Πάει για το 2029 το υπόγειο τρένο – Η εμμονή του Δήμου και το Υπουργείο Υποδομών – Τέλη Γενάρη το νέο αίτημα χρηματοδότησης στην ΕΕ
Ετοιμη η κυβέρνηση για επανυποβολή του αιτήματος -που το 2022 είχε απορριφθεί- για κοστοβόρο έργο, «στον αέρα», μετά το επίμονο αίτημα του Δήμου Πατρέων για πλήρες υπόγειο πέρασμα του σύγχρονου τρένου. Το μεγαλεπήβολο «θέλω» σε πρόγραμμα, όπως το «CEF2» και το «Μεταφορές 2021-2027».
Μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου αναμένεται να υποβληθεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το αίτημα ένταξης του τελευταίου τμήματος της νέας σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο μέχρι το νέο λιμάνι της Πάτρας, στον χρηματοδοτικό μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF2).
Για την ακρίβεια, πρόκειται για επανυποβολή του αιτήματος, το οποίο σε πρώτη φάση, στις αρχές του καλοκαιριού του 2022 είχε απορριφθεί με αποτέλεσμα το μεγάλο έργο προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ, να βρίσκεται ακόμα και σήμερα «στον αέρα».
Το αίτημα χρηματοδότησης θα είναι ύψους 1,3–1,4 δισ. ευρώ καθώς περιλαμβάνει και άλλα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, ωστόσο η έγκρισή του δεν είναι δεδομένη, καθώς αποτελεί ένα ανταγωνιστικό εργαλείο χρηματοδότησης.
Το αίτημα αναμένεται να εξεταστεί τον προσεχή Μάιο, ενώ το υπουργείο Υποδομών έχει ήδη αποφασίσει να μεταθέσει το έργο χρονικά προς τα τέλη του 2029, γιατί όπως έγραψε η «Πελοπόννησος», οι καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο από το δυστύχημα των Τεμπών και τις πλημμύρες της κακοκαιρίας Daniel, άλλαξαν τις προτεραιότητες της κυβέρνησης.
«Δεν υπάρχουν δισεκατομμύρια για να υλοποιηθούν όλα τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα. Κατεύθυνση αυτής της κυβέρνησης και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η αντιστοίχιση έργων με χρηματοδοτήσεις, με βάση τις προτεραιότητες που τίθενται σήμερα», σχολίασε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την διάρκεια του απολογισμού που έγινε την περασμένη Πέμπτη.
Στη συνέντευξη αυτή, επιβεβαιώθηκαν οι αποκλειστικές πληροφορίες και οι εκτιμήσεις της «Π» σύμφωνα με τις οποίες, στην κατάταξη προτεραιοτήτων στα σιδηροδρομικά έργα, αυτό που προέχει είναι η αποκατάσταση των ζημιών και η ανάταξη στο υφιστάμενο δίκτυο. Και το βασικότερο «θύμα» αυτής της αλλαγής προγραμματισμού είναι οι έξι «χρυσές» συμβάσεις, μεταξύ των οποίων και η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής Ρίο-Πάτρα.
Τα προγραμματιζόμενα σιδηροδρομικά έργα χωρίζονται πλέον σε τέσσερεις κατηγορίες: τα έργα άμεσης προτεραιότητας (δηλαδή την αποκατάσταση του δικτύου της Θεσσαλίας), το βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα με ορίζοντα 5ετίας, το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα με ορίζοντα 10ετίας και το 20ετές μακροπρόθεσμο πρόγραμμα, το οποίο θα υλοποιηθεί από τη δεκαετία του 2040.
Τα έργα αποκατάστασης του δικτύου στην κεντρική Ελλάδα, που θα οδηγήσουν στην πλήρη αποκατάσταση του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα έχουν προϋπολογισμό 180 εκατ. ευρώ, με την υλοποίησή τους να ξεκινά φέτος και χρόνο κατασκευής τους 24 μήνες.
Στο βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα με ορίζοντα 5ετίας (ως το 2029) περιλαμβάνονται έργα, τα οποία είναι ήδη εντεταγμένα σε χρηματοδοτικά πλαίσια καθώς και έργα προς ένταξη σε χρηματοδοτικά προγράμματα όπως το CEF2 και το Μεταφορές 2021-2027, μεταξύ των οποίων είναι και το Ρίο-Πάτρα.
Ακόμα πιο πίσω, με ορίζοντα 20ετίας πηγαίνουν τα έργα σύνδεσης των Βιομηχανικών Περιοχών με τα λιμάνια, σχέδιο που περιλαμβάνει τη ΒΙΠΕ Πατρών με το νότιο λιμάνι.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News