Συντριβή Antonov: Πολλά τα ερωτήματα για την πτήση και το φορτίο – Τρεις ειδικοί μιλούν στην «Π»
Οργιο φημών ότι το Antonov πετούσε πάνω απ’ την Ελλάδα χωρίς να ξέρει κανείς τι μετέφερε. Τρεις ειδικοί στην «Π»: «Κάτι δεν κολλάει καλά σ’ αυτή την ιστορία…»
Το θρίλερ με την συντριβή του αεροσκάφους Antonov στην Καβάλα συνεχίζεται. Και θα συνεχίζεται για μέρες ακόμα… Ηδη είναι σε εξέλιξη μεγάλη επιχείρηση για να απενεργοποιηθούν τα πυρομαχικά που φέρεται να βρίσκονται διάσπαρτα στην περιοχή μετά την πτώση του.
Η επιχείρηση θα διαρκέσει πάνω από έναν μήνα και θα περιλαμβάνει πέντε ομάδες του Τάγματος Ναρκοπεδίου Ξηράς με 36 άτομα, τα οποία θα σαρώσουν μία έκταση 1.000 στρεμμάτων.
Τα σοβαρά, όμως, είναι άλλα: Οπως προκύπτει, το αεροσκάφος είχε δηλώσει στο σχέδιο πτήσης ανακριβή στοιχεία. Η ύπαρξη των 11,5 τόνων πυρομαχικών έγινε γνωστή μετά τη συντριβή του αεροσκάφους στις ελληνικές αρχές.
Στο σχέδιο πτήσης του αεροσκάφους που είχε κατατεθεί, το αεροπλάνο λέγεται, ότι είχε δηλώσει πρακτικά… κενό φορτίου, με την πτήση να χαρακτηρίζεται ως ferry flight, πτήση χωρίς κέρδος.Η ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) δεν γνώριζε για τον τελικό προορισμό του αεροσκάφους, θεωρώντας ότι το αεροσκάφος είχε προορισμό την Ιορδανία.
Στην αρχική του επικοινωνία με το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας δεν ζήτησε αναγκαστική προσγείωση σε κάποιο ελληνικό αεροδρόμιο, αλλά να επιστρέψει στο αεροδρόμιο αναχώρησης στη σερβική πόλη Νις κάνοντας γενική αναφορά σε βλάβη (operational reasons). Ούτε τότε ενημερώνει για το φορτίο. Ισως ο κυβερνήτης ήθελε να επιστρέψει στη Σερβία για να αποφύγει την προσγείωση του αεροσκάφους στην Ελλάδα, όπου λόγω της φύσης του φορτίου αυτό θα υφίστατο πλήθος ελέγχων.
Τελικά, όμως, δεν πρόλαβε…
Σε πολιτικό-διπλωματικό επίπεδο, σε διπλό διάβημα για την πτώση του Antovov προχώρησε η ελληνική κυβέρνηση: Πρώτα στην Ουκρανία για την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς για την φύση του φορτίου του ουκρανικού αεροσκάφους.
Εξηγήσεις ζήτησε το υπουργείο Εξωτερικών και από το Βελιγράδι σχετικά με το φορτίο που μετέφερε το αεροσκάφος.
Τρεις ειδικοί στην «Π»: «Κάτι δεν κολλάει καλά σ’ αυτή την ιστορία…»
Η εφημερίδα «Πελοπόννησος» ζήτησε την γνώμη τριών ανθρώπων που γνωρίζουν πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις σε παρόμοια περιστατικά. Και οι τρεις έδειξαν πολύ «κουμπωμένοι» και υποψιασμένοι ότι κάτι παράξενο συνέβη με την πτήση…
Θ. Λιόλιος: «Τι χρειαζόταν ο κυβερνήτης αυτά τα 18 λεπτά;»
Ο Θεόδωρος Λιόλιος είναι καθηγητής Πυρηνικής Φυσικής, αναπληρωτής κοσμήτορας και Διευθυντής του Τομέα Φυσικών Επιστημών & Εφαρμογών της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων και διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Ελέγχου Οπλων.
Είναι πολύ ενδιαφέροντα τα όσα είπε στην «Π», αφήνοντας να πλανώνται πολλά και σοβαρά ερωτηματικά: «Καταρχάς, έχει μεγάλη διαφορά αν το φορτίο αποτελείτο από συμβατικά πυρομαχικά ή από εκπαιδευτικά και φωτιστικά. Μακάρι να ήταν εκπαιδευτικά ή φωτιστικά πυρομαχικά. Τα αναπνευστικά προβλήματα που άκουσα ότι παρουσιάστηκαν στην περιοχή δένουν με μία τέτοια εκδοχή, αλλά πρέπει να το ακούσουμε και επίσημα.
Ομως, τα πυρομαχικά, όποια ήταν, διασκορπίστηκαν. Πού όμως; Αν, λοιπόν, δεν βρεθούν στην περιοχή συντριβής εκατοντάδες βλήματα, πρέπει ν’ αναζητηθούν, γιατί εάν πρόκειται για συμβατικά πυρομαχικά μάχης, τότε θα έχουν διασκορπιστεί σε ακτίνα χιλιομέτρων και σε σημείο που γνώριζε μόνο ο κυβερνήτης. Οπως είδα, στο σημείο συντριβής δεν υπήρξε μεγάλος ή μικρότερος κρατήρας…
Προσέξτε, όμως, το πιο κρίσιμο θέμα: Οπως φαίνεται καθαρά από τη συγκεκριμένη εφαρμογή στο διαδίκτυο, που δείχνει αναλυτικά κάθε πτήση, το Αντόνοφ έκανε τη στροφή 180 μοιρών στις 10.30 το βράδυ. Ομως, όπως μετέδωσαν όλα τα ΜΜΕ, το σήμα κινδύνου το εξέπεμψε στις 10.48. Γιατί αυτή η καθυστέρηση; Τι μεσολάβησε σε αυτά τα 18 λεπτά; Τι χρειαζόταν ο κυβερνήτης αυτά τα 18 λεπτά; Δεν θα ήθελα, ακόμα, να πω ευθέως τι υποψιάζομαι. Ομως, αυτός ο ενδιάμεσος χρόνος είναι ύποπτος και πρέπει να διερευνηθεί. Υπάρχει εκδοχή να έριξε ο κυβερνήτης τα πυρομαχικά στη θάλασσα ή κάπου αλλού όταν διαπίστωσε τη βλάβη. Ποτέ κανένας πιλότος δεν θα πήγαινε κουβαλώντας 11 τόνους πυρομαχικά να κάνει μαζί με αυτά αναγκαστική προσγείωση με αεροσκάφος που είχε χάσει τον έναν κινητήρα. Και κανένας Πύργος Ελέγχου δεν θα δεχόταν να υποδεχθεί ένα αεροσκάφος φλεγόμενη βόμβα. Αρα, κάπου πέταξε τα πυρομαχικά ο κυβερνήτης. Αν, όμως, ήταν εκπαιδευτικά πυρομαχικά, δεν θα έπρεπε να τον ανησυχούν, άρα δεν υπήρχε λόγος να τα ξεφορτωνόταν. Αν, πάλι, τα πέταξε στη θάλασσα, πρέπει να επέμβει το Λιμενικό και οι ειδικές δυνάμεις του… Δεν μπορώ να πω κάτι άλλο, γιατί δεν χρειάζεται να ανησυχήσουμε τον κόσμο που κάνει εκεί τις διακοπές του».
Ι. ΜΠΑΛΤΖΩΗΣ: «Μήπως ήθελε να γυρίσει στη Νις;»
Ο αντιστράτηγος (εα) και πρόεδρος του ΕΛΙΣΜΕ (Ελληνικό Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών), Ιωάννης Μπαλτζώης, έδωσε τη δική του εκδοχή στην «Π». Πολύ επιφυλακτικός, πάντως, προτίμησε να μιλήσει με ερωτήματα όσο το τοπίο παραμένει ομιχλώδες.
«Προς το παρόν, μόνο ερωτήματα μπορώ να θέσω. Από την στιγμή που δεν υπάρχουν δεδομένα, δεν θα ‘θελα να μπω σε σαφείς εκτιμήσεις. Το σίγουρο είναι ότι έχουν γίνει μυστήρια πράγματα σε αυτή την υπόθεση. Η Κυβέρνηση έκανε διάβημα στη Σερβία, κάτι που μπορεί να σημαίνει ότι μπορεί να μην ξέραμε τι μετέφερε το Αντόνοφ. Το οποίο συμπεριφέρθηκε παράξενα είναι η αλήθεια: προχώρησε στο πόδι της Χαλκιδικής, έκανε στροφή 180 μοιρών και γύρισε προς τα πίσω πάλι. Μήπως ο κυβερνήτης ήθελε να γυρίσει πίσω στην πόλη Νις, απ’ όπου είχε απογειωθεί; Και μόλις είδε πως δεν προλάβαινε με τίποτα, εξέπεμψε SOS και του είπαν να προσγειωθεί στην Καβάλα; Απορία καταθέτω. Μήπως ο κυβερνήτης επιδίωξε να γυρίσει στη Νις χωρίς να αναφέρει τη βλάβη του, επειδή ήξερε τι φορτίο μετέφερε; Ερωτηματικά γεννιούνται και από το γεγονός ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος έκανε τις τελευταίες δύο μέρες πολλά δρομολόγια. Πήγε Τουρκία, Ουκρανία, Σερβία, δεν ξέρω το γιατί… Αλλες απορίες, επίσης: είπαν ότι το αεροσκάφος μετέφερε εκπαιδευτικά πυρομαχικά. Και γιατί έσκασαν τότε; Τα εκπαιδευτικά πυρομαχικά δεν σκάνε. Και όπως είδαμε στα πλάνα, κάτι έσκασε την ώρα της συντριβής… Αν, όμως, τα πυρομαχικά δεν ήταν εκπαιδευτικά, τότε πού είναι; Πρέπει να βρεθούν στην περιοχή, αν δεν τα έριξε αλλού ο κυβερνήτης…
Ερωτηματικά, ακόμα, προκύπτουν και για τα περί Μπαγκλαντές. Τι να τα κάνει το Μπαγκλαντές 11,5 τόνους εκπαιδευτικά πυρομαχικά; Αυτοί οι όλμοι που είπαν ότι βρέθηκαν είναι σοβιετικού τύπου.
Το Μπαγκλαντές, απ’ όσα ξέρω, δεν χρησιμοποιεί τέτοιους όλμους. Τέτοιοι όλμοι χρησιμοποιούνται στον πόλεμο της Ουκρανίας. Μήπως λοιπόν είπαν ότι προορισμός ήταν το Μπαγκλαντές για να θολώσουν τα νερά, ενώ το αεροσκάφος θα πήγαινε μέσω Μπαγκλαντές ή μέσω Τουρκίας στην Ουκρανία; Μήπως οι Σέρβοι που φόρτωσαν το υλικό ήθελαν να μην υποπτευθούν οι Ρώσοι ότι στέλνουν βοήθεια στην Ουκρανία;
Πολλά τα ερωτηματικά, γι’ αυτό ας μη βιαζόμαστε, μπορεί να πέσουμε έξω. Τίποτε σίγουρο… Και κάτι τελευταίο: αφού έκανε τη στροφή ο κυβερνήτης και γύριζε πίσω, γιατί συνέχισε να πετάει πάνω από ξηρά ενώ είχε εμφανιστεί το σοβαρό πρόβλημα; Όταν συμβεί κάτι τέτοιο, ο κυβερνήτης, είναι νόμος αυτό, πετάει πάνω από θάλασσα μήπως και το προσθαλασσώσει. Γιατί αυτός πήγε πάνω από λοφώδη περιοχές; Ολα αυτά είναι ύποπτα. Γι’ αυτό και ό,τι σας είπα είναι υπό μορφή απορίας, υποψίας, ερωτηματικών. Το βέβαιο είναι ανθεί εδώ και δύο μήνες το λαθρεμπόριο όπλων. Ο διευθυντής της Ιντερπόλ, μάλιστα, είχε προειδοποιήσει πολλές χώρες πριν λίγο καιρό, λέγοντας να προσέχουν πού και πώς στέλνουν όπλα γιατί κάποια από αυτά είτε δεν πάνε στην Ουκρανία είτε πάνε κι από κει πωλούνται αλλού»!
Γ. ΝΤΑΒΡΗΣ: «Το λόμπι των όπλων είναι σαν το λόμπι του πετρελαίου»
Ο πρώην βουλευτής Αχαΐας και πτέραρχος εα Γιώργος Νταβρής κατέθεσε, συγκρατημένα και αυτός, την άποψή του για την παράξενη αυτή υπόθεση: «Φαίνεται πως υπήρξε βλάβη στο αεροσκάφος και έπεσε. Μιλάμε για παλιά αεροπλάνα, πολύ φθηνά στη ναύλωσή τους, που δύσκολα συντηρούνται… Υπάρχει ένα λάθος, όμως: Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έψαχνε, όπως λέγεται, μήπως έδινε το αεροδρόμιο Μακεδονία για να πήγαινες για αναγκαστική στο Αντόνοφ. Ηξεραν, όμως, τι μετέφερε το Αντόνοφ; Μάλλον όχι…
Οσο για το ποιοι ήξεραν για την πτήση και το τι μετέφερε και πού πήγαινε, μην τα ψάχνετε πολύ… Ισως να μη μαθευτεί κιόλας επίσημα. Αυτά που γίνονται στο διεθνές εμπόριο όπλων δεν βγαίνουν ποτέ προς τα έξω, εκτός κι αν συμβεί ένα τραγικό γεγονός όπως τώρα. Καθημερινά κυκλοφορούν πλοία και αεροπλάνα με πολεμικό υλικό… Το λόμπι των όπλων είναι σαν το λόμπι του πετρελαίου. Μπορεί να πας τώρα σε λιμάνι της Γερμανίας και να δεις αμερικανικό καράβι να μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News