Ο όμιλος Grimaldi αναπτύσσεται με βάση την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική της ΕΕ

Ο Κωνσταντίνος Μαργαρίτης είναι δημοσιογράφος*

Η Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική (ΟΘΠ) της ΕΕ είναι ένα πλαίσιο πολιτικής που αποσκοπεί στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης όλων των θαλάσσιων δραστηριοτήτων και των παράκτιων περιοχών, μέσω της βελτίωσης του συντονισμού των πολιτικών που επηρεάζουν τους ωκεανούς, τις θάλασσες, τα νησιά, τις παράκτιες και τις εξόχως απόκεντρες περιοχές και τους θαλάσσιους τομείς, καθώς και με την ανάπτυξη δια τομεακών εργαλείων.

Βασίζεται στην ιδέα ότι η ΕΕ μπορεί να αντλήσει μεγαλύτερο κέρδος από το θαλάσσιο χώρο με μικρότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον.

Οι κύριοι στόχοι και τα αντίστοιχα πεδία δράσης της ΟΘΠ είναι:

  • η μεγιστοποίηση της βιώσιμης χρήσης των ωκεανών και των θαλασσών, προκειμένου να καταστεί δυνατή η ανάπτυξη των θαλάσσιων περιφερειών και των παράκτιων περιοχών όσον αφορά τη ναυσιπλοΐα, τους θαλάσσιους λιμένες, τις θέσεις εργασίας στη θάλασσα, το περιβάλλον και τη διαχείριση της αλιείας
  • η δημιουργία βάσης γνώσεων και καινοτομίας για τη θαλάσσια πολιτική μέσω μιας ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη θαλάσσια και τη ναυτιλιακή έρευνα (π.χ. οδηγία πλαίσιο για τη θαλάσσια στρατηγική (2008/56/ΕΚ) και πρόγραμμα «Ορίζων 2020»
  • η βελτίωση της ποιότητας ζωής στις παράκτιες περιοχές με την ενθάρρυνση του παράκτιου και θαλάσσιου τουρισμού, η δημιουργία κοινοτικής στρατηγικής για την πρόληψη των καταστροφών και την ανάπτυξη του θαλάσσιου δυναμικού των εξόχως απόκεντρων περιοχών και νησιών της ΕΕ
  • η προώθηση του ηγετικού ρόλου της ΕΕ στις διεθνείς θαλάσσιες υποθέσεις μέσω ενισχυμένης συνεργασίας σε επίπεδο διεθνούς διακυβέρνησης των ωκεανών και, σε ευρωπαϊκή κλίμακα, μέσω της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Γειτονίας (ΕΠΓ) και της Βόρειας Διάστασης
  • η ενίσχυση της προβολής της θαλάσσιας Ευρώπης μέσω της διαδικτυακής εφαρμογής «Ευρωπαϊκός Άτλας των Θαλασσών», ως μέσου για την ανάδειξη της κοινής ευρωπαϊκής θαλάσσιας κληρονομιάς, και μέσω του εορτασμού, στις 20 Μαΐου, μιας ετήσιας Ευρωπαϊκής Ημέρας για τη Θάλασσα.

 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέλεξε 134 έργα μεταφορών που θα λάβουν πάνω από 7 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις της ΕΕ από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ), το μέσο της ΕΕ  για στρατηγικές επενδύσεις σε υποδομές.

Πρόκειται για την προκήρυξη με τον υψηλότερο προϋπολογισμό στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη» για τις μεταφορές.

Περίπου το 83% της χρηματοδότησης θα στηρίξει έργα που υλοποιούν τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ βελτιώνοντας και εκσυγχρονίζοντας το δίκτυο, εσωτερικών πλωτών οδών και θαλάσσιων διαδρομών κατά μήκος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) της ΕΕ.

Περίπου 20 θαλάσσιοι λιμένες στην Ιρλανδία, στην Ισπανία, στη Φινλανδία, στις Κάτω Χώρες, στη Γερμανία, στη Μάλτα, στη Λιθουανία, στην Κύπρο, στην Κροατία, στην Ελλάδα και στην Πολωνία θα λάβουν χρηματοδότηση για την αναβάθμιση των υποδομών τους, και ορισμένοι από αυτούς θα αποκτήσουν δυνατότητα από ξηράς ηλεκτροδότησης των πλοίων ή μεταφοράς ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.

Τα έργα για τις υποδομές εσωτερικής ναυσιπλοΐας θα βελτιώσουν τις διασυνοριακές συνδέσεις στη λεκάνη Σηκουάνα-Σκάλδη μεταξύ Γαλλίας και Βελγίου και στον Δούναβη μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας.

Χρηματοδότηση θα λάβουν και λιμένες εσωτερικής ναυσιπλοΐας στην Αυστρία, τη Γερμανία και τις κάτω χώρες, ώστε να συνεχίσουν να προάγουν τις βιώσιμες μεταφορές μέσω του ευρωπαϊκού δικτύου ποταμών και διωρύγων.

Στο πλαίσιο του προγράμματος επέκτασης και ανανέωσης του στόλου του, ο όμιλος Grimaldi προχώρησε σε παραγγελία εννέα πλοίων κατηγορίας ro-pax στο ναυπηγείο China Merchants Jinling Shipyard (Weihai). Η συμφωνία έχει συνολική αξία $1,3 δισ.

Τα νέα πλοία έχουν σχεδιαστεί για να αναβαθμίσουν την ποιότητα των θαλάσσιων μεταφορών στη Μεσόγειο και τη Βαλτική Θάλασσα. Και τα εννέα θα είναι εξοπλισμένα με κινητήρες διπλού καυσίμου, κατανάλωσης και μεθανόλης.

Τέσσερα από τα νέα πλοία θα πλέουν υπό ιταλική σημαία και θα βρεθούν υπό τη διαχείριση της Grimaldi Lines, ενώ δύο, υπό ελληνική σημαία, θα είναι υπό τη διαχείριση της ελληνικής θυγατρικής Minoan Lines.

Αυτά τα έξι αδελφά πλοία ανήκουν στην κατηγορία «Next Generation Med» και θα εξυπηρετούν δρομολόγια στη Μεσόγειο.

Τα άλλα τρία θα παραδοθούν στη Finnlines και θα πλέουν υπό φινλανδική σημαία. Και τα εννέα πλοία θα παραδοθούν μεταξύ 2028 και 2030.

«Με την παραγγελία αυτών των εννέα εξαιρετικών πλοίων ro-pax, συνεχίζουμε και ενισχύουμε τη μακροχρόνια, επιτυχημένη συμμαχία μας με τον όμιλο China Merchants, έναν εξαιρετικό εταίρο για την κατασκευή τεχνολογικά προηγμένων πλοίων», δήλωσε ο κ.Emanuele Grimaldi, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Grimaldi. «Οι νέες κλάσεις Next Generation Med και Hansa Superstar είναι το αποτέλεσμα ενδελεχούς μελέτης των αναγκών των πελατών μας και, ευρύτερα, των αναγκών της ναυτιλίας.»

Η Grimaldi Lines κάλυψε τα τελευταία χρόνια με τα πλοία της την περιοχή της Μεσογείου, συνδέοντας τόπους, πολιτισμούς, κουλτούρες, ήθη και έθιμα των λαών που βρέχονται από τη θάλασσα, στα νερά της οποίας έχουν γραφτεί πολλές από τις σημαντικότερες στιγμές της ευρωπαϊκής, και όχι μόνο, ιστορίας.

Μαζί μ’ αυτή την πολύτιμη υπηρεσία μεταφέρει καθημερινώς και ένα σημαντικό αριθμό, φορτηγών κυρίως, αυτοκινήτων, μετατρέποντας έτσι τη Μεσόγειο σε ένα τεράστιο δίκτυο «θαλάσσιων αυτοκινητόδρομων» που διευκολύνουν το εμπόριο και την διακίνηση αγαθών, μειώνοντας συγχρόνως το κόστος μεταφοράς και τηρώντας τους σύγχρονους περιβαλλοντικούς όρους.

Η διακίνηση ανθρώπων, αυτοκινήτων και αγαθών μεταξύ των χωρών της Μεσογείου μεταφέρθηκε ήδη από τους οδικούς άξονες των Βαλκανικών χωρών στους θαλάσσιους αυτοκινητόδρομους όπου περίοπτη θέση καταλαμβάνει τα τελευταία χρόνια ο όμιλος Grimaldi.

 

Η εξαγορά του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου από τον όμιλο Grimaldi δημιουργεί νέα δεδομένα πράσινης ανάπτυξης, αύξησης των θέσεων εργασίας και φυσικά νέων δεδομένων στο χώρο της ναυτιλίας.

 

Νέες επενδύσεις, βελτιωμένες υποδομές και αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών συνεπάγονται  ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.

Η θυγατρική εταιρία του ομίλου Minoan Lines εισέρχεται σε μια νέα εποχή και θα είναι από τις κυρίαρχες δυνάμεις θαλάσσιας μεταφοράς στο χώρο της Μεσογείου.

 

 

Με μειωμένο κόστος μεταφοράς, μείωση της χρονικής διάρκειας του ταξιδιού και μεγαλύτερη ασφάλεια οι θαλάσσιοι αυτοκινητόδρομοι θα μονοπωλήσουν τις μεταφορές ανθρώπων, αγαθών και οχημάτων μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών και των χωρών της βορείου Αφρικής.

 

Ο όμιλος Grimaldi είναι ο κυρίαρχος και πρωτοπόρος στη νέα δυναμική που αναπτύσσεται στον θαλάσσιο ανταγωνισμό.

 

Η στρατηγική για τις θαλάσσιες λεκάνες είναι μια προσέγγιση ειδικά προσαρμοσμένη σε περιφερειακό επίπεδο, η οποία βασίζεται στη συνεργασία μεταξύ χωρών εντός της ίδιας θαλάσσιας λεκάνης για την αντιμετώπιση κοινών προκλήσεων και ευκαιριών με στόχο την ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

 

Ένα ασφαλές και προστατευμένο θαλάσσιο περιβάλλον είναι επίσης σημαντικό για την ανάπτυξη των θαλάσσιων οικονομικών δραστηριοτήτων.

Η Ελλάδα υποδέχεται τους νέους επενδυτές και φιλοδοξεί να παίξει στρατηγικό ρόλο στο άμεσο μέλλον. Νέα δεδομένα, μεγάλες προκλήσεις και υψηλοί στόχοι δείχνουν το δρόμο της ανάπτυξης.

Ο Κωνσταντίνος Μαργαρίτης είναι δημοσιογράφος*