Τέμπη – Καραμανλής: Το σκεπτικό της πρότασης της Νέας Δημοκρατίας για Προανακριτική Επιτροπή

Το πολιτικό και νομικό σκεπτικό πίσω από την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, για την Προανακριτική Επιτροπή, για τον πρώην υπουργό Κώστα Καραμανλη.

Τέμπη - Καραμανλής: Το σκεπτικό της πρότασης της Νέας Δημοκρατίας για Προανακριτική Επιτροπή

Η Νέα Δημοκρατία υπέβαλε στη Βουλή τη δική της πρόταση για τη συγκρότηση ειδικής Προανακριτικής Επιτροπής, με αντικείμενο τη διερεύνηση πιθανής παράβασης καθήκοντος εκ μέρους του πρώην Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή.

Ηχηρό μήνυμα από την Πάτρα για τα Τέμπη, οι αλήθειας γονέων και οι θέσεις φορέων ΦΩΤΟ

Η πρόταση, την οποία συνυπογράφουν 30 βουλευτές της πλειοψηφίας, επικεντρώνεται στη διοικητική εποπτεία του ΟΣΕ και στις ενέργειες που (δεν) έγιναν αναφορικά με την επάρκεια στελέχωσης και χρηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου, χωρίς να συνδέεται όμως ευθέως με ζητήματα ασφάλειας ή με το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.

Πάτρα: Συγκλονιστική συγκέντρωση για τα Τέμπη – Καρυστιανού: «Θέλω να μάθω γιατί κάηκε το παιδί μου» ΒΙΝΤΕΟ

Το κείμενο της πρότασης εδράζεται σε υλικό της ποινικής δικογραφίας και κυρίως στις καταθέσεις δύο ανώτερων υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Μεταφορών στον ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη. Οι καταθέσεις αυτές, σύμφωνα με την κυβερνητική προσέγγιση, επιβεβαιώνουν ότι η ευθύνη του υπουργείου περιορίζεται σε διοικητικό επίπεδο και δεν αγγίζει ζητήματα τεχνικής ασφάλειας, για τα οποία αρμόδια είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).

Παράλληλα, επισημαίνεται ότι ο ΟΣΕ, ως νομικό πρόσωπο με διοικητική αυτοτέλεια, φέρει την άμεση ευθύνη για τη διαχείριση και τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Ακόμη και οι παρεμβάσεις που έγιναν μετά το δυστύχημα, όπως υπογραμμίζεται, αποφασίστηκαν και υλοποιήθηκαν από τη διοίκηση του ΟΣΕ και όχι από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.

Η Νέα Δημοκρατία αναγνωρίζει παράλληλα ότι υπήρχαν προειδοποιήσεις από υπηρεσίες του υπουργείου σχετικά με την ανάγκη ενίσχυσης του προσωπικού και των πόρων του ΟΣΕ. Ωστόσο, επισημαίνει ότι η τότε πολιτική ηγεσία κινήθηκε για την κάλυψη αυτών των αναγκών με τις διαθέσιμες θεσμικές διαδικασίες, είτε μέσω μόνιμων προσλήψεων είτε με συμβάσεις παροχής υπηρεσιών.

Το κρίσιμο νομικό επιχείρημα

Ένα κρίσιμο νομικό επιχείρημα που προβάλλεται στην πρόταση είναι η αρχή της προσωπικής ποινικής ευθύνης. Κατά την κυβερνητική ανάγνωση, δεν μπορεί να μετακυλίεται η ευθύνη από υφισταμένους σε προϊστάμενους και το αντίστροφο, χωρίς σαφή απόδειξη παράλειψης εκ μέρους εκείνων που ασκούν άμεσα διοίκηση ή έχουν καθήκον παρέμβασης. Η θέση αυτή ενισχύεται από τη διαπίστωση ότι ο ανακριτής αποδίδει ποινικά ελεγκτέες παραλείψεις σε υπηρεσιακούς παράγοντες και στην πρόεδρο της ΡΑΣ, ακριβώς επειδή δεν εισηγήθηκαν μέτρα προς τον υπουργό. Άρα, με βάση τη λογική αυτή, ο υπουργός δεν μπορεί να ευθύνεται για παραλείψεις για τις οποίες δεν είχε ποτέ σχετική εισήγηση ή ενημέρωση.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στη διαχρονική στάση της ΝΔ απέναντι σε μεγάλες τραγωδίες, όταν η ίδια ήταν στην αντιπολίτευση. Επικαλούμενη τις περιπτώσεις των γεγονότων στο Μάτι, στη Μάνδρα και στο ναυάγιο του Σάμινα, η παράταξη υποστηρίζει ότι ποτέ δεν επιχείρησε την ποινικοποίηση της πολιτικής ευθύνης, ακόμη και όταν υπήρχαν διαβιβασμένες δικογραφίες στη Βουλή. Αντιθέτως, επικρίνει την αντιπολίτευση για εργαλειοποίηση του ανθρώπινου πόνου, υιοθέτηση θεωριών συνωμοσίας και ακραία ρητορική.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η «γαλάζια» πρόταση δεν επιχειρεί να αποδώσει ευθύνες σε παλαιότερους υπουργούς της αντιπολίτευσης, ωστόσο γίνεται αναφορά και στον πρώην Υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Χρήστο Σπίρτζη, επισημαίνοντας ότι τυχόν παραλείψεις του δεν μπορούν να ερευνηθούν λόγω παραγραφής, εξαιτίας του ισχύοντος νομικού πλαισίου και των χρονικών ορίων που θέτει το Σύνταγμα για ποινικές ευθύνες υπουργών. Παρά ταύτα, η ΝΔ θεωρεί πως από τη δικογραφία αναδεικνύονται ουσιαστικές ευθύνες του για καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση κρίσιμων έργων, όπως η σύμβαση 717/2014.

Εν κατακλείδι, η απόφαση της ΝΔ να εισηγηθεί την προανακριτική επιτροπή εμφανίζεται ως συμβιβασμός ανάμεσα στην απαίτηση για διαλεύκανση και στην προστασία των θεμελιωδών αρχών του κράτους δικαίου. Το κόμμα ξεκαθαρίζει όμως εκ των προτέρων ότι δεν θεωρεί επαρκή τα στοιχεία για σοβαρή ποινική εμπλοκή του πρώην υπουργού, όμως, βάσει των προβλέψεων του Ποινικού Κώδικα, η διερεύνηση της πιθανής παράβασης καθήκοντος του άρθρου 259 κρίνεται θεσμικά επιβεβλημένη, χωρίς να διολισθαίνει σε λογικές ποινικής τιμωρίας για πολιτικές παραλείψεις.

Πηγή: newsbeast.gr