Η Ελλάδα ευγνωμονούσα και ασθμαίνουσα

Του Γεωργίου Παπασίμου*

Η βαρύτητα της εθνεγέρτιας Επανάστασης του 1821, ως το αφετηριακό γεγονός του νεοελληνικού Κράτους και της συλλογικής ελευθερίας του ελληνικού Εθνους, επιδρά καταλυτικά. Είναι πράγματι εντυπωσιακό το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα, διακόσια χρόνια μετά, αυτή παρέχει στην ευγνωμονούσα, αλλά ασθμαίνουσα, τύπος της μεταμνημονιακής Ελλάδας, οξυγόνο εθνικής ανάτασης και αξιοπρέπειας, παρά τον διαβρωτικό και υπονομευτικό ρόλο των πάσης φύσεως εθνομηδενιστικών στοιχείων και γραφικών πατριδοκάπηλων. Παράλληλα, παρέχει ενίσχυση της διεθνούς υποστήριξης στις σημερινές, ρευστές και δύσκολες γεωπολιτικές συγκυρίες, όπου οι εθνικοί κίνδυνοι είναι και πάλι ισχυρά παρόντες από την επαναφορά των νεο-οθωμανικών οραμάτων της Τουρκίας.

Παρά τα επιτεύγματα και τις προσπάθειες του λαού μας σε όλα αυτά τα διακόσια χρόνια, η αντικειμενική απεικόνιση καταδεικνύει τον ανολοκλήρωτο αυτής της Επανάστασης. Οχι μόνο δεν έγινε δυνατή η ένταξη στο ελληνικό Κράτος του συνόλου των ελληνικών εδαφών, αλλά υπήρξε τελικά και δραματική συρρίκνωση του μείζονος Ελληνισμού και η ταύτιση του στα πλαίσια του σημερινού ελληνικού Κράτους μετά την Μικρασιατική καταστροφή του 1922. Παράλληλα, το νεοελληνικό Κράτος, δεν κατόρθωσε να μεταβληθεί σε ένα οικονομικά ισχυρό κράτος, που αποτελεί όρο της ανεξαρτησίας του στην πολύπαθη ευρύτερη περιοχή μας. Απόδειξη αυτού, η χρεωκοπία και η μνημονιακή κηδεμονία που σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη δημογραφική αιμορραγία, απειλεί την εξαφάνισή του, την ώρα που η γειτονική Τουρκία φτάνει  τα 100.000.000 κατοίκους.

Παρά όμως τον αδιαμφισβήτητο εθνικοαπελευθερωτικό χαρακτήρα της Επανάσταση, αυτή βρίσκεται αντιμέτωπη με μεγάλα τμήματα της ελληνικής «διανόησης», που επιχειρούν την επιβολή ιδεολογικών προταγμάτων τους, με στόχο την υποβάθμιση του εθνικοαπελευθερωτικό χαρακτήρα αυτής και της φύσης της ως εθνογέρτιας. Χαρακτηριστικά, υπάρχουν αυτοί που προτάσσουν τον ατομοκεντρικό χαρακτήρα, δηλαδή την ελευθερία του ατόμου έναντι της αυθαιρεσίας του Κράτους και όχι την ελευθερία του γένους από τον Οθωμανό δυνάστη (Χατζής, Καλύβας κλ.π.), και αυτοί που ακυρώνουν την μορφή της ως εθνεγέρτιας, ισχυριζόμενοι ότι το ελληνικό Εθνος δημιουργήθηκε μετά από αυτήν (Λιάκος κλ.π.).

Πέραν της ιστορικής και κοινωνικής μονομέρειας των δύο αυτών κυρίαρχων ρευμάτων στα ελληνικά πανεπιστήμια, ο κίνδυνος είναι η απονεύρωση και η υποτίμηση του ισχυρού πατριωτικού και δημοκρατικού μηνύματος της Επανάστασης του 1821 στις σημερινές ρευστές και επικίνδυνες συνθήκες που αντιμετωπίζει ο ευρύτερος Ελληνισμός.

Οι προσπάθειες αυτές αποτυπώθηκαν και από τις ενέργειες της πλειοψηφίας των συμμετεχόντων στην διορισμένη Επιτροπή για τα διακόσια χρόνια, που επιχείρησαν συστηματικά να αποδομήσουν το εθνικοαπελευθερωτικό νόημα της Επανάστασης. Προσπάθησαν να επιβάλλουν την εθνοαποδομητική προπαγάνδα και την εμπέδωση αυτής της αντίληψης, τόσο από τη δεξιά όχθη στα πλαίσια της νεοφιλελεύθερης «κοσμοπολίτικης» ιδεολογίας, όσο και από την αριστερή όχθη, στα πλαίσια της «διεθνιστικής» αντίληψης του δικαιωματισμού.

Αυτό, όμως, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, γιατί η Επανάσταση του 1821, είναι αποτυπωμένη βαθιά στην συνείδηση των Ελλήνων, παίζει τον ρόλο του καταλύτη για την αναγκαία εθνική αφύπνιση.

Αυτή είναι περισσότερο από οτιδήποτε άλλο αναγκαία για την ασθμαίνουσα Ελλάδα. Απαιτείται ένα νέο παραγωγικό πρότυπο με στόχο την ενδογενή παραγωγή, η ποιοτική και καθολική ενίσχυση της παιδείας, η ανάδειξη του πολιτισμού και η έμφαση στον πατριωτισμό και τις συλλογικές αξίες. Μόνο έτσι μπορεί να υπάρξει σμίκρυνση της απόστασης από τους στόχους της Επανάστασης του 1821, κάτι που πρέπει να είναι το νέο όραμα του σύγχρονου Ελληνισμού.

*Ο Γιώργος Παπασίμος είναι δικηγόρος, πρώην στέλεχος του ΠΑΣΟΚ και του ΔΗΚΚΙ, και τώρα στη συλλογικότητα «Πρωτοβουλία 14ης Μάη».