Αχαΐα: Το παρασκήνιο στο έργο προστασίας της ακτογραμμής – Τα εμπόδια, η γραφειοκρατία, οι κανόνες και η καθυστέρηση

Οι αργοί ρυθμοί της Δημόσιας Διοίκησης δυσκόλεψαν τις τοπικές αρχές στην εκέλεση άμεσων έργων.

προστασία

Σε πορεία υλοποίησης μπαίνει, επιτέλους, μετά από 2 χρόνια προσπαθειών, το έργο αποκατάστασης της Ακτογραμμής 2,5 χλμ. μεταξύ των Τοπικών Κοινοτήτων Ρίου και Αγίου Βασιλείου Πατρών, με χρηματοδότηση 9,6 εκατ. ευρώ του υπουργείου Εσωτερικών και φορέα υλοποίησης την Περιφέρεια.

Η προγραμματική σύμβαση με τον Δήμο Πατρέων εγκρίθηκε μόλις προχθές σε συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας και μάλιστα με ομόφωνη απόφαση, γεγονός που καταδεικνύει τη σημασία του έργου και την ομοθυμία των παρατάξεων για την άμεση αναγκαιότητα εκτέλεσής του. Η Ακτογραμμή στη συγκεκριμένη περιοχή υπέστη σοβαρές ζημιές, μετά τη θεομηνία – τέλη Νοεμβρίου 2021 – ενώ ήταν ήδη επιβαρυμένη από το φαινόμενο της διάβρωσης των ακτών, με αποτέλεσμα ο δρόμος να μοιάζει με «βομβαρδισμένο» τοπίο.

Ο «ΓΟΛΓΟΘΑΣ»
Δυστυχώς, αν και η ανάγκη παρέμβασης ήταν άμεση, οι αργοί ρυθμοί της Δημόσιας Διοίκησης δυσκόλεψαν, σε μεγάλο βαθμό, τις τοπικές αρχές, όπως χαρακτηριστικά διαπίστωσε ο αντιπεριφερειάρχης Αχαΐας, Χαράλαμπος Μπονάνος, που μίλησε – χθες – στον Peloponnisos FM 104,1 και δήλωσε: «Με τον περιφερειάρχη, Νεκτάριο Φαρμάκη, δώσαμε μάχη να πείσουμε την κυβέρνηση για τη σπουδαιότητα της αποκατάστασης και πολλές φορές χρειάστηκαν αλλεπάλληλες προσωπικές επαφές για τη χρηματοδότηση μιας ολοκληρωμένης μελέτης άμεσα μετά τις ζημιές στην περιοχή αφού φροντίσαμε να την παραδώσουμε έγκαιρα στο αρμόδιο υπουργείο. Χρειάστηκε να φέρουμε, για αυτοψία, υπουργούς, γενικούς γραμματείς, να περπατήσουμε μαζί τους τον κατεστραμμένο δρόμο για να τους πείσουμε, παρότι για μας η αναγκαιότητα ήταν αυτονόητη. Εμπόδια γραφειοκρατικά, δημοσιονομικοί κανόνες, που μοιάζουν πολλές φορές ανυπέρβλητοι, έχουν καθυστερήσει την άμεση έναρξη».

ΤΑ ΕΡΓΑ
Χτυπητό παράδειγμα είναι ότι η ΠΔΕ προσπαθούσε από το 2019 για μια εργολαβία 6,5 εκ. ευρώ, για τη συντήρηση των αντιπλημμυρικών έργων και η υπογραφή μπήκε μόλις φέτος, μετά από προσφυγές. «Είναι μια πονεμένη ιστορία που οφείλει η κυβέρνηση να επιλύσει» όπως τόνισε ο κ. Μπονάνος.

Από το 2022, η Περιφέρεια έχει εντάξει στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020», δύο πολύ σημαντικά έργα, που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση της διάβρωσης των ακτών στους Δήμους Δυτικής Αχαΐας και Πατρέων.
Το πρώτο αφορά σε έργα αντιμετώπισης της διάβρωσης των Ακτών Μονοδενδρίου – Βραχναιίκων – Τσουκαλαιίκων της Πάτρας, με επιλέξιμη δημόσια δαπάνη 10 εκατ. ευρώ και φορέα υλοποίησης την ΠΔΕ. Το δεύτερο έργο, αφορά στην υλοποίηση έργων προστασίας της Ακτής Καλαμακίου Δυτικής Αχαΐας, με επιλέξιμη δημόσια δαπάνη 3,69 εκατ. ευρώ και φορέα υλοποίησης τον οικείο Δήμο.

Ο Χαράλαμπος Μπονάνος δήλωσε στην «Πελοπόννησο» ότι και οι δύο παρεμβάσεις προχωρούν, ωστόσο, στο πρώτο έργο έχει ξεκινήσει η επανεξέταση στα τεύχη δημοπράτησης μετά από αντιδράσεις των κατοίκων για τη μελέτη.

ΞΕΚΙΝΑ Η ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ

Τωρα, ξεκινούν οι διαδικασίες δημοπράτησης του έργου, που στόχος είναι να γίνει σύντομα – όπως τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης Αχαΐας, Χαράλαμπος Μπονάνος – ο οποίος στην ερώτηση της «Πελοποννήσου» για το πότε θα μπει εργολάβος, δήλωσε: «Εμείς φιλοδοξούμε να μη χάσουμε ούτε μέρα, όπως δεν χάσαμε ως περιφερειακή αρχή όταν παραδώσαμε τη μελέτη του έργου, μέσα σε ένα εξάμηνο. Θα προχωρήσουμε άμεσα στη δημοπράτηση του έργου, για να έχουμε εργολάβο μέσα στο 2023. Νομίζω ότι θα τα καταφέρουμε, αλλά δεν μπορώ να δεσμευθώ χρονικά, γιατί έχουν δει πολλά τα μάτια μου αυτά τα χρόνια, από σκληρούς δημοσιονομικούς κανόνες, παρεμβάσεις από ανεξάρτητες αρχές που ψάχνουν τη λεπτομέρεια και όχι την ουσία, γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και τα έργα κάπου μπαίνουν στη γωνία».

ΑΙΓΙΑΛΕΙΑ: ΤΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ

Στην Αιγείρα, η κατάσταση με τη διάβρωση της ακτής είναι χειρότερη σε κάποια σημεία.

Ο πρόεδρος της κοινότητας, Ηλίας Σταθακόπουλος, δήλωσε στην «Πελοπόννησο» ότι ο Δήμος διενεργούσε κάποια μελέτη μέχρι και πέρυσι, υποσχόμενος ένταξη και της συγκεκριμένης περιοχής, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει ληφθεί κανένα μέτρο. Η κοινότητα το μόνο που μπορεί να κάνει είναι κάποια μπαλώματα στον δρόμο. «Το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό. Η θάλασσα χτυπάει πάνω στο τοιχίο και με μαΐστρο βγαίνει στον παραλιακό δρόμο» είπε. Μάλιστα, η πρόσβαση σε οχήματα βάρους άνω των 3,5 τόνων έχει απαγορευθεί μετά την ανατροπή μπετονιέρας κατασκευαστικής εταιρείας που κατέληξε στη θάλασσα, μετά από καθίζηση του οδοστρώματος.

«Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε με ημίμετρα, πρέπει να γίνουν σοβαρές παρεμβάσεις» τόνισε ο κ. Σταθακόπουλος και έφερε ως παράδειγμα το Δερβένι, όπου η Περιφέρεια Πελοποννήσου έσωσε την κοινότητα με παραλομπίξεις σε βάθος ακόμα και 30 μέτρων, στην ακτή.

Σημειώνεται ότι, με βάση Μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών με επικεφαλής τον Αθανάσιο Α. Δήμα (καθηγητή Πολιτικών Μηχανικών) εξετάστηκε όλη η ακτογραμμή του Δήμου Αιγιάλειας, όμως τρεις περιοχές έχουν μπει σε προτεραιότητα. Αυτές είναι: Αιγείρα και Ακράτα με μήκος ακτογραμμής 2.600m, Διακοπτό με 2.600m και Σελιανίτικα- Λόγγος με 2.300m.

ΔΥΤΙΚΗ ΑΧΑΪΑ: Εν αναμονή έργων 3,9 εκ. ευρώ στην παραλία Καλαμακίου

Το δεύτερο έργο που έχει δρομολογηθεί για την αποκατάσταση της διάβρωσης των ακτών, αφορά στον Δήμο Δυτικής Αχαΐας. Οι εργασίες που πρόκειται να εκτελεστούν, έπειτα από προγραμματική συμφωνία μεταξύ Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και Δήμου Δυτικής Αχαΐας, έχουν προϋπολογισμό 3,9 εκατ. ευρώ και το έργο έχει ενταχθεί με απόφαση του περιφερειάρχη, Νεκτάριου Φαρμάκη, στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δυτικής Ελλάδας.

Ωστόσο, όπως ανέφερε στην «Π» ο πρόεδρος του εκπολιτιστικού συλλόγου Καλαμακίου, Περικλής Ρογκάλας, οι διαδικασίες για την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού έχουν τελματώσει και βρίσκονται στη φάση της σύνταξης των τεχνικών δελτίων.

Το προτεινόμενο έργο αφορά την προστασία και τεχνητή αναπλήρωση με φυσικά υλικά της ακτής Καλαμακίου για την αντιμετώπιση της συνεχιζόμενης διάβρωσης που έχει ως συνέπεια την εκτεταμένη μείωση του πλάτους της ακτής, την καταστροφή τεχνικών υποδομών, την ανατροπή φυσικών πρανών και την σημαντική υποβάθμιση του παράκτιου και υδατικού περιβάλλοντος και ιδιωτικών περιουσιών.

Οι εργασίες που πρόκειται να πραγματοποιηθούν περιλαμβάνουν την κατασκευή συστήματος ύφαλων προβόλων χαμηλής στέψης μήκους 50 μέτρων και τεχνητή αναπλήρωση της ακτής.

Τα έργα έχουν στόχο ακόμα την προστασία και αύξηση του πλάτους της ακτής, που είναι το υπόβαθρο.

Να σημειωθεί, ωστόσο, ότι το έργο στην παραλία Καλαμακίου, είναι ένα μόνο μικρό τμήμα των παρεμβάσεων που απαιτούνται. Οπως είπε ο κ. Ρογκάλας, από τη μελέτη Ρόγκαν που είχε γίνει πριν από χρόνια, είχαν εξαιρεθεί οι παραλίες Αλισσού, Νιφορεΐκων, υπόλοιπο του Καλαμακίου και η Λακκόπετρα.