Κάμερες, τεχνητή νοημοσύνη και ψηφιακά πρόστιμα: Η Ελλάδα αλλάζει πίστα στην οδική ασφάλεια
Με φόντο την ανάγκη μείωσης των τροχαίων και ενίσχυσης της υπευθυνότητας στους δρόμους, ένα φιλόδοξο πιλοτικό πρόγραμμα που «συνυπογράφουν» τρία υπουργεία, ξεκινά από την Αττική, φέρνοντας πάνω από 2.000 κάμερες, άμεσες ειδοποιήσεις, νέα πληροφοριακά συστήματα και διαφανείς κυρώσεις, σε μια στρατηγική που αλλάζει ριζικά το τοπίο της οδικής συμπεριφοράς στη χώρα.

Το ζήτημα της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα εισέρχεται σε μια νέα, τεχνολογικά εξελιγμένη εποχή, με την έναρξη ενός μεγάλου πιλοτικού προγράμματος που συνδυάζει τεχνητή νοημοσύνη, κάμερες, ψηφιακές ειδοποιήσεις και πλήρη διαλειτουργικότητα μεταξύ φορέων και συστημάτων. Πρόκειται για μια συντονισμένη κυβερνητική δράση που συνυπογράφεται από τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Προστασίας του Πολίτη και Μεταφορών, με στόχο τη ριζική μείωση των τροχαίων και την ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας για όλους τους πολίτες.
Η αρχή γίνεται στην Αττική, όπου πιλοτικά θα εγκατασταθούν κάμερες σε 8 στρατηγικά σημεία υψηλής επικινδυνότητας και σε 10 γραμμές λεωφορείων. Το σχέδιο, που βασίζεται και σε καλές πρακτικές από την Κύπρο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, προβλέπει συνολικά περισσότερες από 2.000 κάμερες πανελλαδικά, με 500 από αυτές να τοποθετούνται ειδικά σε οχήματα δημόσιας μεταφοράς.
Στο επίκεντρο της πρωτοβουλίας βρίσκεται η δημιουργία ενός ενιαίου, διαλειτουργικού πληροφοριακού συστήματος που θα καταγράφει παραβάσεις σε πραγματικό χρόνο – όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, μη χρήση ζώνης ή κράνους και χρήση κινητού κατά την οδήγηση. Οι οδηγοί θα ειδοποιούνται άμεσα με SMS και μέσω του Gov.gr Wallet, θα έχουν πρόσβαση στο οπτικό υλικό, δυνατότητα ένστασης και πληρωμής, ενώ οι βαθμοί ποινής θα ενσωματώνονται αυτόματα στο point system.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου δήλωσε ότι «η αξιοποίηση της τεχνολογίας γίνεται ουσιαστικό εργαλείο για την προστασία ζωών, με διαφάνεια, ταχύτητα και δικαιοσύνη». Αντίστοιχα, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης επισήμανε πως «δεν πρόκειται για μέτρο επιτήρησης, αλλά για ένα εργαλείο πρόληψης και αποτροπής», ενώ ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης χαρακτήρισε το σχέδιο ως «πολιτική απόφαση με στόχο να τελειώσει η ατιμωρησία στους ελληνικούς δρόμους».
Η υλοποίηση του έργου θα ξεκινήσει πιλοτικά τον Σεπτέμβριο του 2025 και θα επεκταθεί σε όλη την επικράτεια εντός του 2026, ενώ ο διαγωνισμός για την προμήθεια των σύγχρονων καμερών βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Ενδεικτικά, στην πρώτη φάση, οι Δήμοι Αθηναίων, Αγίας Παρασκευής, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Αλίμου, Καλλιθέας και άλλοι επιλεγμένοι δήμοι θα φιλοξενήσουν τα πρώτα συστήματα.
Πρόκειται για μια προσπάθεια που δεν εστιάζει απλώς στην τεχνική και διοικητική αναβάθμιση, αλλά αποσκοπεί στην εμπέδωση μιας νέας νοοτροπίας οδικής συμπεριφοράς, με τον πολίτη συνειδητά συμμέτοχο. Η τεχνολογία, η σωστή διοίκηση και η πολιτική βούληση γίνονται συμμάχοι στην καθημερινή μάχη για ασφαλέστερους δρόμους – μια μάχη που, όπως υπενθυμίζει η κυβέρνηση, δεν αφορά μόνο αριθμούς και παραβάσεις, αλλά ζωές και οικογένειες που μπορούν να σωθούν.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News