Κικίλιας: Η στρατηγική μας στον τουρισμό στηρίζει παραδοσιακούς και δυναμικούς κλάδους της κοινωνίας
Σε συνέντευξη που έδωσε ο υπουργός Τουρισμού, αναφέρεται τόσο στο ζήτημα της υγειονομικής κρίσης και στο πώς αυτή επηρέασε τη βιομηχανία του τουρισμού εν μεσω της πανδημίας καθώς και στην αποτελεσματική διαχείριση από το υπουργείο, η οποία απέδωσε σημαντικά έσοδα.
«Ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας» χαρακτηρίζει την τουριστική δραστηριότητα της χώρας ο Βασίλης Κικίλιας και εμφανίζεται ιδιαίτερα αισιόδοξος για την περίοδο του 2022, καθώς εργάζεται για πρώτη φορά πάνω στο πρόγραμμα «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Τουριστική Ανάπτυξη 2030».
Σε συνέντευξη που έδωσε ο υπουργός Τουρισμού στο ethnos.gr, αναφέρεται τόσο στο ζήτημα της υγειονομικής κρίσης και στο πώς αυτή επηρέασε τη βιομηχανία του τουρισμού εν μεσω της πανδημίας καθώς και στην αποτελεσματική διαχείριση από το υπουργείο, η οποία απέδωσε σημαντικά έσοδα.
Σχετικά με το δίπολο βιωσιμότητας-ποιότητας επισημαίνει το εξής: «Η Ελλάδα έχει όλα τα εχέγγυα και μπορεί να πρωταγωνιστήσει στο βιώσιμο, στον “Πράσινο” Τουρισμό. Είναι μια συνειδητή απόφαση που έχει πάρει η κυβέρνηση με “σημαιοφόρο” τον ίδιο τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη»
Το 2021 ο ελληνικός τουρισμός έδειξε πως διαθέτει ισχυρά «αντισώματα» απέναντι στην πανδημία. Ποιες είναι οι πρώτες εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά;
Το μήνυμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης που εξέπεμψε η χώρα μας το περασμένο καλοκαίρι, μέσα από την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, η στήριξη του τουριστικού κλάδου από την ελληνική κυβέρνηση και η άψογη συνεργασία όλων των φορέων τουρισμού απέδωσαν. Οι επισκέπτες και οι επαγγελματίες του τουρισμού εντός και εκτός Ελλάδος μας εμπιστεύτηκαν, γιατί ακριβώς θέσαμε ένα σαφές πλαίσιο για το «πώς, πότε και με ποιον τρόπο θα ανοίξουμε» τη χώρα. Και σας το λέω έχοντας τότε την ευθύνη του Υπουργείου Υγείας. Τα έσοδα από τον Τουρισμό ξεπέρασαν τα 10 δισ. ευρώ, υπερβαίνοντας κατά πολύ τους στόχους της χρονιάς. Άρα, είναι αντιληπτό ότι η ασφάλεια παίζει σημαντικό ρόλο.
Τα μηνύματα για τη νέα χρονιά μάς δίνουν περιθώρια αισιοδοξίας, πάντα βέβαια μέσα στο ρευστό περιβάλλον που προκαλεί η έξαρση της μετάλλαξης “Omicron”. Μετά από τις επισκέψεις μου και τις συμφωνίες στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις σε Παρίσι και Λονδίνο και πρόσφατα στη Σμύρνη, οι αεροπορικές εταιρείες αυξάνουν για το 2022 τις διαθέσιμες θέσεις τους προς ελληνικούς προορισμούς από 30% έως 50% σε σχέση με το 2019.
Επίσης, οι προκρατήσεις του Οκτωβρίου για το καλοκαίρι του 2022 ήταν 30% αυξημένες σε σχέση με τις κρατήσεις του Οκτωβρίου 2018 για το καλοκαίρι του 2019. Η κρουαζιέρα παρουσιάζει σημαντική άνοδο και ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα και στη Θεσσαλονίκη, που είναι ένα στοίχημα για εμάς, όπου σημειώνεται πάνω από 200% αύξηση από τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας.
Η πανδημία άλλαξε μεταξύ άλλων και τον τρόπο εργασίας, οδηγώντας στην εξάπλωση των «ψηφιακών νομάδων». Μπορεί η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει σε αυτό τον χώρο;
Απόλυτο συγκριτικό μας πλεονέκτημα ο καιρός. Η Αθήνα έχει σχεδόν 10 μήνες ηλιοφάνεια και αυτό αποτελεί πόλο έλξης για αυτό που ονομάζουμε «ψηφιακοί νομάδες». Δεν αρκεί όμως μόνο αυτό. Μιλάμε για μια παγκόσμια τάση πάνω στην οποία εργαζόμαστε μεθοδικά και η οποία μπορεί να αγκαλιάσει τις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών. Με την συνεργασία όλων, η Ελλάδα μπορεί να γίνει «Nomads Land».
Στο πλαίσιο αυτό “τρέχουμε” ήδη δύο πρωτοβουλίες. Η πρώτη πρωτοβουλία Digital Nomads ξεκινά πιλοτικά σε πρώτη φάση σε Ερμούπολη, Ηράκλειο και Καλαμάτα, σε συνεργασία και με τον ιδιωτικό τομέα. Οι εταιρείες θα δίνουν καλύτερα πακέτα σύνδεσης στο Internet. Εμείς αναλαμβάνουμε την υποχρέωση να συνεργαστούμε με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να έχουμε πρόσβαση σε καταλύματα, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ώστε να μπορούν οι επισκέπτες να οργανώνουν τη ζωή τους εκεί που θα διαμένουν. Και αυτό ως συνεργασία, έρχεται να πιστωθεί στη στρατηγική μας για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Δεν είναι όμως η μοναδική πρωτοβουλία που αναλαμβάνουμε. Αλλά είναι μία απόδειξη του τι σημαίνει βιώσιμο τουριστικό μοντέλο. Χρησιμοποιούμε τις νέες τεχνολογίες και δίνουμε τη δυνατότητα να ανοίξει η βεντάλια του τουριστικού προϊόντος και με έναν άλλο, διαφορετικό τρόπο.
Η επίσης σημαντική πρωτοβουλία της Marketing Greece, η οποία τελεί υπό την αιγίδα μας, βοηθά στην προσέλκυση ανάλογων επισκεπτών και είναι απολύτως θετικό ότι πολλαπλασιάζονται τα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Όλοι οι stakeholders έχουν αντιληφθεί την ευκαιρία για την χώρα μας στον τομέα αυτό. Εν κατακλείδι: Αυτό που έχει αποδειχτεί ιστορικά είναι πως κάποιες χώρες, λιγότερο ισχυρές, αρπάζουν την ευκαιρία και κάνουν πάρα πολλά άλματα προς το μέλλον. Αυτό κάνει και συνεχίζει να προσπαθεί να κάνει η Ελλάδα.
Το δίπολο βιωσιμότητα-ποιότητα είναι ένα ζήτημα που θέτουν οι επαγγελματίες του κλάδου. Ποιες πρωτοβουλίες λαμβάνονται προς αυτή την κατεύθυνση;
Η Ελλάδα έχει όλα τα εχέγγυα και μπορεί να πρωταγωνιστήσει στο βιώσιμο, στον «Πράσινο» Τουρισμό. Είναι μια συνειδητή απόφαση που έχει πάρει η κυβέρνηση με “σημαιοφόρο” τον ίδιο τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Και είναι αλήθεια πως αυτός ο τόπος με τις απαράμιλλες ομορφιές, τη μοναδική φιλοξενία και την ξεχωριστή αυθεντικότητα της τουριστικής εμπειρίας – αυτά δηλαδή που τον έχουν αναδείξει διαχρονικά πρωτοπόρο στον τουρισμό – έχει τις δυνατότητες να γίνει παράδειγμα βιώσιμου και υπεύθυνου τουρισμού.
Πριν από λίγο καιρό στη Μασσαλία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατέθεσε το πλάνο της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, ενώ ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα θα αναλάβει το 2023 την Προεδρία για την εφαρμογή του σχεδίου δράσης για την πρωτοβουλία «Μεσόγειος, μία υποδειγματική θάλασσα έως το 2030». Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα θέτει ως στόχο τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων που μολύνουν τη θάλασσα κατά 50% έως το 2030.
Στον ίδιο χρονικό ορίζοντα θα επιδιωχθεί η μείωση των μικροπλαστικών, που βλάπτουν το περιβάλλον, κατά 30% ενώ δεν θα επιτρέπει την αλιεία στο 10% των θαλασσών της, με σκοπό την καλύτερη προστασία και τόνωση των οικοσυστημάτων της Μεσογείου, η οποία έχει πληγεί από την υπεραλίευση.
Σας θυμίζω τη εθνική πρωτοβουλία των Gr-eco islands που ξεκίνησε από την Χάλκη, μετά την πρωτοβουλία της Αστυπάλαιας, για να απλωθεί σε πολλά περισσότερα ακόμα νησιά -σε πρώτη φάση- και σε όλα τελικά τα ελληνικά νησιά σε βάθος χρόνου, προβάλλοντας ουσιαστικά ένα μοντέλο του αύριο. Ένα μοντέλο που θα βασίζεται και στη διεύρυνση των προορισμών, που δεν θα τους ανακαλύψει μόνος του ο δυνητικός επισκέπτης, ούτε θα αναζητά κρυμμένους «θησαυρούς». Θέλουμε να φτιάξουμε ένα δίκτυο που θα ενημερώνει τους παράγοντες της αγοράς στο εξωτερικό για τις πολλές δράσεις θεματικού τουρισμού που γίνονται στην Ελλάδα.
Εάν λοιπόν για την Ελλάδα ο τουρισμός που προσφέρει το 25% του Α.Ε.Π. είναι η ατμομηχανή της οικονομίας, ο βιώσιμος τουρισμός είναι οι αναγκαίες ράγες για να συνεχίσουμε να προχωράμε μπροστά.
Και χαίρομαι γιατί όλοι οι φορείς του τουριστικού και ξενοδοχειακού κλάδου, ο ΣΕΤΕ, το ΞΕΕ, ο ΠΟΞ κινούνται με σχέδιο προς αυτήν την κατεύθυνση.
Λέτε συχνά ότι ο Τουρισμός είναι η “ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας”. Ποιο είναι το σχέδιο για τα επόμενα χρόνια;
Πράγματι, ο τουρισμός συνιστά έναν από τους βασικούς και δυναμικούς πυλώνες που στηρίζουν την οικονομία και δίνουν ώθηση στην ανάπτυξη της Ελλάδας. Συμβάλλει άμεσα στην αύξηση του εθνικού εισοδήματος, στην δημιουργία θέσεων εργασίας όπως και επίσης στη βελτίωση του ισοζυγίου πληρωμών. Αυτό είναι και το «μέρισμα» που επιστρέφει ο τουρισμός στην κοινωνία, στην ευημερία της μέσης ελληνικής οικογένειας..
Σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που διανύουμε τα τελευταία δύο χρόνια εξαιτίας της πανδημίας, η συμβολή του τουρισμού αποκτά πολλαπλασιαστική αξία, ενισχύοντας πολλούς και σημαντικούς κλάδους της αγοράς. Όντως ζούμε σε μια χώρα όπου ο Τουρισμός αποτελεί την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας. 1 στα 4 ευρώ του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, προέρχεται άμεσα ή έμμεσα από τον Τουρισμό.
Για αυτό και εργαζόμαστε σκληρά και μεθοδικά ώστε να πολλαπλασιάσουμε την υπεραξία του. Ο Τουρισμός είναι θέμα των πολλών, όχι των λίγων. Η νέα στρατηγική μας για τον Τουρισμό συνιστά Εθνική Υπόθεση και δημιουργείται μαζί με τους πιο παραδοσιακούς και δυναμικούς κλάδους της ελληνικής αγοράς και κοινωνίας. Από τους ξενοδόχους και τους επαγγελματίες του τουρισμού μέχρι τους επιχειρηματίες της εστίασης, τον εμπορικό κόσμο της χώρας και βέβαια τους εργαζόμενούς τους.
Όλους αυτούς που αναβαθμίζουν το τουριστικό προϊόν και ταυτόχρονα κερδίζουν έμμεσα ή άμεσα από αυτό. Είναι οι άνθρωποι που πρέπει να στηριχθούν ώστε όλοι μαζί να στείλουμε ένα ισχυρό μήνυμα περαιτέρω ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος, που θέλουμε πάντα να επιστρέφει στη μέση ελληνική οικογένεια.
Στο πλαίσιο αυτό, επεξεργαζόμαστε για πρώτη φορά, το «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Τουριστική Ανάπτυξη 2030». Μια εθνική στρατηγική, η οποία δρομολογείται σε μια εποχή νέων προκλήσεων και μεγάλου ανταγωνισμού. Μια εθνική στρατηγική η οποία βρίσκεται σε συντονισμό με τις προτεραιότητες του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης, -με περισσότερα από 320.000.000 ευρώ- ώστε με βάση τις ανάγκες να διαμορφωθούν σύγχρονα και αποδοτικά χρηματοδοτικά εργαλεία.
Οι κύριοι άξονες του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου περιλαμβάνουν κωδικοποιημένα, την ανάπτυξη και προώθηση του τουριστικού προϊόντος, την προσβασιμότητα και την συνδεσιμότητα, τις πράσινες υποδομές, τη διαχείριση προορισμού και εμπειρίας, την τουριστική εκπαίδευση και κατάρτιση, ένα ευέλικτο κανονιστικό πλαίσιο με λιγότερη γραφειοκρατία και κάτι εντελώς καινοτόμο, το μοντέλο διαχείρισης κρίσεων.
Αυτοί οι άξονες αποτελούν τη βάση για την ποιότητα και την βιωσιμότητα του εθνικού τουριστικού μας προϊόντος.
Στους περισσότερους τουρίστες η Ελλάδα είναι συνδεδεμένη με το καλοκαίρι και τα νησιά. Πόσο εύκολο είναι να αλλάξει αυτή η εικόνα και να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος;
Εύκολο δεν είναι τίποτα και σίγουρα εάν ήταν θα είχε ήδη γίνει. Παρόλα αυτά και μέσα στην πανδημία, τολμήσαμε και “τρέξαμε” σε μικρότερο φυσικά βαθμό από τον αρχικά προγραμματισμένο για πρώτη φορά καμπάνια χειμερινού τουρισμού στο εξωτερικό, ώστε να σταλεί ένα πρώτο μήνυμα, ότι “ναι, η Ελλάδα έχει και χειμώνα”.
Οι πληρότητες κατά την περίοδο των διακοπών κινήθηκαν σε υψηλά επίπεδα κατεξοχήν βέβαια από τον εσωτερικό τουρισμό αν και υπήρξαν και ακυρώσεις ή μεταθέσεις κρατήσεων λόγω της μετάλλαξης « Ο», ενώ προετοιμάζουμε ήδη καμπάνια για το City Break, για την άνοιξη και εφόσον τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέψουν. Θέλουμε περισσότερο, ποιοτικότερο τουρισμό, σε όλη τη χώρα και όχι μόνο στους παραδοσιακά δημοφιλείς προορισμούς. Οι προσπάθειες που κάνουμε μας επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι
Την εβδομάδα που μας πέρασε συμφωνήσαμε με τον Όμιλο Der Touristik, να δοθεί περαιτέρω έμφαση στην προσέλκυση μέσω και συνδιαφήμισης τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2022. Προηγουμένως, είχαμε συμφωνήσει Norwegian Cruise Line για 200.000 επιβάτες κρουαζιέρας το 2022, από τις 2 Μαρτίου 2022 έως τις 22 Νοεμβρίου 2022, μήνες που θεωρούνται off season. Παράλληλα, σε συζήτησή μας με τον CEO της Jet2, κορυφαίου tour operator για την αγορά της Μεγάλης Βρετανίας, συμφωνήσαμε να ανοίξουν νωρίς την άνοιξη οι πτήσεις προς τους ελληνικούς προορισμούς και για πρώτη φορά σε αυτούς να συμπεριλαμβάνεται και η Αθήνα.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News