Ο Πολιτισμός στην Πάτρα βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση

Η Τατιάνα Λοβέρδου με αρθρογραφία της στην «Π» θέτει τον εαυτό της στη διάθεση του ΔΗΠΕΘΕ

Πολιτισμός

Θέλω να μοιραστώ μαζί σας αυτό που σκέφτομαι ,με απασχολεί, παρατηρώ, γνωρίζω, τα τελευταία οχτώ χρόνια στην πόλη μας, κάτι που συζητείται ευρέως αλλά δεν εκφράζεται σαν σοβαρός δημόσιος λόγος, από καμμία και κανένα.

Το Δημοτικό Θέατρο Απόλλων,η κεντρική Θεατρική Σκηνή που γνώρισε στο παρελθόν αίγλη και δόξα-κάποιες δεκαετίες πρίν τα Αθηναικά θεατρικά σχήματα έκαναν την πρεμιέρα τους στην πόλη μας-στέγασε το καλλιτεχνικό έργο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας,με πρώτη καλλιτεχνική διευθύντρια την σπουδαία ηθοποιό και σκηνοθέτιδα Μάγια Λυμπεροπούλου το 1988-1989, που δημιούργησε το πρώτο δυνατό θεατρικό ρεπερτόριο με νέους αξιόλογους ηθοποιούς ,όπως ο Αρης Λεμπεσόπουλος, Ολια Λαζαρίδου, Χριστίνα Αλεξανιάν και πολλούς άλλους,πλάθοντας ταυτόχρονα Πατρινούς, που αγαπούσαν το θέατρο και τους δόθηκε η ευκαιρία. Χαρακτηριστικά αναφέρω τον φίλο Περικλή Βασιλόπουλο που έκανε δυναμικά την εμφάνισή του στο θεατρικό προσκήνιο.

Ο Νίκος Αρμάος με μια αξιοπρεπή,σοβαρή θητεία μας μύησε σε διαφορετικό ρεπερτόριο , με την σφραγίδα του ανθρώπου που γνωρίζει καλά και υπηρετεί το θέατρο, κατόπιν ο Θέμης Μουμουλίδης που απογείωσε τον θεσμό με ποικίλες παραστάσεις διαρκώς σε όλα τα θέατρα της πόλης, μας γνώρισε με την αφρόκρεμα ηθοποιών και σκηνοθετών, συμπεριλαμβάνοντας όλους τους Πατρινούς καλλιτέχνες του θεάτρου αλλά και τους συγγραφείς ,χορογράφους .Ημουν κι εγώ μέρος αυτής της καλλιτεχνικής κυψέλης.

Μεταγενέστερα ο Θοδωρής Αμπαζής δούλεψε σκληρά για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. μας,ιδρύοντας στούντιο όπερας, καθώς και την Δραματική Σχολή μαζί με την Ελένη Μποζά ,η οποία όπως είδαμε κινδυνεύει να κλείσει ,λόγω έλλειψης υποστήριξης από την κυβερνητική πολιτική..Δίδαξα στην Δραματική Σχολή 2 χρόνια , αλλά με την αλλαγή Δημοτικής Αρχής, κάποιοι από εμάς φύγαμε.Χαρακτηριστικά ,επώνυμο διοικητικό στέλεχος του θεάτρου, μου είπε ότι θα βάλει τους σπιούνους του να ρωτήσουν για μένα.

Αυτό λοιπόν που κανείς δεν λέει, είναι ,ότι τα οκτώ τελευταία χρόνια το θέατρο έχει καλλιτεχνικούς διευθυντές , που επιλέγονται άνωθεν , μάλλον με κομματικά κριτήρια. Οτι η κεντρική σκηνή υπολειτουργεί και έτσι ο θεσμός εκπίπτει. Δεν είναι τυχαία η εξωτερική εμφάνιση του θεάτρου. Συμπίπτει με την εσωτερική έκπτωση, Παράλληλα υπάρχει έκπτωση και στο καλλιτεχνικό δυναμικό. Εμφανίζονται τα ίδια πρόσωπα συχνά, ενώ η πόλη διαθέτει και τους εκάστοτε αποφοίτους.

Για να μην παρεξηγηθώ τα πιο συχνά εμφανιζόμενα πρόσωπα είναι καλοί ηθοποιοί,σκηνοθέτες ,απλά ο κύκλος πρέπει να ανοίγει και να καλωσορίζει και νέα πρόσωπα. Ταυτόχρονα τα μικρότερα θέατρα , έχουν περισσότερη θεατρική κινητικότητα,άρα εμφανίζεται μια σοβαρή απουσία στην κατάθεση θεατρικού έργου.Αρα ο πιο σοβαρός πολιτιστικός πνεύμονας της πόλης ασθενεί.

Επισημαίνω εδώ ότι έγιναν προσπάθειες για χοροθέατρο. Την πρώτη χρονιά συνέβαλλα, συστήνοντας τον συνεργάτη μου κύριο Αντωνίου που δημιούργησε τον Καρυοθραύστη. Την επόμενη χρονιά είδαμε τον ΑΦΕΛΗ Μότσαρτ. Επειδή βάζεις –μια πολύ καλή μπαλαρίνα στον ρόλο-δεν σημαίνει ότι πέτυχες να ανεβάσεις Μότσαρτ.Μια πολύ καλή σχολή χορού θα χορογραφούσε κάτι αντίστοιχο.

Σε γενικές γραμμές το θέατρο διοικείται έξωθεν και άνωθεν,δεν είναι σωστά συνδεδεμένο με την πόλη , δεν αξιοποιεί τις καλλιτεχνικές εντόπιες δυνάμεις σε ποσοστό που να φέρει αλλαγή,οι μετακλήσεις είναι ελάχιστες, αν και οι παραγωγές ακριβούτσικες.

Θα αναφερθώ ακόμη σε δύο λαμπερά ονόματα. Την Λυδία Κονιόρδου και τον Σταύρο Τσακίρη που διέπρεψαν στο Αρχαίο Δράμα. Ομως χρειαζόμαστε ανθρώπους να διοικήσουν το θέατρο με αγάπη και μεράκι και να σκηνοθετήσουν λιγότερο. Το ξαναλέω ότι έχουμε δυνατό εντόπιο καλλιτεχνικό δυναμικό που θα ήταν υπέροχο να αξιοποιθεί ανάλογα.

Πρόκειται να βάλω άμεσα υποψηφιότητα για την θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή. Το καταθέτω εδώ με εντιμότητα για να αποφύγω τις όποιες κρυφές σκέψεις. Επίσης ξεκαθαρίζω, ότι είμαι πολιτικά και κομματικά ανένταχτη και δεν έχω κρυφή ατζέντα.Ο ΕΧΩΝ ΩΤΑ ΑΚΟΥΕΙ.

Εχω πολλές ιδέες για το ΘΈΑΤΡΟ, ΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΉ,ΤΟΝ ΧΟΡΟ,ΤΗΝ ΣΥΓΓΡΑΦΗ,ΤΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ και όλες τις τέχνες. Πως συνδέονται και τι ανάγκες εκφράζουν,των καλλιτεχνών και του ευρύτερου κοινού. Ζώ στην πόλη μας ,όπως και άλλοι αξιόλογοι άνθρωποι του καλλιτεχνικού χώρου. Αυτό σημαίνει ότι αν γίνει ανάθεση έργου σε κάποιον από εμάς ,αλλάζει η οπτική γωνία και ενδεχομένως ο διάλογος μεγαλώνει.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων,όποια και όποιον διαβάσει την κατάθεσή μου.

Τατιάνα Λοβέρδου
Χορογράφος, Κάτοικος της Πάτρας