EASTMED – Μόνο στην «Π»: Η μελέτη του αγωγού φυσικού αερίου στον κάμπο

Τι προβλέπει για την Αχαΐα και τη Δυτική Ελλάδα η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου εθνικής σημασίας.

EASTMED Ο αγωγός εισέρχεται στην Αχαΐα κοντά στα Καρέικα και καταλήγει στην παραλία του Καλαμακίου στον Πατραϊκό Κόλπο

Ολοκληρώνεται στις 7 Νοεμβρίου η δημόσια διαβούλευση για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.

Η μελέτη και όλα τα συμπληρωματικά στοιχεία, έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας, όπου έχουν ήδη επιδείξει ενδιαφέρον ενημέρωσης, πάνω από 60 φορείς και πολίτες.

Ο αγωγός έχει λάβει ήδη μια θετική απάντηση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τώρα ο φορέας υλοποίησης του έργου, η εταιρεία IGI POSEIDON SA (50% η ελληνική ΔΕΠΑ Διεθνών Εργων ΑΕ και 50% η ιταλική Edison SpA), έχει ανοίξει δημόσιο διάλογο με όλες τις ενδιαφερόμενες περιοχές, για τις ενδεχόμενες κύριες περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου.

Στην Αχαΐα, οι περιοχές από τις οποίες θα διέλθει ο αγωγός, ανήκουν διοικητικά στον Δήμο Δυτικής Αχαΐας και τις δημοτικές ενότητες Ωλενίας, Λαρισσού, Δύμης και Μόβρης.

Την επόμενη εβδομάδα, όπως δήλωσε στην «Π» ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Ενέργειας και Περιβάλλοντος Λάμπρος Δημητρογιάννης, η επιτροπή της Περιφέρειας έχει προσκληθεί από τη μελετητική εταιρεία και τον φορέα υλοποίησης, για μια σφαιρική ενημέρωση γύρω από αυτό το έργο εθνικής σημασίας και τις περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις του.

Η Περιφέρεια στη συνέχεια θα συγκεντρώσει όλες τις παρατηρήσεις των φορέων διαβούλευσης, για να συγκροτήσει μια ενιαία πρόταση που θα τεθεί προς γνωμοδότηση στην αρμόδια επιτροπή και θα προωθηθεί στο υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος.

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ

Ο αγωγός μήκους περίπου 2000 χλμ. που αποκτά γεωπολιτική ισχύ, πρόκειται να συνδέσει το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα, καταλήγοντας στην Ιταλία, με σκοπό να μεταφέρει φυσικό αέριο, από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου.

Ακολουθεί υποθαλάσσια όδευση από το Ισραήλ προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας ως τις ακτές της Θεσπρωτίας, όπου θα συνδεθεί με το έργο του υποθαλάσσιου αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ μήκους 210 χλμ. μέχρι την Ιταλία.

Το έργο Αγωγού EastMed-ΠΟΣΕΙΔΩΝ θα συμβάλει στην ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια εφοδιασμού μέσα από την ενίσχυση της διαφοροποίησης των πηγών και των διαδρομών και υποστηρίζοντας την ευρωπαϊκή (εγχώρια) παραγωγή, ενόψει και της εξάντλησης των παραδοσιακών πηγών της ηπείρου, μέσα από νέες πηγές οι οποίες επί του παρόντος δεν φθάνουν σε κανένα τμήμα της αγοράς της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

ΔΥΟ ΓΡΑΜΜΕΣ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ

Ο Αγωγός EastMed αποτελείται από μια Νότια γραμμή και μια Βόρεια γραμμή για τη μεταφορά αερίου. Μόλις τεθούν σε λειτουργία, το έργο EastMed θα έχει συνδυαστική συνολική ροή 21 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου τον χρόνο, προς το χερσαίο τμήμα του αγωγού. Οι δύο γραμμές έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν συμπληρωματικά καθώς και ανεξάρτητα, με την πρόβλεψη, κατάλληλων υποδομών στην Κύπρο, που εξυπηρετούν την κάθε γραμμή. Με αυτό τον τρόπο, το σύστημα καθίσταται εξαιρετικά ευέλικτο, συμβάλλοντας στην ασφάλεια του εφοδιασμού.

ΑΧΑΪΑ: ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΚΑΙ ΚΕΝΤΡΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ 

Το χερσαίο τμήμα του EastMed στην Ελλάδα περιλαμβάνει:

– Τους Σταθμούς Μέτρησης και Συμπίεσης στην Κρήτη μαζί με τα σχετικά μικρά χερσαία τμήματα, από και προς το σημείο προσαιγιάλωσης.

– Το χερσαίο τμήμα του αγωγού διαμέτρου 48 ιντσών το οποίο διασχίζει την Πελοπόννησο, από το σημείο προσαιγιάλωσης στην Λακωνία, έως το σημείο προσαιγιάλωσης στην Αχαΐα, στη νότια ακτή του Πατραϊκού Κόλπου.

– Τον κλάδο Μεγαλόπολης, που προβλέπεται να συνδέσει τον αγωγό με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου, στην περιοχή Περιβόλια, όπου ο αγωγός θα έχει διάμετρο 16 ίντσες.

– Το σημείο προσαιγιάλωσης ΒΔ της Αχαΐας, κοντά στην παραλία Λακκόπετρα

– Το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού διαμέτρου 46 ιντσών, το οποίο διασχίζει τον Πατραϊκό Κόλπο.

– Τη θέση προσαιγιάλωσης ΝΔ της Αιτωλοακαρνανίας, κοντά στο Ευηνοχώρι.

– Το χερσαίο τμήμα του αγωγού διαμέτρου 48 ιντσών το οποίο διασχίζει τη Δυτική Ελλάδα, έως την θέση εγκατάστασης του Σταθμού Συμπίεσης του Αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ στο Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.

– Τον Σταθμό Μέτρησης και Μείωσης Πίεσης στη Μεγαλόπολη (αρχή κλάδου Μεγαλόπολης).

– Τον Σταθμό Θέρμανσης στη Μεγαλόπολη στον ίδιο χώρο.

– Τον Σταθμό Συμπίεσης στην Αχαΐα και

– Το Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης στην Αχαΐα.

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΓΙΑ 21 ΔΙΣ. Κ.Μ. ΑΕΡΙΟΥ  

EASTMED

Το τμήμα του αγωγού που βρίσκεται στην Πελοπόννησο ξεκινάει στον Αγ. Φωκά Μονεμβασιάς της Λακωνίας και με κατεύθυνση βόρεια-βορειοδυτική καταλήγει στη θέση προσαιγιάλωσης που βρίσκεται 2,8 km βορειοανατολικά του οικισμού Λακκόπετρα, στον Δήμο Δυτικής Αχαΐας. Το τμήμα Πελοποννήσου θα έχει εξωτερική διάμετρο 48’’ και συνολικό μήκος περίπου 300 km.

– Στο τμήμα που αφορά την Δυτική Ελλάδα, ο αγωγός εισέρχεται στην Ηλεία, 10 km ανατολικά της Αρχαίας Ολυμπίας καθώς και 3 km ανατολικά της τεχνητής λίμνης του Πηνειού.

– Στη συνέχεια ο αγωγός εισέρχεται στην Αχαΐα και οδεύει κατά μήκος της κορυφογραμμής του όρους Μόβρη και κατόπιν τούτου καταλήγει στην παραλία του Καλαμακίου στον Πατραϊκό Κόλπο.

– O Κλάδος της Μεγαλόπολης εκτείνεται από τον οικισμό Σουλάρι και ακολουθώντας βόρεια κατεύθυνση εκτείνεται περίπου 10 km μέχρι την Μεγαλόπολη και θα έχει εξωτερική διάμετρο 16’’.

– Από την Πελοπόννησο προς τη Δυτική Ελλάδα, ο αγωγός διασχίζει τον Πατραϊκό Κόλπο με βορειοανατολική κατεύθυνση. Το μήκος αυτού του υποθαλάσσιου τμήματος είναι περίπου 17 km και το μέγιστο βάθος είναι περίπου 110 m. Θα έχει εξωτερική διάμετρο 46’’ και

– Το τμήμα του αγωγού που βρίσκεται στη δυτική Στερεά Ελλάδα ξεκινά 3 km νοτιότερα από τον οικισμό Γαλατάς στον Δήμο Ναυπακτίας της Αιτωλοακαρνανίας, και με κατεύθυνση βόρεια-βορειοδυτική καταλήγει στην ορεινή περιοχή Φλωροβούνι που βρίσκεται 3,5 km νοτιοανατολικά του οικισμού της Πέρδικας, στον Δήμο Ηγουμενίτσας της Θεσπρωτίας, όπου πρόκειται να κατασκευαστεί ο ήδη αδειοδοτημένος Σταθμός Συμπίεσης του έργου Αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ.

«ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ» ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑ ΟΔΕΥΣΗΣ

EASTMED

Μετά την εγκατάσταση του αγωγού θα δημιουργηθεί μόνιμη ζώνη προστασίας πλάτους 8 μέτρων κατά μήκος της πορείας διέλευσης

Ο αγωγός θα τοποθετηθεί σε ένα όρυγμα βάθους περίπου 2m με ένα ελάχιστο βάθος κάλυψης 1m από τη κορυφή του αγωγού. Η ζώνη εργασίας θα είναι ο προσωρινός διάδρομος κατά μήκος του αγωγού όπου θα πραγματοποιείται η κατασκευή. Πρέπει να έχει αρκετό πλάτος ώστε να επιτρέπει την ασφαλή εκτέλεση όλων των δραστηριοτήτων, παρέχοντας παράλληλα επαρκή χώρο για την αποθήκευση του επιφανειακού χώματος και του υλικού του ορύγματος χωριστά και διατηρώντας στο ελάχιστο τις απώλειες των αγροτικών καλλιεργειών. Το πλάτος της ζώνης εργασίας στην χερσαία όδευση του αγωγού στην Αχαΐα, θα φτάνει τα 38 μέτρα.

Σε ευαίσθητες περιοχές, όπως οργανωμένες καλλιέργειες δέντρων, το πλάτος της ζώνης εργασίας θα είναι 28 µέτρα, ενώ σε δασικές εκτάσεις, µε πυκνή βλάστηση, το πλάτος της ζώνης εργασίας θα µειώνεται στα 22 µέτρα.

Τα πλάτη των ζωνών εργασίας καθορίστηκαν από την διεθνή πρακτική ώστε να µπορούν να λαµβάνουν χώρα, µε ασφάλεια, οι απαραίτητες κατασκευαστικές δραστηριότητες. Σε ειδικές θέσεις, όπως οι θέσεις διασταύρωσης και άλλες ειδικές θέσεις, η ζώνη εργασίας ενδέχεται να είναι λίγο µεγαλύτερη.

Η ζώνη εργασίας του αγωγού καθώς και οι χερσαίες εγκαταστάσεις θα χρησιµοποιηθούν ως τα κύρια εργοτάξια. Εντούτοις, θα δηµιουργηθούν προσωρινά ορισµένοι χώροι αποθήκευσης και κεντρικά εργοτάξια για την αποθήκευση εξοπλισµού, µηχανηµάτων, σωληνώσεων και γραφείων προσωπικού.

Αυτά πρέπει να βρίσκονται σε περιοχές κοντά στις υποδοµές µεταφορών και κοντά στο αποτύπωµα του έργου.
Οι υπάρχοντες δρόµοι θα χρησιµοποιηθούν για την κατασκευή του έργου. Σε ορισµένες περιπτώσεις, ενδεχοµένως γίνει βελτίωση του υφιστάµενου δικτύου προκειµένου να καταστεί δυνατή η µεταφορά βαρέων µηχανηµάτων και εξοπλισµού. Σύµφωνα µε τον µέχρι στιγµής σχεδιασµό, δεν προβλέπεται η κατασκευή νέων δρόµων.

Να σηµειωθεί ότι µετά την κατασκευή, οι περισσότεροι χώροι θα αποκατασταθούν στην αρχική τους κατάσταση, όπου αυτό είναι δυνατόν, ενώ, κατά µήκος της όδευσης του αγωγού, θα δηµιουργηθεί µόνιµη ζώνη προστασίας πλάτους 8 µέτρων (4 µέτρα εκατέρωθεν του άξονα της όδευσης).

3 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ 3.000 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ

EASTMED

Οι περισσότεροι εργαζόμενοι θα απορροφηθούν στα υποθαλάσσια έργα

Η συνολική κατασκευή του αγωγού EastMed (Κύπρος και Ελλάδα) αναμένεται να διαρκέσει περίπου 3 χρόνια για τις υποδομές. Η εκτέλεση του έργου προβλέπεται να αρχίσει τον Ιανουάριο του 2024 και η θέση σε λειτουργία αναμένεται να ξεκινήσει μετά τον Δεκέμβριο του 2026.

Για την κατασκευή των αγωγών, θα προσληφθούν πάνω από 3000 εργαζόμενοι. Συγκεκριμένα, για το υποθαλάσσιο τμήμα εκτιμάται ότι θα απασχοληθούν μέχρι 2.080 εργαζόμενοι, για τους αγωγούς στο χερσαίο τμήμα μέχρι 500 εργαζόμενοι και για τους σταθμούς συμπίεσης και μέτρησης, μέχρι 600 εργαζόμενοι.

Κατά τη φάση λειτουργίας, όσον αφορά τον αγωγό, θα απαιτηθεί ένας αριθμός μόνιμων υπαλλήλων έως 20 άτομα περίπου, για την επιθεώρηση, τη συντήρηση και άλλες εργασίες.

Αυτοί οι υπάλληλοι θα εδρεύουν στη βάση συντήρησης και λειτουργίας στην Αχαΐα, ενώ όσον αφορά τους σταθμούς, το εργατικό δυναμικό κατά τη λειτουργία εκτιμάται σε περίπου 25 άτομα ανά κύριο σταθμό, μεταξύ των οποίων προβλέπεται ένας και στην Αχαΐα.