Ο πρώτος της υπολογιστής-πρωτοχρονιάτικο δώρο, και κάποιες άλλες «ασυνήθιστες» , όπως παραδέχεται, για την εποχή, την ηλικία και το φύλο της δραστηριότητες, ήταν οι πινακίδες που της έδειξαν τον δρόμο: Πληροφορική. Η Πατρινή Αμαλία Φωκά μπορεί να «περιπλανήθηκε» μέχρι να φτάσει στον προορισμό της -τη θέση της επίκουρης καθηγήτριας στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το «ταξίδι», όμως, άξιζε τον κόπο. Εξ ου και στοχεύει, πάντα, σε νέες περιπέτειες, που θα την εξελίξουν.
Εντονες μνήμες από τα παιδικά σας χρόνια;
Αυτές που καθόρισαν και την επαγγελματική μου πορεία είναι η Πρωτοχρονιά που πήρα τον πρώτο μου υπολογιστή, έναν Amstrad 6128, τα πρώτα μου εξωσχολικά μαθήματα προγραμματισμού BASIC και οι πρώτες αντιστάσεις και πυκνωτές που κόλλησα σε μια πλακέτα για ένα ηλεκτρονικό κύκλωμα που δυστυχώς δεν θυμάμαι πού χρειαζόταν! Οχι και πολύ συνηθισμένα πράγματα για ένα κορίτσι δημοτικού, ειδικά εκείνη την εποχή.
Σπουδάσατε μηχανικός υπολογιστικών συστημάτων στο Μάντσεστερ. Ηταν όνειρο ζωής;
Δεν υπήρχε περίπτωση να σπουδάσω κάτι άλλο! Δεν ήθελα καν να φοιτήσω στο Μαθηματικό Πάτρας που είχα περάσει, παρότι θα είχα τη δυνατότητα να ασχοληθώ τελικά με την Πληροφορική. Στο μυαλό μου τότε αυτό ήταν μια παρεμβολή που θα με καθυστερούσε να κάνω αυτό που ήθελα. Και σήμερα την ίδια επιλογή θα έκανα. Υποθέτω ότι οι λόγοι για τους οποίους «κόλλησα» με την Πληροφορική είναι ότι είναι κάτι δημιουργικό που σε βάζει στη διαδικασία να σκέφτεσαι και να λύνεις προβλήματα αλλά και κάτι σχεδόν μαγικό που ζωντανεύει στην οθόνη του υπολογιστή μια ιδέα σου. Σίγουρα μπορεί να βρει κανείς αυτά τα στοιχεία και με άλλους τρόπους, προέκυψε όμως να τα βρω εγώ στην Πληροφορική.
Εκεί κάνατε και το μεταπτυχιακό σας σε Προχωρημένα Συστήματα Ελέγχου. Πώς ήταν ως εμπειρία οι σπουδές σας στην Αγγλία;
Οι προπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία είναι απόλυτα στοχευμένες στην προετοιμασία για την αγορά εργασίας. Για παράδειγμα, εγώ είχα μάθημα με τίτλο «Ο Μηχανικός στη Βιομηχανία», όπου μας δίδαξαν πώς να γράφουμε βιογραφικό, να δίνουμε συνεντεύξεις εργασίας και γενικά πώς ένας μηχανικός μπορεί να εξελιχθεί επαγγελματικά. Σημαντικό μάθημα που δεν θα βρούμε εύκολα στα ελληνικά πανεπιστήμια. Εννοείται ότι είχαμε αυστηρές προθεσμίες, το πολύ μια δεύτερη ευκαιρία στην περίπτωση αποτυχίας και γενικά ένα απόλυτα προσδιορισμένο πλαίσιο μέχρι την αποφοίτηση. Είναι ένα σύστημα που έχει θετικά στοιχεία αλλά σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να μην οδηγήσει στην ευρεία επιστημονική συγκρότηση των φοιτητών όπως γίνεται σε πολλά αντίστοιχα ελληνικά τμήματα.
Στη συνέχεια επιστρέψατε στην Ελλάδα, όπου…
Εκανα το διδακτορικό μου στη Ρομποτική στο Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Μετά την ολοκλήρωση του διδακτορικού μου επέστρεψα στην Πάτρα με στόχο να ακολουθήσω ακαδημαϊκή καριέρα ιδανικά στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Τελικά, διορίστηκα στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με γνωστικό αντικείμενο Πληροφορική: Εφαρμογές Πολυμέσων για την Τέχνη. Ετσι λοιπόν πλέον μοιράζω τον χρόνο μου μεταξύ Πάτρας και Ιωαννίνων.
Πέραν της διδασκαλίας, ερευνητικά σας ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη, τα Αυτόνομα Ρομπότ, καθώς και τις εφαρμογές της Πληροφορικής στην Τέχνη, κ.λπ. Τι σας συνεπαίρνει στο επάγγελμά σας;
Με συναρπάζει ότι κάνω πράγματα που δεν είναι στατικά αλλά διαρκώς σε εξέλιξη. Η διδασκαλία ενός μαθήματος ποτέ δεν είναι ίδια κάθε χρονιά. Στην έρευνα δύσκολα θα πεις ότι ένα θέμα ολοκληρώθηκε, δεν μπορεί κανείς να κάνει τίποτα διαφορετικό πάνω σε αυτό. Τις περισσότερες φορές θα πεις τώρα με ενδιαφέρει περισσότερο να δουλέψω πάνω σε αυτό ή έχω μια καλή ιδέα σε κάτι άλλο που θέλω να δοκιμάσω. Ετσι βρίσκομαι και η ίδια διαρκώς σε εξέλιξη.
Εχοντας επιλέξει την ακαδημαϊκή καριέρα, δυσκολίες συναντήσατε στη διαδρομή;
Φυσικά! Πέρασαν περίπου 9 χρόνια που «περιπλανιόμουν» σε αρκετά πανεπιστημιακά ιδρύματα με συμβάσεις εξαμήνου μέχρι να εκλεγώ στην τωρινή μου θέση. Σίγουρα δεν ήταν εύκολη περίοδος, αλλά τη στιγμή που σκεφτόμουν ότι πρέπει να ξεχάσω την ακαδημαϊκή καριέρα οδηγήθηκα στον μεγαλύτερο μετασχηματισμό του αντικειμένου μου, συνδυάζοντας την Πληροφορική με τις Εικαστικές Τέχνες. Δεν φανταζόμουν ποτέ αυτή την εξέλιξη. Συνεπώς, ευτυχώς που συνάντησα δυσκολίες!
Τι σας πεισμώνει, τι σας δίνει δύναμη και πώς μάχεστε με τυχόν αντιξοότητες;
Πεισμώνω όταν πιστεύω πολύ σε κάτι και δεν μου «βγαίνει», δεν γίνεται κατανοητό ή αποδεκτό. Ολα τα υπόλοιπα κάνουν κύκλο γύρω από αυτό. Μάχομαι με το πείσμα μου και η δύναμή μου είναι το πείσμα μου.
Τι απολαμβάνετε στη διδασκαλία και στην επαφή σας με τους φοιτητές;
Στη Σχολή Καλών Τεχνών που βρίσκομαι τώρα, να τους γνωρίσω την Πληροφορική ως δημιουργικό μέσο και να την κατανοήσουν πέρα από την κοινή εργαλειακή χρήση της για να διεκπεραιώνεται εύκολα και γρήγορα μια εργασία. Να τους πείσω ότι έχουν την ικανότητα να δουλέψουν με την Πληροφορική ως μέσο και ότι δεν είναι κάτι που αφορά μόνο κάποιους «σπασίκλες» και ιδιοφυΐες στα μαθηματικά! Οταν τα καταφέρνω, είναι σημαντική η ανταμοιβή που παίρνω βλέποντας τους φοιτητές να εξελίσσονται.
Ονειρα/στόχοι;
Να παραμείνω δημιουργική με ιδέες που θα με βάλουν σε νέες περιπέτειες!
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News