Δυστύχημα Τεμπών: Επενδύσεις δισ. ευρώ και ακόμα δεν έχουμε τρένα – Αχαιοί σιδηροδρομικοί του ΟΣΕ μιλούν στην «Π»

Σοκαρισμένοι οι σιδηροδρομικοί από το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών, εγκαλούν την ΕΡΓΟΣΕ ότι δεν έχει κάνει τίποτα ακόμα στο θέμα της ασφάλειας.

Δυστύχημα,Τεμπών

Συγκλονισμένη είναι η κοινότητα των σιδηροδρομικών για το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών. Ο Γιάννης Καραπαναγιώτης, πρόεδρος των Φίλων Οδοντωτού και παλιός μηχανοδηγός, δήλωσε στην εφημέριδα «Πελοπόννησος»: «Ακούμε διαχρονικά για επενδύσεις και προγράμματα δισεκατομμυρίων ευρώ και δυστυχώς ακόμα τα σιδηροδρομικά έργα δεν έχουν ολοκληρωθεί, για να έχουμε ένα ασφαλές δίκτυο στα πρότυπα των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων. Στην Ελλάδα δυστυχώς, έχουμε μείνει πολύ πίσω.»

Δυστύχημα,Τεμπών

Ο κ. Καραπαναγιώτης είναι πρώην μηχανοδηγός. Διετέλεσε εκπρόσωπος της Αχαΐας στο Εργατικό Κέντρο και στον Σύνδεσμο Σιδηροδρομικών Πελοποννήσου και λέει στην «Π» ότι από το 2006 ακούμε ότι θα είχαμε ολοκληρωμένη διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή με τηλεδιοίκηση και αυτοματισμούς από την Αθήνα μέχρι και την Πάτρα και ακόμα δεν έχουμε ούτε μελέτες.

Ο κ. Καραπαναγιώτης τόνισε ότι ο σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη, υποτίθεται πως είναι ο πιο σύγχρονος της Ελλάδας, αλλά ακόμα δεν έχει σύστημα τηλεδιοίκησης και αυτόματης παρακολούθησης της πορείας των τρένων.
Μόνο στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός μήκους 100 χλμ. περίπου, υπάρχει η τεχνική δυνατότητα να φαίνεται με αυτόματα συστήματα αν κάποιο τρένο κινείται πάνω στην γραμμή. Για όλο το υπόλοιπο τμήμα, οι υπεύθυνοι αναγκάζονται να επικοινωνούν με τα τρένα μέσω τηλεφώνων ή ασυρμάτων και όλα αυτά, όπως είναι ευνόητο, εγκυμονούν κινδύνους.

Ο κ. Καραπαναγιώτης τόνισε ότι πριν τα Τέμπη, στα χρόνια της δικτατορίας, το 1968 και το 1972 είχαν συμβεί δύο σιδηροδρομικές τραγωδίες στο Δερβένι και τη Λάρισα, με δεκάδες θύματα, βυθίζοντας στο πένθος την Ελλάδα. Μετά το δυστύχημα της Λάρισας, τα τρένα προμηθεύτηκαν με ραδιοτηλέφωνα για να έχουν επικοινωνία μεταξύ τους και με τους σταθμούς.

«Το 2023, δυστυχώς, η Ελλάδα μετά από δεκαετίες και έξοδα δισεκατομμυρίων ευρώ, η ΕΡΓΟΣΕ δεν έχει κάνει τίποτα ακόμα στο θέμα της ασφάλειας και γι’ αυτό η ΕΕ συνέχεια μας εγκαλεί για μη τήρηση υποσχέσεων».

Χ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αδιανόητο δυστύχημα με πολλούς παράγοντες

Δυστύχημα,Τεμπών

Ο προϊστάμενος Τμήματος Πάτρας του ΟΣΕ και γενικός γραμματέας του Πανελληνίου Συλλόγου Μηχανικών Σιδηροδρόμων Χρήστος Οικονόμου, δήλωσε συγκλονισμένος και μουδιασμένος από αυτό το πρωτοφανές δυστύχημα, το οποίο όπως είπε, θα σημαδέψει την Ελλάδα και τον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Στο ερώτημα τι μπορεί να πήγε τόσο στραβά που οδήγησε σε αυτή την ανείπωτη τραγωδία ο κ. Οικονόμου τόνισε ότι ακόμα είναι πολύ νωρίς για να βγουν συμπεράσματα, ωστόσο μια αρχική εκτίμηση οδηγεί στο ανθρώπινο λάθος σε συνδυασμό με τεχνικές παραλείψεις.

Ο κ. Οικονόμου ανέφερε χαρακτηριστικά ότι είναι πρωτόγνωρο να κινούνται δύο τρένα σε μια γραμμή το ένα κατά μέτωπο προς το άλλο, όταν υπάρχουν δύο παράλληλες γραμμές. Από αυτό και μόνο το γεγονός, ο ίδιος θεωρεί ότι πρέπει να υπήρξε σωρεία ανθρώπινων λαθών με παρελκόμενα τεχνικές παραλείψεις και σφάλματα, τα οποία έχουν να κάνουν με την απουσία συστημάτων ασφαλείας.

«Δεν μπορεί να το χωρέσει ανθρώπινος νους αυτό που έγινε» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Οικονόμου, ο οποίος τόνισε ότι αυτή τη στιγμή δεν πρέπει να επικεντρωθούμε στο αν ευθύνεται κάποιος σταθμάρχης, κλειδούχος ή μηχανοδηγός, αλλά να αναζητηθούν ανώτερες ευθύνες και σε βάθος χρόνων.

Ανέφερε μάλιστα, ότι δεν μπορεί ένας οργανισμός που πρέπει να έχει τουλάχιστον 2.000 άτομα προσωπικό, να απασχολεί σήμερα μόλις 600 υπαλλήλους και το 80% εξ αυτών να είναι σε ηλικία συνταξιοδότησης. Ακόμα τόνισε ότι ο ίδιος αδυνατεί να αποδεχθεί το γεγονός ότι εν έτει 2023 οι άνθρωποι επικοινωνούν βλέποντας ο ένας τον άλλο από τη μια έως την άλλη άκρη της γης, και στα τρένα της Ελλάδας να μην υπάρχουν σύγχρονα συστήματα επικοινωνίας.

«Προφανώς υπάρχει θέμα ασυνεννοησίας ή θέμα λάθους, αλλά και τεχνικές παραλείψεις. Δεν μπορεί τόσο απλά ένας έμπειρος μηχανοδηγός να δεχθεί να μπει σε κάθοδο, ενώ ανέβαινε προς τη Θεσσαλονίκη. Αυτή τη στιγμή, δεν πρέπει να μιλάμε για τέτοιες λεπτομέρειες. Τις επόμενες ημέρες θα δούμε τις πληροφορίες και θα τις αναλύσουμε» είπε ο κ. Οικονόμου.

Μ. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ: Αδιανόητο δύο τρένα να κινούνται στην ίδια γραμμή

Δυστύχημα,Τεμπών

Ο συνταξιούχος σιδηροδρομικός Μιχάλης Σπυρόπουλος δήλωσε συγκλονισμένος στην «Π» και εξέφρασε τα συλλυπητήριά του, στους οικείους των θυμάτων. Εκ πρώτης όψεως και με τα δεδομένα που είχε, δήλωσε ότι φαίνεται πως υπήρξε ανθρώπινο λάθος. Ο ίδιος έχει βγει σε σύνταξη εδώ και δέκα χρόνια και δεν ξέρει πώς λειτουργεί σήμερα η ηλεκτροκίνηση. Αλλά, όπως είπε, το να βρεθούν δύο τρένα αντιμέτωπα στην ίδια γραμμή, είναι σαφής ένδειξη ανθρώπινου λάθους ή αμέλειας.

Οπως είπε, πρόκειται για το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα μετά από αυτό στο Δερβένι Κορινθίας. Και σε αυτό, έπεσε το ένα τρένο πάνω στο άλλο, δεν υπήρχε μετωπική σύγκρουση.

Ο ίδιος ήταν κλειδούχος από το 1984 έως το 2010 και, όπως λέει «εμείς οι σιδηροδρομικοί πάντα λέγαμε ότι μας αγαπάει ο Θεός και δεν είχαμε τέτοια δυστυχήματα. Γιατί μπορεί να μην είχαν τεχνολογίες και συστήματα, αλλά ο ένας πρόσεχε τον άλλο. Πάντα υπάρχει ο κίνδυνος του ανθρώπινου λάθους ή της αμέλειας, αλλά εγώ ως κλειδούχος, όταν πήγαινα να αλλάξω μια γραμμή, πάντα με έλεγχε στο τέλος ο σταθμάρχης».

Δερβένι 1968: 34 νεκροί και 125 τραυματίες!

Στις 30 Σεπτεμβρίου του 1968, στην Ελλάδα της δικτατορίας, σημειώθηκε το πρώτο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα. Δύο αμαξοστοιχίες, ασφυκτικά γεμάτες από ψηφοφόρους, επέστρεφαν στην Αθήνα και τον Πειραιά από την Κυπαρισσία με μιάμιση ώρα διαφορά μεταξύ τους. Στα βαγόνια κάθε τρένου, κατάκοποι 2.500 επιβάτες – ετεροδημότες γυρίζουν στα σπίτια τους, αφού είχαν ψηφίσει από το χουντικό δημοψήφισμα – παρωδία για την έγκριση νέου Συντάγματος.

Δυστύχημα,Τεμπών

Στα βαγόνια κάθε τρένου, κατάκοποι 2.500 επιβάτες – ετεροδημότες

Η αμαξοστοιχία «304» αφού στάθμευσε στον σταθμό του Δερβενίου και πήρε επιβάτες, συνέχισε το δρομολόγιό της, αλλά λίγα μέτρα πιο κάτω ακινητοποιήθηκε. Ειπώθηκε τότε ότι κάποιος είχε τραβήξει το μοχλό κινδύνου. Γράφτηκαν πολλά για τη λεπτομέρεια που οδήγησε στην τραγωδία: «Ενας ναύτης λιποθύμησε και πανικόβλητη μια γυναίκα τράβηξε τον μοχλό κινδύνου. Μια ηλικιωμένη λιποθύμησε, μια ετοιμόγεννη γυναίκα λιποθύμησε…». Οποιος κι αν είχε λιποθυμήσει τα λεπτά που ακολούθησαν έφεραν τον θάνατο!

Το δεύτερο τρένο, η «Υπερταχεία», που έκανε στάσεις μόνο σε κεντρικούς σταθμούς, πέρασε τον σταθμό του Δερβενίου, χωρίς να σταματήσει. Οπως έγραψε η εφημερίδα «Πελοπόννησος» οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι είχαν πιάσει την κουβέντα και η αμαξοστοιχία 306 κινούνταν με ταχύτητα, μεγαλύτερη των 50 χιλιομέτρων. Δεν είδε κανείς το προειδοποιητικό σήμα που είχε τοποθετηθεί. Οταν οι μηχανοδηγοί της 306 αντιλήφθηκαν την ακινητοποιημένη αμαξοστοιχία ήταν αργά. Προσπάθησαν να σταματήσουν το τρένο, αλλά απέτυχαν. Η μηχανή της 306 έπεσε πάνω στο τελευταίο βαγόνι της 304, το οποίο μεταβλήθηκε σε μια άμορφη μάζα, ενώ τρία ακόμα βαγόνια εκτροχιάστηκαν.

Οι δείκτες του ρολογιού έδειχναν 18.50, όταν ακούστηκε το μεγάλο «μπαμ» σε ολόκληρο το χωριό, το Δερβένι. Οι κάτοικοι πίστεψαν στην αρχή ότι τρένο έπεσε στον ποταμό Ζαχολίτικο και έτρεξαν να βοηθήσουν. Τους περίμενε ένας εφιάλτης! Λίγη ώρα μετά τη σύγκρουση, στρατιώτες του Μηχανικού από το Λουτράκι, αστυνομικοί, γιατροί και νοσηλευτές έφτασαν στο σημείο της τραγωδίας. Απολογισμός 34 νεκροί και 125 τραυματίες!

«ΣΚΗΝΑΙ ΑΛΛΟΦΡΟΣΥΝΗΣ»

Δυστύχημα,Τεμπών

Δύο αμαξοστοιχίες, ασφυκτικά γεμάτες από ψηφοφόρους, επέστρεφαν στην Αθήνα και τον Πειραιά από την Κυπαρισσία

Οι εφημερίδες της εποχής περιγράφουν τραγικές εικόνες από το σημείο του δυστυχήματος. Η «Πελοπόννησος» είναι γλαφυρή και αποκαλυπτική: «Η πρόσκρουση ήταν βίαιη καθώς το τελευταίο βαγόνι στο οποίο έπεσε η μηχανή μεταβλήθηκε σε άμορφη μάζα, ενώ τρία ακόμη βαγόνια εκτροχιάστηκαν και ανατράπηκαν. Οι φωνές των έντρομων επιβατών και οι επικλήσεις των παγιδευμένων για βοήθεια προκαλούν σύγχυση και πανικό. Επρόκειτο αναμφισβήτητα για την πιο τραγική νύχτα που έζησε η περιοχή μεταπολεμικά. Σκηναί αλλοφροσύνης επακολούθησαν, καθ’ ον χρόνο πολλοί μη τραυματισθέντες επεχείρουν να πηδήσουν διά των παραθύρων των οχημάτων. Η τραγωδία έπαιρνε ακόμα πιο οδυνηρές διαστάσεις από τις φωνές των συγγενών, που καλούσαν τους δικούς τους να δώσουν, μέσα σε κείνο το πανδαιμόνιο της συγχύσεως και του πανικού, απάντηση αν ζουν, αν βρίσκονται μέσα στο μοιραίο τραίνο ή κάπου εκεί κοντά».

Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News

pelop Google news bing news pelop


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ