Ακρίβεια: «Τρομάζουν»… οι νέες αυξήσεις στα καύσιμα
Ο τερματισμός της επιδότησης στο diesel κίνησης, φέρνει την τιμή του κοντά στα 2 ευρώ το λίτρο, την ίδια ώρα που το «άλμα» στις διεθνείς αγορές που φέρνει μείωση στην παραγωγή.
Την ώρα που το κοκτέιλ ακρίβειας έχει «τινάξει στον αέρα» τον οικογενειακό προϋπολογισμό των νοικοκυριών, «τρομάζουν» οι ανοδικές τάσεις στις τιμές του πετρελαίου κίνησης αλλά και της βενζίνης. Οι οικονομικές συνθήκες που θα αντιμετωπίσουν τα νοικοκυριά, καθώς θα προχωρούμε προς το τέλος του 2022, φοβίζουν από τώρα… ενόψει χειμώνα.
Ανοδος για το diesel κίνησης
Μετά από μία περίοδο σχετικής ηρεμίας όπου οι τιμές στις διεθνείς αγορές επέστρεφαν στην πριν του πολέμου κατάσταση και στην αντλία αποκλιμακώνονταν, ήρθε το τελευταίο 48ωρο να φέρει ανατροπές που όλα δείχνουν πως θα είναι εις βάρος του καταναλωτή.
Το πρώτο που συνέβη ήταν ο τερματισμός της επιδότησης των 15 λεπτών το λίτρο για το diesel κίνησης, που είχε ξεκινήσει πριν από έξι μήνες (την 1η Απριλίου), κάτι που είχε ως αποτέλεσμα την εκτίναξη της τιμής στα πρατήρια.
Σε πολλές περιπτώσεις η αύξηση ήταν μεγαλύτερη από τα 15 λεπτά το λίτρο, μέσα σε μερικές ώρες. Η τιμή που υπάρχει στα πρατήρια της Αττικής είναι από 1,88 έως και 1,98 ευρώ το λίτρο, ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις είναι και πάνω από τα 2 ευρώ.
Ξαφνική άνοδος και για την βενζίνη
Ακόμη όμως πιο παράξενο είναι το γεγονός, όπως αναφέρει η «Ημερησία», ότι μέχρι την περασμένη εβδομάδα όλοι φοβόντουσαν ότι η τιμή του diesel κίνησης θα ήταν υψηλότερη από αυτή της βενζίνης όταν και θα ολοκληρώνονταν η επιδότηση. Αυτό τελικά δεν φαίνεται να συμβαίνει στα πρατήρια εκείνα που κάνουν νέες αγορές από τα διυλιστήρια και ως εκ τούτου παύει να ισχύει η επιδότηση.
Και αυτό συμβαίνει διότι η τιμή της βενζίνης εντελώς ανεξήγητα εκτοξεύθηκε, σε κάποιες περιπτώσεις, ακόμη και 10 λεπτά από αυτή που επικρατούσε την περασμένη εβδομάδα. Έτσι η μέση διαφορά είναι περίπου στα πέντε λεπτά το λίτρο, υπέρ της βενζίνης.
Αλμα για τις διεθνείς τιμές
Και ενώ αυτά συμβαίνουν στο εσωτερικό της χώρας, στις διεθνείς αγορές η είδηση που δημοσιεύθηκε και σύμφωνα με αυτή τα μέλη του OPEC + ετοιμάζεται να προχωρήσει σε μία γενναία μείωση της παραγωγής προκειμένου να επιστρέψουν οι τιμές σε υψηλότερα επίπεδα, αφού τα σημερινά δεν φαίνεται να ικανοποιούν τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες
Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα οι τιμές του πετρελαίου να ενισχυθούν ακόμη και πάνω από το 5% καθώς ο όμιλος του OPEC + εξετάζει το ενδεχόμενο μείωσης της παραγωγής κατά περισσότερο από 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, στη μεγαλύτερη περικοπή του μετά την πανδημία, προκειμένου να στηρίξει την αγορά.
Έτσι η τιμή του Brent έφτασε μία ανάσα από τα 89 δολάρια των βαρέλι σημειώνοντας άνοδο 4,3% ή 3,66 δολαρίων, φέρνοντας την τιμή του στα 88,8 δολάρια το βαρέλι.
Ακόμα μεγαλύτερη είναι η άνοδο στο αμερικανικό WTI, το οποίο βλέπει το δικό του συμβόλαιο Νοεμβρίου να πραγματοποιεί άλμα 5,2% με την τιμή του στα 83,7 δολάρια το βαρέλι, έχοντας προσθέσει 4,22 δολάρια εντός της ημέρας.
Σε αυτό το κλίμα, ο Οργανισμός πετρελαιοεξαγωγικών χωρών και οι σύμμαχοί του, μεταξύ των οποίων και η Ρωσία (OPEC +), εξετάζει τη μείωση του στόχου παραγωγής του κατά περισσότερο από 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα για να στηρίξει τις τιμές, στη συνεδρίαση της Τετάρτης σύμφωνα με πηγές του Reuters.
Εάν συμφωνηθεί, θα είναι η δεύτερη συνεχόμενη μηνιαία περικοπή από τον OPEC+ μετά τη μείωση της παραγωγής κατά 100.000 βαρέλια τον προηγούμενο μήνα.
Ωστόσο, οι αναλυτές αναμένουν ότι το πλήγμα στην προμήθεια από τη μείωση της παραγωγής θα είναι σημαντικά χαμηλότερο σε πραγματικούς αριθμούς, καθώς πολλά μέλη του OPEC+ παράγουν πολύ λιγότερο πετρέλαιο από τις ποσοστώσεις τους.
«Οτιδήποτε λιγότερο από 500.000 βαρέλια ημερησίως θα αγνοηθεί από την αγορά. Ως εκ τούτου, βλέπουμε μια σημαντική πιθανότητα μείωσης έως και 1 εκατ. βαρελιών ημερησίως», αναφέρουν αναλυτές της ANZ.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News