Εφυγε σε ηλικία 83 χρόνων, ο γνωστός γλύπτης Διονύσης Γερολυμάτος, αφήνοντας πίσω του ένα σημαντικό έργο.
Κεφαλληνιακής καταγωγής, μεγάλωσε και ζούσε στην Πάτρα, πήρε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου το 1954 από τον Γεώργιο Παπαδημητρίου-Φαίων. Σπούδασε στη συνέχεια γλυπτική στη Σχολή Καλών Τεχνών (1959-1963) κοντά στον Γιάννη Παππά, ενώ παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα χαλκοχυτικής-γυψοτεχνίας κοντά στον Νίκο Κερλή. Την περίοδο 1966-1970 συνεργάστηκε με την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Διετέλεσε, μεταξύ άλλων, πρόεδρος του Συλλόγου Γλυπτών και μέλος του γενικού συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων.
Παρουσίασε το έργο του στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται Πανελλήνιες, η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών στο Παρίσι το 1971, η Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας το 1974, όπου έλαβε το Γ΄ βραβείο, και η έκθεση Σύγχρονη Ελληνική Γλυπτική, που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Χακόνε στο Τόκιο το 1976. Είχε επίσης λάβει μέρος σε διεθνή Συμπόσια Γλυπτικής.
Ο Διονύσης Γερολυμάτος εργαζόταν με σκληρά υλικά, πέτρα, μάρμαρο, τσιμέντο, και δημιουργούσε έργα από ένα ευρύ θεματικό πεδίο, αποτέλεσμα ελεύθερης έμπνευσης ή παραγγελιών. Η σχηματοποίηση, η αποσπασματικότητα, η αινιγματική ατμόσφαιρα και η μνημειακότητα είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη δημιουργία του στο σύνολό της.
Εκμεταλλευόμενος τις εκφραστικές δυνατότητες του υλικού του, δημιουργούσε συνθέσεις σουρεαλιστικές ή εξπρεσιονιστικές με τις οποίες εξέφραζε ιδέες ή σκέψεις, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις πηγή της έμπνευσής του γινόταν η ποίηση, δίνοντας με τα έργα του μορφή σε στίχους. Παράλληλα με τη γλυπτική ασχολήθηκε και με το θέατρο, φιλοτεχνώντας σκηνικά για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και την Εθνική Λυρική Σκηνή.
Στα έργα του Διονύση Γερολυμάτου αντανακλούνταν τόσο η δουλειά όσο και οι ιδεολογικές και φιλοσοφικές αναζητήσεις του. Εργα που δίνονται με τρόπο εξπρεσιονιστικό, σουρεαλιστικό, αφαιρετικό κάθε φορά, ώστε στο τέλος όχι μόνο να παρουσιαστεί ένα άρτιο αισθητικά αποτέλεσμα, αλλά να εμπνεύσουν, να δώσουν ανάταση, να απεικονίσουν ένα κόσμο διαρκώς μεταβαλλόμενο κι εξελισσόμενο προς τα μπροστά, την ίδια τη ζωή και την εξέλιξή της, όπως γίνεται αντιληπτή μέσα από τα μάτια του γλύπτη.
Το νερό έπαιζε σημαντικό ρόλο στα έργα του Διονύση Γερολυμάτου, ενώ πολλές φορές αντλούσε τη θεματολογία και τις τεχνικές του από την αρχαία ελληνική μυθολογία, από ιδέες και ιδανικά, από την Επανάσταση του 1821, ενώ πολύ συχνά στα έργα του πρωταγωνιστούν τα χέρια.
ΜΗΝΥΜΑ ΤΩΝ Κ. ΠΕΛΕΤΙΔΗ ΚΑΙ ΤΗΣ Κ. ΓΕΡΟΠΑΝΑΓΙΩΤΗ
Τη βαθιά τους θλίψη για τον θάνατο του Διονύση Γερολυμάτου εκφράζουν με ανακοίνωσή τους ο δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης και η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη.
Οπως αναφέρουν, μεταξύ άλλων: «Ο Διονύσης Γερολυμάτος αγάπησε και δέθηκε με την πόλη της Πάτρας, αποτελώντας μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητές της στον χώρο του πολιτισμού και όχι μόνο. Διετέλεσε για πολλά χρόνια μέλος της Γνωμοδοτικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης Πατρών. Ακούραστος, παρά τα σοβαρά προβλήματα υγείας του, ακόμη και μέχρι το τέλος της ζωής του επιχειρούσε να συμβάλει, να βοηθήσει με την εμπειρία και τις γνώσεις του […] Εχει φιλοτεχνήσει πολλά μετάλλια, χρυσά, αργυρά και χάλκινα, πλακέτες αναθηματικές κι ακόμα ταφικά μνημεία σε κοιμητήρια στον Πόρο Κεφαλονιάς, στην Αγιά Λάρισας, στο Β’ κοιμητήριο Πατρών το ταφικό μνημείο του Καθηγητή Παν. Βαρώτσου. Φιλοτέχνησε τον ανδριάντα σε μάρμαρο του Αντώνη Τρίτση στο Αργοστόλι Κεφαλονιάς και τον χάλκινο ανδριάντα του Γ. Κορδούλη στο κοιμητήριο Δερβενίου Κορινθίας, καθώς και τον αδριάντα του Γεράσιμου Αρσένη (2018) στην πλατεία του Αργοστολίου. Επίσης φιλοτέχνησε προτομές σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Παράλληλα μαζί με τα παραπάνω, καταγράφονται παρεμβάσεις του σε πολυκατοικίες του οικοδομικού ιστού στην Αθήνα, την Πάτρα, την Νεάπολη Λακωνίας και αλλού. Οντας πολυσχιδής, καταπιάστηκε όχι μόνο με τη γλυπτική, αλλά και με άλλα είδη των εικαστικών τεχνών, από τα οποία ξεχωρίζουν οι σκηνογραφικές δουλειές στην περίοδο της συνεργασίας του με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, οι εικονογραφήσεις βιβλίων, με πιο χαρακτηριστική ίσως την εικονογράφηση βιβλίου για τον Μπετόβεν -που έχει ιδιαίτερη σημασία και για τον ίδιο- η νωπογραφία (fresco), αλλά και το σημαντικό συγγραφικό – ποιητικό του έργο».
Ολοκληρώνοντας το μήνυμά τους αναφέρονται στην αναδρομική έκθεση που διοργανώθηκε το 2019 στη Δημοτική Πινακοθήκη, αλλά και στην αγορά της γλυπτικής σύνθεσης «Μάχη Κενταύρων και φοιτητών», για να κοσμήσει κτίριο του Δήμου.
«Θα τον θυμόμαστε πάντα με το χαμόγελο, τις βαθιές γνώσεις, την ανυπέρβλητη θέληση για προσφορά, μα πάνω απ’ όλα μέσα από το σημαντικό του έργο, ως μια προσωπικότητα που τίμησε με κάθε τρόπο την Πάτρα και τους Πατρινούς» καταλήγει η ανακοίνωση.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News