο πέφτει.

Στη συνέχεια τα γεγονότα είναι γνωστά. Η κρύα θάλασσα του Αιγαίου πήρε στην αγκαλιά της τα τρία μέλη του πληρώματος τον κυβερνήτη Υποπλοίαρχο Χριστόδουλο Καραθανάση, τον συγκυβερνήτη Υποπλοίαρχο Παναγιώτη Βλαχάκο και τον χειριστή ραντάρ Αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψό.

27

Πηγή φωτογραφίας: onalert.gr

 

27

Πηγή φωτογραφίας: alexpolisonline.com

 

06:10 το πρωί, οι υπουργοί Άμυνας και Εξωτερικών, Γ. Αρσένης και Θ. Πάγκαλος, ανακοινώνουν τη συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας με προσωπική παρέμβαση του Προέδρου των ΗΠΑ Μπιλ Κλίντον. Οι ελληνικές δυνάμεις αποχωρούν από τα Ίμια παίρνοντας μαζί και την ελληνική Σημαία (η ελληνική πλευρά ισχυρίζεται ότι αποσύρει τη σημαία για να την προστατέψει από τη βεβήλωση). Το ίδιο πράττουν και οι Τούρκοι καταδρομείς (no flags, no ships, no troops).

27

Πηγή φωτογραφίας: armynow.gr

 

Ο Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ, υφυπουργός Εξωτερικών της Αμερικής αναφέρει ότι η υποστολή αποτελεί μέρος της συμφωνίας απεμπλοκής. Επίσης γίνεται γνωστό ότι κατά τις συναντήσεις του με Τούρκους και Έλληνες αξιωματούχους προειδοποίησε ότι “όποια χώρα έχει την ευθύνη για την έναρξη του πολέμου θα αντιμετωπίσει τις Ηνωμένες Πολιτείες”.

Ξέραμε πως θα πεθάνουμε

Ο Υποπλοίαρχος Θεόδωρος Μούσης, επικεφαλής των βατραχανθρώπων, θυμάται: «Πήγαμε εκεί ξέροντας ότι θα πεθαίναμε στην περίπτωση εμπλοκής. Αυτές ήταν οι διαταγές. Στόχος μας; Να εξοντώσουμε όσους περισσότερους μπορούσαμε, κερδίζοντας χρόνο. Γι’ αυτό και ο εξοπλισμός μας ήταν υπερσύγχρονος. Στις επτά και μισή πήραμε διαταγή να μαζέψουμε τα πράγματα και να πάρουμε το σύμβολο μαζί μας. Για αρκετή ώρα επικράτησε αμηχανία. Ο ένας κράταγε τον άλλον. – Να μην κατεβάσουμε τη σημαία, είπαν κάποια από τα παιδιά. Όλοι κλαίγαμε. Με βαριά καρδιά, λίγο πριν αποχωρήσουμε, έδωσα παράγγελμα… “Προσοχή!”. Είπαμε τον εθνικό ύμνο και στις 8:30 πήραμε τη σημαία και φύγαμε».

Η Κρίση στα Ίμια άφησε πίσω της “Εθνική πίκρα”, τους τρεις νεκρούς του ελικοπτέρου και γκρίζες ζώνες στο Αιγαίο.

Σχετικά με τις αιτίες πτώσης του ελικοπτέρου έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις, όπως ότι κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου (Vertigo) ή ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε είτε από το Τουρκικό Ναυτικό, είτε από τους τούρκους καταδρομείς που υπήρχαν πάνω στο νησί, και ότι η αληθινή αιτία της πτώσης αποκρύφτηκε προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμα και σε πόλεμο.

Σε συνέντευξή του το 2017 ο τότε κυβερνήτης της ΤΠΚ ΠΥΡΠΟΛΗΤΗΣ που βρισκόταν στην περιοχή των Ιμίων την επίμαχη περίοδο τόνισε για την πτώση του Ε/Π. “Η ευθύνη ήταν μισή δική μας και μισή του Θεού

Όσο για τις γκρίζες ζώνες ο πρώην Αρχηγός ΓΕΣ Στρατηγός Κωνσταντίνος Ζιαζιάς με κείμενό του καταρρίπτει τους “γκρίζους” τούρκικους ισχυρισμούς στο Αιγαίο (www.militaire.gr/ο-χάρτης-που-ακυρώνει-όλα-όσα-λέει-η-του/).

Μια ανθρώπινη προσωπική στιγμή

Ήταν μια κολασμένη νύχτα την οποία δεν πρόκειται να ξεχάσω. Βρισκόμουν, ως στέλεχος του Πολεμικού Ναυτικού στο Κέντρο Επιχειρήσεων του ΓΕΝ, μαζί με δεκάδες επιτελείς και κατώτερο προσωπικό του Ναυτικού… Βρισκόμουν κλεισμένη μέσα στο θάλαμο, έχοντας το γιο μου στο σπίτι. Σε λίγες ημέρες θα έκλεινε τα δυο του χρόνια και προετοιμάζαμε τα γενέθλιά του. Μέσα στο θάλαμο ζούσαμε στιγμές αγωνίας. Η αγωνία, η κούραση και η ένταση ήταν έκδηλη σε όλους. Μέσα σε εκείνες τις ώρες είχα την πολυτέλεια να σκεφτώ το παιδί μου. Δεν άντεξα, απομακρύνθηκα στις τουαλέτες και έβαλα τα κλάματα. Εκτός από στέλεχος του Π.Ν. ήμουν και μητέρα… Επιστρέφοντας πληροφορήθηκα την πτώση του ελικοπτέρου.

Επίσης από εκείνη τη βραδιά δε θα ξεχάσω την έκδηλη πικρία και την απογοήτευση που είδα ζωγραφισμένη στα πρόσωπα των ανωτέρων προϊσταμένων μου, όταν έλαβαν την εντολή να μεριμνήσουν για την αποχώρηση των μονάδων από τα Ίμια. – «Μας πρόδωσαν», η φράση αυτή αντηχεί ακόμη στ΄ αυτιά μου, έπειτα από 27 χρόνια. Τι χειρότερο από το να βλέπεις καταρρακωμένο το ηθικό των Ενόπλων Δυνάμεων…

Αιωνία η μνήμη στους τρεις αξιωματικούς του Ελικοπτέρου ΠΝ21

Ρ. Χόλμπρουκ: «Επιχείρησα να κάνω τον έξυπνο με τον Όμηρο. Ερωτηθείς για τα Ίμια, απάντησα ότι δεν θέλω να εμπλακώ με την “wine dark sea” (Οίνοπα Πόντον = Μαύρη Θάλασσα)… Και νόμιζα ότι θα φανώ έξυπνος, διότι σκέφτηκα ό,τι, αν αναφερόμουν στο Αιγαίο ως η “wine dark sea”, όλοι θα καταλάβαιναν ότι εννοώ πως είναι ελληνική. Οι περισσότεροι από τους δημοσιογράφους δεν το έπιασαν και οι ελληνικές εφημερίδες έγραψαν: “Ο Χόλμπρουκ μιλά για τη… μαύρη και ζοφερή θάλασσα”. Ήμουν τόσο περήφανος που επέδειξα τις λογοτεχνικές μου γνώσεις […] Η προσπάθειά μου να δείξω την υποστήριξή μου στους Έλληνες με την αναφορά μου στον Όμηρο και οι ίδιοι οι Έλληνες να μην το καταλαβαίνουν! Δεν διδάσκονται την Ιλιάδα στην Ελλάδα;».

Ουρανία Πανταζίδου
Υποπλοίαρχος Π.Ν. (ε.α)

Όταν ο δημοσιογράφος της εφημερίδας «μετάνιωσε» για το «αστείο» γεγονός

 

Χρόνια μετά, ο δημοσιογράφος της εφημερίδας «Χουριέτ» στη Σμύρνη Τζεσούρ Σερτ περιέγραψε την ιστορία λέγοντας κι ότι μετάνιωσε που κατέβασε την ελληνική σημαία.

Όπως αναφέρει:

Τον κάλεσε εκείνο το πρωινό εσπευσμένα ο διευθυντής της εφημερίδας Ερτουγρούλ Οζκόκ προκειμένου να του αναθέσει μια δημοσιογραφική αποστολή που θα τον έκανε γνωστό σε όλη τη χώρα. Κρατώντας μια μεγάλη τουρκική σημαία στα χέρια -όπως έγινε γνωστό αργότερα, του την έδωσαν από τα γραφεία της «Χουριέτ» στη Σμύρνη- επιβιβάστηκε με έναν δημοσιογράφο και έναν εικονολήπτη του Canal D στο ελικόπτερο και πέταξαν για τα Ιμια κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες, όπου και κατάφεραν να προσγειωθούν μετά τις επίμονες προσπάθειες του πιλότου.

«Καταδρομικά» -χωρίς να σβήσει η μηχανή του ελικοπτέρου και με τον έλικα να γυρίζει- δημοσιογράφοι και εικονολήπτης πήδηξαν στο έδαφος και κινήθηκαν αστραπιαία προς τον ιστό, κατεβάζοντας την ελληνική σημαία και ανεβάζοντας στη συνέχεια την τουρκική, πυροδοτώντας την κρίση ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία. Την επόμενη μέρα η «Χουριέτ» κυκλοφόρησε με τον πρωτοσέλιδο τίτλο «Πόλεμος σημαιών».

Όπως λέει ο Σερτ, δεν πίστευε πως η προκλητική του ενέργεια θα μπορούσε να προκαλέσει σύγκρουση ανάμεσα στις δύο χώρες. Κάτι που, όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια, αποφεύχθηκε στο πάρα πέντε, αλλά με τρεις Ελληνες αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού νεκρούς και «γκριζάρισμα» των βραχονησίδων.

«Πραγματικά αισθάνομαι μετανιωμένος για το γεγονός, όπως και Ερτουγρούλ Οζκόκ, ο οποίος ήταν ο διευθυντής της “Χουριέτ”… Αισθάνομαι άσχημα και το έχω μετανιώσει», λέει χαρακτηρίζοντας «αστείο» το γεγονός.

 

Η Κρίση των Ιμίων δεν είχε συνέπειες ως προς το καθεστώς των νησιών. Ωστόσο, έδωσε αφορμή στην Τουρκία να θέσει ζήτημα «Γκρίζων Ζωνών» στο Αιγαίο, αμφισβητώντας την κυριαρχία της Ελλάδας σε αρκετά νησιά και να θέσει ένα ακόμη θέμα στην ατζέντα των ελληνοτουρκικών διαφορών. Παρόλα αυτά, η ελληνική πλευρά δεν αποδέχτηκε ποτέ την ύπαρξη τέτοιου θέματος, επικαλούμενη τις διεθνείς συνθήκες.

Τα γεγονότα στα Ίμια κλόνισαν την αξιοπιστία της ελληνικής κυβέρνησης, ειδικά όταν ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης ευχαρίστησε από το βήμα της Βουλής τους Αμερικανούς για τον καταλυτικό τους ρόλο στην αποκλιμάκωση της έντασης.

 

Πηγές: sansimera.gr/kalymnos-news.gr/armynow.gr/onalert.gr/veteranos.gr/alexpolisonline.com/militaire.gr

Διαβάστε επίσης:

 

Εσείς ξέρετε πώς προέκυψε η Τελετή Έναρξης του Πατρινού Καρναβαλιού; Πώς μία πρόταση έγινε παράδοση – Ποιος ήταν ο εμπνευστής της;

Ο Κούγιας «απαντά» στην εισαγγελέα: «Η Τζωρτζίνα δεν ήταν άτυχη – Αν μπορούσε να μιλήσει, θα είχε αποθεώσει την κατηγορούμενη»

Σπύρος Τσιρώνης στον Peloponnisos FM: «Οσοι ψηφίσουν τον γάμο… αποστασία από τον Θεό»

Μαρία Καρυστιανού για Τέμπη: «Μιλάμε για δολοφόνους που έκλεισαν τα σπίτια μας»

Metrica