Αντιδράσεις για την έκθεση «Σαγήνη του αλλόκοτου»: «Και κακοτεχνία και βλασφημία» – Πυρά και από τρεις Αχαιούς Μητροπολίτες

Ιεράρχες εκφράζουν την έντονη αντίθεσή τους για την απεικόνιση θρησκευτικών μορφών στην έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης, θέτοντας ερωτήματα για την πολιτιστική πολιτική του κράτους.

Αντιδράσεις Δυο από τα αμφιλεγόμενα εκθέματα που προκάλεσαν ένταση και παρεμβάσεις

Τέχνη, κακοτεχνία ή κάτι πολύ χειρότερο; Για τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδας και σε σχέση με την πολυσυζητημένη έκθεση «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου» στην Εθνική Πινακοθήκη, ισχύει το τρίτο.

Είναι χαρακτηριστικό, μάλιστα, ότι και οι δυο αχαιοί Μητροπολίτες, ο Πατρών και ο Καλαβρύτων & Αιγιαλείας Ιερώνυμος, με δημόσιες τοποθετήσεις τους, καταδίκασαν την… τερατοποίηση ιερών προσώπων της Ορθοδοξίας, συγκεκριμένα του Χριστού, της Παναγίας, του Αγίου Γεωργίου και του Αγίου Χριστοφόρου, μέσα από τους πίνακες του Χριστόφορου Κατσαδιώτη.

– Ο Ιεράρχης Χρυσόστομος ήταν ιδιαίτερα καυστικός.

«Κατά τις ημέρες αυτές που η Εκκλησία εόρτασε τον θρίαμβο της Ορθοδοξίας και την αναστήλωση των ιερών εικόνων, οι σύγχρονοι εικονοκλάστες ανήρτησαν στην Εθνική, ναι στην Εθνική Πινακοθήκη, πίνακες μέσα από τους οποίους, προδίδουν την εσωτερική πνευματική τους διάσπαση, καθυβρίζοντας ουσιαστικά τα πανσεβάσμια πρόσωπα της Κυρίας Θεοτόκου και του Ιησού Χριστού, αλλά και τα πρόσωπα των Αγίων μας».

Αντιδράσεις

Μητροπολίτης Χρυσόστομος

Και ο Σεβασμιώτατος συνέχισε ακόμη πιο αιχμηρός: «Η ”ὓβρις” είναι το ίδιον της εποχής μας, η οποία δεν μπορεί να αντέξει τη φωτεινότητα του πνεύματος κι επιχειρεί να αμαυρώσει την εικόνα και ”το κατ΄ εικόνα”, αφού έχει τα πάντα απαξιώσει μέσα από το πνεύμα της άκρας ασυδοσίας, του λεγομένου δικαιωματισμού και της ανεκτικότητος. Η βέβηλη αυτή πράξη, της βλασφημίας ουσιαστικά και της καθυβρίσεως των ιερών προσώπων μέσα από τη λεγομένη «τέχνη», προδίδει την έλλειψη σεβασμού στα πιστεύω, στους θεσμούς, στις αξίες, στον άνθρωπο». Και ο Ιεράρχης των Πατρών προσθέτει τα εξής: Το ”δόγμα” ότι η τέχνη δεν έχει όρια, σημαίνει, εν τέλει, ότι η τέχνη δεν έχει ήθος και διά τούτο μια τέτοια τέχνη την απορρίπτομε. Και βέβαια επ΄ ουδενί υιοθετούμε οποιαδήποτε μορφή βίας και από οποιονδήποτε κι αν προέρχεται. Ομως πρέπει κάποτε και οι υπεύθυνοι, εν προκειμένω στον πολιτισμό και στην Εθνική Πινακοθήκη, να κατανοήσουν ποια είναι τα όρια της τέχνης, αλλά και οι ευθύνες οι δικές τους».

Ο Ιεράρχης Ιερώνυμος απέστειλε ανοικτή επιστολή προς την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μεδώνη, τονίζοντας:
«Η συγκεκριμένη έκθεση δεν αποτελεί απλώς μια αμφιλεγόμενη αισθητική πρόταση, αλλά φαίνεται, δυστυχώς, ότι προβάλλει κι έργα που εγείρουν ζητήματα ευθείας προσβολής της Ορθόδοξης Πίστης και της πνευματικής μας κληρονομιάς.

Αντιδράσεις

Μητροπολίτης Ιερώνυμος

Η Πατρίδα μας, μία χώρα όπου η Ορθοδοξία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ταυτότητάς της, δεν μπορεί να γίνεται χώρος, όπου η ιερότητα και το θείο γελοιοποιούνται με το πρόσχημα της ΄΄καλλιτεχνικής ελευθερίας΄΄». Και ο Σεβασμιώτατος έκλεισε με ερωτήματα προς την ίδια την υπουργό: «Ως ποιμένας της Εκκλησίας του Χριστού αισθανόμαστε την ανάγκη να υπερασπιστούμε τόσο το λοιδορούμενο θρησκευτικό αίσθημα, όσο και την αισθητική και ηθική ακεραιότητα του λαού μας, ο οποίος έχει ανάγκη από έργα που ζωογονούν το πνεύμα κι όχι από εκείνα που το καταβαραθρώνουν στη σύγχυση και την απελπισία. Επιπροσθέτως, όμως, αναρωτιόμαστε, κυρία υπουργέ: Ποιά είναι η προοπτική και η στόχευση του υπουργείου Πολιτισμού με την προώθηση μιας τέτοιας θεματολογίας; Ποιος είναι ο σκοπός αυτής της ”σαγήνης” του ”αλλόκοτου”; Οταν, λοιπόν, ένας κρατικός πολιτιστικός φορέας προβάλλει έργα που περιφρονούν και προσβάλλουν τη θρησκευτική μας παράδοση, αναρωτιόμαστε: Αυτή είναι η πολιτιστική πολιτική που επιθυμεί να στηρίξει το ελληνικό κράτος;».

Αντιδράσεις

Μητροπολίτης Αμβρόσιος

Ο Μητροπολίτης πρώην Καλαβρύτων & Αιγιάλειας Αμβρόσιος, ο οποίος απέστειλε επιστολή συγχαρητηρίων προς τον βουλευτή της Νίκης Νίκο Παπαδόπουλο, αποκαθήλωσε τα αμφιλεγόμενα έργα από τους τοίχους της Εθνικής Πινακοθήκης.«Γονυπετών ενώπιόν σας, επιθυμώ να σας εκφράσω την βαθυτάτην ευγνωμοσύνην της ταπεινής μου ψυχής διά την γενναίαν μαρτυρίαν σας, την οποίαν εδώσατε ως γνήσιον τέκνον της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ελλάδος», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γέροντας Αμβρόσιος, ο οποίος μίλησε για «δαιμονικής εμπνεύσεως βεβήλωση των ιερών εικόνων» και πρόσθεσε ότι η πράξη του εν λόγω βουλευτή «ήτο μία Ομολογία Πίστεως προς τον Σωτήρα Χριστόν!» και ότι ο ίδιος είναι «ένας μάρτυρας της Ορθοδοξίας». Τέλος, ο χαρακτήρισε και ως «όργανα του Διαβόλου» κυβερνητικούς και άλλους παράγοντες που εστράφησαν εναντίον του κ. Παπαδόπουλου.

Γιώργος Ανδρουτσόπουλος: «Η καλλιτεχνική δημιουργία δεν τυγχάνει απεριόριστη»

Τι λέει, όμως, για όλα αυτά κι ένας γνώστης της Θεολογίας; Ο αναπληρωτής καθηγητής του Εκκλησιαστικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και δικηγόρος Γιώργος Ανδρουτσόπουλος τοποθετήθηκε ως εξής στην «Πελοπόννησο»:

«Να δεχθούμε, για την οικονομία της συζήτησης, ότι ακόμα κι ένα ”αλλόκοτο”, κακότεχνο ή/και προκλητικό δημιούργημα δεν αποκλείεται, καταρχήν, να συνιστά τέχνη. Ωστόσο, η καλλιτεχνική δημιουργία, η οποία προστατεύεται συνταγματικά, δεν τυγχάνει απεριόριστη, καθώς συναντιέται στην εκδήλωσή της, συχνά μάλιστα, με άλλα, εξίσου θεμελιώδη, δικαιώματα, μεταξύ αυτών και της θρησκευτικής ελευθερίας, οπότε κρίνεται αναγκαία η στάθμιση των εκατέρωθεν δικαιωμάτων.

Αντιδράσεις

Γιώργος Ανδρουτσόπουλος

Ετσι, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έχει κρίνει ότι δεν προστατεύεται η καλλιτεχνική έκφραση, η οποία, μέσω προβολή εικονοκλαστικής ταινίας, προσβάλλει εντόνως θρησκευτικά σύμβολα (Otto Preminger Institut vs Austria, 1994) ή, μέσω ανάρτησης πίνακα σε δημόσια έκθεση πρωτοφανούς χυδαιότητας, δεν σέβεται τα δημόσια ήθη (Müller vs Switzerland, 1988). Στην προκείμενη περίπτωση της ”αλλόκοτης” έκθεσης που απασχολεί την επικαιρότητα, η διακωμώδηση, μεταξύ άλλων, της βρεφοκρατούσας Παναγίας, η οποία αποτελεί πανίερο πρόσωπο για την ορθόδοξη πίστη, προσβάλλει, κατά τη γνώμη μου, τη θρησκευτική ελευθερία των μελών της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Και τούτο, όχι μόνο λόγω του τρόπου με τον οποίο αποτυπώνεται στο περιβόητο έκθεμα, αλλά, κυρίως, διότι το τελευταίο φιλοξενείται όχι σε μία ιδιωτική γκαλερί, αλλά στην Εθνική Πινακοθήκη, όπου κανείς εκτίθεται, οιονεί υποχρεωτικά, στο συγκεκριμένο δημιούργημα, ακόμα και εάν ο λόγος της επίσκεψής του στον χώρο είναι εντελώς διαφορετικός… Η προκλητική αυτή συνθήκη, πάντως, ουδόλως δικαιολογεί και πολλώ δε μάλλον, αμνηστεύει την, τουλάχιστον, ΄΄αλλόκοτη΄΄ αντίδραση του ”εισβολέα” βουλευτή, η οποία τυγχάνει, άνευ άλλου, καταδικαστέα…».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ποιες προϋποθέσεις θέτει η Μόσχα για συμφωνία τερματισμού του πολέμου με την Ουκρανία ΒΙΝΤΕΟ

Καιρός: Αφρικανική σκόνη και τοπικές βροχές σήμερα 13/3, που θα καταγραφούν 33αρια ΧΑΡΤΕΣ

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ – Πάτρα: Συνελήφθη Αστυνομικός για βασανισμό 85χρονου κρατούμενου, η απάντηση της ΕΛΑΣ στην «Π»

Πότε θα ανακοινωθεί ο ανασχηματισμός, όλα τα σενάρια και η ονοματολογία

Πάτρα: Έριξαν 1.000€ πρόστιμο σε καρκινοπαθή καστανά – «Υπερέβαλαν» ελεγκτές σε μεροκαματιάρηδες

Απειλές Τραμπ σε Πούτιν με «καταστροφικές» κυρώσεις αν πει «όχι» στην ειρήνη