Η οικονομία το 2023: Η θριαμβευτική επιστροφή που επισκιάζεται από την ακρίβεια και η Αχαΐα

Πρόοδος στην οικονομία, αλλά, ακρίβεια παντού – Ο Γολγοθάς συνεχίζεται για τους καταναλωτές

οικονομία

Στα κέντρα οικονομικών αποφάσεων η Ελλάδα είχε και το 2023 εξέχουσα θέση, καθώς τοποθετήθηκε στην κορυφή 35 χωρών με τις καλύτερες οικονομικές επιδόσεις, γεγονός που την έφερε μετά από 14 χρόνια, ξανά σε καθεστώς επενδυτικής βαθμίδας.

Ωστόσο, η ακρίβεια είναι το κυρίαρχο θέμα της καθημερινότητας, καθώς τείνει να γίνει η νέα κανονικότητα για τους καταναλωτές. Και έτσι θα είναι και το 2024,  παρά τα μέτρα της κυβέρνησης. Η φράση «οι τιμές δεν θα επιστρέψουν στο επίπεδο που ήταν πριν από δύο χρόνια», από τον Αριστοτέλη Παντελιάδη, πρόεδρο της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, έβαλε «ταφόπλακα» στη ρητορική της κυβέρνησης για μείωση των τιμών.

Κι αυτό γιατί ο πληθωρισμός στην κατηγορία «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» αν και υποχώρησε τον Νοέμβριο στο 9% από 9,9% τον Οκτώβριο, φτάνοντας στο χαμηλότερο σημείο τον τελευταίο ενάμιση χρόνο (από Απρίλιο 2022), εξακολουθεί να είναι τριπλάσιος συγκριτικά με τον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.

Με βάση τα στοιχεία της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης,  ένα καλάθι με 20 βασικά προϊόντα κόστιζε 47,99 ευρώ στις 8 Δεκεμβρίου 2021. Ακριβώς 2 χρόνια μετά, δηλαδή στις 8 Δεκεμβρίου 2023, ο λογαριασμός για το ίδιο καλάθι, με στοιχεία πάλι από την πλατφόρμα e-katanalotis, είναι υψηλότερος κατά 34,2%!

Οι Έλληνες καταναλωτές, έχουν πληρώσει επιπλέον 646 εκατ. ευρώ, από τις αρχές του έτους για τις αγορές τους από τα σούπερ μάρκετ. Ωστόσο σε βάθος διετίας, όσο δηλαδή διαρκεί το ράλι της ακρίβειας στα τρόφιμα και τα βασικά είδη καθημερινής ανάγκης, οι ανατιμήσεις είναι πολλαπλάσιες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση τιμή στο εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο στο ράφι τον Δεκέμβριο του 2021 ήταν 7,76 ευρώ το λίτρο και πλέον έχει σχεδόν διπλασιαστεί στα 14,93 το λίτρο. Οι πατάτες σε αυτή τη διετία έχουν ακριβύνει 31,8%, ενώ το επώνυμο γιαούρτι 31,1%.

Και δεν είναι μόνο τα τρόφιμα ακριβότερα. Μία από τις κορυφαίες μάρκες υγρού απορρυπαντικού για τα πιάτα έχει ανατιμηθεί κατά 48,6% μέσα σε δύο χρόνια, ενώ κατά 32,4% έχει ακριβύνει το χαρτί υγείας.

Ακριβές τιμές προβλέπεται να έχουμε και το 2024. Και τα νοικοκυριά, βιώνοντας μια νέα ακριβή «κανονικότητα», αφού ούτε τα πρόστιμα ούτε τα καλάθια ούτε και η αργή αποκλιμάκωση των τιμών στο ράφι έχουν τη δύναμη να επαναφέρουν το κόστος των αγαθών εκεί που ήταν πριν δύο χρόνια, προσπαθούν να πιαστούν απ’ όπου μπορούν για να τα βγάλουν πέρα.

Σε επίπεδο Αχαΐας, τα γεγονότα που σηματοδότησαν την τοπική οικονομία, εντοπίζονται στο πεδίο των επενδύσεων που υλοποιούνται ή που μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης. Στην Πάτρα, από τον περασμένο Μάρτιο ξεκίνησαν τα έργα για το νέο retail park των Ten Brinke και Trade Estates, στο ακίνητο – φιλέτο που στέγαζε την πρώην ΑΒΕΞ, στην περιοχή της Ακτής Δυμαίων, απέναντι από το νέο λιμάνι. Η επένδυση αφορά το νέο εμπορικό πάρκο που θα φιλοξενήσει το IKEA και μερικά ακόμα καταστήματα.

οικονομία

Η άλλη σημαντική οικονομική είδηση της χρονιάς αφορά στη μεγάλη τουριστική επένδυση της Azur Selection με το πολυτελές ξενοδοχειακό συγκρότημα 300 δωματίων Mare Terra των 40 εκατ. ευρώ που ετοιμάζεται στο Λαμπίρι Αιγίου. Οι εργασίες κατασκευής στο κτήμα Παναγιωτόπουλου, όπου παλαιότερα λειτουργούσε το φημισμένο «Κλαμπ Μεντιτερανέ» αναμένεται να ξεκινήσουν στα τέλη του 2024, ενώ το ξενοδοχειακό συγκρότημα θα ξεκινήσει τη λειτουργία του στις αρχές του 2026.

Δεν είναι όμως μόνο η μεγάλη επένδυση που βρίσκεται στα σκαριά στο γραφικό Λαμπίρι. Σε φάση διαβουλεύσεων βρίσκεται και η πρώτη στρατηγικού χαρακτήρα τουριστική επένδυση της Αχαΐας. Αναφερόμαστε στη Ροδιά του δήμου Αιγιάλειας, σε μια τεράστια έκταση περίπου 700 στρεμμάτων, δίπλα στο τουριστικό χωριό «Σήμαντρον» ιδιοκτησίας της Ιεράς Μονής Μεγάλου Σπηλαίου, για την οποία γίνονται διαπραγματεύσεις με την κατασκευαστική China Tiesiju Civil Engineering Group Co.