Χρυσούλα Καραγρηγόρη: Τα παιδιά με αναπηρίες φωτίζουν τον κόσμο
Υπερασπιζόμενη στην πράξη την εξωστρέφεια και τις ίσες ευκαιρίες για τα συγκεκριμένα παιδιά που έχουν ανάγκη περισσότερο την επικοινωνία, μέσα από την οποία κατανοούν καλύτερα τον εαυτό τους και τον κόσμο, χτίζουν την αυτοπεποίθησή τους, αντλούν ασφάλεια, αγάπη και δικαιοσύνη από μια κοινωνία που θα τα αποδεχτεί και θα τα ενσωματώσει μέσα στους «κόλπους» της.
Η πολύχρονη πορεία και η πολυσχιδής δράση της Χρυσούλας Καραγρηγόρη ως υπεύθυνης λειτουργίας του Ειδικού Εργαστηρίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι γνωστή και σημείο αναφοράς για την ευρύτερη περιοχή της Αιγιάλειας.
Μαζί με γονείς και εκπαιδευτικούς είναι η γυναίκα που καθοδηγεί, ενδυναμώνει, στηρίζει και ενισχύει έναν φορέα με πολλαπλές δραστηριότητες για τα παιδιά με νοητική υστέρηση. Γι’ αυτό και δουλεύει ακούραστα προς αυτή την κατεύθυνση. Παρακολουθώντας με επιστημονική επάρκεια τις ανάγκες των παιδιών αυτών, αλλάζει και διανθίζει τον τρόπο λειτουργίας του Εργαστηρίου με ρηξικέλευθες πρωτοβουλίες και καινοτόμα πιλοτικά προγράμματα εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της ανάπτυξης και της μετεξέλιξής του.
Υπερασπιζόμενη στην πράξη την εξωστρέφεια και τις ίσες ευκαιρίες για τα συγκεκριμένα παιδιά που έχουν ανάγκη περισσότερο την επικοινωνία, μέσα από την οποία κατανοούν καλύτερα τον εαυτό τους και τον κόσμο, χτίζουν την αυτοπεποίθησή τους, αντλούν ασφάλεια, αγάπη και δικαιοσύνη από μια κοινωνία που θα τα αποδεχτεί και θα τα ενσωματώσει μέσα στους «κόλπους» της.
-Τι έργο προσφέρει το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Αιγίου; Τι δυνατότητες έχει; Ποιες σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας εφαρμόζει και ποιος ο τρόπος λειτουργίας του;
Ο τρόπος λειτουργίας του Εργαστηρίου συνήθως περιλαμβάνει τη δημιουργία εξατομικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων για κάθε μαθητή, τη χρήση ποικίλων εκπαιδευτικών υλικών και εργαλείων, καθώς και τη συνεργασία με τους γονείς και τους θεραπευτές για τη βελτίωση των αποτελεσμάτων. Με εξειδικευμένο προσωπικό, το ΕΕΕΕΚ προωθεί την κοινωνική ένταξη και την αυτονομία των μαθητών με ειδικές ανάγκες, μέσω δραστηριοτήτων που ενισχύουν τις δεξιότητές τους στην επαγγελματική και κοινωνική τους ζωή, με προσαρμοσμένες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις για κάθε άτομο, με βάση τις ειδικές ανάγκες και τις δυνατότητές του, που στοχεύουν στην αποτελεσματική εκμάθηση και ενσωμάτωση των γνώσεων.
-Πότε ιδρύθηκε και τι έχετε καταφέρει στο πλαίσιο της ανάπτυξης και της μετεξέλιξής του;
Το ΕΕΕΕΚ Αιγίου ιδρύθηκε το 2017. Από τότε μέχρι σήμερα έχει καταφέρει να έχει υπηρεσίες και εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα. Αναβάθμιση των υποδομών και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος για να προσφέρει βέλτιστες συνθήκες μάθησης και ανάπτυξης. Εκπαίδευση, κατάρτιση και επιμορφώσεις του προσωπικού για να ανταποκριθεί στις ανάγκες των μαθητών με ειδικές ανάγκες. Στενή συνεργασία με τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και την τοπική κοινότητα για την ενίσχυση της υποστήριξης και της κοινωνικής ένταξης.
-Τι πρέπει να γνωρίζουμε για τα παιδιά με ιδιαίτερες ανάγκες;
Κάθε μαθητής με ιδιαίτερες ανάγκες πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα ατομικό πρόσωπο, με μοναδικές ανάγκες, δυνατότητες και προκλήσεις. Τα παιδιά αυτά αποτελούν μία ποικίλη ομάδα που περιλαμβάνει ατομικές διαφορές σε φυσικές, πνευματικές, κοινωνικές ή συναισθηματικές ικανότητες. Εξαιτίας της διαφορετικότητάς τους χρειάζονται υποστήριξη με εξατομικευμένες Ανάγκες Εκπαίδευσης. Η όσο δυνατόν καλύτερη κοινωνική ένταξή τους γίνεται με τη συνεργασία και την αναγνώριση των δεξιοτήτων τους.
-Πώς καταφέρνετε να παρακάμψετε όλες αυτές τις δυσκολίες και τους φόβους και να τα κάνετε να σας εμπιστευθούν;
Ορισμένοι τρόποι που μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση των δυσκολιών και των φόβων και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των παιδιών με ιδιαίτερες ανάγκες περιλαμβάνουν: Κατανόηση, εμπιστοσύνη και ενσυναίσθηση, δημιουργία ενός ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος, υποστήριξη και εκτίμηση, συνέπεια, σταθερότητα και διατήρηση ρουτινών.
-Πώς μπορούν οι γονείς να είναι, όσο το δυνατόν καλύτερα, ενημερωμένοι για την αντιμετώπιση ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες;
Οι γονείς πρέπει να ενημερώνονται συνεχώς για την αντιμετώπιση ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες. Ορισμένοι τρόποι με τους οποίους μπορούν να συμβάλλουν σε αυτό είναι η συμμετοχή τους σε ομάδες υποστήριξης, σε σεμινάρια και εκδηλώσεις και η σταθερή επικοινωνία τους με ειδικούς.
-Εχουν βελτιωθεί οι συνθήκες ζωής των παιδιών αυτών και των οικογενειών τους τα τελευταία χρόνια;
Είναι ένα πολυδιάστατο θέμα που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της νομοθεσίας, των πολιτικών αποφάσεων, της διαθεσιμότητας πόρων και της κοινωνικής αντίληψης. Οι κοινωνίες πρέπει να συνεχίσουν να εργάζονται για τη δημιουργία ενός πιο συμπεριληπτικού και δίκαιου περιβάλλοντος για όλα τα παιδιά, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με ειδικές ανάγκες.
-Πιστεύετε ότι η ελληνική κοινωνία είναι πιο «εκπαιδευμένη», ώστε να γνωρίζει πώς να συμπεριφέρεται στα ιδιαίτερα αυτά παιδιά ή ο ρατσισμός και η διαφορετικότητα κυριαρχεί, λόγω έλλειψης γνώσεων σε σχέση με άλλες χώρες;
Η εκπαίδευση και η ευαισθητοποίηση σχετικά με τις ειδικές ανάγκες έχουν βελτιωθεί στην ελληνική κοινωνία τα τελευταία χρόνια, αλλά υπάρχουν ακόμα πολλές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Είναι δύσκολο να γενικεύσουμε και να πούμε ότι η ελληνική κοινωνία είναι πιο «εκπαιδευμένη» ή ότι ο ρατσισμός και η διαφορετικότητα κυριαρχούν, καθώς αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και διαφορετικές εμπειρίες. Είναι σημαντικό να συνεχιστούν οι προσπάθειες για την εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, καθώς και για τη βελτίωση της πρόσβασης σε πόρους και υπηρεσίες για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και τις οικογένειές τους.
-Πώς θα μπορούσε η εκάστοτε κυβέρνηση και οι εκπαιδευτικοί να βοηθήσουν στην ενσωμάτωση των παιδιών αυτών στην κοινωνία;
Η ενσωμάτωση των μαθητών με ειδικές ανάγκες στην κοινωνία απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες από την κυβέρνηση, τους εκπαιδευτικούς και την κοινωνία γενικότερα. Οι προσπάθειες για την ενσωμάτωση των παιδιών με ειδικές ανάγκες στην κοινωνία πρέπει να είναι πολυδιάστατες και να συμπεριλαμβάνουν εκπαιδευτικά, κοινωνικά και πολιτικά μέτρα.
-Με ποιους τρόπους θα μπορούσε κανείς να ενισχύσει το έργο σας;
Κάθε μορφή υποστήριξης που παρέχεται συμβάλλει στην ενίσχυση (τεχνολογική υποστήριξη, χρηματοδότηση και συνεργασία με φορείς και δομές) και την ανάπτυξη του έργου μου, καθώς και στην επίτευξη των στόχων και της αποστολής του.
-Πόσο σημαντική θεωρείτε τη βοήθεια της ΕΕ σε θεραπευτικά κέντρα και τι πραγματικά ισχύει στην Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική;
Η βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε θεραπευτικά κέντρα και η γενικότερη συμμετοχή της στην ευρωπαϊκή κοινωνική πολιτική είναι ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση των συνθηκών ζωής των πολιτών της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Μεριμνώντας για την πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας υπηρεσίες υγείας και θεραπευτικής περίθαλψης, η ΕΕ συμβάλλει στην αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας και στην προαγωγή της κοινωνικής συνοχής.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News