Συζήτηση για «λουκέτο» ή τέλος στην πολιτική των ψευδαισθήσεων

Ο Σωτήρης Πιστεύος είναι πρ. γενικός διευθυντής Μεταφορών Περιφέρειας ΔΕ.

Τον Αύγουστο δημοσιεύτηκαν στην έγκριτη εφημερίδα «Πελοπόννησος», απαντήσεις του αν. περιφερειάρχη Χαρ. Μπονάνου, σε ερώτηση της Αντιπολίτευσης (Σκιαδαρέση-Κοτρωνιά), εάν ισχύει το φημολογούμενο «λουκέτο» στα τέσσερα Δημόσια ΚΤΕΟ της Περιφέρειας.

Οι κυριότερες απαντήσεις, έχουν ως εξής:

«Το 2001 αδειοδοτήθηκαν τα πρώτα ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Από το 2013 τα ΔΚΤΕΟ έχουν καταστεί ’’θνησιγενή’’, διότι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό με τα ΙΚΤΕΟ, τα οποία διαθέτουν σύγχρονο και πιστοποιημένο τεχνολογικό εξοπλισμό. Σήμερα, λειτουργούν 4 σε Πάτρα, Πύργο, Μεσολόγγι, Αγρίνιο). Τα ΙΚΤΕΟ στη Δυτική Ελλάδα ανέρχονται στην Αχαΐα 18 κι από 5 σε Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία. Το 2023 επί συνόλου 96.000 οχημάτων στην Αχαΐα από το ΔΚΤΕΟ Πατρών ελέγχθηκε το 2,2%, σε Αιτωλοακαρνανία το 2,4% και Ηλεία 1,6% Τα έσοδα (2023) και στα 4 ΔΚΤΕΟ ανήλθαν στις 240.000 €, ενώ η μισθοδοσία των υπαλλήλων τους στις 480.000 €. Η πρόταση της Περιφέρειας, που θα κατατεθεί στη συζήτηση της τροποποίησης, θα αποτελέσει την ’’πιστοποίηση’’ της ληξιαρχικής πράξης θανάτου των 4 ΔΚΤΕΟ».

Ο περιφερειάρχης ή ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης έχουν αρμοδιότητα στην έκδοση απόφασης αναστολής λειτουργίας, μόνο στην περίπτωση που τους επιδοθεί έκθεση από ελεγκτικά όργανα, στην οποία θα επιβεβαιώνεται η παράβαση των όρων και προϋποθέσεων ορθής λειτουργίας τους.

Οι υπερφίαλες και νηπενθείς απαντήσεις–πομφόλυγες με επίκληση επίπλαστων και εκλαϊκευμένων αριθμών, που αυτονόητα εκφράζουν την περιφερειακή αρχή και δεν είναι προσωπικές απόψεις του κ. Μπονάνου -τον οποίο σέβομαι κι εκτιμώ για την πολιτική, επαγγελματική και ηθική του ακεραιότητα- είναι όχι μόνο εκτός του νομικού πλαισίου, που διέπει τα ΚΤΕΟ, αλλά και των κανόνων και αρχών λειτουργίας του κράτους. Είναι πολιτικές απαντήσεις, copy paste του αφηγήματος της κυβερνητικής πολιτικής της ΝΔ και, επιπλέον, άθελά της φαντάζει η Περιφέρεια ως «σπόνσορας» των ΙΚΤΕΟ.

Η κατάργηση των ΔΚΤΕΟ μπορεί να γίνει μόνο από τη Βουλή κι όχι με αποφάσεις περιφερειαρχών. Αλλά ούτε η κυβέρνηση μπορεί να τα καταργήσει, διότι απαγορεύεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Επομένως, η περιφερειακή αρχή οφείλει να δώσει τέλος στο «παιχνίδι των ψευδαισθήσεων» και να προσγειωθεί στην πραγματικότητα.

Τη θεσμοθέτηση των ΔΚΤΕΟ, για περιοδικό τεχνικό έλεγχο οχημάτων, οραματίστηκε και υλοποίησε πριν 43 χρόνια, το ΠΑΣΟΚ το 1981, με βασικότερους στόχους την αύξηση της οδικής ασφάλειας, τη μείωση των τροχαίων, την εξοικονόμηση ενέργειας και τη μείωση επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από τη ρύπανση.

Επομένως, θα πρέπει να είναι κανείς «δογματικά τυφλός» αν νομίζει ­–όπως η ΝΔ– ότι το κράτος έχει ως αποστολή το «επιχειρείν» και όχι το «διοικείν». Στα νεοφιλελεύθερα δημοκρατικά καθεστώτα –όπως η ΝΔ– επιδιώκεται η συρρίκνωση του κράτους, η απαξίωση και «σκιώδης λειτουργία» των Ελεγκτικών Αρχών και Μηχανισμών, δήθεν προς οικονομία, επικαλούμενα ψευδή και παραπλανητικά στοιχεία στην ουσία, προκειμένου να μείνει ανεξέλεγκτη (ασύδοτη) η αδηφάγος Αγορά.

Προς επίρρωση των παραπάνω:

Α. Η μισθοδοσία γίνεται από το ΓΛΚ, επομένως δεν λογίζεται στα έξοδά τους.
Αν υπάρχουν «αργόσχολοι» υπάλληλοι ποιον μέμφεται, αυτούς ή εαυτή;

Β. Ολες οι δαπάνες εγκατάστασης και λειτουργίας, συντήρησης και αντικατάστασης του εξοπλισμού των ΔΚΤΕΟ καλύπτονται, κατά ένα μέρος, από τα παράβολα των ιδιοκτητών ελεγχόμενων οχημάτων, από την είσπραξη ειδικών τελών και τον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων. Επομένως ο μοναδικός λόγος επίκλησης επίπλαστων αριθμών είναι να τα απαξιώσει στα «μάτια» των πολιτών, ισχυριζόμενη ότι δεν είναι συμφέρουσα η συνέχιση λειτουργίας τους.

Γ. Ο ισχυρισμός ότι τα ΙΚΤΕΟ διαθέτουν σύγχρονο-πιστοποιημένο εξοπλισμό έναντι των ΔΚΤΕΟ πρόκειται περί φαιδρότητας, γιατί η αναβάθμισή τους έγινε επί θητείας μου (2013).

Ο προϊστάμενος του ΚΤΕΟ Πατρών με πληροφόρησε ότι είχε παραχωρηθεί στην ΠΔΕ υπερσύγχρονη Κινητή Μονάδα Τεχνικού Ελέγχου, αξίας δεκάδων χιλιάδων ευρώ, για να εγκατασταθεί στον νέο Λιμένα, για εισερχόμενα–εξερχόμενα οχήματα, κυρίως διεθνών μεταφορών, χωρίς θετική ανταπόκριση, με αστείες δικαιολογίες.
Προσχωρώντας στις διαπιστώσεις της, ότι δηλαδή η πορεία των ΔΚΤΕΟ, ήταν από το 2013 φθίνουσα έναντι των ΙΚΤΕΟ, που ήταν super ανοδική, να μας γνωρίσει: α)

Τι μέτρα έλαβε, ώστε ν’ ανακόψει, στα 5 χρόνια που διοικεί, την κατωφέρεια και να διορθώσει την «τριτοκοσμική» εικόνα τους;

β) Πόσα χρήματα ζήτησε και πόσα έλαβε, από αυτά που δικαιούται για βελτίωση όλων των παραπάνω;

γ) Γιατί δεν έχει επιτρέψει στους «αργόσχολους» υπαλλήλους να ενημερώνουν τους πελάτες τους, 1 μήνα πριν λήξει η ισχύς του τεχνικού ελέγχου και να τους καλούν να προσέλθουν προς ανανέωση του τεχνικού ελέγχου ή για προσφορές των ΔΚΤΕΟ;

Κάνει απέλπιδα προσπάθεια να αποσείσει από πάνω της την ευθύνη άσκησης των ελεγκτικών καθηκόντων, διότι γνωρίζει ότι αυτές πάντα οδηγούν σε πολιτική δυσαρέσκεια.