Το θεατρικό μας καλοκαίρι

Με αίσθημα χαράς και αισιοδοξίας αλλά και με αγωνία και επιφυλάξεις, μετά από ενάμιση χρόνο πολιτιστικής ανομβρίας, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Κατερίνα Ευαγγελάτου, ανακοίνωσε διαδικτυακά για δεύτερη χρονιά ένα φιλόδοξο και ανανεωμένο πρόγραμμα για τον μεγαλύτερο πολιτιστικό οργανισμό της χώρας και την 66χρονη ιστορία του, επισημαίνοντας την ανάγκη συνέχισης του ζωντανού διαλόγου με το φιλότεχνο κοινό, που ανακόπηκε λόγω πανδημίας.      

      Πολυμορφικός και πολυσυλλεκτικός ο προγραμματισμός, πρόκειται να αναπτυχθεί, καλώς εχόντων των πραγμάτων, στους οικείους χώρους του φεστιβάλ (Ηρώδειο, Πειραιώς 260, Μεγάλο και Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου), με τη συμμετοχή παλαιών γνώριμων συνεργατών αλλά και καλλιτεχνών, που δοκιμάζονται στον στίβο για πρώτη φορά, συμπεριλαμβάνοντας στους θεματικούς του άξονες τη συγκυρία του εορτασμού των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση αλλά και την επικαιροποίηση της έμφυλης βίας μέσω του κινήματος «Me Too» στη χώρα μας.

      Με τον χρόνο της πολιτιστικής διοργάνωσης να επεκτείνεται πέραν του καλοκαιριού, φτάνοντας μέχρι τον Οκτώβριο (για τις ξένες παραγωγές), το θέατρο κατέχει ένα σημαντικό μέρος της συνολικής καλλιτεχνικής έκφρασης, επιδιώκοντας να αξιοποιήσει την κληρονομιά του παρελθόντος ως χώρο πρόκλησης σύγχρονου προβληματισμού και νέων προτάσεων. Ετσι στην Πειραιώς και ιδιαίτερα στους εξωτερικούς της χώρους, για ευνόητους λόγους, αναμένονται ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις ερευνητικού / πρωτοποριακού χαρακτήρα και νέες δραματουργικές προσεγγίσεις, που παντρεύουν το χθες με το σήμερα.

      Με έμπνευση από τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχωφ, ο Πρόδρομος Τσινικόρης θα παρουσιάσει την παράσταση «Somewhere Beyond Cherry Trees», ενώ ο Κώστας Χατζής συνεχίζει την έρευνά του πάνω στο αρχαίο δράμα με το έργο «Κλυταιμνήστρα», σε μουσική για ένα όργανο με την υπογραφή του Γιώργου Κουμεντάκη. Προς την ίδια κατεύθυνση κινούμενος και ο Σίμος Κακάλας, θα καταπιαστεί με τον «Αίαντα» του Σοφοκλή. Η Σοφία Μαραθάκη θα σκηνοθετήσει το «Δάσος», μια παράσταση με οικολογική στόχευση, η Κατερίνα Γιαννοπούλου, με αφετηρία την ομώνυμη ταινία του Φασμπίντερ, θα προτείνει τη «Χρονιά με τα δεκατρία φεγγάρια» ενώ παρεμβαίνοντας στο «Σχολείο Γυναικών» του Μολιέρου, ο Εκτορας Λυγίζος πρόκειται να παρουσιάσει μια αρχετυπική ιστορία γυναικείας εξέγερσης.

      «Ο Κύκλος του 1821» θα αποτελέσει έναν δημιουργικό στοχασμό πάνω στις διαφορετικές πτυχές της Ελληνικής Επανάστασης με ανατρεπτικό τρόπο δοσμένο. Μέσα από την καυστική «Δημοκρατία του Μπακλαβά», ο Ανέστης Αζάς θα σχολιάσει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ενώ ο Παντελής Φλατσούσης θα παρουσιάσει μια εκρηκτική πασαρέλα με την παράσταση «Εθνικό Ντεφιλέ». Με την «Εσμέ», ένα ξεχασμένο δραματικό ειδύλλιο του συγγραφέα της «Γκόλφως» Σπυρίδωνος Περεσιάδη, επιστρέφει ο ΘΟΚ (Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου), σε σκηνοθεσία της νεοανερχόμενης Μαρίνας Βρόντη, ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται η παράσταση «Age of Crime» της χορογράφου Λενιώς Κακλέα.

      Στην Επίδαυρο, δέκα πρεμιέρες θα συναποτελέσουν ένα από τα πλουσιότερα προγράμματα στην ιστορία του θεσμού των Επιδαυρείων. Ο αγαπημένος του ελληνικού κοινού Γερμανός σκηνοθέτης Τόμας Οστερμαγιερ επανέρχεται με τον θίασο της «Σάουμπινε» και όχημα τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή, για να παρουσιάσει σε διεθνή συμπαραγωγή το έργο της Γερμανίδας Μάγια Τσάντε, που μεταφέρει τον μύθο στο σήμερα. Το σχεδόν άγνωστο σατιρικό δράμα «Ιχνευτές» του Σοφοκλή θα σκηνοθετήσει ο Μιχαήλ Μαρμαρινός και τις «Βάκχες» η Νικαίτη Κοντούρη, σε συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων.

       Αυτονόητες οι παραγωγές των δύο κρατικών μας σκηνών – Εθνικού (με τη σκηνοθεσία του Γιάννη Μόσχου και του Κων/νου Ρήγου) και Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (με σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου). Το σκηνοθετικό πρόσωπο της φετινής Επιδαύρου απαρτίζουν σκηνοθέτες όλων των γενεών, μεταξύ των οποίων και οι Γιάννης Κακλέας και Αρης Μπινιάρης, ενώ την παρθενική τους εμφάνιση στη σκηνή του Αργολικού Θεάτρου θα πραγματοποιήσουν ο Αργύρης Χιώτης με τους σπαρταριστούς αριστοφανικούς «Βατράχους», σε νέα μετάφραση του ποιητή Νίκου Παναγιωτόπουλου και ο Γιώργος Νανούρης.

Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΟΚΚΟΤΑ