Πάτρα: Η σιδηροδρομική ιστορία αναχωρεί για το Μουσείο Αθηνών

Η Πάτρα δεν έχει αποκτήσει την υποδομή για να αναδειχθεί η σιδηροδρομική της κληρονομιάς και τη χάνει

σιδηροδρομική

Θέμα η σιδηροδρομική κληρονομιά της Πάτρας: Η αρχή για την ιστορία μας έγινε από μια συγκινητική ανάρτηση στο διαδίκτυο του Χρήστου Οικονόμου, προϊσταμένου του ΟΣΕ στην Πάτρα, που ήρθε σαν συνέχεια μιας προηγούμενης.
«>Η Linke-Hofmann των Σιδηροδρόμων Πειραιώς-Αθηνων-Πατρων, κατασκευής 1925, ξεκινάει το ταξίδι της για το Μουσείο…
Καλό ταξίδι σιδηρα κυρία των ΣΠΑΠ…
>Φορτώθηκε χθες βράδυ από την Πάτρα για τον Πειραιά και με τελικό προορισμό το Μουσείο σιδηροδρόμων η αυτοκινητάμαξα UERDINGEN κατασκευής του 1937. Η αυτοκινητάμαξα βρισκόταν στο μηχανοστάσιο του Αγίου Διονυσίου. Αφού συντηρηθεί και αναπαλαιωθεί θα βρει τη θέση της στο Μουσείο».
Πρόκειται για το Μουσείο του ΟΣΕ στην Αθήνα, το οποίο τον τελευταίο καιρό εμπλουτίζεται με ιστορικά «κομμάτια», σπαράγματα της υπεραιωνόβιας- αλλά όχι αδιατάρακτης- ιστορίας του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Αυθόρμητα δηλώνουμε στον κ. Οικονόμου ότι είναι στενόχωρη εξέλιξη να χάνει η Πάτρα ένα κομμάτι της ιστορίας της, έστω και αν αυτό είχε παραπέσει στην αφάνεια, όπως πολλές άλλες κατασκευές και μηχανήματα που παραπέμπουν στις εποχές της βιομηχανοποίησης του πολεοδομικού συγκροτήματος.

σιδηροδρομική
Μας απαντά ότι συμμερίζεται το συναίσθημα αυτό, αλλά μας βεβαιώνει ότι η μεταφορά είναι για καλό. Η αυτοκινητάμαξα θα συντηρηθεί, θα αναδειχθεί, θα προστατευθεί. Ο κεντρικός ΟΣΕ έχει και το εξειδικευμένο προσωπικό, έχει και τα διαθέσιμα μέσα για να δίνει ζωή στα σπάνια αυτά κομμάτια. Η Πάτρα δεν έχει αυτές τις υποδομές, έχοντας χάσει, προσθέτουμε εμείς, τον σιδηρόδρομο εδώ και δεκαετίες, πλέον.
Η Λινκε Χόφμαν που αναχώρησε για την Αθήνα, πρωτοκινήθηκε το 1925 ΜΕ ατμό, και είχε χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες μεταφοράς στρατιωτικών δυνάμεων στον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο. Πέρασε στην τεχνολογία του μαζούτ, κάποια στιγμή.Τελευταία φορά ταξίδεψε το 1980, σε δρομολόγιο τουριστικού ενδιαφέροντος. Εκτοτε σχόλαζε, αλλά δεν μπόρεσε να πάρει θέση στα αξιοθέατα της περιοχής, η οποία απέχει από την εκπόνηση μιας τέτοιας πρωτοβουλίας.
Σήμερα υπάρχουν διάσπαρτα κομμάτια με ενδιαφέρον στις υπολειτουργούσες- μόνο για τις ανάγκες του προαστιακού- εγκαταστάσεις του ΟΣΕ, που μοιάζουν με δυστοπική εικαστική έκθεση, αν τις συνδυάσεις με τα παλιά κτίσματα. Αλλά υπάρχουν τα ατμήλατα του Διακοπτού και των Καλαβρύτων.
Αντίθετα με την Καλαμάτα, που μπόρεσε να έχει ένα καλοδιατηρημένο σιδηροδρομικό πάρκο, η Πάτρα δεν ασχολήθηκε. Μολονότι ήταν η πρώτη πόλη εκτός Αθηνών που συνδέθηκε με τον σιδηρόδρομο της εποχής του Τρικούπη.
Εχει τα περιθώρια η πόλη να αναδείξει το σιδηροδρομικό παρελθόν της. Αυτό θα μπορούσε να γίνει σε συνεργασία με τον ΟΣΕ και υπό την αίρεση να οργανωθεί σωστά μια τέτοια πρωτοβουλία. Οπως και να έχει, είναι απώλεια να χάνεις κομμάτια της ιστορίας σου επειδή δεν έχεις τη δυνατότητα και τη διάθεση να εκτιμήσεις την ιστορία αυτή.