Μενδώνη για Γλυπτά του Παρθενώνα: Το θέμα είναι στο καλύτερο δυνατό σημείο

μενδώνη-γλυπτά-παρθενώνας

Στο καλύτερο δυνατό σημείο φαίνεται πως είναι το ζήτημα της διεκδίκησης των Γλυπτών του Παρθενώνα για την Ελλάδα, σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.

Όπως μεταφέρει η ΕΡΤ, sχετικά με το θέμα της διεκδίκησης των Γλυπτών του Παρθενώνα, αυτά τα τέσσερα χρόνια έχουν υπάρξει πολύ μεγάλα βήματα και είναι απτά και συγκεκριμένα, επισήμανε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα.

«Τα 4 αυτά χρόνια, η κυβέρνηση με συστηματικό και αθόρυβο τρόπο έχει δώσει αποδείξεις για τη δουλειά που κάνει. Με το Βρετανικό Μουσείο, ναι, έχουν υπάρξει συζητήσεις. Θα ήταν περίεργο να μην υπάρχει ένας διάλογος. Αυτός ο διάλογος, όπως ο ίδιος ο πρωθυπουργός, είπε κάποια στιγμή τέλος Ιανουαρίου, αρχές Φεβρουαρίου, όταν και αυτό το θέμα έγινε εργαλείο αντιπολίτευσης και μάλιστα τοξικής αντιπολίτευσης, είπε ότι θα το ξαναρχίσουμε μετά τις εκλογές. Και εγώ μένω σε αυτό. Διότι ακόμα και αυτό το θέμα της προόδου και των συνομιλιών προσπάθησαν να το εκμεταλλευτούν στον αντιπολιτευτικό τους λόγο» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Μενδώνη και πρόσθεσε πως εφόσον επανεκλεγεί η ΝΔ, θα συνεχιστεί η διαπραγμάτευση.

Σημείωσε ότι «είναι σε έναν καλό δρόμο» και πως το θέμα της οριστικής επιστροφής των γλυπτών στην Αθήνα «χωρίς να έχει αλλοιωθεί στο παραμικρό η εθνική μας γραμμή, γιατί και αυτό το ακούμε, είναι στο καλύτερο δυνατό σημείο αυτή τη στιγμή σε σχέση με το παρελθόν».

Επιπλέον, αναφερόμενη στην απόφαση-σταθμό της Ουνέσκο το 2021, με την οποία στηρίζει ξεκάθαρα τον αγώνα της ελληνικής πλευράς για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών, επισήμανε ότι ρόλο έπαιξε η παρουσία και η συστηματική δουλειά της κυβέρνησης, με αποτέλεσμα το ζήτημα να έχει λάβει πλέον διακρατικό χαρακτήρα και να μην αποτελεί ένα ζήτημα μεταξύ δύο μουσείων.

«Από κει και πέρα, είχαμε την οριστική επιστροφή στην Αθήνα και την επανένωση στη Ζωφόρο του “θραύσματος Fagan”. Είχαμε πριν από λίγο καιρό την γενναία απόφαση του Πάπα Φραγκίσκου να επιστραφούν για πάντα και να επανενωθούν στα Γλυπτά που υπάρχουν στην Ακρόπολη, τα δύο θραύσματα από το Βατικανό. Προχθές ακούσατε την είδηση ότι η Αυστρία βαδίζει σε έναν ανάλογο δρόμο» σημείωσε ακόμα η κ. Μενδώνη.

Ο στόχος, τόνισε, είναι τα Γλυπτά να επιστρέψουν οριστικά και να επανενωθούν, ενώ υπογράμμισε πως αυτό το οποίο η Ελλάδα δεν μπορεί ποτέ να αναγνωρίσει στο Βρετανικό Μουσείο είναι η νομή, η κατοχή και η κυριότητα.
«Θεωρούμε ότι τα γλυπτά βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο ως προϊόν κλοπής και μάλιστα με βίαιη διαδικασία, με καταστροφή θα έλεγα» ανέφερε χαρακτηριστικά.

glipta

«Θα μπορούσε να γίνει αυτό το οποίο έγινε ήδη με την Ιταλία και τη Σικελία με το “θραύσμα Fagan”, στη μικρογραφία του. Από τη στιγμή που αποφασίστηκε η οριστική επιστροφή και η επανένωση του θραύσματος στην Αθήνα, το Υπουργείο Πολιτισμού και το Μουσείο της Ακρόπολης έκανε τη χειρονομία να δανείσει, εκεί είναι το δάνειο, από τη δική μας την πλευρά, να δανείσει ένα εύρημα, έναν κορμό Αθηνάς εν προκειμένω, ο οποίος εκτίθεται αυτή τη στιγμή στο μουσείο του Παλέρμο. Είναι μια ευγενής χειρονομία και νομίζω ότι ο πρωθυπουργός και στο θέμα αυτό με το Βρετανικό Μουσείο το έχει ξεκαθαρίσει το θέμα, είπε ότι οι συγκεκριμένη αίθουσά του δεν θα μείνει κενή, αλλά η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να οργανώνει περιοδικές εκθέσεις» σημείωσε η υπουργός.

Μιλώντας συνολικά για το έργο του υπουργείου Πολιτισμού, η κ. Μενδώνη επισήμανε ότι «την τετραετία της διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Υπουργείο Πολιτισμού εξελίχθηκαν, εξελίσσονται ή έχουν ήδη ολοκληρωθεί πάνω από 800 έργα». «Εκμεταλλευτήκαμε κάθε πόρο, κάθε ευρώ από όπου και αν προερχόταν, είτε από εθνικούς είτε από κοινοτικούς πόρους και συγκροτήσαμε ένα πρόγραμμα το οποίο έχουμε ονομάσει Πολιτιστική Χάρτα Ανάπτυξης και Ευημερίας, έχοντας χαρτογραφήσει σε κάθε περιφέρεια της χώρας τις ανάγκες και της πολιτιστικής κληρονομιάς και του σύγχρονου πολιτισμού και αυτή τη στιγμή εκτελούνται από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού έργα άνω του 1 δισεκατομμυρίου. Θα πω ενδεικτικά ότι τον Ιούλιο του 2019 στο Υπουργείο Πολιτισμού βρήκαμε σε εξέλιξη λίγο περισσότερα από 50 έργα» τόνισε η κ. Μενδώνη.

Στο ερώτημα, ποιο προκρίνει ως το πιο εμβληματικό έργο της τετραετίας, απάντησε πως είναι πολλά τα έργα, ωστόσο εκείνο για το οποίο δηλώνει υπερήφανη είναι το γεγονός ότι πλέον, η Ακρόπολη, ως το μέγιστο μνημείο, ένα από τα δημοφιλέστερα μνημεία του καταλόγου της παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνέσκο, είναι πλέον προσβάσιμη από το σύνολο των πολιτών. «Μάλιστα έγινε πολύ μεγάλη συζήτηση για τον ανελκυστήρα, για τις διαδρομές. Γεγονός είναι και δεν θα μείνω στο ότι η έκθεση της Ουνέσκο πριν από ένα μήνα λέει ότι όλα έγιναν έτσι όπως έπρεπε να γίνουν, αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι μέχρι σήμερα, περισσότεροι από 11.000 Έλληνες και ξένοι επισκέπτες της Ακρόπολης, οι οποίοι έχουν προβλήματα, είναι στην κατηγορία των εμποδιζόμενων ατόμων, μπόρεσαν να προσεγγίσουν και να ανέβουν στον βράχο και να δουν από κοντά τα μνημεία της Ακρόπολης. Αυτό το οποίο οι ίδιοι γράφουν είναι ότι ήταν όνειρο ζωής τους. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να βλέπει κανείς παιδάκια με τεχνητά μέλη, να ανεβαίνουν πλέον άνετα χωρίς να έχουν πρόβλημα χρησιμοποιώντας τον ανελκυστήρα και βαδίζοντας στις διαδρομές και να διδάσκονται βλέποντας τα αρχαία μνημεία» είπε καταλήγοντας η υπουργός Πολιτισμού.