«Φωτιά» σε 19 κατηγορίες προϊόντων – Οι ανατιμήσεις στις τιμές των βασικών αγαθών

«Φωτιά» παίρνουν οι τιμές στα βασικά αγαθά

Μαγδεβούργο

Αντιμέτωποι με ένα νέο κύμα ακρίβειας θα βρεθούν τις επόμενες ημέρες οι καταναλωτές, εξαιτίας της επιδεινούμενης ενεργειακής κρίσης που πυροδοτείται μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, με την κυβέρνηση να επιστρατεύει σε θεσμικό επίπεδο το μέτρο της επιβολής πλαφόν στα περιθώρια κέρδους στα καύσιμα και στα σιτηρά.

Η εκρηκτική αύξηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου μπρεντ, του φυσικού αερίου και του ηλεκτρικού ρεύματος, σε συνδυασμό με τη ραγδαία άνοδο σε χρηματιστηριακά εμπορεύματα όπως το σιτάρι και το καλαμπόκι κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία, δημιουργεί ένα εκρηκτικό μείγμα ακρίβειας, που αποτυπώνεται και στις τιμές βασικών αγαθών, όπως είναι τα τρόφιμα, αλλά και στα καύσιμα.

Και όλα αυτά έξι μήνες μετά το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης, που έχει ως αποτέλεσμα να ανατιμώνται συνεχώς εκατοντάδες βασικά αγαθά σε ποσοστό που αγγίζει έως τώρα ακόμη και το 30%.

Σε καθημερινή πλέον βάση αλλάζουν οι τιμές των προϊόντων, κάτι που θα συνεχιστεί και το επόμενο χρονικό διάστημα, προκαλώντας τη δυσαρέσκεια των καταναλωτών.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, τις επόμενες ημέρες και μέχρι τον Απρίλιο αναμένεται να γίνουν δεκάδες ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά, που σε μεμονωμένα προϊόντα θα φτάσουν ακόμη και το 32%.

Αναλυτικότερα, η λίστα της ακρίβειας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τα εξής προϊόντα:

Ελληνικός καφές έως 32%,

  • χαρτικά έως 26%
  • αλεύρι έως 18%
  • απορρυπαντικά έως 25%
  • κατεψυγμένα λαχανικά έως 10%
  • δημητριακά έως 8%
  • αλλαντικά 8%
  • ρύζι και όσπρια 6%
  • ψωμί για τοστ 3%
  • σαπούνια 9%
  • μέλι 3%
  • καθαριστικά τζαμιών 7%
  • σαμπουάν 3,5%
  • ελιές συσκευασμένες 10%
  • μπισκότα 6%
  • φρυγανιές 5%
  • σπορέλαια έως 11%
  • είδη προσωπικής περιποίησης 6%
  • τσάι 5%

Εξαιτίας της εκρηκτικής αύξησης των τιμών στα σιτηρά, η οποία φτάνει ακόμη και το 100% σε σχέση με πέρυσι, αναμένονται νέες ανατιμήσεις σε ψωμί και αρτοσκευάσματα, σε ποσοστό που θα ξεπεράσει ακόμη και το 10%.

Παραγγελίες
Οι αυξήσεις σε ορισμένα από αυτά τα προϊόντα έχουν περάσει τις προηγούμενες ημέρες ή θα περάσουν τις αμέσως επόμενες και μέχρι τον Απρίλιο, ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους τα μεγάλα καταστήματα πώλησης τροφίμων.

Ωστόσο, εξαιτίας της ακρίβειας και των συνεχών αλλαγών στις τιμές, πλέον οι παραγγελίες που κάνουν πολλά καταστήματα τροφίμων δεν αρκούν για να δημιουργηθούν μεγάλα αποθέματα.

Παράγοντες του λιανεμπορίου επισημαίνουν στην «R» ότι καθημερινά γίνονται δέκτες δεκάδων τιμολογίων με αυξήσεις τιμών σε βασικά αγαθά σε ποσοστό πάνω από 10%. Υποστηρίζουν, δε, ότι οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν και το αμέσως επόμενο διάστημα και για όσο τουλάχιστον διαρκεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι πρώτη φορά γίνονται τόσο πολλές και τόσο μεγάλες αυξήσεις στις τιμές βασικών προϊόντων.

Ανατιμήσεις οι οποίες πραγματοποιούνται με αμείωτη ένταση τουλάχιστον τους τελευταίους έξι μήνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι σημαντικές αυξήσεις παρατηρούνται και στις τιμές των κρεάτων, των φρούτων και των λαχανικών. Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), η ανώτατη τιμή χονδρικής στα αρνιά είναι σήμερα 7,4 ευρώ το κιλό, από 5,8 ευρώ το κιλό την αντίστοιχη περσινή περίοδο, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 27,5%.

Αντίστοιχα, τα κατσίκια πωλούνται στη χονδρική 7,2 ευρώ σήμερα, από 6 ευρώ το κιλό πέρυσι, και τα μοσχάρια στα 6,10 ευρώ το κιλό σήμερα, από 5,60 ευρώ το κιλό πέρυσι. Στα ίδια σχεδόν επίπεδα με πέρυσι πωλείται το χοιρινό κρέας.

Αυξημένες είναι οι τιμές σε σχέση με πέρυσι για ορισμένα λαχανικά, κάτι όμως που αποδίδεται κατά κύριο λόγο και στις άσχημες καιρικές συνθήκες των προηγούμενων εβδομάδων, που είχαν ως αποτέλεσμα να καταστραφούν πολλές αγροτικές καλλιέργειες.

Ιδιωτική ετικέτα
Τέλος, όπως αναφέρει το enikos.gr, παράγοντες από την αγορά τροφίμων επισημαίνουν ότι πλέον είναι πολύ δύσκολο να απορροφήσουν ακόμη και ένα μικρό ποσοστό από τις ανατιμήσεις των προϊόντων. Η ενεργειακή κρίση έχει αυξήσει σημαντικά το κόστος λειτουργίας των καταστημάτων αλλά και της διακίνησης των προϊόντων.

Όλα αυτά σε μια περίοδο που η κατανάλωση μειώνεται, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία.

Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνες, πολλοί είναι αυτοί που στρέφονται στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, που στην πλειονότητά τους είναι φθηνότερα από τα επώνυμα. Χαρακτηριστικά είναι τα ευρήματα της έρευνας που διενήργησε η εταιρεία Ierax Analytix, σύμφωνα με την οποία το 46% των καταναλωτών αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε σχέση με δύο χρόνια πριν και το 33% θεωρεί πως θα συνεχίσει να αγοράζει περισσότερα στο μέλλον.