Τηλέμαχος Τσαρδάκας στην «Π»: «Σε όλα όσα σκέφτομαι και κάνω υπάρχει η ποίηση»
Ο Τηλέμαχος Τσαρδάκας μιλά για την παράσταση «Το γλυκό και άλλες ιστορίες δίπλα στη θάλασσα» που ανεβαίνει στο θέατρο Act

«Το γλυκό και άλλες ιστορίες δίπλα στη θάλασσα» είναι ο τίτλος της νέας βασικής παραγωγής του θεάτρου act, που ξεκίνησε από την Παρασκευή και θα παρουσιάζεται τα παρασκευοσαββατοκύριακα. Κι όταν ακούτε γλυκό, να ξέρετε ότι θα το βλέπετε κιόλας, καθώς σε κάθε παράσταση, επί σκηνής θα βρίσκεται ένα τραπέζι γεμάτο φρέσκα, λαχταριστά –πραγματικά, βεβαίως- γλυκά, τα οποία αποτελούν τον «διακόπτη» που θέτει σε κίνηση το ξετύλιγμα των ιστοριών της σπονδυλωτής παράστασης. Ας αφήσουμε, όμως, τον συγγραφέα του έργου, Τηλέμαχο Τσαρδάκα, να μας μιλήσει για τα υλικά και την παρασκευή της δημιουργίας του.
– Πες μας τι θα δούμε επί σκηνής του «act». Ποια τα υλικά της παράστασης «Το γλυκό και άλλες ιστορίες δίπλα στη θάλασσα;»
Η παράσταση βασίζεται σε μια σειρά από διηγήματα που είχαν εκδοθεί το 2021 υπό τον τίτλο «Αυτός που έτρωγε όλο το γλυκό του». Τέσσερα από αυτά διάλεξε η Αρτεμις Γρύμπλα, που είναι εξαιρετική δραματολόγος και σκηνοθέτρια, και έκανε μια διασκευή, όπου έχει, στην ουσία, μπλέξει αυτές τις ιστορίες που αφηγούνται οι τέσσερις ηθοποιοί (σ.σ. Παναγιώτα Παπαδημητρίου, Ντίνος Ποντικόπουλος,
Αγγέλικα Σταυροπούλου, Παλαιολόγος Χαλίδας) με άξονα τα φρέσκα, αληθινά-ρεαλιστικά, γλυκά, με τα οποία είναι γεμάτο το τραπέζι γύρω από το οποίο κάθονται.
-Πώς λειτουργεί, λοιπόν, το γλυκό;
Η παρουσία του γλυκού είτε επαληθεύει είτε κινητοποιεί την κάθε μία από αυτές τις ιστορίες, με τον ίδιο τρόπο που κινητοποιεί και τη μνήμη μας μια γεύση, μια μυρωδιά. Είναι μια πάρα πολύ ισχυρή αισθητηριακή αφορμή. Γεύεσαι κάτι, και κάτι θυμάσαι. Μυρίζεις κάτι, και κάτι θυμάσαι. Νιώθεις πολύ όμορφα με τη ζάχαρη. Ετσι κινητοποιείται και η μνήμη των τεσσάρων ηθοποιών και ξεκινάει η αφήγησή τους. Πρόκειται για μια σπονδυλωτή παράσταση με κοινά χαρακτηριστικά των αφηγήσεων το γλυκό, το νησί, τη θάλασσα, την αγάπη.
-Μίλησες για τη γλύκα της ζάχαρης. Θυμάμαι ότι οι ιστορίες της συλλογής σου αφήνουν και μια πικρή γεύση.
Ναι, όπως όλα τα πράγματα στη ζωή, οι ιστορίες έχουν μια ισορροπία. Πολύ έντονο το ερωτικό και το σχεσιακό στοιχείο, το κομμάτι της αγάπης και αυτό της πληγής. Επίσης, υπάρχει και το ανολοκλήρωτο, αυτό το «αν…». Αν είχαμε κάνει κάποιες μικρές διαφορετικές επιλογές, μπορεί η ζωή μας να ήταν αλλιώς…
-Ποιο το στοίχημά σου; Τι θέλεις να νιώσει ο θεατής μέσα από την παράσταση;
Πάντα το στοίχημά μου είναι να ταυτιστεί το κοινό με τις ιστορίες μου. Νομίζω ότι σε γενικές γραμμές συνήθως αυτό το πετυχαίνουμε. Και στη συγκεκριμένη παράσταση, θέλω πολύ οι θεατές να βρουν πράγματα με τα οποία να ταυτιστούν. Ολοι έχουν μια μνήμη από νησί, από χωριό, από γλυκό, από ιστορίες του παρελθόντος, άλλοτε πιο ελαφριές και πιο αστείες, όπως π.χ. οι τρέλες που μπορεί να κάνει κάποιος όταν ερωτεύεται κεραυνοβόλα ή πιο πικρές, όπως στην περίπτωση μιας απώλειας. Με συγκινεί πολύ να βρίσκουν οι θεατές κοινούς κώδικες με το έργο μου. Γι’ αυτό γράφω, άλλωστε.
-Αλήθεια, μιας και αναφέρθηκες στο γράψιμο. Εχεις καταλήξει στο τι γράφεις πιο εύκολα; Θέατρο, πεζογραφία ή ποίηση;
Μέσα μου, πάντα, υπάρχει η ποίηση. Σε όλα όσα σκέφτομαι και κάνω. Πίσω από ένα κωμικό κείμενο, για παράδειγμα, υπάρχει μια ποιητική σύλληψη, που μπορεί να είναι τελείως σουρεαλιστική, τρελή, ρομαντική… Τα τελευταία χρόνια, θα έλεγα, ότι και λόγω δουλειάς στο θέατρο, ψάχνομαι και διαβάζω περισσότερο, οπότε εξελίσσω καλύτερα την τεχνική μου. Νομίζω, λοιπόν, ότι, πλέον, μου είναι πιο φυσικό να γράφω θέατρο -σκηνές, διαλόγους. Είναι κάτι που το έχω δουλέψει πολύ και το κάνω σχεδόν σε καθημερινή βάση, γιατί τυχαίνει ακόμα και φίλοι ή συνεργάτες να ζητήσουν την επέμβασή μου για κάποια διόρθωση ή αλλαγή σε κάποια σκηνή δική τους. Ομως αγαπώ πολύ και την ποίηση και τα διηγήματα. Εχω πολύ υλικό, το οποίο έχω σκοπό να δημοσιεύσω κάποια στιγμή. Στα άμεσα σχέδιά μου είναι η έκδοση ενός νέου θεατρικού έργου για παιδιά από τις εκδόσεις Σοκόλη. «Η ωραία κοιμωμένη το ‘σκασε» ο τίτλος του. Είχε ανέβει πριν λίγα χρόνια στο «act», και είναι μια άλλη ανάγνωση του γνωστού παραμυθιού, εστιάζοντας στη γυναικεία χειραφέτηση. Αστείο, με ωραία νοήματα και πολύ επίκαιρο.
-Οντας ο ίδιος σκηνοθέτης, πώς λειτουργείς όταν εναποθέτεις ένα «παιδί» σου στα χέρια άλλων, όπως συμβαίνει τώρα με την Αρτεμη Γρύμπλα; Επεμβαίνεις;
Οχι, δεν επεμβαίνω καθόλου, έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στους συνεργάτες μου, ειδικά στη συγκεκριμένη συνεργάτιδα, που είναι πλέον φίλη. Εχει ξανασκηνοθετήσει, στο παρελθόν, την παράσταση «Ενας αόριστος άνθρωπος», βασισμένη σε κείμενα του Σπύρου Βρεττού, αλλά και τη μεγάλη επιτυχία «Οι κάτω απ’ τ’ αστέρια».
Αυτά τα 15 και κάτι χρόνια που έχω το θέατρο «act», σε πάρα πολλές παραστάσεις κάνω σχεδόν τα πάντα: γράφω, σκηνοθετώ, τρέχω την παραγωγή, κάνω κουβαλήματα, σφουγγαρίζω… Οπότε όταν κάποιος αναλαμβάνει κάτι τόσο κομβικό, όπως η σκηνοθεσία, το θέλω. Μου αρέσει να μπαίνουν και οι άλλοι μπροστά. Με «ξεφορτώνει».
-Το αποτέλεσμα, λοιπόν, που θα βλέπουμε στο «act» πώς σου φαίνεται;
Είμαι ικανοποιημένος. Είναι επαγγελματική παραγωγή σε όλα το επίπεδα και ναι, έχω αυτοπεποίθηση. Ελπίζω να ανταποκριθεί ο κόσμος. Ξέρεις, η δουλειά μας είναι ένα συνεχές ρίσκο. Είναι κουραστικό, δεν έχεις μία ρουτίνα, δεν ξέρεις το αποτέλεσμα. Εμείς, κάθε λίγους μήνες, περνάμε εξετάσεις συνέχεια και εξαρτιόμαστε από τα εισιτήριά μας. Από εκεί ζούμε. Και στο σημείο αυτό θα ήθελα να πω ότι η παράσταση έχει επιχορηγηθεί από το υπουργείο Πολιτισμού και γίνεται υπό την αιγίδα του. Μας έχει στηρίξει και το «Αχαϊκό Εντελβάις», που μας έχει κάνει εν μέρει μια χορηγία, καθώς επίσης το ξενοδοχείο «My way», που μας βοήθησε με κάποιες φιλοξενίες. Εγώ ευχαριστώ τους ανθρώπους που μας στηρίζουν γιατί οι υποστηρίξεις αυτές είναι απαραίτητες για τον πολιτισμό. Και πάντα είμαι της άποψης ότι ό,τι έσοδα έχεις από μια παράσταση, πρέπει να τα ξαναρίχνεις στη δουλειά για να μπορέσεις να προχωράς παρακάτω. Να εξελίσσεσαι.
Ιnfo: Επιμέλεια βίντεο: Σοφία Σφυρή Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα Σκηνογραφία: Μαρία Βασιλάκη, Μουσική σύνθεση: Διονύσης Μπάστας, Σχεδιασμός φωτισμών: Ιωάννης Αναστασόπουλος, Επιμέλεια κίνησης Μαρίζα Τσίγκα, Βοηθός σκηνοθέτη: Ηλίας Πολυχρονίδης, Φωτογραφίες: Χριστίνα Σπηλιωτοπούλου, Χειρισμός κονσόλας – βοηθός φωτιστή: Κατερίνα Βουτσά.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News