Σε συνέδριο στην Πάτρα ο διακεκριμένος επιστήμονας Γιώργος Δάσιος: Τα μαθηματικά βοηθούν να σκεφτόμαστε λογικά

Στο 2ο Μαθητικό Μαθηματικό Συνέδριο, ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών και αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, Γεώργιος Δάσιος, τόνισε πως τα μαθηματικά δεν είναι απλώς ένα εργαλείο για τις θετικές επιστήμες, αλλά μια δύναμη που διαμορφώνει τη σκέψη, τη λογική και την κοινωνική μας εξέλιξη.

συνέδριο Ο Γ. Δάσιος στο κέντρο πλαισιωμένος από τους συνδιοργανωτές του συνεδρίου Γ. Αφράτη, Φιλάρετη Ζαφειροπούλου,Γ. Καλαμπαλίκη, Γ. Κουσινιόρη, Αθανασία Μπαλωμένου, Π. Βαφέα

Τα μαθηματικά είναι χρήσιμα σε όλους και όχι μόνο σε όσους θα ασχοληθούν με τις θετικές επιστήμες, διότι η πληρότητα των διαδικασιών που εμπεριέχουν επηρεάζει θετικά την ανάπτυξη του εφηβικού εγκεφάλου και υποστηρίζει τις αποφάσεις που καλούμαστε να πάρουμε σε όλη μας τη ζωή.

Την παραπάνω επισήμανση έκανε ο διακεκριμένος επιστήμονας, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών και  αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών Γεώργιος Δάσιος, στο πλαίσιο του 2ου Μαθητικού Μαθηματικού Συνεδρίου όπου τιμήθηκε για την πολύπλευρη προσφορά του στην επιστήμη και στην κοινωνία.

Επίσης υποστήριξε την άποψη ότι τα μαθηματικά δεν είναι μόνο πίσω από πολλές πτυχές της ζωής μας και πίσω από την ανάπτυξη της τεχνολογίας, αλλά αναπτύσσουν και την κοινωνική μας ιδιότητα να σκεφτόμαστε λογικά, κάτι που, όπως υπογράμμισε, είναι ιδιαίτερα αναγκαίο στη σημερινή εποχή.

Ο κ. Δάσιος εξέφρασε τη χαρά του που βρέθηκε ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, που ανιδιοτελώς ασχολήθηκαν με τα μαθηματικά και τις εφαρμογές τους.

συνέδριο

Οι μαθητές παρουσίασαν τα αποτελέσματα των εργασιών τους

Το Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου το σαββατοκύριακο κατακλύστηκε από 800 μαθητές και μαθήτριες από 70 σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και 200 εκπαιδευτικούς. Παρουσίασαν πρωτότυπες εργασίες που είχαν ως βάση τους τα μαθηματικά. Μέσα από την τέχνη και άλλες επιστήμες θετικές και θεωρητικές έδειξαν την αξία των αριθμών.

Το συνέδριο με τίτλο: «Μαθηματικές Προ(σ)κλήσεις στον 21ο αιώνα» συνδιοργάνωσαν με απόλυτη επιτυχία η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Δυτικής Ελλάδας και τα Παραρτήματα Αχαΐας, Ηλείας και Αιτωλοακαρνανίας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και τελούσε υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Πατρών και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και είχε την υποστήριξη του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών.

Για τη διοργάνωση του  συνεδρίου εργάστηκαν εντατικά και σε εθελοντική βάση τα μέλη της Συντονιστικής επιτροπής του Συνεδρίου, ενώ καταλυτικός ήταν ο ρόλος των μελών της επιστημονικής επιτροπής για την υποστήριξη των εργασιών των ομάδων και τη διασφάλιση της ακαδημαϊκής εγκυρότητας και δεοντολογίας του παραγόμενου έργου.

Στέφανος Αρετάκης: «Από τη λύση πας στο πρόβλημα»

συνέδριο

Ο αν. καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο Στέφανος Αρετάκης,  κατά την ομιλία του ανέπτυξε την άποψη ότι η επίλυση ενός γεωμετρικού προβλήματος μπορεί να είναι ευκολότερη, εάν αντί της συνηθισμένης μεθόδου επίλυσης, από τις υποθέσεις στο συμπέρασμα, θεωρήσουμε δεδομένο το συμπέρασμα και προσπαθήσουμε να βρούμε τον δρόμο, που οδηγεί στην υπόθεση.

Τη συγκεκριμένη διαδικασία την ονόμασε «Στοχοπροσήλωση», διότι εστιάζει στον στόχο, δηλαδή στο αποτέλεσμα που αποτελεί τη λύση του προβλήματός μας. Την άποψή του την υποστήριξε με αρκετά παραδείγματα γεωμετρικών προβλημάτων, που υπάρχουν στο σχολικό βιβλίο του Γυμνασίου.

Στη συνέχεια, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, έδειξε με απλό τρόπο την παγκοσμίως γνωστή ως «αστάθεια Αρετάκη». Πήρε ένα μπουκαλάκι νερό το τοποθέτησε με το πώμα του στο τραπέζι και, αγγίζοντάς το ελαφριά, αυτό έπεσε και έτσι όλοι αντιλήφθηκαν την «αστάθεια Αρετάκη», που λέει ότι απειροελάχιστη μεταβολή στις ακραίες μαύρες τρύπες επιφέρει αστάθεια, η οποία είτε διατηρείται έτσι για πάντα, είτε αυξάνεται συνεχώς και φτάνει στο άπειρο.

Φιλαρέτη Καρατζόγλου – Ζαφειροπούλου: «Ακόμα και στο χάος υπάρχει τάξη»

συνέδριο

Η αφυπηρετήσασα επ. καθηγήτρια Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών Φιλαρέτη Καρατζόγλου – Ζαφειροπούλου, μιλώντας για το χάος, τα φράκταλ (απείρως περίπλοκα γεωμετρικά σχήματα) και μια ωραία πεταλούδα, επιχείρησε μια περιπλάνηση σε μη γραμμικά συστήματα μέσα από μια ιστορική αναδρομή, τον ορισμό των εννοιών και την παρουσίαση παραδειγμάτων για τα μαθηματικά και τη γεωμετρία της φύσης.

Συγκεκριμένα παρουσιάστηκαν και σχολιάστηκαν εικόνες, όπως τα παράλια της χώρας μας, ο ανθρώπινος νεφρός, η νιφάδα του χιονιού. Παρατήρησε επίσης ότι όλες αυτές οι μορφές δεν αποτέλεσαν αντικείμενο μελέτης στην κλασική Ευκλείδειο Γεωμετρία, διότι προσδιορίστηκαν ως άμορφες.

Μίλησε επίσης για ένα είδος «τάξης» που είναι δυνατόν να παρατηρηθεί μέσα στο χάος, καθώς και για τις τεράστιες επιπτώσεις στα αποτελέσματα των παρατηρήσεών μας, εάν επηρεαστούν απειροελάχιστα οι αρχικές συνθήκες του αντικειμένου που παρατηρούμε.

Ειδικά για να γίνει κατανοητή η μεγάλη αλληλεξάρτηση στις μεταβολές των περιοχών παρατήρησης, διατύπωσε την έκφραση: «Το πέταγμα μιας πεταλούδας στο Πεκίνο μπορεί να προκαλέσει καταιγίδα στον Ατλαντικό».

Παναγιώτης Μερτικόπουλος: Οι αριθμοί πίσω από την Τεχνητή Νοημοσύνη

συνέδριο

Ο καθηγητής Στατιστικής και Επιχειρησιακής Ερευνας του Τμήματος Μαθηματικών του ΕΚΠΑ Παναγιώτης Μερτικόπουλος, μιλώντας για τα μαθηματικά της Τεχνητής Νοημοσύνης, υποστήριξε την άποψη ότι δεν είναι κυρίαρχη η απλή υπολογιστική ισχύ στην ανάπτυξη των επιτευγμάτων της τεχνητής νοημοσύνης, χωρίς να αποκλείει την τεράστια συμβολή της.

Αναφέρφθηκε στα συστήματα βαθιάς μάθησης και εξήγησε με διαγράμματα πώς γίνεται η εκπαίδευση ενός συστήματος Τεχνητής Νοημοσύνης. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στο παράδειγμα αναγνώρισης από τον υπολογιστή ενός ψηφίου 0,1,2,…9, γραμμένου με το γραφικό χαρακτήρα ενός ανθρώπου.

Παρουσίασε τη διαδικασία επαναλήψεων, κατά την οποία ο υπολογιστής, ακολουθώντας μια συγκεκριμένη διαδρομή ελέγχου, συγκρίνει τα αποτελέσματα με το πραγματικά σωστό αποτέλεσμα και έτσι οδηγείται σε μία απάντηση που έχει τη μεγαλύτερη πιθανότητα να είναι η σωστή.

Μάλιστα, θέλοντας να τονίσει την τρομερή ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης, ανέφερε ότι το 1990 σε περιπτώσεις αναγνώρισης ενός ψηφίου υπήρχε 1,4 ποσοστό λάθους, το οποίο το 2013 μειώθηκε λίγο κάτω από 1% και σήμερα είναι στο 0,2%, που σημαίνει ότι σε 10.000 σχετικά ερωτήματα, θα κάνει λάθος σε 23.

Τέλος παρατήρησε ότι υπάρχουν ακόμα αρκετές περιοχές της Τεχνητής Νοημοσύνης, οι οποίες χρίζουν διερεύνησης και ανάπτυξης και ότι δεν βρισκόμαστε άμεσα στο σημείο, όπου η ανάπτυξή της θα επηρεάσει αρνητικά τις θέσεις εργασίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Πάτρα: Εντονη δυσαρέσκεια του υπ. Παιδείας για τον γυμναστή και «μοντελάκια» μαθήτριες, τι ισχυρίζεται, η απάντηση της «Π»

Καιρός: Συνέχεια της ψυχρής εισβολής, πόσο θα δείξουν τα θερμόμετρα, η πρόγνωση μέχρι τις 23/03

Αχαΐα: Χιόνια στα ορεινά, πως διεξάγεται η κυκλοφορία των οχημάτων ΒΙΝΤΕΟ

Απαγορευτικό απόπλου λόγω θυελλωδών ανέμων: Ποια δρομολόγια επηρεάζονται

Τσιόλα για υπόθεση Πισπιρίγκου: «Θέλουν να εκπέμψουν το μήνυμα ότι βρισκόμαστε σε επιστημονικό μεσαίωνα»

Δυτική Ελλάδα: Στο παρά ένα του ανασχηματισμού γλύτωσε η επένδυση των 524 εκ. ευρώ

Τρεις απάτες σε μια ημέρα στην Πάτρα – Ποιες μεθόδους ακολούθησαν οι δράστες