Οργή και θαυμασμός για τον «μάγο» Μπιρσίμ

Ο Βασιλειάδης, ο Βούλτεψης, ο Μπαμπανέβας και ο Καραβαγγέλης

Μπιρσίμ

Οι εντυπώσεις που προκαλούνταν από τις λαοθάλασσες στις συγκεντρώσεις του Ανδρέα Παπανδρέου και του Κώστα Μητσοτάκη, τη δεκαετία του ’80 και στις αρχές του ’90, σίγουρα επηρέαζαν τα αποτελέσματα της κάλπης.

Στη σκηνοθετική κάλυψή τους, το ΠΑΣΟΚ είχε το προβάδισμα, χάρη φυσικά στον Τάσο Μπιρσίμ, που ήταν προσωπικός σκηνοθέτης του Ανδρέα.

Αναντίρρητα, ακόμη κι από τις λαοσυνάξεις στο Σύνταγμα, εκείνη που μακράν κάθε άλλης είχε εντυπωσιάσει στις τριπλές εκλογές -στη σκιά του «σκανδάλου Κοσκωτά»- ήταν στον Μόλο της Αγίου Νικολάου, τον Ιούνιο του 1989.

Ο πατρινός κάμεραμαν Χάρης Καραβαγγέλης κατέθεσε την ισχυρή μνήμη του στην «Πελοπόννησο» και την Αλεξάνδρα Παναγοπούλου, για τις εμπειρίες που αποκόμισε από τη συνεργασία του με τον «μάγο της εικόνας», που έφυγε από τη ζωή.
Οπως εξιστόρησε, στην Πάτρα ο Μπιρσίμ είχε χρησιμοποιήσει τετρακάμερο της ΕΡΤ, ωστόσο όταν προβλήθηκε σε μαγνητοσκόπηση η ομιλία του Ανδρέα, η πλευρά της ΝΔ μέτρησε… 7 κάμερες και η απορία (συνάμα και οργή) των συνεργατών του Μητσοτάκη, ήταν πρόδηλη.

Οντας αρχισυντάκτης της «Π» είχα δεχθεί δύο τηλεφωνήματα από τους αείμνηστους Γιάννη Βασιλειάδη και Γιάννη Βούλτεψη. Δεν μπορούσαν να μάθουν ποιο «τρικ» έκανε ο Μπιρσίμ και επικοινώνησαν μαζί μου, μήπως και η αφεντιά μας μπορούσε να τους διαφωτίσει.

Η συνέχεια βρίσκεται στην αφήγηση του Χ. Καραβαγγέλη. Ο Μπιρσίμ είχε «δανεισθεί» τη handycam του Χάρη που είχε τραβήξει πλάνα από τρεις ταράτσες, τα οποία ενσωμάτωσε στην παραγωγή της συγκέντρωσης. Κάπως έτσι το τετρακάμερο φάνταζε εφτακάμερο κι εμείς παρουσιάσαμε λυμένο το «μυστήριο» στους δύο πιστούς συνεργάτες του Κ. Μητσοτάκη. Η Πάτρα δε, λόγω καταγωγής των Παπανδρέου, πάντα τον ενέπνεε και θα έλεγε κανείς ότι έκανε πιο εύκολα τα… «μαγικά» του όταν μιλούσε ο Ανδρέας. Είναι, επίσης, αλήθεια ότι όταν του δόθηκε η ευκαιρία «πρόσεξε» την Πάτρα.

Ο πρόεδρος του ΤΕΑΣ Θανάσης Μπαμπανέβας θυμίζει στην «Π» ότι ο Τάσος Μπιρσίμ ήταν αυτός που ήλθε στην Πάτρα και «έστησε» το στούντιο της ΕΡΤ στο Ρίο, όταν υπουργός Τύπου ήταν ο Δημήτρης Μαρούδας: «Τότε ήταν διευθυντής στην ΕΡΤ ο Μπιρσίμ και είχε εξασφαλίσει κάποια στούντιο από τη Γαλλία. Αποφάσισε, λοιπόν, να αναβαθμιστεί η ΕΡΤ στην περιφέρεια και πρώτο μέλημά του ήταν να εξοπλισθεί κατάλληλα η ΕΡΤ Πάτρας κι έτσι έκανε δικές της παραγωγές με τον Τάκη Θεοδωρακόπουλο και αρκετούς ακόμη συναδέλφους και τεχνικούς».

Ο Θ. Μπαμπανέβας είχε ίδια άποψη για τον Τ. Μπιρσίμ: «Τι να λέμε τώρα, ο κορυφαίος στο είδος του. Ολοι το λένε. Θα τον θυμάμαι, όμως, περισσότερο, για το ήθος του και τη σεμνότητά του. Και κυρίως διότι σεβόταν το δημόσιο χρήμα. Οταν ερχόταν στην Πάτρα με το επιτελείο του, δεν αρκείτο μόνο στην παραγωγή μιας συγκέντρωσης. Αξιοποιούσε όλο τον χρόνο και έστελνε το συνεργείο του να κάνει κι άλλα ρεπορτάζ».