Η Διακίδειος Σχολή Λαού Πατρών

Πατρα

Στη χώρα μας, αλλά και στην Πάτρα, οι θεσμοί χαρακτηρίζονται από την απουσία ιστορικού βάθους. Κρατάνε λίγα χρόνια, μια-δυο γενιές, και μετά τίποτα. Αρκεί να ψάξουμε λιγάκι για τους θεσμούς, εδώ στην Πάτρα, που έχουν συνεχή δράση και στους τρεις αιώνες του νεότερου βίου μας. Είναι μετρημένοι στα δάχτυλα. Οπως η ∆ιακίδειος.

Πατρα

 

Μια ιστορία που ξεκίνησε στα 1877 και που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας. Αυτή και μόνο η αντοχή της στον χρόνο αρκεί για να της προσδώσει ένα τεράστιο ενδιαφέρον και φτάνει να σημει- ώσουμε ένα μόνο στοιχείο: Ο πρώτος της πρόεδρος, ο Νικόλαος Λέων, είχε γεννηθεί το 1800.

Πατρα

Η συνολική αποτίμηση της πορείας και της διαδρομής της ∆ιακιδείου δεν είναι εύκολη υπόθεση. Ούτε ο ρόλος της είναι ισοβαρής σε όλες τις περιόδους της ζωής της, αλλά και μόνο το γεγονός ότι διεκδίκησε τον ρόλο ενός πρώιμου «λαϊκού πανεπιστήμιου», αρκεί για να της δώσει έναν ιδιαίτερο ρόλο στην πνευματική ιστορία της Πάτρας.

Η ∆ιακίδειος Σχολή Λαού Πατρών είναι Σωματείο, που λειτουργεί από το 1877, έχει συνδεθεί στενά με την πο λιτιστική ζωή μας και συμβάλει ουσιαστικά στην πνευ-ματική καλλιέργεια της πατραϊκής κοινωνίας.

Το βήμα της Σχολής τίμησαν κατά καιρούς –και εξακολουθούν να τιμούν- πρωθυπουργοί, κληρικοί όλων των βαθμίδων, ακαδημαϊκοί και πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, πρυτάνεις πανεπιστημίων, λογοτέχνες, πολιτικοί και λοι- ποί επιστήμονες όλων των ειδικοτήτων. Η μέχρι σήμερα λειτουργία της υπήρξε γόνιμη και πολύπλευρη και η προ- σφορά της στην πατραϊκή κοινωνία σημαντική.

Πατρα

Η ∆ιακίδειος Σχολή ιδρύθηκε με σκοπό να αποτελέσει μια παρέμβαση παιδείας, στην πνευματική και πολιτιστική ζωή των Πατρών. Εχει ήδη καταστεί σημείο αναφοράς, ενώ είναι αναρίθμητοι όσοι έχουν παρακολουθήσει ομιλίες, διαλέξεις και πλήθος άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων στην φιλόξενη αίθουσα της Σχολής, διευρύνοντας τις γνώσεις και τα πνευματικά ενδιαφέροντά τους. Το όλο μορφωτικό πρόγραμμα που καταρτίζεται κατ’ έτος εντάσσεται σε μια δραστηριότητα η οποία δικαιολογεί πλήρως τον Σύλλογο ως «Σχολή Λαού» και δεν είναι υπερβολή να λεχθεί ότι το όλο έργο της αποτελεί παράδειγμα της «διά βίου μάθησης». Ειδικότερα στο πρόγραμμα της εντάσσονται ενδιαφέρουσες διαλέξεις, βιβλιοπαρουσιάσεις, εκπαιδευτικά και επιστημο- νικά συνέδρια, σεμινάρια και ημερίδες, θρησκευτικού, εθνι- κού, κοινωνικού, επιστημονικού, φιλολογικού, ιατρικού και εν γένει μορφωτικού περιεχομένου. Φιλοξενούνται επίσης αφιερώματα σε δημιουργούς, σημαντικές εκθέσεις και ποι- κίλες άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις καλλιτεχνικού και ευρύτερου πνευματικού ενδιαφέροντος.

Πατρα

Την Σχολή Λαού ίδρυσε ο «Αχαϊκός όμιλος» υπό τον Γ. Παναγόπουλο. Τα εγκαίνια έγιναν τον Γενάρη του 1877 προεδρεύοντος του Νικόλαου Λέοντος. Ηταν λαϊκό πανεπιστήμιο όπου δίδασκαν διάφοροι καθηγητές, επιστήμονες και άλλοι. Κάθε Κυριακή γίνονταν ιδιαίτερες διαλέξεις.

Το 1886 διοργανώνεται λαχείον υπέρ της Σχολής και εκ του προϊόντος του ηγοράσθησαν 40 μετοχαί του Πατριωτικού δανείου («Φορολογούμενος» 17.1.1886). Η Εφορεία της καταρτίζεται εκ των Χρ. Κορύλλου ιατρού, Γ. Γκολφινόπουλου, Σ. Θεοχάρη, Β. Σεκόπουλου, Χρ. Ρηγόπουλου και Χαρ. Θεοδώρου. Κοσμήτορος. Eφορος ο Σταμ. Θεοχάρης, δίδει λογοδοσίαν από του 1883, ότε η Σχολή έγινε ανεξάρτητος και λειτουργεί εις το εκπαιδευτήριον του Πορφυρόπουλου. Αγγέλλεται ο θάνατος του Βασίλ. Θεοδώρου, εκ των ιδρυτών και εφόρου της Σχολής («Φορολογούμενος» 10 και 17.10.1886). ∆ιδάσκει και ο εφέτης Ευθ. Καράκαλος. Αι εισφοραί συνεχίζονται.

Πατρα