Ανοικτή επιστολή της «Π» στον Πρωθυπουργό: Η Πατρών – Πύργου δεν αρκεί από μόνη της
«Επισημαίνουμε την ανάγκη χάραξης στρατηγικής ανασυγκρότησης με ισχυρό κεντρικό συντονισμό, διατομεακή στόχευση και μετρήσιμο αναπτυξιακό αποτύπωμα»

Εξοχότατε κύριε Πρωθυπουργέ,
Επισκέπτεστε την Αχαΐα και την Ηλεία σε μια κομβική συγκυρία, καθώς η μερική ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πατρών–Πύργου θα βελτιώσει ουσιαστικά την προσβασιμότητα, την οδική ασφάλεια και την εδαφική συνοχή της Βόρειας και Δυτικής Πελοποννήσου. Το έργο αυτό αποτελεί αναμφίβολα θετικό βήμα. Ωστόσο, όπως έδειξε και το άλλο κορυφαίο έργο της Γέφυρας, δεν επαρκεί, από μόνο του, για να ενισχύσει την αναπτυξιακή δυναμική της περιοχής.
Παραμένουν ανοιχτές σοβαρές εκκρεμότητες στον τομέα των μεταφορικών υποδομών, ενώ διαχρονικές συστημικές ελλείψεις σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας -μεταποίηση, ενέργεια, τουρισμός, καινοτομία, αγροδιατροφή, βιοοικονομία- περιορίζουν τις δυνατότητες ανάταξης της παραγωγικής βάσης. Η Δυτική Ελλάδα εξακολουθεί να καταγράφει στασιμότητα ως προς την παραγωγικότητα, την επενδυτική ένταση και την ενσωμάτωσή της στα εθνικά και ευρωπαϊκά δίκτυα τεχνολογίας, ενέργειας, μεταφορών και επιχειρηματικής καινοτομίας.
Γεγονός η Πατρών – Πύργου: Εγκαίνια σήμερα από Μητσοτάκη, διόδια και χρεώσεις
Εκτελώντας τον θεσμικό μας ρόλο στον δημόσιο διάλογο, επισημαίνουμε την ανάγκη χάραξης στρατηγικής ανασυγκρότησης με ισχυρό κεντρικό συντονισμό, διατομεακή στόχευση και μετρήσιμο αναπτυξιακό αποτύπωμα.
Βαρύς ο φόρος αίματος στην Πατρών – Πύργου: Πάνω από 30 νεκροί μόνο την τελευταία 5ετία
Στην κατεύθυνση αυτή, χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία των Τοπικών Σχεδίων Ανάπτυξης (ΤΟΠΣΑ). Το Επιμελητήριο Αχαΐας και οι παραγωγικοί φορείς της περιοχής εισηγήθηκαν στην Προεδρία της Κυβέρνησης τεκμηριωμένη στρατηγική παραγωγικού μετασχηματισμού με άμεσες, χαμηλού κόστους αλλά υψηλής απόδοσης, παρεμβάσεις ως εξής:
⦁ Εισαγωγή ηλεκτροκίνησης και αναβάθμισης των αστικών συγκοινωνιών σε Πάτρα, Αίγιο και Πύργο, με βάση το αντίστοιχο μοντέλο Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
⦁ Λήψη της επενδυτικής απόφασης για την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου στην Πάτρα και τη Βιομηχανική Περιοχή στο πρότυπο της υπόλοιπης ηπειρωτικής Ελλάδας, καθώς και δρομολόγηση μελέτης για κοιλάδα υδρογόνου στη Δυτική Ελλάδα, διότι η περιοχή έχει τεθεί σε μεγάλο βαθμό εκτός των υλοποιούμενων εθνικών και ευρωπαϊκών πολιτικών ενεργειακής μετάβασης.
⦁ Αμεση επιτάχυνση του έργου της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Πάτρας και του λιμένα Πατρών με τη βέλτιστη τεχνικά, κοινωνικά και οικονομικά λύση.
⦁ Ενίσχυση του πόλου έρευνας, καινοτομίας και τεχνολογικής ανάπτυξης με αναβάθμιση της πανεπιστημιούπολης του Ρίου, ένταξη της περιοχής στην εθνική στρατηγική προσέλκυσης κέντρων δεδομένων, υποδοχή ψηφιακών νομάδων (σχέδιο ανάπλασης Δρεπάνου) και κίνητρα για brain gain.
⦁ Εγκριση του καινοτόμου σχεδίου ενεργειακών κοινοτήτων της Περιφέρειας και των Δήμων που έχει καθυστερήσει.
⦁ Ενταξη της Πάτρας στην πολεοδομική μεταρρύθμιση του ΥΠΕΝ και του Ταμείου Ανάκαμψης, η οποία αδικαιολόγητα δεν την περιλαμβάνει.
⦁ Προώθηση του τουρισμού της κρουαζιέρας σε Κατάκολο και Πάτρα.
⦁ Εκπόνηση προγράμματος εκσυγχρονισμού του αγροδιατροφικού παραγωγικού πλέγματος.
⦁ Δημιουργία κέντρου συντονισμού ανθεκτικότητας της υπαίθρου για την αντιμετώπιση της δημογραφικής ερήμωσης.
⦁ Επιτάχυνση έργων διαχείρισης υδάτων και ορεινής υδρονομίας, αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός αρδευτικών δικτύων σε Αχαΐα και Ηλεία, εκπόνηση masterplan υδάτων στα πρότυπα της Θεσσαλίας.
⦁ Αντιμετώπιση της διάβρωσης των ακτών σε Κορινθιακό και Πατραϊκό με ενιαία μελέτη και εκπόνηση ολοκληρωμένου σχεδίου διαχείρισης της παράκτιας ζώνης.
Παράλληλα, επείγει να ολοκληρωθούν κρίσιμες υποδομές που παραμένουν ημιτελείς:
⦁ Κόμβοι και διασυνδέσεις στη Μεγάλη και Μικρή Περιμετρική Πατρών, στα Μποζαΐτικα (γέφυρες) στον κόμβο Ρίου (όπου λείπει η είσοδος προς Πάτρα) και στον κόμβο Ανδραβίδας.
⦁ Σύνδεση του αεροδρομίου Αράξου με το οδικό δίκτυο και ενσωμάτωση στο δίκτυο logistics και αερομεταφορών (cargo για αγροτικά προϊόντα).
⦁ Δημιουργία κυκλικών κόμβων για κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση σε Πάτρα, Πύργο, Αίγιο.
⦁ Επέκταση του οδικού άξονα Πατρών–Πύργου έως το Καλό Νερό–Τσακώνα για την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Πελοποννήσου.
⦁ Αναβάθμιση του οδικού κυκλώματος ορεινής Αχαΐας από Πάτρα-Χαλανδρίτσα-Καλάβρυτα.
Υπενθυμίζουμε την προσωπική σας δέσμευση για την προώθηση του σύγχρονου συνδετήριου άξονα Πούντας–Καλαβρύτων, έργου κρίσιμης αναπτυξιακής και κοινωνικής σημασίας για την επιβίωση, ασφάλεια και ευημερία της ορεινής Αχαΐας, για το οποίο αναμένουμε χρονοδιάγραμμα προόδου.
Χρειάζεται ακόμα επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής διοδίων με κοινωνικά, παραγωγικά και γεωγραφικά κριτήρια, όπως και των διοδίων της Γέφυρας, που δημιουργούν ασύμμετρο κόστος εντός της Περιφέρειας. Να εξεταστούν επιλογές όπως επιδότηση ή χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, βάσει του προηγούμενου του Βόρειου Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και της Αττικής Οδού, αντίστοιχα. Επανεξέταση της πολιτικής χρέωσης διοδίων εντός ορίων νομού, όπως και εντός Δήμου, π.χ. των δύο σταθμών σε Δρέπανο και Ρίο στην Πάτρα.
Προτεραιότητες αποτελούν και ο εκσυγχρονισμός της αγροτικής άρδευσης, η άρδευση του κάμπου της Δυτικής Αχαΐας, η ενίσχυση και αναβάθμιση του φράγματος Πηνειού και της Τεχνητής Λίμνης Λάδωνα.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Η Αχαΐα και η Ηλεία δεν ζητούν ειδική μεταχείριση· ζητούν ισότιμη ένταξη στον εθνικό αναπτυξιακό προγραμματισμό και αναλογική κατανομή πόρων και ευκαιριών, διότι δεν είναι εφικτό να επιτύχουν ευημερία, παραγωγική ανασυγκρότηση και ανάκαμψη, αυτοτελώς, χωρίς την επιβαλλόμενη κεντρική στήριξη και αναπτυξιακές παρεμβάσεις.
Αποτελεί χρέος της Πολιτείας να αποκαταστήσει την οικονομική ασυμμετρία και να επενδύσει σε μια Περιφέρεια που μπορεί να αποτελέσει πυλώνα συνοχής, ανθεκτικότητας και παραγωγικής ανασυγκρότησης για τη χώρα.
Σας καλούμε, με αφορμή την παρουσία σας στον τόπο μας, να αναλάβετε πρωτοβουλία για την επίσημη υιοθέτηση ενός ειδικού προγράμματος εθνικής αναπτυξιακής παρέμβασης για την Αχαΐα και την Ηλεία, που θα ενισχύσει τη σύγκλιση και την παραγωγική επανεκκίνηση της περιοχής.
«Η ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News