Αντώνης Κουνάβης στην «Π»: Από το 2027 θα υποδεχόμαστε κρουαζιερόπλοια

Ο Α΄Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Αντώνης Κουνάβης είχε επαφές στο ΤΑΙΠΕΔ για την κρουαζιέρα και μιλάει στην «Π» για τις εξελίξεις που έρχονται

Αντώνης Κουνάβης στην «Π»: Από το 2027 θα υποδεχόμαστε κρουαζιερόπλοια

Στο Υπερταμείο βρέθηκε, τις προηγούμενες ημέρες, ο Α’ αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Αντώνης Κουνάβης μαζί με τον αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού Παναγιώτη Σακελλαρόπουλο, τον διευθυντή του Γραφείου του περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριου Φαρμάκη, Γιάννη Μάκκα, καθώς και τη συνεργάτιδα του περιφερειάρχη, Σοφία Καϊάφα.

Η αντιπροσωπεία είχε συνάντηση με τον εντεταλμένο σύμβουλο του ταμείου Παναγιώτη Σταμπουλίδη και το στέλεχος και σύμβουλο του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, Αννα Καραμάνου, με βασικό αντικείμενο την ένταξη της Πάτρας ως προορισμού στον χάρτη της κρουαζιέρας και την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.

Από όλες τις πλευρές, καταγράφηκε συναντίληψη αναφορικά με τη σημασία της προσπάθειας και την ανάγκη συστηματικής συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων προς όφελος της τοπικής οικονομίας και της τουριστικής ανάπτυξης.

Ο Αντώνης Κουνάβης ενημέρωσε τα στελέχη του Υπερταμείου πως το Επιμελητήριο βρίσκεται σε διαδικασία συγκρότησης πλήρους φακέλου συμμετοχής στη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή έκθεση κρουαζιέρας, η οποία θα διεξαχθεί τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στο Αμβούργο στο πλαίσιο προβολής της Πάτρας σε διεθνές επίπεδο, με στόχο την προσέλκυση εταιρειών και επενδυτών του κλάδου.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Α΄αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας παραχώρησε συνέντευξη στην «Π».

ΕΡ: Πώς αξιολογείτε το επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για την κρουαζιέρα και τι περιμένετε να βγει μέσα από αυτήν τη διαδικασία για την Πάτρα;

Είμαστε σε πολύ καλό δρόμο. Το Υπερταμείο έχει ανακοινώσει ότι τέσσερα επενδυτικά σχήματα από τα κορυφαία παγκοσμίως, κολοσσοί στην κρουαζιέρα, εκδήλωσαν ενδιαφέρον στη διεθνή διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση της δραστηριότητάς της σε τμήμα του παλιού λιμανιού της Πάτρας. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένα ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον για την ένταξη της Πάτρας στον χάρτη της κρουαζιέρας. Μην ξεχνάτε ότι έχουμε ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα, ικανά να εδραιώσουν την Πάτρα στην κρουαζιέρα. Στα δυνατά «χαρτιά» μας, μεταξύ άλλων, είναι ο πολιούχος μας, ο Αγιος Ανδρέας, το εξίσου εμβληματικό Κάστρο μας, το Αρχαιολογικό Μουσείο μας, καθώς και η Achaia Clauss. Σημειώστε, επίσης, το γεγονός ότι η Πάτρα μπορεί να αποτελέσει ορμητήριο για αποδράσεις σε κοντινούς τουριστικούς προορισμούς, όπως είναι τα Καλάβρυτα με τον γραφικό Οδοντωτό, η πανέμορφη Ναύπακτος και το ιστορικό Μεσολόγγι. Και μην ξεχνάμε, φυσικά, ότι με την παράδοση στην κυκλοφορία του νέου οδικού άξονα Πατρών – Πύργου, η αχαϊκή πρωτεύουσα θα έρθει πιο κοντά στην Αρχαία Ολυμπία. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, πάμε πολύ καλά. Εκτιμώ ότι το επόμενο καλοκαίρι θα είναι όλα έτοιμα, ώστε από το 2027 να αρχίσουμε να υποδεχόμαστε κρουαζιερόπλοια.

ΕΡ: Το Επιμελητήριο Αχαΐας πραγματοποιεί επαφές. Ποιος ο σκοπός αυτών των συναντήσεων και τι αποκοιμίζει ο φορέας μέσα από αυτές τις διαβουλεύσεις;

Θα θυμάστε ενδεχομένως ότι συναντήθηκα με τον υπουργό Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο, με την υφυπουργό Τουρισμού, Αννα Καραμανλή και με τη ΓΓ Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης,Βασιλική Κουτσούκου, με σκοπό να θέσω την αδήριτη αναγκαιότητα η Πάτρα να ενταχθεί στον χάρτη της κρουαζιέρας. Τόσο ο κ. Θεοδωρικάκος όσο και η κυρία Καραμανλή και η κυρία Κουτσούκου συμφώνησαν απόλυτα με την προοπτική αυτή, καθιστώντας παράλληλα σαφές ότι θα στηρίξουν τη σχετική προσπάθειά μας. Πέραν αυτού, θεωρώ αξιοσημείωτο το γεγονός ότι ο κ. Θεοδωρικάκος δεσμεύτηκε ότι θα καταβάλλει από την πλευρά του, κάθε δυνατή προσπάθεια για την ένταξή μας στην κρουαζιέρα, κατά την επίσκεψή του στο Επιμελητήριο Αχαΐας. Επομένως, εκτός από το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, υπάρχει και η πολιτική βούληση της κυβέρνησης για να μπει η Πάτρα στην κρουαζιέρα, την οποία εξέφρασαν κατηγορηματικά ο αντιπρόεδρός της, Κωστής Χατζηδάκης και ο συντοπίτης μας, κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης. Ωστόσο, εννοείται και εξυπακούεται ότι θα συνεχίσουμε τις επαφές μας σε όλα τα επίπεδα. Παρότι βρισκόμαστε σε πολύ καλό δρόμο, όπως σας προανέφερα, δεν επαναπαυόμαστε, δεν εφησυχάζουμε.

ΕΡ: Παρά τις θετικές προοπτικές, υπάρχουν ακόμα αντιστάσεις στην αποδοχή της κρουαζιέρας και αναφέρομαι στον Δήμο Πατρέων. Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει λύση;

Προσωπικά, θεωρώ εξαιρετική την προοπτική της κρουαζιέρας και του γιότινγκ για την Πάτρα και κατ’ επέκταση για την ανόρθωση της τοπικής οικονομίας. Και, όπως γνωρίζετε, είμαι υπέρμαχος και μπροστάρης σε αυτήν την προσπάθεια. Εχω επισημάνει εδώ και πολύ καιρό ότι, ως Επιμελητήριο Αχαΐας, επιβάλλεται να βάλουμε όλες μας τις δυνάμεις, σε συνεργασία με όλους τους φορείς, για να πετύχουμε, επιτέλους, τον στόχο της κρουαζιέρας στο λιμάνι μας. Πιστεύω ακράδαντα ότι η κρουαζιέρα και το γιότινγκ μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά με ένα αναπλασμένο παραλιακό μέτωπο αναψυχής για τους Πατρινούς. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Κι ένα εντυπωσιακό, παρεμφερές, παράδειγμα μάς δίνει η Βαρκελώνη, η οποία συγκαταλέγεται πλέον στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, παγκοσμίως. Εάν έχετε πάει στη Βαρκελώνη, που υποδέχεται καθημερινά κρουαζιερόπλοια με χιλιάδες επιβάτες, θα διαπιστώσατε ότι δίπλα σ’ αυτά υπάρχει κι ένα εμπορικό κέντρο κτισμένο κυριολεκτικά μέσα στη θάλασσα! Παράλληλα, όμως, οι κάτοικοι της Βαρκελώνης απολαμβάνουν τη βόλτα τους με τα πόδια, με το ποδήλατο ή με το πατίνι στο καταπληκτικό παραλιακό μέτωπο της Μπαρτσελονέτα, όπου κάνουν και το μπάνιο τους, διοργανώνοντας και υπαίθρια πάρτι. Και σημειώστε ότι η Βαρκελώνη είναι μια πόλη με μακρά δημοκρατική και αριστερή παράδοση. Επομένως, γιατί σε μικρογραφία να μην κάνουμε κι εμείς κάτι ανάλογο στην Πάτρα; Τι μας εμποδίζει;

ΕΡ: Αυτές οι αντιστάσεις μπορούν να ανακόψουν το όποιο επενδυτικό ενδιαφέρον εκδηλώθηκε;

Δεν σας κρύβω ότι λυπάμαι ειλικρινά για την αντίδραση της δημοτικής αρχής, η οποία υπαγορεύεται από την κομματική της ταυτότητα και τις γνωστές ιδεοληψίες της. Ομως, εκτιμώ ότι στο τέλος θα καμφθεί από την ίδια την κοινωνία. Διότι είναι η κοινωνία που θα χαράξει την πορεία της Πάτρας και της Αχαΐας και είμαι πεπεισμένος ότι θα κάνει το άλμα προς τα εμπρός. Καμία «κόκκινη» αντίδραση δεν θα μπορέσει να βάλει φραγμό σε μία εξαιρετική προοπτική για την Πάτρα, που έπρεπε να υπάρχει, χρόνια τώρα.

ΕΡ: Η Πάτρα τι πρέπει να περιμένει από την υλοποίηση αυτού του επενδυτικού σχεδίου;

Ηταν πριν από έναν χρόνο, όταν ως γνώστης του ναυτιλιακού χώρου, άρχισα να θέτω στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου την αναγκαιότητα η Πάτρα να ενταχθεί στον χάρτη της κρουαζιέρας. Πρόκειται για ένα μεγάλο στοίχημα για την Πάτρα και κατ’ επέκταση την Αχαΐα, που πρέπει να κερδίσουμε, καθώς είναι πολύ σημαντικό για την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας να καταπλέουν κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της Πάτρας, μεταφέροντας χιλιάδες επισκέπτες και δίνοντας με την έλευσή τους μια τεράστια αναπτυξιακή προοπτική, με πολλαπλασιαστική αξία.

Αυτό το συμπέρασμα προκύπτει από τα οικονομικά οφέλη που έχουν άλλες πόλεις που ήδη έχουν ενταχθεί στον χάρτη της κρουαζιέρας. Ενδεικτική είναι η περίπτωση του Ηρακλείου. Σύμφωνα με μελέτη του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστήμιου Πειραιώς και του Τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών, το όφελος από την κρουαζιέρα για την οικονομία του Ηρακλείου, από τον Μάιο του 2023 έως τον Μάιο του 2024, ανήλθε στα 60 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, η χωρητικότητα των κρουαζιερόπλοιων ήταν 478.428 επιβάτες, ενώ οι συνολικές δαπάνες τους κατά την παραμονή τους στην πόλη του Ηρακλείου ήταν 12.725.031 ευρώ. Για ψώνια ξόδεψαν 3,7 εκατ. ευρώ, για μεταφορές 3,48 εκατ. ευρώ, για γεύματα 2,36 εκατ. ευρώ και για αξιοθέατα 2,34 εκατ. ευρώ. Επομένως, καθώς τα οφέλη που θα προκύψουν από την κρουαζιέρα για την τοπική οικονομία είναι πολλαπλά, οφείλουμε να καταφέρουμε να ενταχθούμε στον χάρτη της κρουαζιέρας. Και ούριος άνεμος στα πανιά μας είναι η υποστηρικτική διάθεση των συναρμόδιων υπουργείων.

Κλείνοντας, να σας ενημερώσω ότι η Πάτρα θα είναι παρούσα τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στη μεγαλύτερη έκθεση παγκοσμίως για την κρουαζιέρα που θα διεξαχθεί στο Αμβούργο. Αισθάνομαι, δε, την ηθική υποχρέωση να ευχαριστήσω δημοσίως την Περιφέρεια και τον ΟΛΠΑ, που συνδράμουν στην επιδίωξή μας να ενταχθούμε στον χάρτη της κρουαζιέρας και να προτρέψω για μια ακόμη φορά όλους τους φορείς να είμαστε μαζί, ενωμένοι σαν μια γροθιά, ώστε να καταστεί εφικτός ο στόχος μας.