Πατρών-Πύργου: Ποια μέτρα θα σώσουν ζωές; – Τρεις συγκοινωνιολόγοι καταθέτουν τις απόψεις τους

Πατρών-Πύργου: Ποια μέτρα θα σώσουν ζωές; - Τρεις συγκοινωνιολόγοι καταθέτουν τις απόψεις τους

Πατρών-Πύργου. H κανονική, με τον ολοκαίνουργιο δρόμο, αργεί ακόμα, όπως φαίνεται.

Το βάρος, προς το παρόν, φαίνεται να πέφτει στην υπάρχουσα. Με πάσης φύσεως παρεμβάσεις, «μπαλώματα» αν προτιμάτε. Αλλά επιτέλους, ας γίνει κάτι. Εστω προσωρινά. Οπως είχε γίνει στην άλλη καρμανιόλα, την Πατρών – Κορίνθου.

Το αίμα εξακολουθεί να κυλάει ασταμάτητα στην εθνική οδό – παγίδα θανάτου, την Πατρών – Πύργου.

Το έργο, πάντως, της προσωρινής βελτίωσης του υφιστάμενου οδικού δικτύου έχει προχωρήσει. Δημοπρατήθηκε (με κόστος 30 εκατομμύρια ευρώ), θα βγει ο ανάδοχος στο επόμενο χρονικό διάστημα και τέλη καλοκαιριού ίσως ξεκινήσει. Διάρκεια σύμβασης 30 μήνες.

Ζήτησα από τους καλεσμένους μου να εξηγήσουν, απλά, κατανοητά και κυρίως ρεαλιστικά τι είδους βελτιωτικές παρεμβάσεις μπορούν να γίνουν. Να μπουν κορίνες όπως είχε γίνει στην Πατρών – Κορίνθου για ένα διάστημα; Τι άλλο μπορεί να γίνει ως προσωρινό βελτιωτικό μέτρο; Και το κυριότερο: μπορεί να αποδώσει; Μπορεί να μειώσει σε ένα σημαντικό ποσοστό τα δυστυχήματα;

Δημήτρης Σαρδελιάνος: «Ο δείκτης ατυχημάτων πέφτει αυτόματα…»

«Πλέον στην Ελλάδα υπάρχει εμπειρία για την λήψη προσωρινών μέτρων. Θα ήθελα να τονίσω εδώ ότι ενώ υπάρχει ως ανάμνηση η περίφημη «καρμανιόλα» Πατρών- Κορίνθου, ταυτίζουμε αυτή την έννοια με την κατάστασή της μετά την λήψη των προσωρινών μέτρων. Έχουμε  συνδυάσει την χρόνια ταλαιπωρία του ταξιδιού με τα ατυχήματα, ξεχνώντας τι συνέβαινε πριν. Στην πραγματικότητα όμως τα στοιχεία μας δείχνουν ότι μετά τη λήψη μέτρων (με την τοποθέτηση των κορυνών, τη σημειακή βελτίωση της γεωμετρίας και του ασφαλτοτάπητα κλπ) ο δείκτης ατυχημάτων έπεσε – αυτόματα σχεδόν- στα ίδια επίπεδα με αυτά ενός κλειστού αυτοκινητόδρομου.

Στις εθνικές οδούς στο μεγαλύτερο ποσοστό τα ατυχήματα συμβαίνουν είτε από υπερβολική ταχύτητα είτε από παράνομη προσπέραση. Στο θέμα της υπερβολικής ταχύτητας πρέπει να γνωρίζουμε ότι ο σημαντικότερος παράγοντας είναι ο σχεδιασμός της οδού. Ανεξάρτητα λοιπόν από την κατάσταση του αυτοκινήτου που οδηγεί κανείς ,είναι απολύτως σημαντικό να οδηγεί εντός των ορίων ταχύτητας σχεδιασμού της οδού. Προφανώς αυτό είναι γνωστό στους πάντες. Όμως το σημαντικότερο στοιχείο είναι ότι ο οδηγός αντιλαμβάνεται δυσκολότερα τα σχεδιαστικά όρια της οδού από τα όρια του αυτοκινήτου που οδηγεί. Αυτό αυτομάτως μάς οδηγεί στη λήψη μέτρων για την ορθή (και επιθετική) σήμανση που ειδοποιεί τον οδηγό για την μέγιστη ασφαλή ταχύτητα οδήγησης. Η πλήρης αντικατάσταση της απαρχαιωμένης και λάθος σήμανσης στην Πατρών Πύργου είναι η πρώτη και σημαντικότερη ενέργεια. Ταυτόχρονα είναι απαραίτητη η λήψη μέτρων που αυξάνουν τα όρια ταχύτητας στην οδό και δίνουν τη δυνατότητα ασφαλέστερης οδήγησης με μεγαλύτερες ταχύτητες. Τέτοια είναι η διόρθωση των περισσότερων ολισθηρών σημείων του ασφαλτοτάπητα καθώς και η διόρθωση της γεωμετρίας όπου αυτό είναι δυνατόν.

Η δεύτερη δέσμη μέτρων είναι αυτή που δεν επιτρέπει την παράνομη προσπέραση για την αποφυγή των μετωπικών συγκρούσεων που η πλειοψηφία οδηγεί σε θανατηφόρα ατυχήματα. Εδώ δυστυχώς η λύση είναι ο διαχωρισμός των κινήσεων, για παράδειγμα με την τοποθέτηση κορυνών. Αυτό ταυτόχρονα μειώνει και τη δυνατότητα οδήγησης σε υψηλές ταχύτητες. Ειδικά στην Πατρών Πύργου όπου οι οριζόντιοι κόμβοι αποτελούν ένα πρόσθετο εξαιρετικά επικίνδυνο χαρακτηριστικό για μία εθνική οδό, αυτό μάλλον πρέπει να θεωρηθεί επιβεβλημένο ανεξάρτητα από το γεγονός ότι θα αυξηθεί η ταλαιπωρία μέχρι να κατασκευαστεί ο κλειστός αυτοκινητόδρομος. Κατά την γνώμη μου πρέπει να υποδεχθούμε με ευχαρίστηση την προσωρινή (ας είναι και μεγάλη) ταλαιπωρία αν καταφέρουμε να μειώσουμε σημαντικά τα θανατηφόρα ατυχήματα. Και η μέχρι τώρα εμπειρία δείχνει ότι είναι εφικτή η μείωση».

* Ο Δημήτρης Σαρδελιάνος είναι Συγκοινωνιολόγος – Γεωπληροφορικός

Ζωή Χριστοφόρου: «Αξιολόγηση εκ των προτέρων»

«Η Πατρών-Πύργου είναι αδιαμφισβήτητα ένας από τους πλέον επικίνδυνους οδικούς άξονες στην Ελλάδα. Η άμεση αναβάθμισή του πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα. Προηγούμενη εμπειρία δείχνει ότι ουσιαστική βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε τέτοιες περιπτώσεις επιτυγχάνεται με φυσικό διαχωρισμό των δύο κατευθύνσεων κίνησης. Ασφαλώς, υπάρχουν μέτρα που μπορούν να ληφθούν μέχρι να συμβεί αυτό, όπως προσωρινός διαχωρισμός με κινητά ή σταθερά μέσα (κολονάκια), τοποθέτηση κάποιων στηθαίων, βελτίωση σήμανσης / διαγράμμισης και νυχτερινού φωτισμού ή ακόμη και περιορισμός κάποιων εισόδων. Τα μέτρα αυτά δεν θα είναι το ίδιο αποτελεσματικά αλλά ενδεχομένως να αποτρέψουν κάποια ατυχήματα, κάποιους τραυματισμούς ή θανάτους. Η αποτελεσματικότητα προσωρινών μέτρων πρέπει οπωσδήποτε να αξιολογείται εκ των προτέρων μέσω ειδικής μελέτης. Υπάρχει κατάλληλη μεθοδολογία που πρέπει να εφαρμοστεί λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες της οδού, τα μελανά σημεία (black spots), τις κυκλοφοριακές συνθήκες κλπ. Διαφορετικά, υπάρχει κίνδυνος απλής “μετανάστευσης” των ατυχημάτων σε άλλο σημείο από αυτό της παρέμβασης (accident migration) ή ακόμη και αύξησης των ατυχημάτων ή της σοβαρότητάς τους».

* Η Ζωή Χριστοφόρου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών, Διευθύντρια του Εργαστηρίου Συστημάτων Μεταφορών και Βιώσιμης Κινητικότητας, Δρ. Συγκοινωνιολόγος της Σχολής Ecole Nationale des Ponts et Chaussées (ENPC) της Γαλλίας.

Ιωάννα Παγώνη: «Μείωση αριθμού και σοβαρότητας»

«Βελτιωτικές παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν στο εν λόγω οδικό δίκτυο ώστε να μειωθούν τα οδικά συμβάντα, περιλαμβάνουν την διαγράμμιση του οδοστρώματος για τον διαχωρισμό των κινήσεων των οχημάτων, την τοποθέτηση οριοδεικτών και πινακίδων σήµανσης, την κατασκευή οδοφωτισμού τουλάχιστον σε σημεία όπου η ορατότητα δεν είναι επαρκής ή σε κόμβους της οδού καθώς και τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας κατά μήκος του υφιστάμενου οδικού άξονα.

Οι ανωτέρω παρεμβάσεις αναμένεται να αποκαταστήσουν υφιστάμενα προβλήματα υψηλής επικινδυνότητας που βλέπουμε στον υφιστάμενο οδικό άξονα Πάτρας -Πύργου. Επίσης, αναμένουμε να βελτιώσουν την ασφάλεια οδήγησης, μειώνοντας τόσο τον αριθμό των ατυχημάτων όσο και την σοβαρότητα τους. Πιο συγκεκριμένα, ορισμένες από τις ανωτέρω βελτιώσεις προλαμβάνουν οδικά συμβάντα τα οποία μπορεί να προκύψουν από δυσχέρειες στην λειτουργία της οδού, όπως είναι η κακή ορατότητα, η έλλειψη σήμανσης, κτλ., ενώ άλλες, όπως η τοποθέτηση στηθαίων, μπορούν να μειώσουν τον αριθμό των θανατηφόρων οχημάτων και των οχημάτων με τραυματισμό (π.χ. σε περίπτωση που το όχημα εκτραπεί εκ της οδού)».

* Η Δρ. Ιωάννα Παγώνη είναι Πολιτικός Μηχανικός/Συγκοινωνιολόγος,Μέλος ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΒΕΡΓΑΝΕΛΑΚΗ