Μειώνεται η ύλη σε Δημοτικό και Γυμνάσιο: Ποια μαθήματα αφορά

Σε τελική φάση ο σχεδιασμός για τη μείωση της διδακτέας ύλης σε δημοτικό και γυμνάσιο

Μειώνεται η ύλη σε Δημοτικό και Γυμνάσιο: Ποια μαθήματα αφορά

Στην τελική ευθεία βρίσκεται ο σχεδιασμός για τον περιορισμό της διδακτέας ύλης στις τάξεις του Δημοτικού και του Γυμνασίου, ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς 2025–2026. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) οριστικοποιεί αυτή την περίοδο τις τελευταίες λεπτομέρειες πριν την τελική εισήγηση προς την υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη.

Ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Σπύρος Δουκάκης, εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι το σχέδιο αφορά όλες τις τάξεις από την Α’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Γυμνασίου, με στόχο την αποσυμφόρηση της ύλης και την ενίσχυση της ποιότητας της διδασκαλίας. Η μείωση, όπου εφαρμοστεί, ενδέχεται να φτάσει έως και 30% της σημερινής ύλης, χωρίς να αγγίζει όλα τα μαθήματα.

Οι τάξεις του Λυκείου δεν περιλαμβάνονται στον νέο σχεδιασμό, καθώς η ύλη τους παραμένει συνδεδεμένη με την Τράπεζα Θεμάτων για τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις. Ως εκ τούτου, η διδακτέα ύλη στα Λύκεια θα παραμείνει αμετάβλητη.

Δομικές αλλαγές: Υποχρεωτικοί και προαιρετικοί στόχοι

Ο περιορισμός της ύλης δεν θα είναι απλώς ποσοτικός αλλά και ποιοτικός. Σύμφωνα με το ΙΕΠ, κάθε γνωστικό αντικείμενο θα αναδιοργανωθεί σε δύο επίπεδα μαθησιακών στόχων:

  • Βασικοί – υποχρεωτικοί στόχοι, που διασφαλίζουν τη θεμελιώδη γνώση και τις απαραίτητες δεξιότητες όλων των μαθητών.
  • Πρόσθετοι – προαιρετικοί στόχοι, που προσφέρουν στον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να επιλέγει επιπλέον περιεχόμενο, ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα της τάξης του.

Αυτό το διττό σχήμα στοχεύει στην αποδέσμευση πολύτιμου διδακτικού χρόνου, ενισχύοντας την παιδαγωγική ευελιξία και το δημιουργικό ρόλο του εκπαιδευτικού μέσα στην τάξη.

Προτεραιότητα στην κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα

«Ο στόχος είναι να διαμορφώσουμε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου κάθε μαθητής θα έχει τον χρόνο να κατανοεί ουσιαστικά την ύλη, να αναπτύσσει κριτική σκέψη, και να καλλιεργεί δημιουργικές δεξιότητες», σημείωσε ο κ. Δουκάκης.

Το ΙΕΠ επισημαίνει ότι το αίτημα για περισσότερο παιδαγωγικό χρόνο είναι πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας, το οποίο τώρα ικανοποιείται με στοχευμένες παρεμβάσεις. Η μεταρρύθμιση λειτουργεί ως προπομπός για τα νέα προγράμματα σπουδών και το σύστημα του πολλαπλού βιβλίου, που προγραμματίζεται να εφαρμοστούν το σχολικό έτος 2026–2027.