Πάτρα: Όλο το σχέδιο για την κρουαζιέρα στο παλιό λιμάνι
Παραχώρηση για τουλάχιστον 30 χρόνια σε επενδυτές με αποδεδειγμένη εμπειρία 200.000 τουριστών τον χρόνο
Ελεγχόμενης έντασης φαίνεται πως είναι η αντίδραση της δημοτικής αρχής της Πάτρας, απέναντι στην ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ για την πολυετή παραχώρηση τμήματος του παλιού λιμανιού της Πάτρας σε ιδιώτη επενδυτή για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.
Το γεγονός ότι μετά από τόσες ημέρες δεν έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση, αξιολογείται ποικιλοτρόπως, αν και ο δήμαρχος Κώστας Πελετίδης, κληθείς να σχολιάσει τις εξελίξεις στον Peloponnisos FM 104, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε τα δίκαιά μας, κάτι που σημαίνει ανατροπή της ασκούμενης πολιτικής. Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε ότι κάποιοι θα κερδίζουν εις βάρος του πατραϊκού λαού. Εμείς δεν αποδεχόμαστε την λειτουργία ενός κρίσιμου χώρου που είναι το φιλέτο της πόλης μας για ίδια συμφέροντα. Ιδιοκτήτης είναι ο πατραϊκός λαός και αυτός με τα συλλογικά του όργανα θα πρέπει να αποφασίσει τι θα γίνει», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Πελετίδης.
Το ΤΑΙΠΕΔ στην εκπνοή του 2024 ανακοίνωσε ένα φιλόδοξο σχέδιο για την κρουαζιέρα, με την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού που αφορά στην παραχώρηση της δραστηριότητας κρουαζιέρας στον Λιμένα Κατακόλου, σε τμήμα του παλαιού λιμένα Πάτρας και σε τμήμα του κεντρικού λιμένα Καβάλας. Η προθεσμία παραλαβής των αιτήσεων συμμετοχής ορίστηκε για τις 28 Φεβρουαρίου, ενώ γίνεται λόγος για παραχωρήσεις διάρκειας τουλάχιστον 30 ετών.
Στόχος είναι η δημιουργία ή η αναβάθμιση των υποδομών υποδοχής κρουαζιέρας, με την προοπτική να εξελιχθούν ακόμα και σε «home ports» (λιμάνια αναχώρησης) κρουαζιέρας.
Κατά την πρώτη φάση του διαγωνισμού, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, καλούνται να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους, υποβάλλοντας σχετική μη δεσμευτική έγγραφη επιστολή.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν πρόταση για το τμήμα 1 (Κατάκολο – Πάτρα) ή για το τμήμα 2 (Καβάλα) ή και για τα δύο τμήματα του διαγωνισμού. Στη διαδικασία επιτρέπεται να συμμετέχουν ως ενδιαφερόμενοι κοινοπραξίες, ενώσεις και ομάδες νομικών και/ή φυσικών προσώπων και/ή εταιρειών επενδύσεων και/ή επενδυτικών κεφαλαίων, με εξαίρεση φυσικά ή νομικά πρόσωπα που έχουν έδρα τους την Ρωσία, λόγω των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί στην χώρα μετά την εισβολή στην Ουκρανία.
Στη συνέχεια το ΤΑΙΠΕΔ θα αξιολογήσει τις εκδηλώσεις ενδιαφέροντος και θα προσκαλέσει όλους τους ενδιαφερόμενους που θα κριθεί ότι πληρούν τα κριτήρια προεπιλογής, να συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για το Τμήμα ή Τμήματα για τα οποία υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος, μετά την υπογραφή σύμβασης εμπιστευτικότητας. Οι όροι και οι προϋποθέσεις της δεύτερης φάσης θα οριστούν λεπτομερώς στην πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών προσφορών.
Οι προεπιλεγέντες επενδυτές θα υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους για το τμήμα ή τα τμήματα που έχουν προεπιλεγεί. Στον προτιμητέο επενδυτή του Τμήματος 1 θα ανατεθούν τόσο η σύμβαση παραχώρησης Λιμένα Κατάκολου, όσο και η σύμβαση υπο-παραχώρησης κρουαζιέρας του Λιμένα Πάτρας. Στον προτιμητέο επενδυτή του Τμήματος 2 θα ανατεθεί η σύμβαση υπο-παραχώρησης κρουαζιέρας του Κεντρικού Λιμένα Καβάλας.
Να σημειωθεί ότι το ΤΑΙΠΕΔ επιφυλάσσεται του δικαιώματός του να διαχωρίσει στη Β΄ φάση του διαγωνισμού τα φυσικά αντικείμενα του Τμήματος 1 και να αναθέσει σε διαφορετικούς προτιμητέους επενδυτές τη σύμβαση παραχώρησης Λιμένα Κατάκολου και τη σύμβαση υπο-παραχώρησης κρουαζιέρας του Λιμένα Πάτρας.
Μεταξύ των κριτηρίων επιλεξιμότητας για την παραχώρηση Κατακόλου και Πάτρας, απαιτείται από τους προεπιλεγέντες επενδυτές να διαθέτουν και να αποδεικνύουν σωρευτικά εμπειρία εντός των τελευταίων 10 ετών για:
@ Τουλάχιστον τρία συνεχή έτη στη διαχείριση και εκμετάλλευση τερματικού σταθμού ή εγκατάστασης κρουαζιέρας, σε εμπορικό λιμάνι οπουδήποτε στον κόσμο.
@ Μέσο όρο διακίνησης τουλάχιστον 200.000 επιβατών κρουαζιέρας/έτος, για τρία συνεχή έτη σε τουλάχιστον ένα τερματικό σταθμό ή εγκατάσταση κρουαζιέρας, σε εμπορικό λιμάνι οπουδήποτε στον κόσμο.
@ Ιδια κεφάλαια ή ρευστά διαθέσιμα τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ.
ΤΙ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΧΩΡΗΘΕΙ
Επί του παρόντος, ο λιμένας Πάτρας έχει ελάχιστη κίνηση κρουαζιέρας πλην όμως αναπτύσσει έντονη στρατηγική για την είσοδο στην τουριστική αγορά ως λιμάνι εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων. Στο πλαίσιο αυτό, το τελευταίο Στρατηγικό Σχέδιο (Masterplan) του λιμένα Πάτρας περιλαμβάνει τις σχετικές αναφορές ως προς τις δραστηριότητες κρουαζιέρας στον παλιό λιμένα.
Η σύμβαση υπό-παραχώρησης κρουαζιέρας λιμένα Πάτρας θα περιλαμβάνει ενδεικτικώς και κατ’ ελάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία όπως αυτά θα οριστικοποιηθούν κατά τη Β’ Φάση του διαγωνισμού:
• Θέση ελλιμενισμού αριθ. 14: για αποκλειστική χρήση από κρουαζιερόπλοια, σύμφωνα με το Στρατηγικό Σχέδιο.
• Προκυμαία: ακριβώς πίσω από τη θέση ελλιμενισμού αριθ. 14 μήκους 280 μέτρων για αποκλειστική χρήση.
• Κτίριο επιβατών: πίσω από τη θέση ελλιμενισμού αριθ. 14 το οποίο ο υπο-παραχωρησιούχος θα αναλάβει να ανακαινίσει και να μετατρέψει το επιβατικό κτίριο «Παν. Κανελλόπουλος» σε κτίριο τερματικού σταθμού κρουαζιέρας, όπου ενδέχεται να συστεγάζει τις δραστηριότητες κρουαζιέρας με άλλες υπάρχουσες χρήσεις.
• Εσωτερικός δρόμος λιμένα: μεταξύ της θέσης ελλιμενισμού αριθ. 14 και του κτιρίου θα παραμείνει σε κοινή χρήση, αλλά η κυκλοφορία θα διακόπτεται κατά την άφιξη και την αναχώρηση των επιβατών κρουαζιέρας σε συνεργασία του ΟΛΠΑ και του υποπαραχωρησιούχου.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News