Δεν μας ικανοποιεί πλέον να έχουμε μια «δουλίτσα»

Ο συντάκτης της «Π» και του pelop.gr Απόστολος Αναστασόπουλος γράφει για το πρόβλημα εύρεσης εργαζομένων κατά την τουριστική σεζόν

Θέμα λέει έχει δημιουργηθεί σε καταστήματα εστίασης της Πάτρας, αλλά και όλης της Ελλάδας, επειδή υπάρχει σημαντική δυσκολία στην εύρεση προσωπικού για τους καλοκαιρινούς μήνες.

Διαβάζουμε παντού ότι οι επιχειρηματίες είναι ανάστατοι, γιατί δεν μπορούν να καλύψουν τα πόστα τους, τόσο τα φανερά όπως σερβιτόροι, μπάρμεν, καφέ κ.λπ., όσο και τα κρυφά όπως λάντζα, μάγειρες, σεφ και άλλους.

Υποστηρίζουν μάλιστα, εκπρόσωποι των επιχειρήσεων και συλλόγων εστίασης ότι έχει δημιουργηθεί σημαντικό πρόβλημα, το οποίο το αποδίδουν σε αιτίες, μεταξύ άλλων, που έχουν να κάνουν με το ότι οι εργαζόμενοι στην εστίαση αλλάζουν καριέρα ή δεν είναι αρκετά εξειδικευμένοι.

Αυτό που δεν ακούμε όμως, στα ρεπορτάζ και τις αναλύσεις είναι την πλευρά των εργαζομένων. Μέσες άκρες, οι εργαζόμενοι δεν θέλουν να εργαστούν την τουριστική σεζόν, γιατί επιθυμούν να δουλεύουν σαν άνθρωποι και όχι να βλέπουν επιχειρηματίες να πλουτίζουν στην πλάτη τους, δίνοντάς τους μεροκάματα που δεν ανταποκρίνονται στον όγκο δουλειάς που βγάζουν.

Οι εργαζόμενοι έχουν φτάσει στο σημείο – και δικαίως – να μην ικανοποιούνται με το να «έχουν μια δουλίτσα», να απασχολούνται 10-12 ώρες στην καλύτερη περίπτωση και να παίρνουν μεροκάματα των 30-35 ευρώ. Ούτε αν λαμβάνουν περισσότερα, να πηγαίνουν σε έναν τουριστικό προορισμό και να πρέπει να πληρώσουν απίστευτα ποσά σε ενοίκια και φαγητό.

Ξεχνούν οι εργοδότες, ότι οι εργαζόμενοι δεν είναι τουρίστες. Πηγαίνουν εκεί για να βγάλουν λεφτά, όχι για να δώσουν. Πηγαίνουν εκεί για να είναι νόμιμοι, να παίρνουν επιδόματα, να έχουν ένσημα, να παίρνουν δώρα. Ρωτήστε τους αν γίνονται όλα αυτά, αλλά και τι περιέχει συνήθως το πακέτο της πρότασης που τους κάνουν.

Ρωτήστε επίσης, τους εργαζόμενους αν πληρώνονται στην ώρα τους και μάλιστα σε επιχειρήσεις που βλέπουν την ομολογουμένως μεγάλη ροή χρημάτων γιατί περνάνε από τα χέρια τους.

Οι επιχειρηματίες θέλουν το καλύτερο για τα μαγαζιά τους και αναζητούν προσωπικό εξειδικευμένο, που έχει κοπιάσει και πληρώσει για να αποκτήσει γνώσεις. Δεν μπορεί ο κάθε επιχειρηματίας να έχει απαίτηση να πληρώνει εξειδικευμένο προσωπικό, σαν ανειδίκευτο.

Να είστε σίγουροι, πως η νέα γενιά εκτιμάει τη δουλειά, αλλά εκτιμάει και τον εαυτό της. Οταν και όποιες επιχειρήσεις εκτιμήσουν το προσωπικό τους, τότε δεν θα έχουν προβλήματα στελέχωσης.

Μέχρι να γίνει αυτό, θα υπάρχουν μόνιμα αγγελίες αναζήτησης προσωπικού, οι εργοδότες θα συνεχίσουν να «πιέζουν» όσους εργάζονται πατώντας στην ανάγκη τους.

Κάθε χρόνο, το «ζήσε το μύθο σου στην Ελλάδα» χτίζεται με πολύ κόπο και ιδρώτα. Για να συνεχίζει να χτίζεται και η «βιομηχανία του Τουρισμού» να αποτελεί το καλό πρόσωπο της χώρας, θα πρέπει οι εργοδότες να σέβονται τους εργαζόμενους. Αλλιώς θα τους ψάχνουν.