Διαμαρτυρίες για τα νέα Τελωνειακά Ελεγκτικά Κέντρα – «Ασφυξία» στις εισαγωγές
Τα ΤΕΚ δημιουργήθηκαν από την ΑΑΔΕ με στόχο τον εκσυγχρονισμό του τελωνειακού ελέγχου, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της διαφάνειας. Πέντε μήνες μετά την εφαρμογή τους, ωστόσο, οι εκτελωνιστές μιλούν για το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα: «Προχειρότητα, καθυστερήσεις, επιβάρυνση κόστους και γραφειοκρατικά εμπόδια που μας γυρίζουν χρόνια πίσω».

Τις σοβαρές δυσλειτουργίες που έχουν προκαλέσει τα Τελωνειακά Ελεγκτικά Κέντρα (ΤΕΚ) στις διαδικασίες εισαγωγής προϊόντων καταγγέλλουν οι εμπορικές εισαγωγικές εταιρίες και η Ομοσπονδία Εκτελωνιστών Τελωνειακών Αντιπροσώπων (ΟΕΤΕ), προειδοποιώντας ότι η κατάσταση έχει γίνει «ασφυκτική» για τον κλάδο και θέτει σε κίνδυνο το εισαγωγικό εμπόριο, ιδίως στο λιμάνι του Πειραιά, τη βασική πύλη εισαγωγών της χώρας.
Τα ΤΕΚ δημιουργήθηκαν από την ΑΑΔΕ με στόχο τον εκσυγχρονισμό του τελωνειακού ελέγχου, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της διαφάνειας. Πέντε μήνες μετά την εφαρμογή τους, ωστόσο, οι εκτελωνιστές μιλούν για το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα: «Προχειρότητα, καθυστερήσεις, επιβάρυνση κόστους και γραφειοκρατικά εμπόδια που μας γυρίζουν χρόνια πίσω».
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, τα παραστατικά συχνά «κολλούν» στο ηλεκτρονικό σύστημα ICISnet και παραμένουν για ώρες ή και ημέρες χωρίς δρομολόγηση από τα ΤΕΚ. Ακόμη και όταν προχωρούν σε έλεγχο εγγράφων ή φυσικό έλεγχο, οι καθυστερήσεις παραμένουν δραματικές, με αποτέλεσμα να λιμνάζουν κοντέινερ στα τελωνεία ακόμα και για έναν μήνα. «Για τα εμπορεύματα που οδηγούνται σε φυσικό έλεγχο η κατάσταση είναι απελπιστική, λόγω έλλειψης ελεγκτών, κυρίως στα μεγάλα τελωνεία της Αττικής» σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Το πρόβλημα έχει άμεσο οικονομικό αντίκτυπο: ευπαθή και επικίνδυνα προϊόντα ή είδη υψηλής τεχνολογίας καθυστερούν να φτάσουν στους προορισμούς τους, αυξάνοντας το κόστος αποθήκευσης και διαχείρισης. Το βάρος τελικά μετακυλίεται στον καταναλωτή, ενώ οι επιχειρήσεις χάνουν σε ανταγωνιστικότητα.
Η Ομοσπονδία Εκτελωνιστών επισημαίνει ότι η διαδικασία που εφαρμόζεται παραβιάζει τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα, καθώς αντί για μείωση ελέγχων κατά τον τελωνισμό και ενίσχυση εκ των υστέρων ελέγχων στις εγκαταστάσεις των επιχειρήσεων, εφαρμόζεται το αντίθετο, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται η ροή του εμπορίου.
Ο κλάδος δεν αρνείται την ανάγκη μεταρρύθμισης. Οπως υπενθυμίζει η Ομοσπονδία, οι τελωνειακοί αντιπρόσωποι διαχρονικά στηρίζουν κάθε μέτρο που συμβάλλει σε ταχύτερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση του εμπορίου. Ωστόσο, με την τρέχουσα μορφή του, το νέο σύστημα θεωρείται αδιέξοδο.
«Εάν δεν υπάρξει άμεσα ριζική αναβάθμιση του ICISnet και τροποποίηση του πλαισίου λειτουργίας των ΤΕΚ, το πρόβλημα θα λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, ειδικά με την επικείμενη ένταξη των εξαγωγών» προειδοποιεί η ΟΕΤΕ.
Η προειδοποίηση αυτή αφορά όχι μόνο τις εισαγωγές αλλά και το εξαγωγικό εμπόριο, το οποίο αποτελεί κρίσιμο πυλώνα της εθνικής οικονομίας. «Το κόστος θα είναι δυσβάστακτο και το πλήγμα για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις ανεπανόρθωτο» σημειώνουν εκπρόσωποι του κλάδου.
Η φωνή διαμαρτυρίας των εκτελωνιστών έρχεται σε μια περίοδο που η χώρα επιδιώκει να ενισχύσει το εμπόριο και τη θέση της στα διεθνή logistics. Ομς, όπως λένε οι ίδιοι, «με τα σημερινά δεδομένα, αντί να προχωράμε μπροστά, πηγαίνουμε πίσω».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News