Η νηστεία της εστίασης

Του Κωνσταντίνου Μάγνη, Διευθυντή Σύνταξης της εφημερίδας «Πελοπόννησος».

Η Σαρακοστή βρήκε τον ρυθμό της, η Ανοιξη επίσης και ήδη άρχισαν τα αρνάκια να νιώθουν ανασφάλεια. Πάμε γι’ άλλα. Με τα προηγούμενα, τι έγινε; Δεν προκαλεί κατάπληξη ότι η πόλη των Πατρών προχωράει χωρίς οργανωμένη αποτίμηση της καρναβαλικής περιόδου. Είναι γνωστό ότι διαχειριζόμαστε το πράγμα με εμπειρικούς αυτοσχεδιασμούς.

Η καλλιτεχνική διάσταση της φετινής καρναβαλικής μας επίδοσης, ας αξιολογηθεί από τους αρμοδιότερους, που είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι των καρναβαλικών ομάδων και ο Οργανισμός. Εδώ επικεντρώνουμε στην τουριστική διάσταση του φετινού καρναβαλιού όπως αυτή απεικονίστηκε στα ταμεία της εστίασης.

Κατά κοινή ομολογία- και όχι μόνο σύμφωνα με τους ισχυρισμούς των ίδιων των επαγγελματιών- η εστίαση δεν δούλεψε ούτε όπως έλπιζε, ούτε όπως είχε ανάγκη, ούτε όπως δικαιούτο με γνώμονα την σχετικά υψηλή επισκεψιμότητα της κορύφωσης της αποκριάς. Η κίνηση ήταν απολύτως δυσανάλογη του κύματος των επισκεπτών, και αυτό έχει εξήγηση.

@Ο κόσμος δεν έχει λεφτά να χαλάσει, για λόγους που δεν χρειάζονται ανάλυση, αλλά ακόμα και αν θα μπορούσε να ξεπονέσει κάτι παραπάνω, φυλάγεται: Δεν αναπτύσσει ψυχολογία ξεδώματος, μολονότι η μεγάλη πλειοψηφία των τοπικών κλαμπ του προσφέρουν δυνατότητα ποιοτικής διασκέδασης, με πολύ περιορισμένες κακοτοπιές, τις οποίες ένας έμπειρος καταναλωτής μπορεί να μυριστεί και να αποφύγει.

@Το μεγαλύτερο μέρος του κοινού της παρέλασης «δεν ακουμπάει» εύκολα την τοπική οργανωμένη αγορά της ψυχαγωγίας. Αλλοι είναι καμικάζι των πούλμαν- ήλθον, είδον, επιβιβάστηκα-, άλλοι καλύπτονται από κατανάλωση στο χέρι, άλλοι περιφέρονται χαζεύοντας, άλλοι δεν έχουν και μεγάλη οικειότητα με αυτού του τύπου τα ξεφαντώματα: Είναι επισκέπτες της θέασης και του φολκλόρ.

@Ως προς τις τάσεις και τις επιλογές των ίδιων των πατρινών, αφενός ο υπερεπαγγελματισμός στην εστίαση προκαλεί πολυδιάσπαση, αφετέρου οι μεγάλοι και ακριβούτσικοι οργανωμένοι χοροί δημιουργούν συνθήκη ανισότητας και πολώσεις: Το κύμα ρέει προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις, και αυτό δεν αφήνει περιθώρια πόρων και ενέργειας για διάθεση σε ενδιάμεσους σταθμούς. Σ’ αυτά δεν μπορεί να παρέμβει κανείς, διότι είναι ζητήματα ελεύθερου ανταγωνισμού και περιστασιακής ή σταθερότερης μόδας.

@Ο πληθυσμός των νεανικών πληρωμάτων, που ενισχύονται από αφίξεις πούλμαν επί τούτο,  είναι ενορχηστρωμένος: Θα καταλήξει σε συγκεκριμένα κλαμπ που μονοπωλούν τη νεανική κίνηση.

Σαν αποτέλεσμα των παραμέτρων αυτών είχαμε το μάλλον αποκαρδιωτικό θέαμα να βλέπουμε κλαμπ της Ρήγα Φεραίου σχεδόν άδεια ή με κίνηση ενός συνηθισμένου Σαββατόβραδου, μια κατάσταση που καλλιεργεί ηλεκτρισμό σε έναν κλάδο αρκετά ευέξαπτο, ο οποίος έχει μάθει να αναζητά συγκαταβατική διαχείριση από τις πολιτικές αρχές και τα Μέσα Ενημέρωσης, και όχι μεσοπρόθεσμες, κοινές στρατηγικές.

Είναι φανερό ότι η τοπική τουριστική οικονομία έχει ανάγκη από κάθετη αύξηση της επισκεψιμότητας στο Καρναβάλι και ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ στην πόλη, η οποία δεν βρίσκεται ψηλά στην κλίμακα των εσωτερικών τουριστικών προορισμών, και αυτό συμβαίνει για διάφορους λόγους, ένας από τους οποίους είναι η απουσία τουριστικής πολιτικής, αν όχι και η αποστροφή προς τέτοιες ιδέες: Είναι χαρακτηριστική η βδελυγμία που εκδηλώνει η δημοτική αρχή προς τον προγραμματισμό του ΟΛΠΑ για μαρίνα σύγχρονων σκαφών, κάτι που ο κλάδος της εστίασης δεν κατακεραύνωσε με τον οργίλο τρόπο που κάνει όταν εμφανιστεί ένα ανεπιθύμητο δημοσίευμα, αλλά το προσπέρασε. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι η Πάτρα, αν και ήταν η πρώτη πόλη όπου εκδηλώθηκε επαναστατική σύρραξη, ήταν και η μόνη από τις πόλεις του ξεσηκωμού που υποδέχθηκε τον Μάρτιο των 200 ετών από το ’21 χωρίς καμία εκδήλωση, όπως βέβαια και την επέτειο των 450 ετών από τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου.

Είναι επίσης αναγκαίο να ενισχυθεί η ταυτότητα και η ανταγωνιστικότητα της τοπικής ψυχαγωγικής οικονομίας σε σχέση με τις ομοειδείς άλλων πόλεων. Παράδειγμα τα Γιάννινα και ο Βόλος που είναι διάσημοι «για τα τσιπουράδικά τους», ενώ η Πάτρα δεν έχει κατακτήσει αναγνωρισιμότητα μέσα από μια εξειδίκευση την οποία ιστορικά δικαιούται ως μια από τις πρωτεύουσες του οίνου, του ούζου, της τεντούρας. Μια εξειδίκευση που πρέπει να τη βασανίσει και στην καρναβαλική μουσική.

Σε κάθε περίπτωση, η διαχείριση του θέματος απαιτεί οργανωμένη συζήτηση με γνώμονα τους κανόνες του μάρκετινγκ πόλης. Κακά τα ψέματα, όσα είδαμε στο Καρναβάλι φέτος, θα τα δούμε και του χρόνου. Τριήμερα της πίεσης, του λάχα- λάχα, του ο,τι βρέξει ας κατεβάσει. Η Πάτρα πρέπει να αντιδράσει όπως αντιδρούν όσοι θέλουν να πετύχουν βελτίωση της θέσης τους και να τη θεμελιώσουν.  Το να αρπαζόμαστε είναι ευεργετικό εκτονωτικά, αλλά σε τι σε βοηθάει;