Σχολικός νοσηλευτής: Φύλακας άγγελος σε κάθε σχολείο – Μιλά η Σοφία Ψαρούλη

Τα δύο πρόσφατα περιστατικά με τους θανάτους δύο μαθητών, το ένα σε σχολείο της Αχαΐας και το άλλο σε σχολείο του Βόλου, όπως και η πανδημία ανέδειξαν την ανάγκη ύπαρξης νοσηλευτικού προσωπικού στις σχολικές μονάδες.

Οι σχολικοί νοσηλευτές αποτελούν πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων.  

«Από πέρυσι άρχισαν μόνιμοι διορισμοί σχολικών νοσηλευτών στην ειδική αγωγή και έγιναν 114, πιστεύω ότι θα αυξηθούν τα επόμενα χρόνια, ενώ αναπληρωτές υπάρχουν αρκετοί χάρη στα ευρωπαϊκά προγράμματα» μας λέει η σχολική νοσηλεύτρια Σοφία Ψαρούλη.

Η ανάγκη ύπαρξης σχολικού νοσηλευτή σε όλες τις σχολικές μονάδες αποτυπώθηκε και στο πλαίσιο των προγραμμάτων αγωγής υγείας που εφάρμοσε σε σχολεία της Αχαΐας το Εργαστήριο Υγιεινής του Πανεπιστημίου Πατρών

Ο καθηγητής Απόστολος Βανταράκης μας επισήμανε το άγχος των εκπαιδευτικών να διαχειριστούν αποτελεσματικά ένα σοβαρό περιστατικό υγείας που συμβεί σε μαθητή τους.   

ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ

Η ανάγκη αναδείχτηκε ακόμα πιο μεγάλη την περίοδο αυτή της πανδημίας.

«Με την εξάπλωση του κορονοϊού COVID-19 καταδεικνύεται ο ουσιαστικός ρόλος των σχολικών νοσηλευτών στα σχολεία της χώρας, καθώς απαιτείται μεγαλύτερη προσοχή στην τήρηση κανόνων υγιεινής και αυτοπροστασίας. O CoVid-19 επέφερε σημαντική διασπορά στην κοινότητα. Το εκπαιδευτικό προσωπικό και οι μαθητές καλούνται να τηρούν τους κανόνες υγιεινής, να κρατάνε αποστάσεις και να εφαρμόζουν όλες τις οδηγίες από τον ΕΟΔΥ. Είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρχουν σχολικοί νοσηλευτές σε όλα τα σχολεία για την διαφύλαξη της δημόσιας υγείας, για την προστασία των μαθητών και των οικογενειών τους, καθώς και της σχολικής κοινότητας» παρατηρεί η κ. Ψαρούλη.

Η ΕΡΕΥΝΑ

Οπως αποτυπώθηκε δε σε πανελλαδική έρευνα που διεξήγαγε ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με την υποστήριξη του καθηγητή Πνευμονολογίας Κωνσταντίνου Γουργουλιάνη και μας παρουσιάζει η κ. Ψαρούλη, το 91% των γονέων συμφωνεί πως η παρουσία επαγγελματία υγείας στη σχολική μονάδα μπορεί να δράσει προστατευτικά κατά του Covid-19, σύμφωνα με σκοπό τη διερεύνηση της συμμόρφωσης των παιδιών στα μέτρα ατομικής υγιεινής, τη δυναμική τους στην υπερμετάδοση της πανδημίας και την επίδραση της αναστολής των σχολικών μονάδων στις εκπαιδευτικές, κοινωνικές, οικονομικές και ψυχολογικές παραμέτρους.

Η ερευνητική ομάδα, έδειξε τα εξής:

>Το 91,5% των γονέων ανέφερε ότι η σχολική μονάδα τήρησε αρκετά έως πάρα πολύ τα μέτρα προστασίας,

> Το 82,2% ότι η σχολική μονάδα ενημέρωσε για τα μέτρα προστασίας αρκετά έως πάρα πολύ και το 88% ότι τα παιδιά τους τήρησαν τα μέτρα αρκετά έως πάρα πολύ.

>Το 28% των παιδιών ανέφερε στους γονείς τους ότι κάποιος συμμαθητής τους δεν φορούσε μάσκα, ενώ το 9% ότι ο δάσκαλος της τάξης δεν φορούσε μάσκα.

>Το 11% των γονέων ανέφεραν ότι η σχολική μονάδα ήταν σε αναστολή λειτουργίας, ενώ ο μέσος όρος επιβεβαιωμένων κρουσμάτων που οδήγησαν στην αναστολή λειτουργίας είναι τα 2.9 ± 1.4 κρούσματα, το 31% ανέφερε ότι υπήρξε τάξη της σχολικής μονάδας που ήταν σε αναστολή λειτουργίας, το 39% διαφωνούν με το κλείσιμο των σχολείων.

>Το 87% θεωρεί ότι η μάσκα είναι μέτρο προστασίας κατά του Covid-19 και τέλος, η τάξη με το μεγαλύτερο ποσοστό σε αναστολή λειτουργίας βρέθηκε να είναι το νηπιαγωγείο (39%).

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΝΟΣΗΛΕΥΤΗ

Στο ερώτημά μας ποιος είναι ο ρόλος του σχολικού νοσηλευτή και μάλιστα σε μία πανδημική περίοδο, η κ. Ψαρούλη απαντά:

«Ο σχολικός νοσηλευτής μπορεί να παίξει έναν σημαντικό ρόλο μέσα στο σχολείο γενικά και ειδικά σε θέματα που αφορούν την προάσπιση της υγείας των μαθητών αλλά και όλου του προσωπικού των σχολείων σε θέματα όπως: Ο έλεγχος τήρησης κανόνων υγιεινής, η συνεχής αξιολόγηση της υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών, η ενημέρωση και πληροφόρηση των γονέων και του εκπαιδευτικού προσωπικού σχετικά με κάθε νέα πληροφορία που αφορά την προστασία από τον κορονοϊό στο σχολείο και την κοινότητα. Προτείνει τη λήψη των απαραίτητων μέτρων σε σχέση με τη λειτουργία της σχολικής μονάδας ηì απαραίτητων τεχνικών παρεμβάσεων ηì επιβεβλημένων συνθηκών υγιεινής που αφορούν την προστασία των μαθητών».

Εξίσου σημαντικό είναι σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων και όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο να «ενημερώνει τους μαθητές των τάξεων, με κατάλληλο τρόπο και εποπτικό υλικό ανάλογα με την ηλικία των μαθητών, προκειμένου να είναι προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση έκτακτου περιστατικού που πιθανόν να συμβεί εντός της αίθουσας ή του προαύλιου χώρου ή σε δραστηριότητα εκτός σχολικού χώρου, με στόχο την αποφυγή καταστάσεων πανικού, τη διατήρηση της ψυχραιμίας και την ενημέρωση των υπεύθυνων εκπαιδευτικών».

Η κ. Ψαρούλη επισημαίνει ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της εκτέλεσης των καθηκόντων του, ο σχολικός νοσηλευτής τηρεί απαρέγκλιτα το απόρρητο όπως ορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις.


Επιπλέον των κύριων καθηκόντων του που σχετίζονται με την κάλυψη των αναγκών των υποστηριζόμενων μαθητών όπως σακχαρώδη διαβήτη, άσθμα, επιληψία, αλλεργίες και άλλα χρόνια νοσήματα, η κ. Ψαρούλη απαριθμεί και τις παρακάτω δράσεις του σχολικού νοσηλευτή:

α) Παρέχει πρώτες βοήθειες για όλους τους μαθητές της σχολικής μονάδας,

β) φροντίζει για τη διαμόρφωση του φαρμακείου του σχολείου,

γ) ενημερώνει και συμβουλεύει εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς για θέματα υγείας, για την προστασία του σχολείου από ιογενείς καταστάσεις, εποχιακές λοιμώξεις και επιδημίες όπως και για την αποφυγή μεταδιδόμενων νοσημάτων,

δ) συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για την οργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων αγωγής υγείας,

ε) διοργανώνει σεμινάρια παροχής πρώτων βοηθειών στο προσωπικό του σχολείου, με πιστοποιημένους εκπαιδευτές, στο πλαίσιο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης,

στ) σε συνεννόηση με τον διευθυντή του σχολείου αναλαμβάνει την επικοινωνία με τις υγειονομικές υπηρεσίες σε θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του και

ζ) συνεργάζεται με το διευθυντή του σχολείου για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της υγιεινής του σχολικού περιβάλλοντος (αίθουσες, κοινόχρηστοι χώροι, κυλικείο, κ.ά.), και συνιστά τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για την προστασία των μαθητών.

Με βάση όλα τα παραπάνω η πανδημία θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί κατά το βέλτιστο τρόπο  εάν υπήρχε σε κάθε σχολείο ένας σχολικός νοσηλευτής.

«Οι σχολικοί νοσηλευτές όπως περιγράψαμε παραπάνω επιτελούν σημαντικό έργο και βοηθάνε τα παιδιά στην προσαρμογή στις σχολικές μονάδες όμως το κυριότερο είναι ότι οι γονείς αισθάνονται ασφαλείς όταν ξέρουν πως το παιδί τους έχει ιατρική υποστήριξη» σημειώνει η κ. Ψαρούλη και καταλήγει:

«Ο ρόλος του σχολικού νοσηλευτή δεν αποτελεί πολυτέλεια αλλά βασική και αναγκαία συνθήκη η οποία διασφαλίζει την συνεχή και ασφαλή φοίτηση των μαθητών ενισχύοντας την προαγωγή της υγείας τους καθώς και τις δυνατότητες της ακαδημαϊκής  τους επίτευξης. Είναι μια πραγματικότητα πλέον και για τη χώρα μας τα τελευταία χρόνια η αναγκαιότητα παρουσίας Σχολικού Νοσηλευτή σε κάθε σχολείο Α/βάθμιας ή Β/ βάθμιας εκπαίδευσης.   




Της

Μαρίνας Ριζογιάννη

rizogianni@pelop.gr