Πανελλήνιες 2025: Τι λένε οι φροντιστές για τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος

Πανελλήνιες 2025: Τι λένε οι φροντιστές για τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Tα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας που διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών ΓΕΛ, σχολίασε η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ) χαρακτηρίζοντάς τα «ελαφρώς πιο απαιτητικά από τα περσινά», χωρίς όμως να δημιουργούν ουσιαστικό πρόβλημα σε όσους έχουν εξασκηθεί κατάλληλα στις τρεις τάξεις του Λυκείου.

Οι υποψήφιοι που ακολούθησαν συστηματική προετοιμασία στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας δεν θα δυσκολεύτηκαν να ανταποκριθούν, καθώς τα θέματα, παρά την αυξημένη απαιτητικότητά τους, συμβάδιζαν με τη διδαχθείσα ύλη και τις κατευθύνσεις των προηγούμενων ετών, αναφέρει η Ομοσπονδία.

Κύρια σημεία της κριτικής της ΟΕΦΕ

  • Δημιουργικότητα στο επίκεντρο
    Το κυρίως θέμα – η σημασία της δημιουργικότητας στο σύγχρονο σχολείο και η προσωπική έκφρασή της – κρίθηκε ενδιαφέρον και σύγχρονο, αφού δίνει στους μαθητές τη δυνατότητα να αναπτύξουν κριτική σκέψη και προσωπική άποψη.

  • Δομή θεμάτων

    • Ερωτήσεις συντακτικού, λεξιλογίου και ερμηνείας κειμένου, με σαφή διατύπωση.

    • Άσκηση παραγωγής λόγου: άρθρο 350–400 λέξεων για ιστολόγιο, που ζητά να αιτιολογηθεί ο ρόλος της δημιουργικότητας στο σχολείο και να παρουσιαστούν προσωπικοί τρόποι έκφρασής της.

  • Δυσκολία
    Σε σύγκριση με πέρυσι, τα κείμενα προς ανάλυση είχαν πιο απαιτημένο λεξιλόγιο και σύνθετες προτάσεις, ενώ το θέμα παραγωγής λόγου απαιτούσε δομημένη ανάπτυξη επιχειρημάτων και παραδειγμάτων.

Η ανακοίνωση της ΟΕΦΕ 

Το θέμα το οποίο κλήθηκαν να διαχειριστούν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων αφορά στη δημιουργικότητα των μαθητών, εστιάζοντας στους λόγους καλλιέργειάς της από το σχολείο και στους τρόπους με τους οποίους καθένας την εκφράζει σε προσωπικό επίπεδο (Θέμα Δ).
Αναλυτικότερα, δόθηκαν δύο μη λογοτεχνικά κείμενα:

Το 1 ο δείγμα επιστημονικού λόγου, από το οποίο ζητήθηκαν οι γλωσσικές επιλογές που επιβεβαιώνουν το συγκεκριμένο είδος.

Το 2 ο κείμενο, από το οποίο ζητήθηκε περίληψη (Θέμα Α), είναι άρθρο δημοσιευμένο στο διαδίκτυο.

Στο Θέμα Β τα ερωτήματα ήταν κλασικά κι αναμενόμενα (Σωστό- Λάθος, επικοινωνιακό αποτέλεσμα του τίτλου, ενεργητική και παθητική σύνταξη), διατυπωμένα με σαφήνεια. Από αυτά περισσότερο απαιτητική είναι η μετατροπή της ενεργητικής σε παθητική σύνταξη στο Θέμα Β3β.

Το κείμενο 3 (λογοτεχνικό) είναι απόσπασμα από το έργο του Γιώργου Ιωάννου «Για ένα φιλότιμο». Οι μαθητές στο Θέμα Γ κλήθηκαν να ερμηνεύσουν τον προβληματισμό του αφηγητή και να καταγράψουν τη δική τους στάση.

Συνολικά, τα θέματα είναι ελαφρώς πιο απαιτητικά από τα περσινά χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα σε μαθητές που έχουν εξασκηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη διάρκεια των τριών τάξεων του Λυκείου.

Ευχόμαστε σε όλους τους υποψηφίους καλά αποτελέσματα!»