Η Πάτρα «ξέχασε» τον τυπογράφο της! Στο Μουσείο Τυπογραφίας των Χανίων ο «θησαυρός» του Αντώνη Παπαντωνόπουλου

Πώς η Πάτρα αδιαφόρησε για το σπάνιο αρχείο του συμπολίτη γραφίστα – τυπογράφου

Η Πάτρα «ξέχασε» τον τυπογράφο της! Στο Μουσείο Τυπογραφίας των Χανίων ο «θησαυρός» του Αντώνη Παπαντωνόπουλου Μία άποψη από τα εκθέματα του Αντώνη Παπαντωνόπουλου στο Μουσείο Τυπογραφίας των Χανίων

Τι κοινό έχουν άραγε ο πατρινός καραγκιοζοπαίκτης Κώστας Μακρής και ο επίσης συμπολίτης γραφίστας- τυπογράφος, Αντώνης Παπαντωνόπουλος; Και οι δύο, αν και είχαν εκφράσει επανειλημμένως την πρόθεσή τους να δωρίσουν στην πόλη τους το πλούσιο αρχείο τους, αρχικά εισέπραξαν την αδιαφορία των ιθυνόντων και τελικά ενδιαφέρθηκαν άλλες πόλεις και ανέδειξαν για λογαριασμό τους τον «θησαυρό» τους.

Ετσι, το σπάνιο αρχειακό υλικό του Κώστα Μακρή κατέληξε στο γειτονικό Αίγιο και σήμερα αποτελεί βασικό μέρος του «Σπιτιού του Καραγκιόζη» που έστησε η ΔΗΚΕΠΑ, ενώ το αντίστοιχο υλικό του Αντώνη Παπαντωνόπουλου κοσμεί το περιώνυμο Μουσείο Τυπογραφίας των Χανίων! Μάλιστα, στο Μουσείο αυτό, ο συμπολίτης τοπογράφος κατέχει την άμισθη θέση του τεχνικού συμβούλου!

Πρόκειται για το πρώτο στην Ελλάδα μουσείο, αφιερωμένο εξολοκλήρου στην τυπογραφία, την τέχνη που άλλαξε τη ροή της ιστορίας, το οποίο λειτουργεί στα Χανιά από το 2005 και βρίσκεται λίγο έξω από την πόλη, στο Βιοτεχνικό Πάρκο Σούδας. Το μουσείο αναπτύσσεται σε δύο μεγάλες πτέρυγες και τρεις επιμέρους αίθουσες που καλύπτουν συνολική έκταση περίπου 1.500 τ.μ. Αποτελεί προσωπικό μεράκι και στοίχημα του δημιουργού του Γιάννη Γαρεδάκη, ιδρυτή της εφημερίδας «Χανιώτικα νέα», με ένθερμο συνοδοιπόρο στην προσπάθεια αυτή τη σύζυγό του Ελένη,

Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο Μουσείο που μέσα από την ξενάγηση «αφηγείται» διαδραστικά, (συμμετοχή επισκεπτών, σχετικά βίντεο) πώς ξεκίνησε και πώς αναπτύχθηκε η σπουδαιότερη -ίσως- εφεύρεση του ανθρώπου, η τυπογραφία. Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης, μικροί και μεγάλοι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να τυπώσουν στα παλιά πιεστήρια και να ανακαλύψουν ένα ξεχασμένο αυτονόητο: τον κόπο και την ανθρώπινη ευφυΐα που βρίσκονται πίσω από κάθε τυπωμένο κείμενο.

Παράλληλα το Μουσείο είναι εστία πολιτισμού και γραμμάτων. Στους χώρους του φιλοξενούνται συνέδρια, παρουσιάσεις βιβλίων, θεατρικές παραστάσεις, μουσικές εκδηλώσεις κ.ά., ενώ κάθε χρόνο διοργανώνει διεθνή διαγωνισμό αφίσας για την τυπογραφία.

Μέσα από 40 ταμπλό εικαστικού και πληροφοριακού περιεχόμενου, από τις βραχογραφίες μέχρι τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ο καλλιτέχνης-τυπογράφος Αντώνης Παπαντωνόπουλος διηγείται την εξέλιξη της προσπάθειας του ανθρώπου για επικοινωνία και μέσα από την εικαστική ματιά του, ζωντανεύει την εξέλιξη της τυπογραφίας. Αναδεικνύονται τεχνικές, όπως, η ξυλογραφία, η χαλκογραφία, η λιθογραφία, η offset, η τσιγκογραφία και η μεταξοτυπία παρουσιάζονται αναλυτικά σε ειδικά διαμορφωμένες προθήκες.

Η Πάτρα «ξέχασε» τον τυπογράφο της! Στο Μουσείο Τυπογραφίας των Χανίων ο «θησαυρός» του Αντώνη Παπαντωνόπουλου

Μιλώντας στην εφημερίδα «Πελοπόννησο», ο Αντώνης Παπαντωνόπουλος, αποκάλυψε ότι μετά τη διοργάνωση της «Πάτρας – Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης 2006», όπου είχε παρουσιάσει σχετική έκθεση με την πορεία και εξέλιξη των γραφικών τεχνών, είχε εκφράσει ανοικτά την επιθυμία του να προσφέρει ολόκληρο το αρχείο του, ώστε να δημιουργηθεί ένας επισκέψιμος δημοτικός χώρος στην Πάτρα, με αντικείμενο την τυπογραφία: «Δυστυχώς, δεν ενδιαφέρθηκε κανένας! Δεν έλαβα καμία απάντηση, από κανέναν! Εγώ δεν ζήτησα χρήματα, άλλωστε και για τις δύο προσωπικές εκθέσεις που έχω στήσει στην Πάτρα με θέμα την εξέλιξη της τυπογραφίας, δεν απαίτησα καμία αμοιβή. Κάποια στιγμή, λοιπόν, γνωρίστηκα με τους ανθρώπους του Μουσείου Τυπογραφίας των Χανίων, που είχε ξεκινήσει το 2005 δειλά-δειλά τη λειτουργία του. Θεώρησα σωστό, από το να βρίσκεται αποθηκευμένο και αναξιοποίητο το υλικό μου, να το διαθέσω στο Μουσείο. Αφιερώθηκα και εγώ στην ανάπτυξή του Μουσείου και παράλληλα προσφέρω τις άμισθες υπηρεσίες μου και σαν τεχνικός σύμβουλος»

Μπορεί, λοιπόν, η Πάτρα να έχασε την ευκαιρία να κερδίσει έναν ανάλογο χώρο, όπως ακριβώς συνέβη και με το Μουσείο Καραγκιόζη, που το δημιούργησε τελικά ο Δήμος Αιγιάλειας σε συνεργασία με τον πατρινό καλλιτέχνη του Θεάτρου Σκιών, Κώστα Μακρή, αλλά ο κ. Παπαντωνόπουλος, ανήσυχος όπως είναι, αποκάλυψε στην «Π», ότι σε συνεργασία με τη δημοτική αρχή, προετοιμάζει κάτι ενδιαφέρον, που έχει σχέση με το αντικείμενό του και που σύντομα θα δημοσιοποιηθεί.

Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News

pelop Google news bing news pelop


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ