Τέλη 2026 στην Πάτρα ο αγωγός φυσικού αερίου, στο ΦΕΚ η απόφαση

Στο ΦΕΚ η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου στην Πάτρα, με ορίζοντα υλοποίησης τον Δεκέμβριο του 2026 και ένταξη στο σύστημα τον Μάρτιο του 2027.

Τέλη 2026 στην Πάτρα ο αγωγός φυσικού αερίου, στο ΦΕΚ η απόφαση Με έξι μήνες καθυστέρηση, αλλά σε φάση υλοποίησης το έργο

Δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ η απόφαση που ανοίγει τον δρόμο για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου από τη Μεγαλόπολη Αρκαδίας στη ΒΙΠΕ Πατρών.

Πρόκειται για μια κομβική εξέλιξη για την τοπική οικονομία και τις ενεργειακές υποδομές της Δυτικής Ελλάδας, η οποία ωστόσο συνοδεύεται από μια νέα καθυστέρηση έξι μηνών, που οφείλεται σε θέματα αδειοδοτήσεων.

Σύμφωνα με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ΡΑΑΕΥ, η αλλαγή του χρονοδιαγράμματος γίνεται αποδεκτή δεδομένου ότι η ΒΙΠΕ Πατρών ήδη τροφοδοτείται επαρκώς μέσω φορτηγών υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG.

Πάντως, η καθυστέρηση αυτή δεν αναιρεί τη στρατηγική σημασία του έργου που μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη λάβει την οριστική επενδυτική απόφαση, βάζοντας το έργο στη φάση προετοιμασίας κατασκευής.

Η εξέλιξη θεωρείται καθοριστική, καθώς η Πάτρα θα αποκτήσει μόνιμη πρόσβαση στο εθνικό δίκτυο φυσικού αερίου και σε μια υποδομή που θα μειώσει το ενεργειακό κόστος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της τοπικής βιομηχανίας και θα προσελκύσει νέες επενδύσεις.

Διευκρινίζεται πως το έργο περιλαμβάνεται σε συνέχεια αιτήματος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και αφορά στη διασύνδεση με το ΕΣΦΑ της πόλης της Πάτρας και της Βιομηχανικής Περιοχής (ΒΙΠΕ) Πατρών, με δυνατότητα μελλοντικών επεκτάσεων για την τροφοδότηση και επιπλέον πόλεων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

Ο τρέχων προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 101,4 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον βασικό σχεδιασμό, το έργο αποτελείται από αγωγό υψηλής πίεσης μήκους περίπου 145 χλμ. και διαμέτρου 20’’, ο οποίος θα ξεκινά από κατάλληλο σημείο επί του αγωγού υψηλής πίεσης προς Μεγαλόπολη. Παράλληλα, το έργο περιλαμβάνει ακόμα όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις και μετρητικό/ρυθμιστικό σταθμό με αρχική δυναμικότητα 27.500 κυβικά μέτρα ανά ώρα με μελλοντική πρόβλεψη επέκτασης σε μέγιστη δυναμικότητα 55.000 κυβικά μέτρα ανά ώρα, εφόσον αιτιολογείται από την ζήτηση του συνδεδεμένου συστήματος.

Ο ΔΕΣΦΑ θα είναι σε συνεργασία με τον Διαχειριστή του Συστήματος Διανομής Enaon EDA, ο οποίος έχει αναλάβει την ανάπτυξη του δικτύου διανομής στην περιοχή και σήμερα βρίσκεται σε φάση υλοποίησης. Το έργο έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί ως αγωγός και με δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου έως και 100%, σύμφωνα με το σχέδιο απανθρακοποίησης του ΔΕΣΦΑ.

«Στο μέλλον, εφόσον το απαιτήσουν οι συνθήκες της αγοράς, ο αγωγός της Πάτρας θα συνδεθεί με το έργο ανάπτυξης του ελληνικού διαδρόμου (backbone) H216 για τη διαμόρφωση μέρους της υποδομής μεταφοράς υδρογόνου της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης» επισημαίνει ο Διαχειριστής.
Με αυτόν τον τρόπο, η Πάτρα δεν αποκτά απλώς φυσικό αέριο, αλλά και μια στρατηγική υποδομή που μπορεί να παίξει ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση της επόμενης δεκαετίας.

Η τοπική αγορά βλέπει ήδη το έργο ως «game changer». Βιομηχανικές μονάδες και επιχειρήσεις υψηλής ενεργειακής κατανάλωσης αναμένουν με ανυπομονησία τη σύνδεση με το δίκτυο, ενώ ταυτόχρονα αναμένεται να δημιουργηθούν νέες ευκαιρίες σε τομείς όπως η εφοδιαστική αλυσίδα, οι υπηρεσίες συντήρησης και οι νέες επενδύσεις σε «πράσινες» τεχνολογίες.

Η Πάτρα, με τη στρατηγική της θέση και το Πανεπιστήμιο που παράγει επιστημονικό δυναμικό, μπορεί να εξελιχθεί σε ενεργειακό κόμβο της Δυτικής Ελλάδας, αναβαθμίζοντας συνολικά το προφίλ της περιοχής.