Πάτρα – Τρένο: Η δυστοκία και η προσδοκία – Εν αναμονή εξελίξεων για την υπογειοποίηση της γραμμής
Το υπουργείο Υποδομών έχει μπροστά του να αντιμετωπίσει τις ενστάσεις του Δήμου Πατρέων και των συλλόγων της αρκτικής περιοχής.
Εξελίξεις αναμένονται στην κατασκευαστική αγορά, ακόμα και μέσα στο καλοκαίρι, σε σχέση με την πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας των έξι μεγάλων σιδηροδρομικών έργων συνολικού ύψους 4,5 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η υπογειοποίηση της γραμμής μέχρι το λιμάνι της Πάτρας.
Οι συγκεκριμένες εργολαβίες που αφορούν τη σύνδεση βασικών λιμανιών της χώρας (Λαύριο, Ραφήνα, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα) με το σιδηροδρομικό δίκτυο, προωθούνται από το υπουργείο Υποδομών και την ΕΡΓΟΣΕ μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου, αλλά το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών και η προεκλογική περίοδος που μεσολάβησαν, έθεσαν το project σε δεύτερη μοίρα, επηρεάζοντας την πορεία των τεχνικών παραμέτρων και της χρηματοδότησης.
Στην παρούσα φάση, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, η οποία έχει σε έναν βαθμό καθυστερήσει, με τις σχετικές πληροφορίες να αναφέρουν ότι για κάποια από τα έργα αυτά έχει επί της ουσίας δοθεί το «πράσινο φως» από τον τεχνικό σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, για τα σχετικά παραδοτέα από πλευράς των κοινοπραξιών, δηλαδή τις ΑΒΑΞ – Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – INTRAKAT, ΕΛΛΑΚΤΩΡ (ΑΚΤΩΡ) – Μυτιληναίος, ενώ για τα υπόλοιπα ολοκληρώνεται ο κύκλος διαλόγου προσεχώς.
Ειδικότερα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι διαδικασίες είναι πιο ώριμες για το έργο που θα «οδηγήσει» το τρένο έως το λιμάνι της Πάτρας, ενώ είναι πολύ πιθανόν να κηρυχθεί το πέρας του διαλόγου ακόμα και εντός του καλοκαιριού. Βέβαια, το υπουργείο Υποδομών έχει μπροστά του να αντιμετωπίσει τις ενστάσεις του Δήμου Πατρέων και των συλλόγων της αρκτικής περιοχής, που πιέζουν για επέκταση της υπογειοποίησης μέχρι το Ρίο, αλλά αυτό είναι ένα πρόβλημα που θα αντιμετωπιστεί με πολιτικούς όρους.
Στο υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών η νέα πολιτική ηγεσία έχει να χειριστεί το πιο δύσκολο ζήτημα, αυτό της χρηματοδότησης, θέμα για το οποίο μέχρι προ ολίγων μηνών υπήρχε αισιοδοξία και ορατότητα, τουλάχιστον για μέρος του απαιτούμενου ποσού των 500 εκ. ευρώ, αλλά η κατάσταση έχει παγώσει στις προτάσεις του ευρωπαϊκού προγράμματος CEF, όπως έχει αναδείξει η «Πελοπόννησος» εδώ και μήνες.
Θυμίζουμε ότι στα τέλη του 2022 η πρόταση χρηματοδότησης στο πρόγραμμα CEF δεν εγκρίθηκε και η ΕΡΓΟΣΕ αναγκάστηκε να επανακαταθέσει αίτημα. Η ΕΡΓΟΣΕ πραγματοποιεί παράλληλα επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία φέρεται να έχει επιδείξει ενδιαφέρον για την πιθανή χρηματοδότηση των έργων της Ελλάδας. Πάντως, πηγές της ΕΡΓΟΣΕ εκτιμούν ότι οι διαγωνισμοί δεν διακινδυνεύουν από τις εξελίξεις, σε επίπεδο ΕΕ, καθώς έχουν τη στήριξη του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Ακόμα όμως κι αν ο τεχνικός σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ δώσει το «πράσινο φως» για την σύνθεση των τεχνικών προτάσεων των κατασκευαστών, για να επιλεγεί η βέλτιστη λύση για την υπογειοποίηση της γραμμής μέχρι το λιμάνι της Πάτρας, οικονομικές προσφορές δεν πρόκειται να δούμε πριν το 2024, λένε οι γνωρίζοντες τις διαδικασίες του τεχνικού κόσμου.
Επιπλέον, όπως γίνεται σε όλες τις συμβάσεις του Δημοσίου, απαιτούνται ακόμα πλήθος ενεργειών (προσφορές, προσωρινός ανάδοχος, έλεγχοι, Ελεγκτικό Συνέδριο, Βουλή κ.ά.), κατά συνέπεια, θεωρείται δύσκολο να έχουμε υπογραφές συμβάσεων νωρίτερα από έναν χρόνο από σήμερα για την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα.
Και σαν να μην έφταναν τα παραπάνω, οι δυσμενείς εξελίξεις μετά το δυστύχημα των Τεμπών και το κατηγορητήριο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για τα πάνω από 25 πρόσωπα, «έριξαν βαριά τη σκιά» πάνω στον σιδηρόδρομο, καθώς αναδύονται πλήθος ερωτημάτων για το πώς και πού δαπανήθηκαν δισ. ευρώ για το σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ελλάδα, χωρίς όμως να λειτουργεί πλήρως η βασική γραμμή μέχρι και σήμερα.
Στον τεχνικό κλάδο, ανησυχούν μήπως μετά από αυτές τις εξελίξεις, οι Βρυξέλλες εμφανιστούν πλέον πιο προσεκτικές και διστακτικές απέναντι στον εγχώριο σιδηροδρομικό κλάδο και τα αιτήματα χρηματοδότησης.
Πάντως, κατά τις ίδιες πηγές, υπάρχει κινητικότητα στον τομέα αυτόν σε υπουργικό επίπεδο. Στον τεχνικό κόσμο προσδοκούν και στην ενεργοποίηση προσωπικά του νέου υπουργού Υποδομών & Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρα, ως προς την υποστήριξη των αιτημάτων χρηματοδότησης καθώς δεν υπάρχει γενικά αρνητική εκτίμηση για το μοντέλο του ανταγωνιστικού διαλόγου και την αναγκαιότητα των έργων, ενώ καθοριστικής σημασίας αναμένεται να είναι και η τοποθέτηση της Αχαιής Χριστίνας Αλεξοπούλου στη θέση του υφυπουργού Μεταφορών.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News