Πρότυπα και πειραματικά σχολεία: Ελιτίστικα ή απλά συνήθεια; – Στην «Π» εκπαιδευτές της Πάτρας

Θανάσης Λιόνας, Κώστας Χριστόπουλος και Βασίλης Γιαννικόπουλος μιλούν στην «Π» για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία

πρότυπα

Γιατί είναι αυξητική κάθε χρόνο η τάση στις αιτήσεις για συμμετοχή στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία; Είναι άραγε ότι κάποιοι τα θεωρούν ελιτίστικα σχολεία και γι’ αυτό τα επιλέγουν; Ή μήπως έχει χαθεί η αξιοπιστία του απλού δημόσιου σχολείου, με όλα όσα συμβαίνουν και οι γονείς λειτουργούν προστατευτικά; Μετά την απάντηση της διευθύντριας της Διεύθυνσης Β΄βάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας Ευγενίας Πιερρή, που φιλοξενήθηκε πρόσφατα στην «Πελοπόννησο», τις δικές τους απόψεις στα παραπάνω ερωτήματα κατέθεσαν και γνωστοί εκπαιδευτικοί.

πρότυπαΟ καθηγητής Φυσικής Αγωγής και διευθυντής του 8ου ΓΕΛ Πάτρας Θανάσης Λιόνας ανέφερε τα εξής στην «Π» : «Η δημιουργία των σχολείων αυτών στο ξεκίνημά τους αφορούσε την εφαρμογή πιλοτικών, καινοτόμων εκπαιδευτικών μεθόδων. Στη συνέχεια αυτές οι νέες εκπαιδευτικές διαδικασίες πέρασαν και στα υπόλοιπα σχολεία. Σε καμία περίπτωση στα συγκεκριμένα σχολεία δεν υπάρχει αποτελεσματικότερη παραγωγή μάθησης απ΄ ό,τι στα δημόσια. Στην πορεία απέκτησαν μια ελιτίστικη φήμη, την οποία συμμερίζονται αρκετοί γονείς. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό της σημερινής ελληνικής κοινωνίας. Υπάρχουν πολύ καλοί μαθητές και στα δημόσια σχολεία, όπως και πολύ καλοί εκπαιδευτικοί και η πολύ καλή δουλειά που γίνεται στα Πρότυπα και στα Πειραματικά δεν υπολείπεται από τη δουλειά που γίνεται στα δημόσια σχολεία.

Η προστατευτικότητα που αρκετοί γονείς ενδεχομένως να επικαλούνται ότι υπάρχει στα σχολεία αυτά, κάποιες φορές δημιουργεί στους μαθητές πίεση κι έντονο ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται η κοινωνικοσυναισθηματική διάσταση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αυτά που συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό δεν αφορούν μόνο το δημόσιο σχολείο, βλέπουμε συμβάντα και σε ιδιωτικά και γενικότερα σε όλο τον εκπαιδευτικό χώρο, σε όλες τις βαθμίδες. Η μόνη λύση για τον περιορισμό τέτοιων καταστάσεων, σε όλες τις σχολικές μονάδες, είναι η θωράκιση των σχολικών μονάδων με υποστηρικτικό προσωπικό, φύλακες, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, με σκοπό ο καθηγητής να ασχοληθεί αποκλειστικά με τη διαδικασία της μάθησης, να είναι αποτελεσματικός».

Το μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Α΄βάθμιας Εκπαίδευσης Πάτρας Κώστας Χριστόπουλος έκανε την εξήςπρότυπα τοποθέτηση στην «Π»: «Αυτά τα σχολεία έχουν ένα επίπεδο. Και όντως κάποιοι τα επιλέγουν, γιατί τα θεωρούν ελιτίστικα σχολεία και κάποιοι άλλοι γιατί έχουν πάψει να εμπιστεύονται το δημόσιο σχολείο. Εγώ, όμως, δεν συμμερίζομαι αυτές τις απόψεις. Εγώ υπερασπίζομαι το δημόσιο σχολείο. Ολοι μας δίνουμε τον αγώνα μας για να λειτουργούν τα δημόσια σχολεία σε υψηλό επίπεδο. Θεωρώ ότι οι γονείς, ανάλογα με κάποιους παράγοντες, μπορεί να οδηγούν τα παιδιά τους προς τα πειραματικά σχολεία, σταθμίζοντας ορισμένα δεδομένα. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν πρέπει να πάψουμε να εμπιστευόμαστε το δημόσιο σχολείο. Οι καλές επιδόσεις, άλλωστε, μιλούν από μόνες τους».

 

πρότυπαΟ μαθηματικός Βασίλης Γιαννικόπουλος τόνισε στην «Π»: «Το επίπεδο των εξετάσεων για την εισαγωγή στα Πρότυπα είναι υψηλό και τα θέματα πιο εναλλακτικά, προσεγγίζουν σε ύφος μαθηματικούς διαγωνισμούς χωρίς, όμως, τόσο μεγάλο επίπεδο δυσκολίας». Και πρόσθεσε: «Αυτό σημαίνει ότι στο Πρότυπο υπάρχει σίγουρα πολύ καλό επίπεδο μαθητών, συνεπώς όλα δουλεύουν, σε θεωρητικό πάντα επίπεδο, πολύ καλύτερα. Σε ό,τι αφορά τα Πειραματικά σχολεία υπάρχει κλήρωση και δεν καταλαβαίνω την αυξημένη ζήτηση αν αυτή όντως υπάρχει. Συμφωνώ, πάντως, ότι δυστυχώς πολλοί τα θεωρούν ελιτίστικα σχολεία και γι’ αυτό τα επιλέγουν, με τους γονείς να λειτουργούν προστατευτικά».