Σώπα Αίσωπε

Ο διευθυντής σύνταξης της «Π» Κωνσταντίνος Μάγνης γράφει …

Είναι αρκετά γνωστό ένα παλιό ανεκδοτάκι, κατά το οποίο ο κουρέας ρωτάει τον πελάτη πώς να τον κουρέψει, και εκείνος απαντάει «σιωπηλός». Εννοεί, αν και σίγουρα το πιάσατε, ότι οι κομμωτές έχουν το συνήθειο να πιάνουν κουβέντα στον πελάτη, όπως και οι περισσότεροι οδηγοί ταξί- αν και τελευταία έχει ανέβει ο δείκτης βλοσυρότητας στον κλάδο- λέγοντάς του κάθε φορά περίπου το ίδιο πράγμα. Λοιπόν, με έκπληξη διαπιστώσαμε κάποτε ότι το ανέκδοτο προέρχεται από την αρχαιότητα: Ο διάλογος αυτός αναφέρεται στον Αίσωπο: Πώς σε κείρω; – Σιωπών. Το κείρω είναι πρόδρομο του κουρεύω. Και βέβαια αναφέρονται στο κεφάλι: Ο Ομηρος μιλάει για τους κάρη κομόωντες Αχαιούς, που συνήθιζαν να περιποιούνται την κόμμωσή τους. Για να έχει ζοχάδα ο Αίσωπος τους κουρείς, φαίνεται ότι είναι η φύση του επαγγέλματος. Ή μήπως είναι η φύση του ανθρώπου; Αμα είσαι όλη την ημέρα όρθιος με ένα ψαλίδι πάνω από ζευγάρια αυτιών, έχεις την ανάγκη να πεις μια κουβέντα. Την ίδια; Την ίδια. Ετσι και ο κουρέας ο δικός μας κάθε φορά θα μας εισάγει το ίδιο σκακιστικό άνοιγμα, το οποίο έχουμε μάθει να αντιμετωπίζουμε αναλόγως και έτσι αποφεύγουμε το ματ: Ούτως ή άλλως με την αραίωση των μαλλιών, τα κουρέματα των μεσόκοπων κρατούν λιγότερο και από το ξύρισμά τους, άλλο αν ο κουρέας χρεώνει το ίδιο όσο και τους νεότερους πελάτες: Το κάνουν και από τακτ.

Ο κουρέας μας, λοιπόν. Για ποιο πράγμα κουβεντιάσαμε; Για την πανδημία. (Είχε πάει το μυαλό σας; Μπα). Και μας έκανε μια ενδιαφέρουσα ταξινόμηση στις συμπεριφορές και επιλογές των πελατών, με βάση την ηλικία.

Ανεμβολίαστοι, μας λέει, συναντάς πρωτίστως στις ηλικίες 30 με 50. Σύμφωνα με την ανάλυσή του, πρόκειται για τη γενιά που κόλλησε στο διαδίκτυο κάπως πιο μεγαλωμένη, και νόμισε ότι έπιασε τον πάπα από την τιάρα: Θεωρεί ότι έχει πρόσβαση στα κόλπα, στις συνωμοσίες, στις εναλλακτικές ιατρικές θεωρίες, έχει φάει και την οικονομική κρίση στο κεφάλι, στην καλύτερη ηλικία,και έχει εγκατασταθεί σε μια κατάσταση δυσπιστίας απέναντι στο σύστημα. Εμβόλιο αυτοί; Στην κόντρα εμείς. Τσόδρα εκείνοι; Αντωνιάδη εμείς. Παράλληλα,είναι και μια ηλικία ξεψάρωτη απένατι στις αρχές. Για να μη σας πούμε ότι ζουν για μια επίδειξη ξεψαρώματος, ίσα για να λένε το μεσημέρι στο σπίτι ή στο καφενείο πώς αυθαδίασαν του τροχονόμου. Πάνω κάτι είναι και εκείνοι που δεν τα πάνε καλά με τη μάσκα, και μπορεί να φέρουν σε δύσκολη θέση τον κομμωτή. Τυχαίνει οι περισσότεροι να είναι κοτσονάτοι, επομένως θεωρούν ότι και να κολλήσουν τον ιό, δεν τρέχει και τίποτα, το σύστημα μεγαλοποιεί τα πράγματα για να μας ελέγχει, να μας παρακολουθεί, να μας μαντρώνει.

Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία χωρίζονται επιμέρους, σε εκείνους που έκαναν τον εμβολιασμό ευαγγέλιο, φοράνε μάσκα, δυσφορούν εάν μπει στο κουρείο αμάσκωτος πελάτες και φοβούνται τον ιό και εκείνους που αρνούνται το εμβόλιο επειδή το φοβούνται περισσότερο από τον ιό.
Οι νεότεροι, ηλικίες κάτω των 30, πειθαρχούν ευκολότερα στους κανόνες και στα μέτρα. Εμβολιάζονται, φοράνε μάσκα, έχουν νωπή την ατμόσφαιρα του σχολείου, όπου οι κανονισμοί και ο σεβασμός στους ανωτέρους ήταν η καθημερινότητα. Δεν φοβούνται τόσο τον ιό, όσο την ιδέα να εκτεθούν σε παράπτωμα, σε μάλωμα, σε ταπείνωση, σε συνέπειες. Είναι σαν να σε περιμένει ο αυστηρός δάσκαλος στη γωνία. Αλλά έχουν ένα κουσούρι, που δεν το έχουν οι άλλες ηλικίες: Δεν είναι συνεπείς στο ραντεβού, ενώ οι μεγαλύτεροι αρρωσταίνουν στην ιδέα την ανωμαλίας. Οι ηλικιωμένοι πάνε στον κουρέα μισή ώρα πριν την κανονισμένη, για να σιγουρευτούν ότι όλα πάνε κατά το πρόγραμμα, γιατί αν αυτό δεν συμβεί, γκρεμίζεται ο κόσμος, από τα Πυρηναία μέχρι τα Ουράλια.

Αυτά περίπου μας είπε ο κουρέας μας, αν σας φαίνονται πολλά, δεν είναι ότι πήρε πολλή ώρα να μας κουρέψει, αλλά μιλούσε πολύ γρήγορα. Μαθαίνεις πράγματα στα κουρεία. Συνεπώς, το αστείο του Αισώπου είναι σκέτος Μύθος. Στους Μύθους το διαβάσαμε, άλλωστε.