Πατρών – Πύργου: Φόβοι εκτροπής λόγω ανατιμήσεων – Προχωρά το έργο – Στο 3%… παρά τα εμπόδια

Αυτή την περίοδο εκτελούνται μεγάλα χωματουργικά έργα και εκκαθαρίσεις σε πολλά σημεία της Πατρών – Πύργου.

Πατρών

Σε εξέλιξη βρίσκονται από την Ολυμπία Οδό οι πρώτες εργασίες για την κατασκευή του τμήματος Πατρών – Πύργου, σε συνέχεια του οδικού έργου παραχώρησης.

Σύμφωνα με στελέχη του παραχωρησιούχου, αυτή τη στιγμή έχει υλοποιηθεί ποσοστό 2,5-3% του προβλεπόμενου κατασκευαστικού αντικειμένου, το οποίο είναι εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων.

Πρόκειται κυρίως για χωματουργικές εργασίες, καθαρισμούς και αποψιλώσεις των τμημάτων απ΄όπου θα διέλθει ο μελλοντικός οδικός άξονας, ενώ στα τρία εργοτάξια που έχουν οργανωθεί, έχουν προσληφθεί και απασχολούνται ήδη εκατοντάδες άτομα.
Οσον αφορά το κατασκευαστικό χρονοδιάγραμμα, το έργο έχει δύο βασικές προθεσμίες: την κατασκευή του τμήματος Πύργου – Κάτω Αχαΐας εντός 3 ετών και την κατασκευή του υπολοίπου (Κάτω Αχαΐας – Πάτρας) στους 40 μήνες από την έναρξη του έργου.

Το κατασκευαστικό σκέλος συνολικού μήκους 74,8 χλμ. έχει χωριστεί σε τρία τμήματα, στο Μιντιλόγλι – Καραίικα (0-21ο χλμ.). Θα κατασκευαστεί τελευταίο από την εταιρεία ΑΒΑΞ, στο Καραίικα – Γαστούνη (22ο – 54ο χλμ.) που έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ και το τμήμα Γαστούνη – Πύργος (53ο – 74,8ο χλμ.) που θα κατασκευαστεί από την ΤΕΡΝΑ.

Το έργο εκτιμάται ότι δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες. Μάλιστα κάποια βασικά τεχνικά έργα στο νότιο τμήμα του είχαν κατασκευαστεί προ του 2013, όσο το τμήμα Πάτρας – Πύργου ανήκε στην παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου «Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα», η οποία περικόπηκε με τη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013. Ανάμεσα στα έργα αυτά είναι και η δίδυμη γέφυρα του Πηνειού, το σημαντικότερο από τα τεχνικά έργα του αυτοκινητόδρομου, οχετοί, κάτω διαβάσεις κ.ά.

Στελέχη της παραχωρησιούχου θεωρούν ότι η μεγαλύτερη πρόκληση του έργου είναι το κόστος των καυσίμων, της ενέργειας και των υλικών κατασκευής, το οποίο έχει εκτιναχθεί στα ύψη τους τελευταίους μήνες, όχι μόνο για την Ολυμπία Οδό, αλλά για το σύνολο του τεχνικού κλάδου, είτε αφορά δημόσια είτε ιδιωτικά έργα.

Κατά συνέπεια, τα ερωτηματικά που προκύπτουν από αυτή την εκρηκτική άνοδο των τιμών, έχουν να κάνουν με το κατά πόσο μπορεί να επηρεαστεί η πορεία υλοποίησης της παραχώρησης. Προς το παρόν, δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα διαβεβαιώνουν τα στελέχη της παραχωρησιούχου, όμως οι εξελίξεις διακρίνονται από πολύ μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας για το μέλλον.

Νέες μελέτες για Πύργο – Τσακώνα

Οπως έγραψε χθες η εφημερίδα «Πελοπόννησος», η Ολυμπία Οδός μετά το «πράσινο φως» που πήρε από το υπουργείο Υποδομών, ξεκίνησε τις μελέτες για την εναλλακτική χάραξη του οδικού τμήματος από Πύργο έως Τσακώνα, στην περιοχή του Καϊάφα.

Η παραχωρησιούχος εταιρεία θα αναλάβει να βρει εναλλακτικές λύσεις στο τμήμα Κάτω Σαμικό-Ποταμός Νέδα, ανατολικά της υφιστάμενης Εθνικής Οδού με σήραγγα δια μέσου του ορεινού όγκου Λαπίθα στην περιοχή Καϊάφα και στη συνέχεια με παράκαμψη ανατολικά της πόλης της Ζαχάρως.

Πρόκειται για το τμήμα του αυτοκινητόδρομου μήκους 22 χλμ περίπου, που πάγωσε πριν από 12 χρόνια όταν ακυρώθηκαν τότε οι περιβαλλοντικοί όροι από το Συμβούλιο της Επικρατείας, καθώς είναι μια περιοχή που προστατεύεται από τους περιορισμούς Natura.

H Ολυμπία Οδός θα εκπονήσει νέα μελέτη ανάλυσης κόστους-οφέλους (ΑΚΟ) για το σύνολο του άξονα Πύργος (Α/Κ Εισόδου Πύργου)-Αλφειός-Καλό Νερό-Τσακώνα. Η υπόψη ΑΚΟ θα πρέπει να εκπονηθεί με επίκαιρες κυκλοφοριακές μετρήσεις καθώς και νέο κυκλοφοριακό μοντέλο.

Μετά την ολοκλήρωση των υπόψη μελετών και την έγκρισή τους από τον ανεξάρτητο μηχανικό, το δημόσιο θα αποφασίσει για τον τρόπο εκτέλεσης των εργασιών στο τμήμα Πύργος (Α/Κ Εισόδου Πύργου)- Αλφειός- Καλό Νερό-Τσακώνα.