«Πρεμιέρα» αύριο Δευτέρα για τις χειμερινές εκπτώσεις: Τι να περιμένουν και τι να προσέξουν οι καταναλωτές
Πρεμιέρα αύριο Δευρτέρα 13/1 για τις χειμερινές εκπτώσεις στα εμπορικά καταστήματα
Αύριο, Δευτέρα 13 Ιανουαρίου, ξεκινούν οι χειμερινές εκπτώσεις που θα διαρκέσουν έως την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου. Οι εμπορικοί σύλλογοι υπόσχονται «δυνατές εκπτώσεις και μοναδικές ευκαιρίες», ενώ ο στόχος είναι να αυξηθεί ο τζίρος λιανικής πάνω από τα 6 δισ. ευρώ που σημειώθηκαν πέρυσι στο ίδιο διάστημα.
Τι να προσέχουν οι καταναλωτές
- Αναγραφή τιμών: Στα προϊόντα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η αρχική και η μειωμένη τιμή.
- Προγενέστερη τιμή: Ως “προγενέστερη τιμή” νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφαρμόστηκε 30 ημέρες πριν την πρώτη έκπτωση.
- Εκπτώσεις στα STOCK και OUTLET: Υποχρεούνται να εμφανίζουν παλαιά και νέα τιμή με σαφή διάκριση.
- Ανακριβείς εκπτώσεις: Σε περίπτωση παραπλανητικών προσφορών, προβλέπονται πρόστιμα έως και 2% του ετήσιου τζίρου.
Βασικά σημεία για τους επαγγελματίες
- Κάθε ανακοίνωση έκπτωσης πρέπει να περιλαμβάνει την τιμή αναφοράς.
- Οι εκπτώσεις επιτρέπεται να αναφέρονται ως ποσοστό, ποσό ή διαφορά παλαιάς-νέας τιμής.
- Οι παραβάτες του νόμου αντιμετωπίζουν πρόστιμα από 10.000 έως 20.000 ευρώ, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης.
Ανοικτές Κυριακές
Τα καταστήματα μπορούν να λειτουργήσουν τις Κυριακές 19 και 26 Ιανουαρίου, με ωράριο από τις 11:00 έως τις 18:00.
Οι καταναλωτές καλούνται να είναι προσεκτικοί και να αξιοποιήσουν τις προσφορές, ενώ οι επαγγελματίες πρέπει να συμμορφώνονται με τις νομοθετικές διατάξεις για να αποφύγουν πρόστιμα.
Οδηγίες από την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας
Ενόψει των χειμερινών εκπτώσεων η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας υπενθυμίζει ορισμένα, βασικά, δικαιώματα που έχουν οι καταναλωτές κατά τη διάρκεια των συγκεκριμένων περιόδων με σκοπό την ασφαλέστερη και συνετή διενέργεια των αγορών.
Συγκεκριμένα: -Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν. -Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος 10 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
- Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. -Τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις: (α) την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και (β) τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών. Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και, με έντονη γραφή, τη νέα μειωμένη τιμή διάθεσης και να αναγράφουν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία μόνο τις λέξεις «εκπτώσεις», «προσφορές».
- Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ. Αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News