Κώστας Μάρκου στην «Π»: Ο Φαρμάκης «παίζει χωρίς αντίπαλο» – Τι λέει για Αυτοδιοίκηση, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και δημοσκοπήσεις

Την περασμένη εβδομάδα έδωσε στη δημοσιότητα έναν συνοπτικό απολογισμό της κοινοβουλευτικής του δράσης. Με την ευκαιρία ζητήσαμε από τον αχαιό βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ να τοποθετηθεί στα ανοιχτά θέματα. Και για την Αυτοδιοίκηση.

Κώστας Μάρκου στην «Π»: Ο Φαρμάκης «παίζει χωρίς αντίπαλο» - Τι λέει για Αυτοδιοίκηση, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και δημοσκοπήσεις

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αποτελεί και θα αποτελεί τον κυρίαρχο προμαχώνα της δημοκρατικής και αριστερής παράταξης, απαντά ο Κ.Μάρκου όταν η «ΠτΔ» τού θέτει το ερώτημα των επιπτώσεων από την άνοδο του ΚΙΝΑΛ. Πιστεύει ότι ο Α. Τσίπρας δεν αμφισβητείται και ρίχνει και μια «σπόντα» για την Περιφέρεια που δεν περνάει απαρατήρητη.

ΣΥΡΙΖΑ και Περιφέρεια Δ. Ελλάδας. Σας επηρεάζει ότι ο Α. Κατσιφάρας φαίνεται να πατά απολύτως στη βάρκα του ΚΙΝΑΛ;
Η απάντηση στην ερώτηση που θέτετε είναι απάντηση, που αφορά πρωτίστως τον συλλογικό φορέα στον οποίο εντάσσομαι. Μέσα από συλλογικές διαδικασίες και συζήτηση, που ήδη εξελίσσεται, με την κοινωνία θα κληθούμε να αποφασίσουμε και για τα ζητήματα που ανακύπτουν στην Περιφέρεια, αλλά και στον Δήμο της Πάτρας. Οι παράμετροι της πολιτικής αυτής διαδικασίας έχουν πλέον γίνει σαφείς και η κάθε διαθεσιμότητα θα αξιολογηθεί συλλογικά με κριτήρια σύνθετα όπως η ιστορία, η τρέχουσα κοινωνική γείωση, οι πολιτικές επιλογές, η ανάγκη για ανανέωση και η προοπτική. Σε κάθε περίπτωση οι επιλογές μας θα στοχεύουν τη κατάκτηση τουλάχιστον του 40% που απαιτεί ο παρών εκλογικός νόμος.
Προσωπικά εκείνο που με ενοχλεί ιδιαίτερα είναι ότι δεν υφίσταται ενεργός αντιπολίτευση στην Περιφέρεια και ο κ. Φαρμάκης «παίζει» χωρίς αντίπαλο. Το γεγονός αυτό τον οδηγεί σε κατακριτέες πολιτικές, όπως το πρόσφατο σκάνδαλο του διαγωνισμού του Χιονοδρομικού Κέντρου Καλαβρύτων και παλιότερα η συγκρότηση των κριτηρίων διάθεσης της πρώτης δόσης των 20 εκατομμυρίων € στα πλαίσια ενίσχυσης των επιχειρήσεων λόγω της πανδημίας.

Με Ρώρο, σύμπραξη με ΚΙΝΑΛ, με τρίτη λύση ή εν τέλει με Πελετίδη πρέπει να κινηθείτε στον δήμο Πατρέων;
Αυτονόητα η προηγούμενη απάντηση καλύπτει και την παρούσα. Αυτό που είναι σαφές είναι ότι και στις δύο περιπτώσεις, Περιφέρεια και Δήμο, θα αντιπαρατεθούμε με προτάσεις που δεν θα υπηρετούν συγκεκριμένες πολιτικές και οικονομικές ελίτ (όπως η παρούσα ηγεσία της Περιφέρειας), ούτε στενές λαϊκίστικες αναποτελεσματικές πολιτικές με δογματικό κομματικό χαρακτήρα (όπως η παρούσα ηγεσία του Δήμου Πάτρας). Θα έχουν ταυτόχρονα αναπτυξιακό όραμα και δημοκρατικό-κοινωνικό περιεχόμενο με άξονα τα αυτοδιοικητικά χαρακτηριστικά.

Δώσατε τον απολογισμό της κοινοβουλευτικής δραστηριότητας προς δημόσια αξιολόγηση. Ποιες ήταν οι καλύτερες στιγμές σας;
Πράγματι, συντάξαμε με τους συνεργάτες μου έναν απολογισμό της κοινοβουλευτικής μου δράσης την οποία κοινοποιήσαμε όσο μπορούσαμε περισσότερο, σεβόμενοι τους κανόνες των προσωπικών δεδομένων και των προωθητικών ενεργειών. Οσες και όσοι τον έλαβαν μπορούν με τα δικά τους αξιολογικά κριτήρια να αποτιμήσουν ανάλογα.
Εγώ θα χώριζα την κοινοβουλευτική μου δράση σε δύο κατηγορίες. Αφενός ζητήματα που αφορούν τον νομό μας, όπου προσπάθησα να σταθώ αρωγός στα προβλήματα των πολιτών και αφετέρου ζητήματα της κεντρικής πολιτικής σκηνής, κυρίως στον τομέα της Υγείας και της Παιδείας στα οποία νιώθω πιο κοντά ως γιατρός και ως καθηγητής της Ιατρικής Σχολής της Πάτρας, αλλά και του Αθλητισμού και του Σωφρονιστικού συστήματος.
Παραφράζοντας τον Καμύ που έλεγε ότι «Ζωή είναι το άθροισμα των επιλογών μας» μπορώ να πω ότι η κοινοβουλευτική μου δραστηριότητα έως τώρα είναι το άθροισμα των πρωτοβουλιών μου. Βεβαίως η πρώτη φορά που ανέβηκα στο ιστορικό βήμα της Βουλής των Ελλήνων ένα βράδυ του Ιουλίου 2019 στις 2 η ώρα μετά τα μεσάνυχτα, θα μου μείνει αξέχαστη.

Διαπιστώνετε ότι το σημερινό πολιτικό σύστημα και οι πρακτικές των κομμάτων εξουσίας επιτρέπει στον βουλευτή να ασκεί ουσιαστικό ρόλο;
Στην Ελλάδα, τα πολιτικά κόμματα αποτέλεσαν την περίοδο της μεταπολίτευσης και εντεύθεν φορείς πολιτικής ζύμωσης και ιδεολογικού αποτυπώματος. Ομως, τα δύο κόμματα της πρώτης περιόδου του δικομματισμού στη χώρα μας (ΠΑΣΟΚ-ΝΔ) απέκτησαν αρχηγικά χαρακτηριστικά με περιορισμό των συμμετοχικών διαδικασιών. Σε κοινοβουλευτικό επίπεδο έναν σημαντικό περιορισμό της δημοκρατικής τους λειτουργίας αποτέλεσε και η λεγόμενη «κομματική πειθαρχία».
Στον ΣΥΡΙΖΑ αυτή η μεθόδευση δύσκολα μπορεί να βρει εφαρμογή και αυτό έχει επιβεβαιωθεί πολλαπλώς στην πράξη. Αυτό οφείλεται σε έναν συγκεκριμένο λόγο. Οι συλλογικές διαδικασίες του κόμματος, στις οποίες συμμετέχουν και οι βουλευτές, είναι τέτοιες που οι πολιτικές θέσεις έχουν προκύψει έπειτα από μακροχρόνια πολιτική ζύμωση και τα μέλη του τις σέβονται όχι από εξαναγκασμό, αλλά από σεβασμό στην δημοκρατική αρχή. Πάντως σε ειδικότερα ζητήματα που απασχολούν μεμονωμένες ομάδες πολιτών, υπάρχει η δυνατότητα κάποιας παρέμβασης, παρά το γεγονός ότι ο αυταρχικός και υποκειμενικός τρόπος που πολιτεύεται η κυβέρνηση της ΝΔ δεν μας αφήνει πολλά περιθώρια ως βουλευτές της αντιπολίτευσης.

ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΙ ΥΦΟΣ
Διαβάζουμε ότι στον ΣΥΡΙΖΑ επικρατούν δύο αντιλήψεις για το ενδεικνυόμενο αντιπολιτευτικό ύφος. Κάποιοι πιστεύουν ότι οι υπερβάλλουσες, ισοπεδωτικές τοποθετήσεις δεν συναντούν το δημόσιο αίσθημα και δεν αποδίδουν. Εσείς τι λέτε;
Στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ γίνεται ένας εκτεταμένος και συλλογικός διάλογος μετά την τελευταία εκλογική διαδικασία με σκοπό τον απολογισμό της περιόδου διακυβέρνησής μας και βεβαίως την προοπτική του μέλλοντος. Είμαστε το μοναδικό κόμμα που ξεκίνησε μια τέτοια διαδικασία γόνιμου αναστοχασμού και κατέθεσε δημόσια τα συμπεράσματα αυτής της προσπάθειας.
Δεύτερον, είμαστε ένα κόμμα που δεν φοβάται τον συλλογικό διάλογο. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουν διαφανεί δύο τρόποι αντίληψης όσον αφορά το ύφος και την αισθητική που θα πρέπει να εκφέρεται ο δημόσιος λόγος μας.
Η μια θεωρεί ότι η διαφορετική κουλτούρα που έχει και οφείλει να εκφράζει η αριστερά συνδέεται με τον ήπιο τρόπο έκφρασης των απόψεών μας, όπως εξάλλου συμβαίνει μέχρι τώρα.
Η άλλη αντίληψη θεωρεί ότι θα πρέπει ο αντιπολιτευτικός μας λόγος να γίνει οξύτερος, διατηρώντας βέβαια τις σταθερές της σοβαρότητας και ευθύνης. Σε καμία περίπτωση όμως δεν υιοθετώ την γνώμη ότι η αντιπολιτευτική μας πρακτική μπορεί να χαρακτηριστεί υπερβάλλουσα ή ισοπεδωτική. Σε αντιδιαστολή σάς θυμίζω την αντιπολιτευτική πρακτική της ΝΔ από τότε που ανέλαβε ο κ. Μητσοτάκης ο οποίος από την πρώτη μέρα ζητούσε εκλογές και στις θεσμικές του συναντήσεις με τον κ. Τσίπρα απλά κουνούσε ως μίμος το κεφάλι του για να μη δώσει την εντύπωση ότι συζητά μαζί του!
Νομίζω ότι η τοξικότητα των -κατ’ επίφαση μάλιστα- καβγάδων χωρίς πολιτικό περιεχόμενο και όχι στη βάση προγραμματικών διαφορών αφορούσε κύρια την περίοδο του παλαιού δικομματισμού. Αντίθετα, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με σταθερότητα έχει επιλέξει να αντιπαρατίθεται προγραμματικά, πολιτικά και ιδεολογικά με τη Νέα Δημοκρατία.

Γιατί η ΝΔ διατηρεί ακλόνητο δημοσκοπικό προβάδισμα έναντι του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι πειραγμένες οι δημοσκοπήσεις ή φταίει κάτι άλλο;
Είναι γεγονός ότι σε κάποιες δημοσκοπικές αναφορές, τα ποσοστά του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εμφανίζονται μειωμένα σε πλήρη αναντιστοιχία με τη τρέχουσα καθολική εμπειρία που έχουμε όλοι. Σας θυμίζω ότι ακόμα και στις εκλογές του 2015, που η διαφορά του με τη Νέα Δημοκρατία τελικά ξεπέρασε το 8%, οι εταιρείες δημοσκοπήσεων έδειχναν ότι η έκβαση ήταν τουλάχιστον αμφίρροπη. Δεν μπορεί βέβαια να διαλάθει της προσοχής, ότι κάθε φορά που ο κ. Μητσοτάκης είναι στριμωγμένος στη γωνία, όπως τώρα, εμφανίζεται και μια δημοσκόπηση να τον τονώσει, όπως η τελευταία ανάξια σχολιασμού που εμφάνισε ο ιδιοκτησίας Βαρδινογιάννη τηλεοπτικός σταθμός ALPHA. Η διαπλοκή μεγάλων επιχειρηματιών, πολιτικού κατεστημένου, ΜΜΕ και άρα εταιριών δημοσκοπήσεων είναι μια ιστορία που δεν είναι καινούργια στην Ελλάδα.
Η μειονεκτική δημοσκοπική αντιμετώπιση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αποδεικνύει ότι κινείται πέραν πολιτικών εξαρτήσεων και παραμένει ένα κόμμα αδιάφθορο. Μην σας ξεγελάει το γεγονός ότι προβλέφτηκε δημοσκοπικά η διαφορά της Νέας Δημοκρατίας στις τελευταίες εκλογές. Οταν συμφωνεί η επιθυμία των μεγάλων επιχειρηματικών κέντρων με τη λαϊκή βούληση, η οποία είναι σεβαστή, προφανώς δεν υφίσταται ανάγκη παραποίησης των ευρημάτων.

Η ΕΚΛΟΓΗ ΑΡΧΗΓΟΥ
Η πρόταση Τσίπρα για εκλογή προέδρου από τη βάση αποτελεί ελιγμό – απάντηση σε ενδοκομματική αμφισβήτηση;
Η πρόταση του Αλέξη Τσίπρα έρχεται να συμπληρώσει τις λοιπές προτάσεις των καταστατικών αλλαγών για την ενίσχυση της δημοκρατικής συλλογικής λειτουργίας, δηλαδή την αναβάθμιση των ψηφιακών λειτουργιών, τη διευκόλυνση εγγραφής νέων μελών και την ποσόστωση εκπροσώπησης φύλου 50% στα όργανα, ώστε να προχωρήσει η εξέλιξη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σε ένα σύγχρονο, ανοικτό δημοκρατικό κόμμα. Ανοικτό όμως δεν σημαίνει και αυθαίρετα διάχυτο, όπως γνωρίσαμε από τη λειτουργία άλλων κομμάτων στο πρόσφατο παρελθόν.
Σε αυτό το πλαίσιο έρχεται να ενταχθεί η πρόταση του προέδρου, καθώς η διαβούλευση για την αριστερά έχει αυταξία. Τι σημαίνει έχει αυταξία η διαβούλευση; Σημαίνει ότι, από μόνη της η διαδικασία είναι ικανή να μας αλλάξει, είναι ικανή να μας διαμορφώσει, είναι ικανή να μας δώσει την αυτοπεποίθηση ότι η δημοκρατία είναι η λύση.
Η ίδια η διαβουλευτική διαδικασία είναι ικανή να εντάξει νέα και παλιά μέλη σε μια ζωντανή συμμετοχή, κάτι που μπορεί να εκτονώσει τα αισθήματα, ιδιώτευσης και αδράνειας που εγκυμονούν ως κίνδυνος. Γιατί δεν είναι εύκολο να καταπολεμηθεί το τέρας της παραίτησης, ειδικά στην εποχή μας, όπου ο ατομικισμός αποθεώνεται από την οικονομική ελίτ. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι ο Αλέξης Τσίπρας καθολικά δεν αμφισβητείται στο κόμμα μας και παραμένει κορυφαίο πολιτικό μας κεφάλαιο. Το αποδεικνύει η λυσσαλέα προσπάθεια προσωπικής του αποδόμησης με συστηματικές συκοφαντίες κατευθυνόμενων κονδυλοφόρων.

ΕΙΝΑΙ ΝΩΡΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΙΝΑΛ
Οι εξελίξεις στο μέτωπο του ΚΙΝΑΛ θα ροκανίσουν τα εκλογικά σας ποσοστά στην Αχαΐα;
Οι πολιτικοί συσχετισμοί συνδέονται άμεσα με τα συμφέροντα των κοινωνικών ομάδων που εκπροσωπεί ο κάθε πολιτικός σχηματισμός. Μέχρι στιγμής, ο νέος πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ έχει επιλέξει να ασκεί μια κριτική κακής διαχείρισης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, χωρίς να θέτει τον δάκτυλο επί τον τύπο των ήλων και χωρίς να έχει επιλέξει ακόμα μια σαφή ιδεολογική πολιτική απόσταση από τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές που αντιπροσωπεύει το κυβερνών κόμμα. Από την άλλη μεριά, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ διατυπώνει δημόσια, ευθέως και με καθαρό τρόπο την πρόταση του για την προοδευτική διακυβέρνηση.
Αυτή περνά μέσα από ένα μέτωπο των δυνάμεων που αυτοπροσδιορίζονται στην προοδευτική πλευρά του πολιτικού φάσματος, με κοινό στόχο να φύγει, σύμφωνα με τον Αλέξη Τσίπρα, η «πιο επικίνδυνη κυβέρνηση από την εποχή της Μεταπολίτευσης».
Μάλιστα, πολύ πριν από την αλλαγή σκυτάλης στο ΚΙΝΑΛ ο πρόεδρός μας κατέθεσε δέσμη προγραμματικών αρχών, δηλώνοντας επανειλημμένα ότι «οι προγραμματικές συγκλίσεις διατυπώνονται στον τρόπο που πολιτευόμαστε, που διατυπώνουμε τις προγραμματικές μας θέσεις, στις προτάσεις που καταθέτουμε». Επομένως, θεωρώ ότι είναι ακόμα νωρίς και το ΚΙΝΑΛ θα κριθεί από τις απαντήσεις που θα δώσει στα κρίσιμα ζητήματα της εποχής μας. Σε κάθε περίπτωση στη δημοκρατική Αχαΐα ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αποτελεί και θα αποτελεί τον κυρίαρχο προμαχώνα της δημοκρατικής και αριστερής παράταξης.

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ