Τάσσος Παγιασλής: «Προσπαθώ να εκφράσω τη μελαγχολία της ύπαρξης»

Γεννήθηκε στην Αθήνα, μεγάλωσε στην Πάτρα, επέστρεψε στον τόπο όπου γεννήθηκε για σπουδές στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Φοίτησε και εργάστηκε ως βοηθός διδασκαλίας σε Αυστρία, Ουγγαρία, Αγρίνιο και Αγγλία και σήμερα είναι επίκουρος καθηγητής Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ. Πρόσφατα κυκλοφόρησε η πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Αγουρος» (εκδ. Τάδε Εφη), που περιλαμβάνει 51 ποιήματα. Ο Τάσσος Παγιασλής, που με τη στιβαρή, βαθιά υπαρξιακή -ενίοτε γροθιά στο στομάχι- ποίησή του καταδεικνύει τη δύναμη της πολλά υποσχόμενης γραφίδας του, μιλάει στην «Π».

Πότε θυμάστε τον εαυτό σας να πλέκει στίχους για πρώτη φορά και με ποια αφορμή; Ηταν στην Πάτρα;

Η μνήμη δεν είναι αντικειμενικός παρατηρητής. Οπως αναφέρει και ο Νίκος Ερηνάκης στο Versopolis: «Η ποίηση γεννιέται τη στιγμή που, για να εκφράσεις κάτι που θέλεις να πεις, δεν μπορείς παρά να εφεύρεις μια νέα γλώσσα. Η γλώσσα είναι το μέσο, όχι ο σκοπός καθαυτός».

Αν έχουν σημασία οι χρονολογικοί προσδιορισμοί, αυτή η στιγμή σε εμένα ήρθε γύρω στα 15. Στην Πάτρα, στο τότε Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Πατρών, στην Ανθούπολη. Κοίταγα, αν θυμάμαι καλά, έξω από το παράθυρο, ονειροπολούσα εν ολίγοις εν μέσω μαθήματος.

Με την καθημερινή αφορμή που ανακαλύπτουν οι 15χρονοι ότι λέξεις θέλουν και λέξεις δεν βρίσκουν.

Τι μπορεί να γίνει ποίηση για εσάς;

Ο βοσκός που στη μέση της μέρας έχει ξαπλώσει κάτω από πλατανιές να ξαποστάσει σε πλαγιά, καθώς τα πρόβατά του βόσκουνε αμέριμνα γύρω του.

Μοναξιά,  θλίψη,  θάνατος,  ψευδαισθήσεις, αποχωρισμός… Γκρίζος ο μανδύας που τυλίγει τα ποιήματα της συλλογής σας.  Είναι το γκρίζο το χρώμα που αγαπά η γραφίδα σας;

Σύμφωνα με το τεστ ταμπεραμέντου του Ιπποκράτη/Γαληνού σκοράρω περίπου ως Μελαγχολικός 50%, Χολερικός 25%, Αιματώδης 15%, και Φλεγματικός 10%.

Δεν είναι η γραφίδα μου μελαγχολική, η ύπαρξη είναι μελαγχολία. Εγώ απλά να την εκφράσω προσπαθώ.

«Οσο κι αν ελεύθερος πετάς/πάντα σκλάβος των φτερών σου» γράφετε στη «Νανόχηνα» -τίτλος αναφορά στον κινηματογράφο, ενώ υπάρχει, αλλού, και αναφορά στη μουσική. Τι δεσμοί σάς συνδέουν με αυτές τις τέχνες;

Μουσική ακούω πάντοτε όταν γράφω. Θα ήθελα να γράφω κιόλας, αλλά δεν μπορώ να γράψω ρεφρέν. Ο κινηματογράφος είναι από τις πιο ευχάριστες δικαιολογίες για διάλειμμα. Υποθέτω έχω ζήσει περισσότερες ζωές μέσα από οθόνες παρά εκτός.

«Στην ηλιόπιστη σταγόνα της γραφής/κρύβει ο Θεός τη μιλιά του» διαβάζουμε. Πώς λειτουργεί η ποίηση για εσάς;

Δεν ξέρω πόσο σημασία έχει πώς λειτουργεί η ποίηση για εμένα, όσο σημασία έχει πώς λειτουργεί για τον αναγνώστη. Υποθέτω αν έχει σημασία ως ένα διαλεκτικό προϊόν. Αναφέρομαι, στην ιδέα του Bourdieu. Ενα διαλεκτικό προϊόν είναι κάτι που δημιουργείται μέσα από την αλληλεπίδραση και την αντίθεση διαφορετικών ιδεών, στοιχείων ή δυνάμεων. Οι κοινωνικές δυνάμεις και οι δομές επηρεάζουν τη δημιουργία και την αντίληψη των πολιτιστικών προϊόντων, ενώ ταυτόχρονα τα πολιτιστικά προϊόντα μπορούν να επηρεάσουν και να αλλάξουν τις κοινωνικές δομές και τις ιδέες. Αυτός ο αμφίδρομος εξ αποστάσεως διάλογος και η σύνθεση αντιθέτων στοιχείων καθιστούν ένα προϊόν διαλεκτικό.

Γράφετε και στα Αγγλικά. Πότε τα επιλέγετε ως γλώσσα των ποιημάτων σας και πότε καταφεύγετε στη μητρική σας; 

Δεν έχω διαχωρισμό, έχει μάλλον να κάνει με τα ερεθίσματα που οδηγούν στο κείμενο. Ως απόκριση το κείμενο στο ερέθισμα παίρνει τη γλώσσα που ταιριάζει περισσότερο στην απόκριση καθεαυτή.

Ζείτε στην Αγγλία, όπου εργάζεστε ως επίκουρος καθηγητής  Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ. Οικονομικά και ποίηση πώς συμπορεύονται;

Τα οικονομικά δεν ξέρω, καθότι με τις οικονομολογικές θεωρήσεις το μάρκετινγκ έχει μια δυσκολία, αλλά σίγουρα στην κατανάλωση και στη θεωρία της κατανάλωσης η ποίηση είναι ερευνητικό εργαλείο, τόσο μέσω της εφαρμογής θεωριών του Jacques Lacan, της ποίησης ως ερευνητικού εργαλείου κατανόησης της γλώσσας των υποσυνείδητων καταναλωτικών επιλογών, όσο και μέσα από τη χρήση της ποίησης ως αξιολογητικό μεθοδολογικό εργαλείο. Αρα, ακαδημαϊκά μιλώντας, η ποίηση έχει διάφορες ερευνητικές υποστάσεις.