Αίσθηση προκάλεσε η αφίσα του Πατρινού Καρναβαλιού 2021 και όχι για τους σωστούς λόγους. Από χθες το απόγευμα που έκανε την εμφάνισή της, πολλοί άρχισαν να σχολιάζουν για δύο λόγους.
Ο πρώτος είναι τα χρώματα της αφίσας ή καλύτερα η απουσία των χρωμάτων από την αφίσα του πιο πολύχρωμου θεσμού, της μεγάλης γιορτής της πόλης. Και δεν έχουν άδικο. Στην αφίσα πρωταγωνιστεί ο Γιώργος Λογαράς, και ένα ρολόι με λατινικούς χαρακτήρες, ενώ σχεδόν η μισή καλύπεται από μαύρο χρώμα, με μεγάλα λευκά γράμματα που αναγράφουν το θέμα του Πατρινού Καρναβαλιού 2021 «Το πλήρωμα… του χρόνου». Με αισθητική μπαρόκ, χωρίς χρώμα, σε μια εποχή που το μαύρο κυριαρχεί γύρω μας, χωρίς τα κλασικά χρώματα του Πατρινού Καρναβαλιού, κόκκινο, κίτρινο και μπλε. Μια αφίσα που ίσως να ταίριαζε περισσότερο στο Καρναβάλι της Βενετίας και όχι σε αυτό της Πάτρας, που έχει τελείως διαφορετικό χαρακτήρα.
Η «Π» επικοινώνησε με την πρόεδρο της Κοινωφελούς Επιχείρησης Καρναβάλι Πάτρας, Ηρα Κουρή, ώστε να τη ρωτήσει για το σκεπτικό πίσω από την συγκεκριμένη απόφαση. Οπως σημείωσε η κυρία Κουρή: «Με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου, ορίστηκε η τριμελής επιτροπή που συνεδρίασε και έβγαλε αυτό το αποτέλεσμα, βάζοντας κριτήρια και μέσα από μια αδιάβλητη διαδικασία καθώς δεν γνώριζαν τα ονόματα των δημιουργούς της κάθε αφίσας. Και η απόφαση αυτή λήφθηκε χωρίς καμία ανάμιξη και επιρροή από τη διοίκηση του Καρναβαλιού».
Στην συνέχεια επικοινωνήσαμε με τη Χρυσάνθη Βανταράκη, πρόεδρο της Ενωσης Εικαστικών Πάτρας, η οποία συμμετέχει μαζί με τα μέλη του ΔΣ της ΚΕΔΗΠ Καρναβάλι – Πάτρας Κώστα Δραγώτη και Μαρία Κουρμπανά, ώστε να μας μιλήσει για το σκεπτικό της επιλογής. Οπως ενημερωθήκαμε χθες το απόγευμα επρόκειτο να υπάρξει νέα συνάντηση της επιτροπής, μη θέλοντας να σχολιάσει περαιτέρω.
ΜΙΑ ΕΚ ΤΩΝ ΥΣΤΕΡΩΝ ΑΔΕΙΑ
Ο δεύτερος λόγος που συζητήθηκε η συγκεκριμένη αφίσα ήταν το ότι περιείχε μια φωτογραφία, την οποία ο δημιουργός της δεν είχε πάρει την άδεια για να τη χρησιμοποιήσει.
Ο Βασίλης Παπαϊωάννου σε ανάρτησή του στο facebook αφού συγχαίρει τον νικητή του διαγωνισμού, Αλκίνοο Μοβάτση, εκφράζει την έκπληξη και τη χαρμολύπη του για το ότι η βασική φωτογραφία της αφίσας που απεικονίζει τον Γιώργο Λογαρά είναι δική του και την είχε βγάλει στις 19 Ιανουαρίου του 2013 κατά τη διάρκεια της μεσημεριανής Τελετής Εναρξης που είχε πραγματοποιηθεί τότε.
Ο Β. Παπαϊωάννου σημειώνει πως δεν γνώριζε ότι θα χρησιμοποιούσαν τη φωτογραφία του, καθώς δεν υπήρξε κάποια προσέγγιση από τον γραφίστα και συνεχίζει: «Αντιπαρέρχομαι του γεγονότος ότι θα έπρεπε να έχει ζητηθεί η άδειά μου για τη χρήση της φωτογραφίας και ασχολούμαι με το αισθητικό αποτέλεσμα της χρήσης μια κακής ποιοτικά φωτογραφίας, κατεβασμένης από το διαδίκτυο, για τη δημιουργία μιας αφίσας του Πατρινού Καρναβαλιού, της μαζικότερης πολιτιστικής δράσης που γίνεται στην Ελλάδα και αποτελεί σήμα κατατεθέν της πόλης μας! Το αρχείο της φωτογραφίας σε πλήρη ανάλυση (7072 x 4720 pixel) είναι διαθέσιμο στον γραφίστα γιατί είμαι σίγουρος ότι το αρχικό υπόβαθρο στη δημιουργία ενός γραφιστικού παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα».
Χθες το πρωί, το ΚΕΔΗΠ Καρναβάλι Πάτρας, απέστειλε ανακοίνωση στην οποία όπως αναφέρει, μετά τον διαδικτυακό θόρυβο για την κεντρική αφίσα του Πατρινού Καρναβαλιού, το βράδυ της Δευτέρας ο Αλκίνοος Μοβάτσης, δημιουργός της αφίσας απέστειλε το εξής σημείωμα: «Μετά τις διαστάσεις που έχει πάρει το θέμα της αφίσας μου, και συγκεκριμένα ότι δεν είχα τα δικαιώματα της βασικής φωτογραφίας, θα ήθελα από την πλευρά μου να σας ενημερώσω ότι τη φωτογραφία τη βρήκα στο διαδίκτυο και δεν υπήρχε αναφορά δημιουργού. Μετά από την ανάρτηση του κύριου Παπαϊωάννου Βασίλειου και την έκταση που πήρε το θέμα στα social media επικοινώνησα τηλεφωνικά μαζί του μια και είναι ο δημιουργός της φωτογραφίας και μου έχει ήδη παραχωρήσει όλα τα δικαιώματα της φωτογραφίας για να είμαι καθόλα νόμιμος».
Μια εξήγηση που κατά την γνώμη μας δεν θα έπρεπε να ικανοποιεί κανέναν, ιδιαίτερα όταν μιλάμε για την επίσημη αφίσα ενός από τους μεγαλύτερους θεσμούς της πόλης. Θα έπρεπε να υπάρχουν οι προδιαγραφές ώστε να διασφαλιστούν κάποια πράγματα, όπως ισχύει σε κάθε επίσημο διαγωνισμό. Αλλωστε, υπάρχουν οι απαραίτητες δικλίδες ασφαλείας που καθορίζουν και διέπουν τέτοιες διαδικασίες, που όπως φαίνεται δεν ίσχυσαν στη συγκεκριμένη περίπτωση.
ΜΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΦΙΣΑ (φωτό)
Και επειδή τίποτα δεν μένει κρυφό από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, χθες το απόγευμα έκανε την εμφάνισή της και μια άλλη αφίσα, αυτή που κατέθεσε ο Αλέξης Σακελλαρόπουλος και ήταν βασισμένη σε μια ιδέα της Νάντιας Κωνσταντινίδη, πάνω στη φωτογραφία του Βασίλη Παπαϊωάννου. Μια αφίσα που συνδυάζει το σήμερα -με τον λευκό καρνάβαλο που φορά την υγειονομική μάσκα- με το πνεύμα του Καρναβαλιού, τα χρώματα και το κομφετί, ρίχνοντας μια πλάγια ματιά στο 2022.
Οπως αναφέρει ως προς το σκεπτικό της δημιουργίας της ο Αλέξης Σακελλαρόπουλος: «Φέτος ο καρνάβαλος δεν πρόλαβε να βαφτεί, έμεινε λευκός, φόρεσε μια μάσκα για να διατηρήσει όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας αλλά δεν έπαψε να χαμογελά.
Το μυαλό του είναι στη διασκέδαση και η ματιά του στο μέλλον…
Η ιατρική μάσκα δίνει τη θέση της στην καρναβαλική μάσκα και αμέσως γεμίζει χρώματα συναισθήματα και ιδέες.
Ξεφεύγει έτσι έστω και νοερά από την φετινή “δύσκολη” χρονιά και ετοιμάζει “Το πλήρωμα… του χρόνου”!».
Οπως μάθαμε ήδη έχει γίνει η πρόταση από την πλευρά του ΚΕΔΗΠ Καρναβάλι Πάτρας η συγκεκριμένη αφίσα να γίνει η αφίσα του Κρυμμένου Θησαυρού. Επικοινωνώντας με τους δημιουργούς της αφίσας, μάθαμε πως είναι θετικοί όσον αφορά στην πρόταση, όμως υπάρχει δυσκολία καθώς η αφίσα είναι σχεδιασμένη για το Πατρινό Καρναβάλι και όχι για το παιχνίδι του Κρυμμένου Θησαυρού, που έχει διαφορετική φιλοσοφία και του οποίου το θέμα δεν είναι ακόμα γνωστό κάτι που σημαίνει ότι ίσως δεν μπορεί να προσαρμοστεί στη θεματολογία και το πνεύμα του.
ΛΕΖΑΝΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: Η αφίσα του Αλέξη Σακελλαρόπουλου που έκλεψε τις εντυπώσεις, με τον Καρνάβαλο του 2021 λευκό και με μάσκα να κοιτάει τον πολύχρωμο Καρνάβαλο του 2022
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News